Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 09:47
  #25
Medlem
wwrs avatar
Boeing har ännu inte kommit på grundorsaken varför klockan i raketen gick 11 timmar fel.
https://spacenews.com/joint-nasa-boe...light-anomaly/

NASA antyder att man kanske kommer att låta Boeing flyga bemannat, trots att Boeing inte uppfyllt kontraktet att docka med ISS.

(Det står så mycket 737 max på marken att man ställer en del på personalparkeringen.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...nW8pLF_48&s=10
Man skall visst försöka få myndigheterna att acceptera simulatorträning för att få dem i luften igen. Man överväger också att byta namn på modellen.)
Citera
2020-02-07, 08:07
  #26
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/jeff_foust/statu...96415096492032
Citat:
ASAP member Paul Hill: a second software issue found with Starliner and corrected; could have led to “catastrophic failure” of spacecraft. Still evaluating root cause. Recommend review of Boeing’s verification processes.

https://www.nasa.gov/press-release/n...t-test-reviews
Citat:
NASA and Boeing will host a media teleconference at 3:30 p.m. EST Friday, Feb. 7, to discuss the status of the joint independent review team investigation into the primary issues detected during the company’s uncrewed Orbital Flight Test in December as part of NASA’s Commercial Crew Program.

Participants in the briefing will be:

NASA Administrator Jim Bridenstine
Jim Chilton, senior vice president, Boeing Space and Launch
Douglas Loverro, associate administrator, NASA’s Human Exploration and Operations Mission Directorate
Kathy Lueders, program manager, NASA’s Commercial Crew Program
John Mulholland, vice president and program manager, Boeing’s CST-100 Starliner Program

Audio of the teleconference will stream live online at:

https://www.nasa.gov/live
Citera
2020-02-07, 20:09
  #27
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://blogs.nasa.gov/commercialcre...investigation/
Citat:
Following the anomaly that occurred during the December Boeing Starliner Orbital Fight Test (OFT), NASA and Boeing formed a joint investigation team tasked with examining the primary issues, which occurred during that test. Those issues included three specific concerns revealed during flight:

An error with the Mission Elapsed Timer (MET), which incorrectly polled time from the Atlas V booster nearly 11 hours prior to launch.

A software issue within the Service Module (SM) Disposal Sequence, which incorrectly translated the SM disposal sequence into the SM Integrated Propulsion Controller (IPC).

An Intermittent Space-to-Ground (S/G) forward link issue, which impeded the Flight Control team’s ability to command and control the vehicle.

Som så många har misstänkt så har Boeing problem med att skriva mjukvara

Citat:
There was no simple cause of the two software defects making it into flight. Software defects, particularly in complex spacecraft code, are not unexpected. However, there were numerous instances where the Boeing software quality processes either should have or could have uncovered the defects. Due to these breakdowns found in design, code and test of the software, they will require systemic corrective actions. The team has already identified a robust set of 11 top-priority corrective actions. More will be identified after the team completes its additional work.

Citat:
In addition to these reviews, NASA is planning to perform an Organizational Safety Assessment of Boeing’s work related to the Commercial Crew Program. The comprehensive safety review will include individual employee interviews with a sampling from a cross section of personnel, including senior managers, mid-level management and supervision, and engineers and technicians at multiple sites.

SpaceX har redan gått igenom ovanstående genomgång. Tanken var att Boeing skulle få samma behandling redan då men av olika skäl tyckte dom det var för dyrt att lägga fem miljoner dollar på den genomgången.
Citera
2020-02-08, 07:55
  #28
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jag missade dessvärre telekonferensen på grund av jobb men av det jag har läst av dom som har lyssnat på telekonferensen får mig att tro att Boeing har en viss uppförsbacke att klara av innan Starliner kan besöka ISS. Grundproblemet här är kvalitetsproblem med mjukvaran som styr Starliner men framförallt att det framstår som om Boeing har vissa problem när det kommer till att kontrollera den programkod som är skriven. (Det är 737 MAX och rykten angående SLS som kommer igen och spökar här)

Jag tror att Spacenews har en bra artikel skriven om det här.

https://spacenews.com/starliner-inve...pment-process/
Citat:
Boeing will reverify all the software on its CST-100 Starliner commercial crew spacecraft after an ongoing investigation found “numerous” problems in the original development process that allowed at least two major problems to escape detection.
Citera
2020-02-08, 10:16
  #29
Medlem
Fris avatar
Boeing är en gigantisk korporation och 737 MAX har knappast något att göra med Starliner när det gäller organisation och rutiner. Obemannade tester är till för att upptäcka sånt här, det är en del av den planerade arbetsprocessen. När jag tvingas använda Excels helt fria öken av buggpotential så använder jag själv femstegsprocessen: Gör fel, Gör om, Gör fel igen, Gör om igen, Gör äntligen rätt. Passagerarflygplan i drift är däremot till för att förflytta människor, helst levande (fast det kanske finns en marknad för 737 MAX från Wuhan nu?)

OT:
Nu när jag tänker på det så är GOTO det enda som Excel består av när man skriver refererande formler i celler. Redan på 1960-talet insåg man att GOTO är bra, men inte mycke. Och Excel består av ingenting annat än bara det! Jag ska aldrig mer referera en annan cell, bara anropa VBA. Annars smiter fångarna löst mellan sina celler. And enterprises of great pith and moment, with this regard their currents turn away and lose the name of Action.
__________________
Senast redigerad av Fri 2020-02-08 kl. 10:25.
Citera
2020-02-08, 11:13
  #30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Boeing är en gigantisk korporation och 737 MAX har knappast något att göra med Starliner när det gäller organisation och rutiner. Obemannade tester är till för att upptäcka sånt här, det är en del av den planerade arbetsprocessen. När jag tvingas använda Excels helt fria öken av buggpotential så använder jag själv femstegsprocessen: Gör fel, Gör om, Gör fel igen, Gör om igen, Gör äntligen rätt. Passagerarflygplan i drift är däremot till för att förflytta människor, helst levande (fast det kanske finns en marknad för 737 MAX från Wuhan nu?)

OT:
Nu när jag tänker på det så är GOTO det enda som Excel består av när man skriver refererande formler i celler. Redan på 1960-talet insåg man att GOTO är bra, men inte mycke. Och Excel består av ingenting annat än bara det! Jag ska aldrig mer referera en annan cell, bara anropa VBA. Annars smiter fångarna löst mellan sina celler. And enterprises of great pith and moment, with this regard their currents turn away and lose the name of Action.
Boeing hittade aldrig felet och måste skriva om stora delar av mjukvaran. Då lär de behöva ny testuppskjutning. De har visst satt av en halv miljard för detta redan. När de korrigerade mjukvaran i max kom det nya fel förstås. Ett hittade de just.

Citat:
Boeing and NASA are still investigating a software timing error that prevented Starliner’s engine from firing as planned to raise its orbit for a rendezvous with ISS. The spacecraft’s thrusters were also over stressed when they fired outside planned operating parameters to get Starliner into a safe orbit.

GAO reports that Boeing is also working a number of technical issues.

This includes a risk that the initiators that trigger separation events, such as the separation of the crew and service module prior to reentry, may generate debris and damage the spacecraft. In June 2019, we found that Boeing had identified a solution to contain the debris that was sufficient for its test flights.

Since our last report, program officials said that a number of problems were found in recent testing and that the independent engineering technical authority noted that the current initiator containment design is not acceptable for the crewed flight test. Program officials told us that they accepted this risk for the uncrewed flight test, but that additional testing will need to occur before the crewed flight test.
http://www.parabolicarc.com/2020/02/...e-poses-risks/

SpaceX borde ha tagit greppet och åka bemannat nu. Men det är inte så enkelt där heller.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera.

Obamas beslut att avsluta rymdfärjorna kan ha varit ett försök att motverka nationell självkänsla. Rymdprogrammet har ännu inte hämtat sig från det. Boeing och SpaceX är pressade. (Bransons Virgin Galactic totalkvaddade 2014, en död testpilot.) Ryssarna sköter uppskjutningarna tills vidare.
Citera
2020-02-27, 04:02
  #31
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Orginallänk till nedanstående artikel som är blockerad här i Europa
https://www.orlandosentinel.com/spac...ahu-story.html

https://web.archive.org/web/20200226...ahu-story.html
Citat:
Boeing and NASA officials are expected to release the results of an independent investigation into the set of issues that occurred during Boeing’s late December test of Starliner, its astronaut crew capsule, within the next week. But speaking to the Orlando Sentinel, members of NASA’s safety advisory panel expanded on some of the testing decisions Boeing made that drew questions about whether Starliner was ready to fly.

Critically, the panel learned early this month that Boeing did not perform a full, end-to-end integrated test of Starliner in a Systems Integration Lab with ULA’s Atlas V rocket. The test typically shows how all the software systems during each component of the mission would have responded with each other through every maneuver — and it could potentially have caught the issues Boeing later experienced in the mission.

“It’s pretty exhaustive. You gotta do that,” said Christopher Saindon, a former member who ended his tenure on the panel in mid-February. “That was somewhat surprising to us on the panel. There were certainly gaps in the test protocol.”
Citera
2020-02-27, 04:12
  #32
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Boeing är en gigantisk korporation och 737 MAX har knappast något att göra med Starliner när det gäller organisation och rutiner.

Ja och nej. Om någon högre upp i näringskedjan i företaget bestämmer -Skär ner budgeten för alla programmerare med 10% så kommer det att drabba alla programmerare vare sig dom arbetar med flygplan eller transporter till ISS. Det är alltså symptomatiskt att dom här problemen med mjukvaran finns inom alla delar i det bolaget.
Citera
2020-02-27, 04:41
  #33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Orginallänk till nedanstående artikel som är blockerad här i Europa
https://www.orlandosentinel.com/spac...ahu-story.html

https://web.archive.org/web/20200226...ahu-story.html

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ja och nej. Om någon högre upp i näringskedjan i företaget bestämmer -Skär ner budgeten för alla programmerare med 10% så kommer det att drabba alla programmerare vare sig dom arbetar med flygplan eller transporter till ISS. Det är alltså symptomatiskt att dom här problemen med mjukvaran finns inom alla delar i det bolaget.
Ja. Jag gissar nog att Boeing verkar ha problem med mjukvara. Det kan ju även ha att göra med företagskultur, men den känner jag inte hos Boeing. Nu borde de i alla fall vara motiverade att ändra på det. Ett problem till får inte inträffa.

Konstigt att det blev så mycket snack om att ev godkänna den misslyckade testuppskjutningen. Det borde inte vara ett alternativ. Snacket har skadat Boeing. Jag tycker de på ett tidigt stadium borde sagt att de haft mjukvarufel (även om de inte visste exakt vilken rad som var fel), samt att de planerade skriva om de delar av mjukvaran som berörs och göra ny uppskjutning. Google-flödet har dessutom öst på med Boeing och just nu blir det mest negativt förstås. Google och media älskar ju Elon och SpaceX.
Citera
2020-02-27, 09:49
  #34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Orginallänk till nedanstående artikel som är blockerad här i Europa
https://www.orlandosentinel.com/spac...ahu-story.html

https://web.archive.org/web/20200226...ahu-story.html
Jag glömde kommentera detta. Det var ju på ett sätt ett positivt besked. Boeing hade begärt att få strunta i en viktig test och NASA hade godkänt det. Det betyder i alla fall att man kanske vet hur man kan hitta felet om testen utförs. Men självklart är det oförsvarligt av både Boeing och NASA att inte utföra testen.

Det amerikanska rymdprogrammet går under tidspress nu. Det har noterats tidigare. I höst är ingen amerikan kvar på ISS om inte ryssarna eller SpaceX skjuter upp någon.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-27 kl. 09:51.
Citera
2020-02-27, 10:00
  #35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det amerikanska rymdprogrammet går under tidspress nu. Det har noterats tidigare.
Jo, en enskild entreprenör visar ju hur man gör och varför Sovjetunionen självkollapsade.
Citat:
I höst är ingen amerikan kvar på ISS om inte ryssarna eller SpaceX skjuter upp någon.
Låt dem stanna där i 33 månader som en Mars-resa tar ToR. Det kan förlänga deras liv, hittills har det bara varit landningen som varit farlig för astronauter väl uppe.
"- Hej, det är chefen. Jo, jag har ändrat ditt schema litegrann."
Citera
2020-02-27, 10:07
  #36
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men självklart är det oförsvarligt av både Boeing och NASA att inte utföra testen.
Jag undrar inte om Boeing har setts som the golden child av NASA. Ett bolag som inte kan göra fel då det är så pass gammalt och erfaret, den bilden har nog fått sig en törn nu på den sista tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback