Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 07:11
  #7405
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag redogör tydligt för huvudinnehållet i artikeln. Jag undanhåller inget. Artikeln har nu dessutom helt skrivits om och fått ny rubrik (se nedan).

Men jag ser inget om att USA vill förbjuda britterna att märka sitt kött med ursprungsland. Varifrån kommer den uppgiften?

The Guardian ändrar även sina artiklar som vanligt. Nu har man en helt annan rubrik. Den tidigare rubriken var den jag citerade i fetstil. Den är även med i internetadressen (... keep-chlorinated-chicken-ban-to-win-trade-deal-eu-tells-uk). Nu kommer inte talet om kyckling förrän långt ned i artikeln.

Du är givetvis helt oförmögen att ta till dig fakta som pekar på något annat än du redan bestämt dig för. Vad tror du nedanstående betyder egentligen? Du kan argumentera hur mycket du vill men det här betyder att amerikanerna vill ta bort allt som kan tänkas diskriminera amerikanska jordbruksprodukter.

Citat:
Eliminate practices that unfairly decrease U.S. market access opportunities or distort agricultural
markets to the detriment of the United States, including:
 Non-tariff barriers that discriminate against U.S. agricultural goods

https://ustr.gov/sites/default/files...Objectives.pdf
Citera
2020-02-26, 07:21
  #7406
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du är givetvis helt oförmögen att ta till dig fakta som pekar på något annat än du redan bestämt dig för. Vad tror du nedanstående betyder egentligen? Du kan argumentera hur mycket du vill men det här betyder att amerikanerna vill ta bort allt som kan tänkas diskriminera amerikanska jordbruksprodukter.

Citat:
Eliminate practices that unfairly decrease U.S. market access opportunities or distort agricultural
markets to the detriment of the United States, including:
 Non-tariff barriers that discriminate against U.S. agricultural goods

https://ustr.gov/sites/default/files...Objectives.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Som vanligt finns det en förklaring som du som vanligt inte vill höra.

Det här handlar om att USA kräver förbud mot ursprungsmärkning så att britterna inte ska veta om det är brittiskt eller amerikanskt kött som de köper. Samtidigt innebär det att ingen brittisk bonde kommer kunna exportera kött till EU eftersom vi inte kommer kunna vara säkra på att det inte handlar om amerikansk klorbehandlad kyckling.

Som vanligt missförstår du med flit. Den här gången handlar det inte om vad britterna äter utan om vad du äter.
Men du hävdar att "USA kräver förbud mot ursprungsmärkning". Det är något helt annat.

Du avslöjar dig även som ett troll när du upprepat klagar på att den du diskuterar med "är oförmögen att ta till sig fakta".
Citera
2020-02-26, 18:53
  #7407
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men du hävdar att "USA kräver förbud mot ursprungsmärkning". Det är något helt annat.

Du avslöjar dig även som ett troll när du upprepat klagar på att den du diskuterar med "är oförmögen att ta till sig fakta".

Ho ho,
det är inget annat. Det är samma sak men såna som du måste få saker skrivna på näsan för att förstå. Inte för att det så ofta funkar ens då...

Det kanske är svårt med engelskan men de säger alltså att USA kommer att kräva att britterna avlägsnar handelshinder(förutom tullar) som gör det svårare att sälja amerikanskt kött. Ursprungsmärkning är en av de saker det handlar om.
Citera
2020-02-27, 00:32
  #7408
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ho ho,
det är inget annat. Det är samma sak men såna som du måste få saker skrivna på näsan för att förstå. Inte för att det så ofta funkar ens då...

Det kanske är svårt med engelskan men de säger alltså att USA kommer att kräva att britterna avlägsnar handelshinder(förutom tullar) som gör det svårare att sälja amerikanskt kött. Ursprungsmärkning är en av de saker det handlar om.
Du trollar på typiskt sätt. Du ägnar dig åt att hoppa på de personer du diskuterar med. Du lägger in ett påstående om att USA vill förbjuda britterna att använda ursprungsmärkning, som inte går att belägga. Du försöker skapa kaos i tråden genom personkonflikter och oklara påståenden. Jag måste hoppa över det.
Citera
2020-02-27, 01:16
  #7409
Medlem
wwrs avatar
EU försöker alltså vidta extrema åtgärder mot Storbritannien. EU kräver att britterna inte skall få äta kyckling som är "salmonellabehandlad" enligt amerikanska metoder (klortvätt).

Storbritannien är dock inte med i EU, så vad britterna äter har inte EU med att göra. Det är ett typiskt handelshinder som EU försöker lägga ut.

The Guardian skriver en artikel som belyser detta. Men även tidningen förefaller vara utsatt för påverkan av EU. Artikeln skrivs om helt och hållet. Artikeln ligger kvar under den internetadress som handlar om kycklingen, men har fått helt nytt innehåll. Bilden av höns är borta, rubriken ändrad och det som står om kycklingen hamnar längre ned. Detta visar hur EU även påverkar pressen för att försöka attackera ett land som försöker gå ur EU.

Ursprunglig artikel
https://i.imgur.com/WJKv9Wb.jpg

https://web.archive.org/web/20200225...al-eu-tells-uk
Gällande denna länk, se edit längre ned.

Efter omskrivning
https://i.imgur.com/G9BhyTg.jpg

https://amp.theguardian.com/politics...al-eu-tells-uk


Edit
Nu verkar även archive.org ha plockat bort den ursprungliga versionen av artikeln. Länken ovan visar inte längre den ursprungliga artikeln, utan istället den omskrivna artikeln.

Nu kan man bara spåra det ursprungliga innehållet i internetadressen (...keep-chlorinated-chicken-ban-to-win-trade-deal-eu-tells-uk) och i en skärmdump jag hann ta:
https://i.imgur.com/WJKv9Wb.jpg
I skärmdumpen ser man även att antalet sparade versioner i archive.org är 7. Det här nu gått ned till 6.

EU och massmedia försöker hålla kvar länder under EU-lagar genom att förhindra en fri diskussion. Men utplånar spåren av avvikande åsikter. Man påverkar både The Guardian och archive.org.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-27 kl. 01:33.
Citera
2020-02-27, 06:37
  #7410
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU försöker alltså vidta extrema åtgärder mot Storbritannien. EU kräver att britterna inte skall få äta kyckling som är "salmonellabehandlad" enligt amerikanska metoder (klortvätt).

Det där är en lögn. EU säger att Storbritannien inte kan få något handelsavtal som inkluderar jordbruksprodukter om de tillåter import av amerikanskt kött och går med på amerikanernas villkor att inte ursprungsmärka det köttet.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien är dock inte med i EU, så vad britterna äter har inte EU med att göra. Det är ett typiskt handelshinder som EU försöker lägga ut.

Det är precis vad man gör när man skriver handelsavtal. Man kommer överens om vilka villkor som ska gälla för att ha extra bra tillgång till varandras marknader. Du är oerhört patetisk när du låtsas som att EU är de enda som gör det. Som du vet vill tex USA förbjuda britterna från att ursprungsmärka kött.

EU vill att du ska slippa äta sånt kött, men USA vill att du bara ska äta sånt kött.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU och massmedia försöker hålla kvar länder under EU-lagar genom att förhindra en fri diskussion. Men utplånar spåren av avvikande åsikter. Man påverkar både The Guardian och archive.org.

Ho ho,
ta av foliehatten.
Citera
2020-02-27, 09:12
  #7411
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det där är en lögn. EU säger att Storbritannien inte kan få något handelsavtal som inkluderar jordbruksprodukter om de tillåter import av amerikanskt kött och går med på amerikanernas villkor att inte ursprungsmärka det köttet.

Det är precis vad man gör när man skriver handelsavtal. Man kommer överens om vilka villkor som ska gälla för att ha extra bra tillgång till varandras marknader. Du är oerhört patetisk när du låtsas som att EU är de enda som gör det. Som du vet vill tex USA förbjuda britterna från att ursprungsmärka kött.

EU vill att du ska slippa äta sånt kött, men USA vill att du bara ska äta sånt kött.

Ho ho,
ta av foliehatten
.
Jag fetmarkerade och kommenterar det du svarade om hur EU påverkar medias skildring av Brexit.
Jag återkommer till kycklingrestriktionerna senare.

Du kommer inte med några argument. Du använder bara skällsord ("foliehatt").

Jag uppfattar The Guardian som Europas mest spridda engelskspråkiga tidning, i alla fall i min Google. Tidningen skriver en artikel som visar hur EU försöker förbjuda britterna att äta amerikansk kyckling, trots att Brexit genomförts. Efter några timmar är artikeln i praktiken borta. Den inledande bilden, rubriken och inledningen handlar nu om helt andra saker. Efter ytterligare några timmar är artikeln även borta från arkivsajten archive.org

Självklart skall man fästa uppmärksamhet på detta. Det visar att EU är kopplat till tidningen och påverkar den att ta bort kritisk information rörande Brexit. EU undertrycker en fri debatt. EU försöker dölja hur organisationen motsätter sig Brexit. Det skall man protestera mot.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-27 kl. 09:17.
Citera
2020-02-27, 09:15
  #7412
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Brexit är nu ett faktum. Vad kommer denna brexit leda till?
Kommer vi se börserna runt om i världen att störtdyka i spekulation?
Kommer det leda till några långvariga konsekvenser?
Blir det panik följt av en upphämtning på börsen som det ofta sker eller hålls kurserna nere?

Vad tror ni händer, diskutera.

Hittills har jag inte märkt några konsekvenser alls. Ungefär som att man sa att alla datorer och elektronik skulle haverera vid milleniumskiftet - vilket alltså inte skedde.
Citera
2020-02-27, 11:29
  #7413
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU försöker alltså vidta extrema åtgärder mot Storbritannien. EU kräver att britterna inte skall få äta kyckling som är "salmonellabehandlad" enligt amerikanska metoder (klortvätt).

Storbritannien är dock inte med i EU, så vad britterna äter har inte EU med att göra. Det är ett typiskt handelshinder som EU försöker lägga ut.

The Guardian skriver en artikel som belyser detta. Men även tidningen förefaller vara utsatt för påverkan av EU. Artikeln skrivs om helt och hållet. Artikeln ligger kvar under den internetadress som handlar om kycklingen, men har fått helt nytt innehåll. Bilden av höns är borta, rubriken ändrad och det som står om kycklingen hamnar längre ned. Detta visar hur EU även påverkar pressen för att försöka attackera ett land som försöker gå ur EU.

Ursprunglig artikel
https://i.imgur.com/WJKv9Wb.jpg

https://web.archive.org/web/20200225...al-eu-tells-uk
Gällande denna länk, se edit längre ned.

Efter omskrivning
https://i.imgur.com/G9BhyTg.jpg

https://amp.theguardian.com/politics...al-eu-tells-uk


Edit
Nu verkar även archive.org ha plockat bort den ursprungliga versionen av artikeln. Länken ovan visar inte längre den ursprungliga artikeln, utan istället den omskrivna artikeln.

Nu kan man bara spåra det ursprungliga innehållet i internetadressen (...keep-chlorinated-chicken-ban-to-win-trade-deal-eu-tells-uk) och i en skärmdump jag hann ta:
https://i.imgur.com/WJKv9Wb.jpg
I skärmdumpen ser man även att antalet sparade versioner i archive.org är 7. Det här nu gått ned till 6.

EU och massmedia försöker hålla kvar länder under EU-lagar genom att förhindra en fri diskussion. Men utplånar spåren av avvikande åsikter. Man påverkar både The Guardian och archive.org.
Lyckas EU med detta så kommer det vara en vinst för veganismen, eftersom salmonellakyckling kommer öka efterfrågan pp sojanuggets, så jag hejar helt klart på EU i den här frågan. Det vore bra om EU kunde ordna så att britterna inte fick äta antibiotikabehandlat kött heller för den delen
Citera
2020-02-27, 12:09
  #7414
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Lyckas EU med detta så kommer det vara en vinst för veganismen, eftersom salmonellakyckling kommer öka efterfrågan pp sojanuggets, så jag hejar helt klart på EU i den här frågan. Det vore bra om EU kunde ordna så att britterna inte fick äta antibiotikabehandlat kött heller för den delen
Det är tvärt om, vad jag kan se. Den amerikanska behandlingen är mycket effektiv. Den är så effektivt att EU använder detta som ett svepskäl för att förbjuda den. EU säger att med så effektiv behandling kanske amerikanska bönder fuskar med andra delar av uppfödningen. Vad jag vet har inte ens EU kunnat finna några hälsoproblem med klortvättning.

Det är ett uppenbart handelshinder som britterna betalt 139 miljarder årligen för att få sig tilldelat.

Det vore mycket bättre om britter, svenskar och andra själva fick välja om vi ville köpa amerikansk eller europeisk kyckling, så länge den uppfyller krav som livsmedel.

Den amerikanska kycklingen är billigare. Många skulle därför välja den. Men det får vi inte när EU stänger till.

Britterna vill ta sig ur. Men EU försöker lägga krokben förstås. Det verkar omöjligt att gå ur EU. När Brexit nu genomförts skall inte EU ställa krav på vad det brittiska folket äter.

Sedan påverkar alltså EU även massmedia. Så när information kommer ut om detta så tas den snabbt bort.
Citera
2020-02-27, 12:47
  #7415
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är tvärt om, vad jag kan se. Den amerikanska behandlingen är mycket effektiv. Den är så effektivt att EU använder detta som ett svepskäl för att förbjuda den. EU säger att med så effektiv behandling kanske amerikanska bönder fuskar med andra delar av uppfödningen. Vad jag vet har inte ens EU kunnat finna några hälsoproblem med klortvättning.

Det är ett uppenbart handelshinder som britterna betalt 139 miljarder årligen för att få sig tilldelat.

Det vore mycket bättre om britter, svenskar och andra själva fick välja om vi ville köpa amerikansk eller europeisk kyckling, så länge den uppfyller krav som livsmedel.

Den amerikanska kycklingen är billigare. Många skulle därför välja den. Men det får vi inte när EU stänger till.

Britterna vill ta sig ur. Men EU försöker lägga krokben förstås. Det verkar omöjligt att gå ur EU. När Brexit nu genomförts skall inte EU ställa krav på vad det brittiska folket äter.

Sedan påverkar alltså EU även massmedia. Så när information kommer ut om detta så tas den snabbt bort.

Jag finner det väldigt förvirrande, du hatar att EU ställer krav på vad britterna exporterar till EU men du hyllar när USA vill diktera vad britterna får importera och hur deras inhemska lagar skall vara strukturerade?
Citera
2020-02-27, 12:58
  #7416
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag finner det väldigt förvirrande, du hatar att EU ställer krav på vad britterna exporterar till EU men du hyllar när USA vill diktera vad britterna får importera och hur deras inhemska lagar skall vara strukturerade?
Dina motfrågor är som ofta avsedda att förvirra och få diskussionen från ämnet. Så jag lämnar dem.

EU skall inte ställa krav på vad britterna äter, britterna har lämnat EU. EU skall inte heller påverka massmedia att ta bort information om detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback