2020-02-14, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det är konstigt vad olika det kan vara. Jag tyckte bara att den var kul och tog inte åt mig det minsta.
Det var så uppenbart att det var en satir. Men blir man arg så blir man.

Fransmän, italienare, engelsmän osv hade säkert uppskattat en liknande reklamfilm om deras land gjord av Air France, Alitalia & British Airways tror du ?
Senast redigerad av pe11e 2020-02-14 kl. 09:59. Anledning: Rättning
Citera
2020-02-14, 09:54
Medlem
det har varit ett lutande plan dom sista 40 åren mot blatteälskarna o pk-fittorna,
men dom ligger en så där 4 år efter o släpar,när nu vindarna vänder o upplysningen fortgår.
Fördelen är att pk leftlib fittorna är så insnöade bokstavligen o tror att dom kommer att vinna- nej
när vi fria män slutar ge våra pengar till blattas o pkfitter, (ja det finns andra sätt) så känns det så skönt

VÄGRABLATTASFRAMTIDOPENGAR
Citera
2020-02-14, 09:57
Medlem
Giant Squids avatar
Gällande rågbrödet så skulle jag vilja påstå att där har finnarna varit ledande i att vårda denna kultur. Skogaholmslimpa är nog att klassa som ursvenskt.
Citera
2020-02-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Fransmän, italienare, engelsmän osv hade säkert uppskattat en liknande reklamfilm om deras land av Air France, Alitalia & British Airways tror du ?

instämmer - och det är ändå länder med långa liberala traditioner. I Israel, USA eller Ryssland hade de ansvariga på flygbolaget blivit korsfästa i media och utskällda av både politiker och vanligt folk.
Citera
2020-02-14, 09:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
... om bilen kommer från fabrikken i Göteborg så är inte bilen göteborgsk, thi fabrikken är inte producerat på fabrik i Göteborg. Maskinerna är gjorde i Tyskland, teglet i Kina och dörrarna i Polen.

Hälften går inte att förstå, är det troll- eller rövarspråk?. Men det låter inte on topic ändå...eller?

Citat:
Ok. Vi pratar om folk ur folkgrupper, inte folkgrupper ur nått.

What...? Nja, vi talar om en folkgrupps ursprung.

Citat:
Folkgruppen som kom hit och byggde upp samhället du ser, vi kallar dom XYZ. Sen kan man fråga om en person: hör han till/är han medlem av den folkgruppen?

Vad har detta med folkgruppens ursprung att göra?

Citat:
Lustigt med vänsterfolk som tror Alla andra inte kan tänka när de själva inte kan hålla två saker i röven på en gång

Ja det var ett väldigt lustigt inlägg du skrev, på många sätt. Du måste vara väldigt mycket vänster. Kanske är det som kallas extremvänstern?

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Varför skulle jag vara desperat att svartmåla ett anonymt konto på nätet?

För att du inser att du inte kan bita på argumenten och då istället försöker svartmåla med avsikten att försöka förminska värdet av inläggen. Men jag tror inte att det är så många som är riktigt så dumma att dom går på den nöten. Det blir nog bara mest du som verkar desperat och då blir du mindre trovärdig. Skulle faktiskt tro att du svartmålar dig själv mer.

Citat:
Men om man säger att en folkgrupp som varit här i 8000 år inte har sitt ursprung här då argumenterar man som en nazist. Hur tror du att nazisterna argumenterade på 30-talet angående judarna.

Jag känner inte igen att nazisterna skulle argumenterat så om judarna. Jag känner däremot till mycket annat nazismen har sagt om judarna.

När det gäller en folkgrupps ursprung så är det fakta att samerna inte har sitt ursprung i Skandinavien. Kalla den fakta för nazistisk om du vill. Jag kan inte hjälpa att det är så.

Citat:
Hela tankefiguren: haha...Det där är inte svenskt, det har bara funnits här i 200 år! Ha ha! Som idiotfilmen bygger på insinuerar att företeelser utifrån aldrig kan bli svenska. Inte ens på 8000 år enligt dig.

Filmen har aldrig insinuerat att någonting aldrig kan bli svenskt. Då får du tidsstämpla det i filmen i så fall. Det enda jag har sett är att filmen hävdar sakers ursprung.

Citat:
För övrigt så uttrycker du dig bra på svenska för att vara en ursprunglig kolatom som saknar kultur.

Varför skulle jag sakna kultur? Jag är präglad av den typiska svenska kulturen.
Citera
2020-02-14, 09:59
Medlem
Ja jävlar. Om inte SAS lyckades med något annat så fick de i alla fall snöflingshögern att gå igång . Bu hu Falukorv är visst från Sverige

Jag tycker inte reklamfilmen är bra vill jag säga men reaktionerna är ju helt galna
Citera
2020-02-14, 10:06
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hälften går inte att förstå, är det troll- eller rövarspråk?. Men det låter inte on topic ändå...eller?

What...? Nja, vi talar om en folkgrupps ursprung.

Vad har detta med folkgruppens ursprung att göra?

Ja det var ett väldigt lustigt inlägg du skrev, på många sätt. Du måste vara väldigt mycket vänster. Kanske är det som kallas extremvänstern?

För att du inser att du inte kan bita på argumenten och då istället försöker svartmåla med avsikten att försöka förminska värdet av inläggen. Men jag tror inte att det är så många som är riktigt så dumma att dom går på den nöten. Det blir nog bara mest du som verkar desperat och då blir du mindre trovärdig. Skulle faktiskt tro att du svartmålar dig själv mer.

Jag känner inte igen att nazisterna skulle argumenterat så om judarna. Jag känner däremot till mycket annat nazismen har sagt om judarna.

När det gäller en folkgrupps ursprung så är det fakta att samerna inte har sitt ursprung i Skandinavien. Kalla den fakta för nazistisk om du vill. Jag kan inte hjälpa att det är så.

Filmen har aldrig insinuerat att någonting aldrig kan bli svenskt. Då får du tidsstämpla det i filmen i så fall. Det enda jag har sett är att filmen hävdar sakers ursprung.

Varför skulle jag sakna kultur? Jag är präglad av den typiska svenska kulturen.

Jeg er dansker, deraf mit røversprog.

Hvis du forstod mit indlæg, så havde du indset at din kritik af min pointe gentager det jeg angreb. Og det var en sidepointe. At du og dine venner ikke kan tænke logisk eller se nuancer.
Citera
2020-02-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja jävlar. Om inte SAS lyckades med något annat så fick de i alla fall snöflingshögern att gå igång . Bu hu Falukorv är visst från Sverige

Jag tycker inte reklamfilmen är bra vill jag säga men reaktionerna är ju helt galna

Snöflingor var det ja...Det här svaret (från en annan på tråden) kunde lika gärna varit riktat till dig:

(FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm

Citera
2020-02-14, 10:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...som vi också har satt vårt eget, väldigt speciella stuk på här i Sverige. Lucia har t.ex. haft typiskt svenskt utseende med blå ögon och långt blont hår (innan PK-käringarna började röra i det för 15-20 år sedan ungefär), den svenska texten till Luciasången handlar om ljuset i det mörker som är typiskt för Sverige i december (det är inte lika mörkt i Italien eftersom det ligger närmare Ekvatorn), Luciasången uppförs inte ensam utan det är en repertoar som speglar vår kultur väldigt bra - en blandning av gamla svenska julvisor i folkviseton, och lutherska psalmer. Sankt Stéphanos har blivit Staffan Stalledräng, och uppträder i luciatåget i en svensk medeltida brun mansdräkt, alternativt som en dräng från 1800-talet. Mitt bland de katolska och lutherska traditionerna, ser vi även julbocken och gårdstomtarna som var med oss under hela den långa allmogeperioden... o.s.v..

Idag är för övrigt Lucia förknippad med Sverige över hela världen. Det förekommer fortfarande ett katolskt luciafirande i Italien, men det är knappast någon utanför Italien som känner till det.

Det är för övrigt ingen som påstår att vi INTE har tagit åt oss av influenser från andra länder under årtusendenas gång (konstigare vore det väl annars), men vi har blandat upp det med vårt eget till ett stuk som passar den svenska folksjälen.
Precis så. Bra beskrivet om Lucia. Och dessutom är ju hela kyrkogrejen med Luther och katoliker etc från utlandet. Men av allt detta har vi gjort något svenskt som vi kan vara stolta över.

Och den processen tycker jag att filmen beskriver på ett fint sätt. Så där blygsamma och anspråkslösa är ju vi svenskar, alltid redo att ta in något nytt och göra det till vårt. Och rätt som det är producerar vi någon Ingemar Stenmark eller Björn Borg som slår världen med häpnad. Eller IKEA som erövrar världen med en enkel skandinavisk stil. Osv.

Jag blir stolt över Sverige när jag ser filmen.
Citera
2020-02-14, 10:12
Medlem
Johanna Frändén i Aftonbladet:

Citat:
Det krävdes alltså ett bombhot mot den danska reklambyrå som producerade SAS-filmen för att nyhetsnarrativet skulle bli komplett. Det mesta har redan sagts om reklamsnutten som menar att allt det vi tror är truly Scandinavian egentligen kommer någon annanstans ifrån. Möjligen har vi hoppat över själva grundfrågan här: Varför hetsar vi upp oss så över reklam?

I de senaste årens allt mer tröttsamma kulturkrig mellan nationalister och progressiva börjar nästan alla folkstormar med reklam: Ett svart barn som Lucia i en annons för hemvaruhuset, ett glassföretag för gymnasieamnesti, en rakhyvel som vill förändra mansidealen. Var och en för sig har de upptagit vårt debattutrymme i flera dygn, eftersom en skränig identitetsminoritet hatar deras budskap.

SAS lyckades kapa vår uppmärksamhet hela onsdagen och halva gårdagen. Alla stora medier rapporterade om reklambråket, tidningarnas kultursidor analyserade fenomenet, sociala medier kokade. Som en sorts mångfaldsmartyrer drog SAS tillbaka filmen i några timmar och påstod sig vara utsatt för en ”attack”. Sedan kom den upp igen. Ett så kallat pr-bingo.

Minns ni när hon på samma sätt bagatelliserade reaktionerna över Staffanstorps reklamfilm? Inte jag heller.

Talande också hur dessa journalistkräk låtsas som att det bara handlar om en reklamfilm. "Det är ju bara reklaaaam!! Herregud, lilla snöflinga! Vännen då!" Som om det inte förekommer dagliga attacker på skandinavers ursprung och på vår kultur, varav detta bara är en i raden.

Etablissemanget ska nog vara väldigt glada över att motståndet mot deras lögner än så länge bara rör sig på näthatsnivå. Det kommer andra tider, var så säkra. Era reservat och små ombonade bubblor kommer inte att skydda er.
Citera
2020-02-14, 10:12
Medlem
Lofns avatar
Jag skulle tro att det de egentligen menar är att skandinavernas ursprung är Big Bang för 13.8 miljarder år sedan. Även jag har mycket svår att tro att Svenskarna fanns på plats redan då, och därför har de föga rätt till den geografiska platsen!
Citera
2020-02-14, 10:16
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, jag får lust att resa mer, få nya intryck, kanske köpa något fint, och kanske t ex bjuda på ouzo nästa gång det vankas snaps till sillen. För precis som filmen säger så gör vi ju också något eget av allt detta. Så att det blir just svenska köttbullar med svensk potatis, etc.

Vad kan öht vara svenskare än vår fina Luciatradition? Ändå var hon ju faktiskt från Syracusa. Och själva Luciasången är ju en italiensk folkvisa.

Europa har ett gemensamt kulturarv, bland annat genom kristendomen. Det är inget konstigt med det. Det är heller inget konstigt att kulturer inspireras av varandra.

Poängen här var väl att påvisa att det finns massa genuint svensk kultur, inte att det finns utländsk kultur. Firar italienarna Lucia med Luciatåg som vi gör i Sverige? Nej! Har de saffransbullar? Nej!

SAS reklamfilm får dig alltså att som en obstinat tonåring att vilja dricka något utländskt nästa gång du äter sill, istället för något svenskt? Sill och snaps är ju svensk kultur, dvs vi har ju gjort något eget, så din antipati mot det svenska får ju viss logik.

Apropå drycker, så är ju Coca-Cola-flaskan uppfunnen av en svensk.

Här är en lista på några svenska uppfinningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Swedish_inventions

Här är en lista på grundämnen som upptäckts av svenskar:

Kobolt - Upptäckt av Georg Brandt.
Nickel - Upptäckt av Axel Fredrik Cronsted.
Kväve - Upptäckt av Carl Wilhelm Scheele.
Syre - Upptäckt av Carl Wilhelm Scheele.
Mangan - Upptäckt av Johan Gottlieb Gahn.
Tantal - Upptäckt av Anders Gustaf Ekeberg.
Cerium - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius & Wilhelm Hisinger.
Selen - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Kisel - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Torium - Upptäckt av Jöns Jacob Berzelius.
Litium - Upptäckt av Johan August Arfwedson (i Berzelius laboratorium).
Vanadin - Upptäckt av Nils Gabriel Sefström (Berzelius var lärare åt Nils).
Lantan - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Praseodym & Neodym - Detta var två ämnen som upptäcktes i ämnet didiym som i sin tur upptäcktes av Carl Gustaf Mosander.
Erbium - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Terbium - Upptäckt av Carl Gustaf Mosander.
Holmium - Upptäckt av Per Theodor Cleve.
Tulium - Upptäckt av Per Theodor Cleve.
Skandium - Upptäckt av Lars Fredrik Nilson.

Imponerande lista för vårt lilla land och lilla befolkning. Det gamla etniskt homogena Sverige levererade.

Här är en, inte så imponerande, lista på somaliska uppfinningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Somali_inventions

En träbåt stoltserar de med. En enda träbåt! Somalierna har alltså ingen kultur enligt PK-vänster-logik.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2020-02-14 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in