Citat:
Ursprungligen postat av
RadioDDR1
Var det inte Fredrik Reinfeldt som en gång sade att allt svenskt är ren skit. Det verkar finnas ett självhat i det svenska samhället; hur vi uttrycker oss, hur vi väljer politiska företrädare mm. Otroligt destruktivt.
Mjo, och andra sidan av myntet är förstås det som är den egna identiteten. Självklar och lysande.
Citat:
– Jag ogillar djupt all form av främlingsfientlighet. Det har säkert flera rötter. I min släkt har jag en väldigt brokig bakgrund. Min farfars farfar var svart. Min släkt kommer inte från Sverige. Det här försöket att mentalt få oss att acceptera att vi svenskar, i vårt lilla land, har bott här för oss själva – och sen finns det ett ”dom” som kommer utifrån – det stämmer helt enkelt inte. Sverige präglas av att människor kommit hit och blandats. Det tycker jag är det vackra med Sverige.
I det aktuella fallet omskrivs svensken som "ryss", "SD", "höger", "nationalist". För Reinfeldt var jaget måttstocken. Hursomhelst, i båda fallen försvinner svensken. Den som inte finns kan heller inte agera politiskt.