2020-02-13, 00:07
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tror att SAS vill säga det som varit i linje med de senaste 10 årens utveckling av det nya progressiva tänket i Sverige. Nämligen att vara svensk eller Skandinav inte
längre skall förknippas med något nationellt eller kulturellt utan konceptuellt.

Man skall försöka sig på att skapa ett koncept av termen "svensk" som innebär att något är inkluderande, rent av gränsöverskridande, därav att en svart man kan ha rötter i vikingarna eftersom vem som helst kan vara svensk. Att vara svensk är därmed inte längre avsett för endast den svenska vita mannen vid namn Andersson. De facto eliminerar man också en hel folkgrupps etnicitet och tillintetgör den svenska kulturen som faktiskt existerar, trots att sådana här krafter vill få oss att tro annat.

Därför är denna film för mig helt förkastlig eftersom en grupp eller en rörelse faktiskt äger sig ha rätten att fastslå vad resten av oss skall vara och känna oss som. Sånt här borde vara förbjudet enligt lag.

Spot on!
Citera
Medlem
DaChiefs avatar
Sas kan ju ändra sitt namn till Kass, eftersom de inte står för någonting eller är värt någonting.

Khazakstani Airwayzi Shitie service
Citera
Medlem
Svennehuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Säger som Yngwie skulle sagt om detta

”SAS has unleashed the fucking fury”

😃 guld!
You unleashed the fucking fury!
Citera
2020-02-13, 00:08
Medlem
StarkMarks avatar
Regimjounalistfittan Karin Pettersson skriver:

"Hur. Kan. Folk. Bli. Arga. På. En. Gullig. Och. Menlös. Reklamfilm. För. Att. Resa."

https://twitter.com/AB_Karin/status/1227523890827624448

Regimjournalister hittar på sina egna narrativ. Det hon vet, men gör sig dum över, är att vi skandinaver reagerar på att reklammakarfittorna påstår att ingenting kommer från oss.

Man nämnde aldrig Spotify, IKEA, SAAB, Volvo, Celsius, Linné, Berzelius, Nobel. Jag tror inte ens ett pissfolk som kurderna - dvs ett folk som inte skapat några stora företag eller uppfinningar - hade pissat på sig själva på det här viset. Faktum är att det är väldigt få folkslag i värden som vill se sig själva som värdelösa idioter. Svenskar på Södermalm är givetvis ett undantag och det är ju inte märkligt om det är de som tittar på cuckporr där en neger får knulla en vit kvinna medans en vit man får titta på.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Om det är någon enskild individ i tråden som framstår som kränkt så är det ju du.

Kränkt över att andra bär med sig sin kulturhistoria på ett sätt som du möjligen saknar empati och bakgrund att ens förstå.

Kränkt över oförmågan att förstå varför det är viktigt och vackert.

Att du inte har några vänner utan väljer att prata om alla de du känner som de du möter på jobbet avslöjar tydligt det faktum att de som omger dig på dagarna förstås inte är några vänner.

Att de högst troligen varken vågar eller vill berätta för dig vad de ärligt tycker och tänker.

Förmodligen då de tidigare sett hur du med en kobras snabbhet ryggmärgsmässigt reagerar i en incels vanvett och en rättshaverists övertygelse samlad i 2015-års alla godhetsapostlar personifierade i en och samma kropp.

Att du inte heller varken varit i Italien eller känner en italienare framgår med all tydlighet i ditt sorgliga inlägg.

Någon gång kommer det att gå upp ett ljus för dig och du kommer att förstå att många frågor kan vara intressanta samtidigt.

Att precis som att alla forskare inte kan forska om att bota cancer utan vissa väljer att studera sådant som du skulle anse vara futtigt, så kan man engagera sig både i ”viktiga och mer oroande” frågor och i frågor som du kanske anser vara oviktiga och roande.

Vi är dock alla tacksamma att våra åsikter och insikter får stå för oss själva och inte behöver associeras med dig.

Tack.

Saken är den att så fort jag vill flika in en annan form av invandringskritik så drar folk helt förhastade slutsatser på en gång och tror att jag är en extrem marxist som röstar V men så är fallet inte. Jag försöker hitta balans och se nyktert på det hela, vill inte hamna på någon ytterkant då man riskerar att få ett obalanserat perspektiv då. Jag tycker Sverige är ett av världens bästa länder såklart, hade definitivt velat se en minskad invandring, högre krav på folk som kommer hit osv. Men jag tycker vi ska ha en slags modern nationalism där folk samlas runt eviga värden och lämnar allt som har med kulturyttringar att göra ÅT INDIVIDEN. Alltså jag anser att kulturens ursprung är obefintlig betydelse. Totalt oviktigt. Jag lyssnar på den musik jag tycker om, äter den mat jag gillar etc. Jag vill inte att min natur ska bli kollektiviserad.
Citera
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tror att SAS vill säga det som varit i linje med de senaste 10 årens utveckling av det nya progressiva tänket i Sverige. Nämligen att vara svensk eller Skandinav inte
längre skall förknippas med något nationellt eller kulturellt utan konceptuellt.

Man skall försöka sig på att skapa ett koncept av termen "svensk" som innebär att något är inkluderande, rent av gränsöverskridande, därav att en svart man kan ha rötter i vikingarna eftersom vem som helst kan vara svensk. Att vara svensk är därmed inte längre avsett för endast den svenska vita mannen vid namn Andersson. De facto eliminerar man också en hel folkgrupps etnicitet och tillintetgör den svenska kulturen som faktiskt existerar, trots att sådana här krafter vill få oss att tro annat.

Därför är denna film för mig helt förkastlig eftersom en grupp eller en rörelse faktiskt äger sig ha rätten att fastslå vad resten av oss skall vara och känna oss som. Sånt här borde vara förbjudet enligt lag.

Det är faktiskt jävligt onda krafter. ”Du får inte vara som du är, du får inte ha din identitet. Du ska inte känns trygghet eller samhörighet”. Detta har vi sett förr i historiens gång.
Citera
2020-02-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja precis denna visa har jag hört tusentals gånger. Alltid dessa slutna diktaturer som är offret för demokratiernas illvilja. Varför tror du demokratierna runtom i världen samarbetar och alltid kommer överens? När Ryssland börjat respektera mänskliga rättigheter, blir en demokrati, slutar uppföra sig offensivt och omoget, ja då kommer alla "hot" mot Ryssland att försvinna och Ryssland blir en del av väst. Men det vill ni inte.
Jag är en finsk man som bott i Ryssland ~8.5 år, vuxen ålder. Vad fan vill du säga mig jävla pajas? Tycker du ska hålla igen ditt jävla roskors. Du snackar så jävla mycket om saker du inte har en aning om jävla åsna. Eller har du kanske mer erfarenhet av Ryssland än mig?
Citera
2020-02-13, 00:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Jag bryr mig inte vad du är eller varit men du sitter anonymt på nätet och smädar folk som yttrar sig om en reklam som börjar med att förminska nordiska folkets kultur. Det är helt onödigt. Man skulle kunna belyst hur andra kulturer berikat den nordiska kulturen utan att behöva sänka och köra med guilt shaming. Sånt gör bittra narcissister och psykopater för att bryta ned någon för att sedan bygga upp de till att vara lydiga slavar.

Reaktionen mot reklamen är helt berättigad. Detta är inte första gången sånt här händer och det tär på folket och därav missnöjet. Det är tjatigt och det är inte korrekt heller. Tänk dig gällande pizza och spaghetti, det är inte Italien som är grundarna till det utan kineserna men Italien förfinnade och gjorde det till sin kultur.

Jag själv är inte etniskt svensk men finner det bisarrt att man skulle acceptera något sådant. Där jag kommer ifrån hade både SAS och reklamfirman fått gå raka vägen till galgen.

Precis. En film som på riktigt ville belysa kulturella influenser skulle inte börja med att reducera en specifik grupp till "absolutely nothing" (För att i nästa klipp symboliskt släcka ljusen i den svenska tårtan).
Det här bär prägel av narcissister och psykopater som uppträder passivt aggressivt bakom en mask av goda motiv för att, när reaktionerna kommer, kunna säga: men vadå? Vi har inte sagt nåt fel, varför blir du så arg? Ren ondska. Jag har sett den både på nära håll och i kollektiv. Alltid samma modus operandi.
Att gammelmedierna sedan hakar på och skyller kritiken på ryssland och nazisterna är nog det sjukaste jag varit med om på länge.
Hoppas att fler ser igenom detta och vaknar upp.
Citera
2020-02-13, 00:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja precis denna visa har jag hört tusentals gånger. Alltid dessa slutna diktaturer som är offret för demokratiernas illvilja. Varför tror du demokratierna runtom i världen samarbetar och alltid kommer överens? När Ryssland börjat respektera mänskliga rättigheter, blir en demokrati, slutar uppföra sig offensivt och omoget, ja då kommer alla "hot" mot Ryssland att försvinna och Ryssland blir en del av väst. Men det vill ni inte.

Ja, visst är det så. Om Ryssland bara hade förlagt sitt land någon annanstans istället för bredvid alla USA:s och NATO:s baser, så hade det varit annorlunda. Ryssarna borde ha tänkt på det.
Citera
2020-02-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Vindolmar äts det massvis av idag i Sverige. Gå på valfri libanesisk restaurang tex.
Fylld heter "dolma" på turkiska.
Citera
2020-02-13, 00:11
Medlem
Citat:
Jag är en 50/50finsk/svensk man som bott i Ryssland ~8.5 år, vuxen ålder. Flyttade därifrån förra året. Vad fan vill du säga mig jävla pajas? Tycker du ska hålla igen ditt jävla roskors. Du snackar så jävla mycket om saker du inte har en aning om. Eller har du kanske mer erfarenhet av Ryssland än mig?
Citera
2020-02-13, 00:12
Medlem
Oxenstjernas avatar
Alltså vad händer här egentligen? Varför försöker dom särskilja den skandinaviska kulturen som något "snott", när det i själva verket är något genomgående för i princip all typ av kultur? Jag vet att jag köpte detta argument när jag var 16, men nu känns det helt orimligt att detta skulle göra det hopkok som svensk kultur är, mindre värt.

Inget skapas i ett vakuum, varken kultur eller uppfinningar. Det finns alltid någon som inspirerat, oavsett var saker och ting kommer ifrån kan man väl känna en stolthet över att det tillhör ens kultur? Jag kan känna en stolthet, eller snarare glädje, över att vi firar jul på ett visst sätt i Sverige, även om det inte var vi som uppfann julen. Därav tycker jag att ett bevarande av den svenska kulturen är rimlig. Den skänker mig glädje och gör att jag känner en samhörighet med andra runtom mig.

När ska vi sluta låtsas att vi inte är människor?

Så jävla less på denna diskussionen.

Vad vinner någon på att kalla oss kulturlösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in