Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-13, 08:19
  #7345
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De brittiska politikerna har varit tydliga med att de vill lämna EU och allt det för med sig så det här handlar om att de är arroganta nog att tro att EU ska böja sig för dem. Imperienostalgin är stark hos väldigt många i England och det är den gruppen som röstade för Brexit.

Du skriver ju ungefär som att Storbritannien fortfarande är EU-medlem. Det är de inte. De har lämnat denna skitunion och är en självständig nation återigen.
Citera
2020-02-13, 08:26
  #7346
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Britternas anti-EU politik handlar mer om att de anser sig själva vara för fina för resten av Europa. Det är ingen slump att Brexit kom från just brittiska halvön, eftersom britterna länge har känt att de är lite separerade från övriga Europa pga att de lever i en ö.

en ö. Man lever inte i en ö.

EU är inte folkligt populärt på kontinenten heller.

Jo den har förstås sina medlöpar-massor men motståndet mot EU är mycket väl större. Svenskarna som är för EU präglas av dåligt nationellt självförtroende. Det var därför jag själv röstade ja till medlemsskap 1994. Har dock ångrat mig sedan flera år och hoppas att unionen faller samman och Europa blir utan EU och kan börja om.

Storbritannien kan visa vägen framåt. Det borde vara landet som lyckas. Det är ju en gammal industrination med goda kontakter med andra länder världen över.

Det blir allt jag skriver och läser. Tänker inte bidra till en kärringtråd full med tjafs.
Citera
2020-02-13, 09:28
  #7347
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
en ö. Man lever inte i en ö.
Jo jag vet, slarvfel, blir lätt så när man postar från mobilen och inte orkar korrekturläsa allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
EU är inte folkligt populärt på kontinenten heller.
EU verkar ändå vara ganska populärt med tanke på att majoriteten av europeiska länder är EU-medlemmar nuförtiden. Själv är jag neutral så sett; det finns för- och nackdelar med EU-medlemskap, och fördelarna är inte petitesser. Bland annat det att Europa bättre kan hävda sig ekonomiskt mot USA och Kina, medan utan EU så hade dessa stormakter mycket enklare kunnat köra ner deras skitprodukter (i synnerhet amerikansk GMO-mat) i halsen på oss i Europa; ett obekvämt faktum som de flesta anti-EU nationalister bekvämt glömmer eller ignorerar. Sedan medför EU även standardiseringar, till exempel när man handlar online-spel på PlayStation Network och liknande, men kanske viktigast av allt är den potential som EU har i miljöfrågan, och här är Sverigedemokraterna (som jag röstar på) verkligen inte ett bra föredöme i deras EU-kritik; utan EU hade det varit enklare för till exempel ett SD-styrt Sverige, att resonera att ja Sverige är ändå ett litet land utan någon som helst miljöpåverkan, så i bästa konservativa status quo anda kan vi lägga ansvaret på Kina och USA och fortsätta köra med miljöfientliga fossila bränslen här i Norden, eftersom inga jävla EU-byråkrater ska säga till oss hur vi lever, och liknande dumheter. Det är just pga sån här ansvarslös miljöpolitik, som EU-lagstiftning behövs.

Sedan att det säkert förekommer en hel del globalistisk korruption och liknande skurkeri i Bryssel, det är väl en av baksidorna med EU, men sådant går att reformera bara det diskuteras mer och folk börjar höja rösten.

Finns mycket bra med EU. Den mer intressanta frågan i det här fallet är hur Storbritannien's ekonomi kommer att påverkas nu när de har lämnat EU.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo den har förstås sina medlöpar-massor men motståndet mot EU är mycket väl större.
Jasså? Enligt vilka opinionsundersökningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Svenskarna som är för EU präglas av dåligt nationellt självförtroende.
Skulle nog säga att det beror mer på att svenskar är ett liberalt och socialt folk och som gillar samarbete med andra europeiska länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det var därför jag själv röstade ja till medlemsskap 1994.
Men tala för dig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Har dock ångrat mig sedan flera år och hoppas att unionen faller samman och Europa blir utan EU och kan börja om.
Varför? Tror du att Sverige kommer bli rasrent och etniskt homogent om EU-projektet läggs ner? Då är du ute och cyklar. Sverige hade massinvandring och officiellt lagstiftad mångkultur även före Sverige blev EU-medlem (typ 20 år före), och Storbritannien kommer inte att sluta importera tredje världen människokarikatyrer och muslimska untermenschen bara för att de har lämnat EU; ni vita nationalister med ert missförstånd till EU-kritik, skäller på fel träd.

Tror du på fullaste allvar att Storbritannien kommer att bli rasligt homogent och börja deportera alla icke-vita de närmaste åren bara för att de har lämnat EU? Det kommer inte hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Storbritannien kan visa vägen framåt. Det borde vara landet som lyckas. Det är ju en gammal industrination med goda kontakter med andra länder världen över.
Vad är det för "väg" som Storbritannien ska visa? Som sagt, Storbritannien kommer inte att bli ett 100% vitt land bara för att de har lämnat EU. Om något så kommer det att vara andra EU-länder som Ungern och Polen som visar vägen i den frågan, och de kommer nog inte att lämna EU i första taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det blir allt jag skriver och läser. Tänker inte bidra till en kärringtråd full med tjafs.
Jaja, du hade inget vettigt att komma med i alla fall.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-02-13 kl. 10:27.
Citera
2020-02-13, 10:12
  #7348
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Finns mycket bra med EU. Den mer intressanta frågan i det här fallet är hur Storbritannien's ekonomi kommer att påverkas nu när de har lämnat EU.
Jag ser inte mycket som är bra. Ingenting, faktiskt. Men jag kan såklart ha missat något.
Citat:
Varför? Tror du att Sverige kommer bli rasrent och etniskt homogent om EU-projektet läggs ner? Då är du ute och cyklar. Sverige hade massinvandring och officiellt legaliserad mångkulturell även före Sverige blev EU-medlem (typ 20 år före), och Storbritannien kommer inte att sluta importera tredje världen människokarikatyrer och muslimska untermenschen bara för att de har lämnat EU; ni vita nationalister med er missförstånd till EU-kritik, skäller på fel träd.
Det jag hatar med EU är fula, intetsägande, korrupta, sluga, men ändå korkade byråkratsvin som Van Rompuy, Juncker och några till vars namn jag inte ens vill minnas. Jag tål inte att se dem. Men du har givetvis rätt att kritiken ska riktas åt rätt håll.
Citat:
Tror du på fullaste allvar att Storbritannien kommer att bli rasligt homogent och börja deportera alla icke-vita de närmaste åren bara för att de har lämnat EU? Det kommer inte hända.
Men detta kommer kanske inte att hända, oavsett vilket? Vill européerna bli bruna och korkade så är det ju deras eget val, liksom.
Citat:
Vad är det för "väg" som Storbritannien ska visa? Som sagt, Storbritannien kommer inte att bli ett 100% vitt land bara för att de har lämnat EU. Om något så kommer det att vara andra EU-länder som Ungern och Polen som visar vägen i den frågan, och de kommer nog inte att lämna EU i första taget.
Ja, Ungern och Polen är inte lika korrumperat som Västeuropa.
Citera
2020-02-13, 10:41
  #7349
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du skriver ju ungefär som att Storbritannien fortfarande är EU-medlem. Det är de inte. De har lämnat denna skitunion och är en självständig nation återigen.

Från och med den 1:a Januari 2021 så har de lämnat helt, de är delvis kvar i unionen resten av detta år.
Citera
2020-02-13, 15:09
  #7350
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
De brittiska politikerna har varit tydliga med att de vill lämna EU och allt det för med sig så det här handlar om att de är arroganta nog att tro att EU ska böja sig för dem. Imperienostalgin är stark hos väldigt många i England och det är den gruppen som röstade för Brexit.

Precis! Brexit är hybris. Många britter tror att de fortfarande styr världen. Nu kommer de att få smaka på något annat, dvs verkligheten.
Citera
2020-02-13, 15:10
  #7351
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så EU (hotar med att) svartlista ett lands tillgångar när landet försöker gå ur EU. Maffiafasonerna sitter i. Hade förslaget lagts innan Storbritannien försöker gå ur hade det varit mer trovärdigt.

Tycker du själv att det är ok med skatteparadis?
Citera
2020-02-13, 15:13
  #7352
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett sådant förslag skall väckas oberoende om Storbritannien är med i EU eller ej. Sedan får man diskutera förslaget och rösta. EU är inte till för att skydda medlemsländerna från svartlistning.

Att förslaget tas upp nu visar tydligt att EU försöker sätta åt landet som försöker lämna.

Att vara medlem i EU skall inte skydda från kritik.

Utmärkt! Som jag skrev innan så drar EU nu ner brallorna på ett land som tror att det är ett imperium. Det här kommer att bli underhållande att följa.
Citera
2020-02-13, 15:14
  #7353
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tycker du själv att det är ok med skatteparadis?
Det behöver man inte ta upp i denna tråd för att inse att EU nu använder det mot landet som vill gå ur.
Citera
2020-02-13, 15:17
  #7354
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
en ö. Man lever inte i en ö.

EU är inte folkligt populärt på kontinenten heller.

Jo den har förstås sina medlöpar-massor men motståndet mot EU är mycket väl större. Svenskarna som är för EU präglas av dåligt nationellt självförtroende. Det var därför jag själv röstade ja till medlemsskap 1994. Har dock ångrat mig sedan flera år och hoppas att unionen faller samman och Europa blir utan EU och kan börja om.

Storbritannien kan visa vägen framåt. Det borde vara landet som lyckas. Det är ju en gammal industrination med goda kontakter med andra länder världen över.

Det blir allt jag skriver och läser. Tänker inte bidra till en kärringtråd full med tjafs.

Tvärtom så är majoriteten för EU och allt fler ansluter sig dagligen glatt till optimismen. Kamma dig, EU kommer att göra UK till ett varnande exempel.
Citera
2020-02-13, 15:19
  #7355
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det behöver man inte ta upp i denna tråd för att inse att EU nu använder det mot landet som vill gå ur.

Det är rätt av dig att tycka att det är fel, men fel av EU att tycka att det är fel? Där har vi din logik i ett nötskal.
Citera
2020-02-14, 08:35
  #7356
Avstängd
wwrs avatar
Det talas ju om att Storbritannien kanske slutar med ett avtal som liknar Norges. Här är några siffror som jämför Storbritannien, Norge samt det Norge närstående landet Sverige som däremot är full medlem i EU. Det är svårt att hitta exakta siffror. Ibland anges intervall, medelvärden eller äldre värden. Interaktiva bilder eller diagram används ofta. Vad Norge får tillbaka av EU verkar vara hemligt?

Räknat i miljarder svenska kronor
(£=12.63 kr, €=10.50 kr)

Citat:
Avgift --- Tillbaka --- Netto

Storbritannien
Följer EU:s lagar, är ej längre representerat i Bryssel (sedan 31/1 2020)
196 --- 57 ---139 (2090 kr/inv)

Sverige
Följer EU:s lagar, är representerat i Bryssel
39.5 --- 13 --- 26.5 (2620 kr/inv)

Norge
Följer EU:s lagar, är ej representerat i Bryssel
9 --- ? --- ?
https://www.ons.gov.uk/economy/gover...get/2017-10-31

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift


Citat:
It’s hard to work out exactly how much Norway gets back from the EU

The Norwegian government doesn’t regularly publish figures for its net contribution to the EU. It says that:

“It is not possible to compare net payments between those of an EU Member State and those of a Non-Member state”.

Norway pays around €400 million a year in grants paid to some of the EU’s poorer countries.
https://fullfact.org/europe/norway-eu-payments/

Om EU-avgiften:
Citat:
Pengarna används bland annat för att minska skillnaderna i välstånd mellan olika EU-länder och för att stödja jordbruket.
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eu...ska-skillnader

Ser man rent ekonomiskt på situationen så borde Storbritannien ha gått ur EU helt och hållet. EU-avgiften förefaller utgöra ett stöd till EU:s fattigare länder. Självklart skall man hjälpa till att utjämna välståndsklyftor, men att Storbritannien skall använda EU till det verkar onödigt krångligt.

Norge-modellen ser jämförelsevis billig ut. De betalar i alla fall mindre än 9 miljarder kronor, kanske runt 5 netto? Sverige liknar ju Norge och betalar mycket mer. Att små länder som Norge eller Sverige skulle kunna påverka så mycket är osäkert.

Som helhet borde kanske Storbritannien gå ur EU helt och hållet. Just nu tvingas de följa EU:s lagar och dessutom betala 139 miljarder i avgifter. Från och med i år är de heller inte representerade i Bryssel.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-14 kl. 09:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback