Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-08, 15:14
  #493
Medlem
Hejsan,

Det här är Ola Bini - var bara tvungen att skriva ett inlägg och säga att det har varit väldigt underhållande att följa den här tråden.

Om ni har några frågor eller vill ha något klargjort, känn er fria att fråga.

Cheers
Citera
2020-02-09, 13:38
  #494
Medlem
Nickelodions avatar
OB säger sig anmält domaren YPO den 10 juli 2019 för försumlighet, för att inte beviljat frisläppandet av honom mot borgen i domstolsförhandlingen den 29 maj 2019 (vilket var dagen efter att domaren även drog in OBs kompanjon AR i fallet !!!).

Nu har jag kollat det jag bara antog tidigare, OB var redan fri då genom habeas corpus, det blev han den 20 juni 2019.

I en intervju som gjordes förra fredagen, den 31 januari(?) med Ecuador Today, säger OB att det var allt bråk kring vem som skulle vara domare som gjort att processen dragit ut på tiden. Men det var OB själv som drog igång det alltså, till ingen nytta eftersom YPO är tillbaka nu, och därför har inledande förhandlingen dessutom skjutits upp ytterligare en gång, nu gäller 5 mars 2020. I intervjun säger OB datumet 17 februari, men skedde intervjun den 31 januari var ju nya datumet redan känt (se tidigare i tråden). Vet Flashback bättre och tidigare besked än OBs advokater?

Lite som i fallet JA, där JA anmälde UC Global för olaglig kameraövervakning och avlyssning men där nu den anklagade chefen i en domstolsföhandling i fredags i Madrid lämnade in bilder från övervakningen där JA själv synes hålla på och montera kameror och mikrofoner inne på ambassaden, enligt EuropaPress.
__________________
Senast redigerad av Nickelodion 2020-02-09 kl. 14:16.
Citera
2020-02-09, 20:34
  #495
Medlem
Hej,

Ville bara lämna några klargörande kommentarer till @Nickelodion's senaste inlägg.

Först, vi stämmer Yadira Proaño för "prevaricato" - vilket närmast kan översättas till tjänstefel i den här juridiska situationen. En av anledningarna är att hon nekade min borgenansökan. Hon hävdade att borgen inte kunde ställas eftersom åklagaren inte hade beskrivit vilka vittnena var, och pga detta kunde hon inte sätta en borgensumma. Detta går emot både Ecuadoreansk lag, men också tidigare precedent. Men stämningen gäller inte enbart detta, utan också andra saker hon gjort fel under sin tid som domare för mitt fall. Mycket av anledningarna att vi stämmer henne har redan bekräftats av provins-domstolen som godkände min habeas corpus-ansökan.

AR blev inte indragen i fallet i maj. Han lades till i slutet av juli. Ecuador har en lag om undersökningstid som begränsar perioden av "instruction fiscal" till 90 dagar. Det är enbart under den tiden som bevis kan läggas till utredningen. Men då tiden var på väg att ta slut i slutet av juli bestämde sig åklagaren för att lägga till AR som medbrottsling, och fick då 30 dagar mer för att undersöka.

I intervjun som sändes förra veckan sa jag mycket riktigt att "pretrial" skulle ske den 17:e februari. Men intervjun spelades in i mitten av januari, flera veckor före beslutat att flytta den till mars.

Vi ville självklart ha bort Proaño från processen, eftersom det är tydligt att hon är jävig. Men enligt Ecuadoreansk lag skulle detta inte ha lett till att processen blev utdragen. Den första pretrial var redan schemalagd för den 10:e oktober, men blev inställd pga oroligheterna i landet. Den naturliga processen när vi bad att få domaren borttagen från fallet skulle varit att en temporär domare utseddes och tog ansvar medans vår process fortsatte. Det skedde inte.

Hoppas de här klargörandena hjälper. Inget av det här är på något sätt hemligt - det mesta finns redan i protokollen.

Mvh
Citera
2020-02-09, 21:01
  #496
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olabini
Hej,

Ville bara lämna några klargörande kommentarer till @Nickelodion's senaste inlägg.
...
AR blev inte indragen i fallet i maj. Han lades till i slutet av juli. Ecuador har en lag om undersökningstid som begränsar perioden av "instruction fiscal" till 90 dagar. Det är enbart under den tiden som bevis kan läggas till utredningen. Men då tiden var på väg att ta slut i slutet av juli bestämde sig åklagaren för att lägga till AR som medbrottsling, och fick då 30 dagar mer för att undersöka.
...
Mvh

Förtydligande av mitt inlägg: OB säger sig anmält domaren YPO den 10 juli 2019 för försumlighet ... (vilket var dagen efter att domaren även drog in OBs kompanjon AR i fallet !!!)

Källa: ecuavisa
__________________
Senast redigerad av Nickelodion 2020-02-09 kl. 21:25.
Citera
2020-02-09, 22:20
  #497
Medlem
Det spelar kanske inte särskilt stor roll, men åklagaren ansökte den 9:e juli om att länka en person till processen ("...que la Fiscalía vinculó..."), men länkningen godkändes först vid länkningsförhandlingen den 1:a augusti (https://www.elcomercio.com/actualida...-ola-bini.html) och det var inte Yadira Proaño som godkände länkningen - hon uteblev av någon anledning, och skickade en annan domare.
Citera
2020-02-23, 15:21
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olabini
Hejsan,

Det här är Ola Bini - var bara tvungen att skriva ett inlägg och säga att det har varit väldigt underhållande att följa den här tråden.

Om ni har några frågor eller vill ha något klargjort, känn er fria att fråga.

Cheers

På vilka grunder hamnade du just i Ecuador..?
Citera
2020-02-23, 16:04
  #499
Medlem
Giant Squids avatar
Jag skulle vilja höra några anekdoter från insidan i ett Ecuadorianskt fängelse, allt smaskigt, knarket, vilka gäng och vem som bestämde, tappa tvålen och sånt..
Citera
2020-02-24, 02:20
  #500
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olabini
Hejsan,

Det här är Ola Bini - var bara tvungen att skriva ett inlägg och säga att det har varit väldigt underhållande att följa den här tråden.

Om ni har några frågor eller vill ha något klargjort, känn er fria att fråga.

Cheers
Inrikesministern meddelar att man söker en person. Du bedömer att detta kan vara du och du är (självklart) oroad. Du skriver då ett Twitter om detta och åker till flygplatsen med elektronisk utrustning och blir gripen.

Varför tömmer du inte istället den elektroniska utrustningen och försöker fly från landet i bil, som t.ex Ricardo Patiño gjorde? Även Correa har måst fly.

Du står anklagad för regeringsfientlig verksamhet. Anklagelserna är diffusa och ibland extrema. Det har t.ex talats om att du skulle ha hackat presidentens mobil eller fjärrstyrt befolkningens mobiler.

Jag tror inte du gjort detta. Men bara man står anklagad för detta i Ecuador gäller det att ta sig ur landet omedelbart. Varför har du inte försökt lämna Ecuador? Möjligheterna att vinna mot regeringen i domstol torde vara obefintliga, oberoende av bevisläge. Domstolarna kontrolleras av regeringen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-24 kl. 02:36.
Citera
2020-02-26, 18:30
  #501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
På vilka grunder hamnade du just i Ecuador..?

I 2013 bestämde bolaget jag jobbade för (ThoughtWorks) att öppna ett kontor i Quito, Ecuador. Jag hade då bott i Chicago i 4 år, och kände att det var dags att flytta till ett nytt ställe. Jag åkte till Ecuador och tyckte om vad jag såg - människorna, fokus på open source, naturen. Så jag tog möjligheten att hjälpa till med kontoret. Sen stannade jag, eftersom jag tyckte om landet.
Citera
2020-02-26, 18:35
  #502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag skulle vilja höra några anekdoter från insidan i ett Ecuadorianskt fängelse, allt smaskigt, knarket, vilka gäng och vem som bestämde, tappa tvålen och sånt..

Haha. Jag vet inte riktigt hur mycket smaskigt jag kan berätta. Mitt cellblock var någorlunda säkert, och jag såg till att hålla mig till det så mycket som möjligt. Vad gäller gäng fanns det tre stycken stora i El Inco: Latin Kings, Vatos Locos och Nietas. På mornarna kunde man höra dem sjunga "stridssånger" på gården utanför.

Vad gäller knark verkade det som allt fanns tillgängligt. Jag hörde att det är billigare på insiden än ute. Och det är stora pengar det rör sig om. Den interna ekonomin i El Inca (som hade drygt 2000 fångar när jag var där), verkade omsätta miljoner dollar per månad.

Vad gäller vem som bestämmer var det ett rätt komplicerat system. Gängen hade makt, men det fanns också "Capos" som var ansvariga för varje cellblock. De hörde oftast inte till gängen, men det var via dessa "Capos" som pengarna flödade. Det var också via dessa som pengarna gick vidare till vakter och ledningen för fängelset. Det fanns också "oberoende" kriminella som hade mycket makt - till exampel La Sombra, som var ansvarig för mycket av den interna kommersen.
Citera
2020-02-26, 18:43
  #503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inrikesministern meddelar att man söker en person. Du bedömer att detta kan vara du och du är (självklart) oroad. Du skriver då ett Twitter om detta och åker till flygplatsen med elektronisk utrustning och blir gripen.

Varför tömmer du inte istället den elektroniska utrustningen och försöker fly från landet i bil, som t.ex Ricardo Patiño gjorde? Även Correa har måst fly.

Du står anklagad för regeringsfientlig verksamhet. Anklagelserna är diffusa och ibland extrema. Det har t.ex talats om att du skulle ha hackat presidentens mobil eller fjärrstyrt befolkningens mobiler.

Jag tror inte du gjort detta. Men bara man står anklagad för detta i Ecuador gäller det att ta sig ur landet omedelbart. Varför har du inte försökt lämna Ecuador? Möjligheterna att vinna mot regeringen i domstol torde vara obefintliga, oberoende av bevisläge. Domstolarna kontrolleras av regeringen.

Hej,

Först lite klargörande - jag trodde INTE att det var mig som inrikesministern pratade om. Min tweet om presskonferensen sade "this seems like a witch hunt to me." - inte "against me". En del översättningar har missat den detaljen - jag pratar inte om att presskonferensen är en häxjakt gentemot mig, men att det ser ut som en häxjakt från mitt perspektiv.

Hade jag vetat att det var mig dem pratade om hade jag definitivt _inte_ åkt till flygplatsen. Flygplatser är inte ett särskilt bra ställe att bli anhållen på - ofta är de juridiska elementen lite skeva och övergrepp är mer sannolika - precis vad som skedde med mig.

Sanningen är att jag var på väg till Japan på en resa som hade planerats sedan två månader. Eftersom jag inte trodde att det handlade om mig, fortsatte jag min dag som tidigare planerat.

Du har rätt att mitt rättsläge inte är särskilt lätt, till stor del pga regeringens inblandning i den juridiska sidan. Jag kommer antagligen förlora de första rättegångarna i lägre instanser. Men jag är oskyldig - jag har inte gjort något fel. Om jag flyr kommer det se ut som att jag är skyldig, och det finns en stor risk att mitt liv är förstört för evigt. Min enda chans till ett normalt liv igen är att vara tålmodig och bevisa min oskuld i de högre insanserna - eller till och med i internationella rättegångar.
Citera
2020-02-26, 19:21
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olabini
I 2013 bestämde bolaget jag jobbade för (ThoughtWorks) att öppna ett kontor i Quito, Ecuador. Jag hade då bott i Chicago i 4 år, och kände att det var dags att flytta till ett nytt ställe. Jag åkte till Ecuador och tyckte om vad jag såg - människorna, fokus på open source, naturen. Så jag tog möjligheten att hjälpa till med kontoret. Sen stannade jag, eftersom jag tyckte om landet.

Är det sant att "dom" lyckades låsa upp din telefon utan 'brute force' pga av att du var oförsiktig nog att använda telefonkoden precis framför en övervakningskamera?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback