2020-02-12, 22:27
Medlem
Ett liknande exempel: Jag hörde ett föredrag om uppfinningar, och föredragshållaren var noga med att påpeka att de flesta uppfinningar vi tror är svenska i själva verket inte är svenska eller uppfanns av invandrare. Snacka om att nedvärdera sitt land!
Hur är det inom idrotten? Är Zlatan svensk?
Citera
2020-02-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Att denna tråd toppar Flashback stärker tesen om botar och högerpopulistiska sidor som medvetet triggar följare på sociala medier.
Ni är alltså nyttiga idioter åt Ryssland . Inte "sverigevänner"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm

Det är nog minst 30% av befolkningen som starkt ogillar den sortens reklam
så dom kommer att förlora på den.
Citera
2020-02-12, 22:28
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Hur kan det komma sig att en sån här fråga blir en höger vänster fråga alla svenskar borde väl känna stolthet att tillhöra en så framstående nation som Sverige ändå måste betraktas som. Kritiken bestod ju från början i att SAS framställde Norden som kultur och historielöst. Det borde väl ändå vara en fråga där både höger och vänster kan samsas om att det är genom gemensamt arbete och forskning och innovationer som Sverige är där vi är idag.
Citera
2020-02-12, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Var det inte Fredrik Reinfeldt som en gång sade att allt svenskt är ren skit. Det verkar finnas ett självhat i det svenska samhället; hur vi uttrycker oss, hur vi väljer politiska företrädare mm. Otroligt destruktivt.
Mjo, och andra sidan av myntet är förstås det som är den egna identiteten. Självklar och lysande.

Citat:
– Jag ogillar djupt all form av främlingsfientlighet. Det har säkert flera rötter. I min släkt har jag en väldigt brokig bakgrund. Min farfars farfar var svart. Min släkt kommer inte från Sverige. Det här försöket att mentalt få oss att acceptera att vi svenskar, i vårt lilla land, har bott här för oss själva – och sen finns det ett ”dom” som kommer utifrån – det stämmer helt enkelt inte. Sverige präglas av att människor kommit hit och blandats. Det tycker jag är det vackra med Sverige.

I det aktuella fallet omskrivs svensken som "ryss", "SD", "höger", "nationalist". För Reinfeldt var jaget måttstocken. Hursomhelst, i båda fallen försvinner svensken. Den som inte finns kan heller inte agera politiskt.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Vill även ställa mig till kritiken ifall SAS läser här. Är nog värsta reklamfilmen jag hitills skåfat och då saknas inte konkurrens när det gäller att pissa på befolkningen i Skandinavien. Alla verkar tycka väldigt illa om om länderna i här i norden men ändå ska alla hit.

Sista gången jag bokar SAS.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Vi måste hålla gränsen när Putins trollarmé invaderar kommentatorsfälten och sociala medier., meddelar Aftonbladet.
Citera
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Så budskapet i SAS reklamfilm är att inget är skandinaviskt.

Men negerbollen tror jag faktisk är skandinavisk. Detta utsökta bakverk kan vi vara stolta över.

Stämmer inte. Nu är jag ju förvisso vit kaukasier men det var mina förfäder, aboriginerna, som uppfann negerbollen.
Citera
Bannlyst
Flera hundra sidor...; ej skrollat alla, så denna är väl redan delad.

SAS:s alla plan heter Viking!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_flotta
Citera
2020-02-12, 22:30
Medlem
Den svenska koldolmen görs av vitkålsblad och blandfärs och finns i
baltikum och Ukraina och kommer inte från Turkiet.
Andra maträtter som finns i baltikum och polen är rårakor och kroppkakor.
Citera
2020-02-12, 22:30
Medlem
Tercios avatar
Kan tipsa om Thomas Gurs facebook-sida där han samlar rätt mycket bra kommentarer och även bidrar med egna. Rätt kul och träffsäkert.
Citera
2020-02-12, 22:31
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Hur kan det komma sig att en sån här fråga blir en höger vänster fråga alla svenskar borde väl känna stolthet att tillhöra en så framstående nation som Sverige ändå måste betraktas som. Kritiken bestod ju från början i att SAS framställde Norden som kultur och historielöst. Det borde väl ändå vara en fråga där både höger och vänster kan samsas om att det är genom gemensamt arbete och forskning och innovationer som Sverige är där vi är idag.

Exakt! Den är ju så flagrant jävla hånfull att alla borde bli ”kränkta”. Den säger ju i stort sett Skandinavien inte är värt ett piss. Tycker vi har all rätt att känna oss som kränkta snöflingor! Eller snarare som förbannade människor med ett människovärde
Citera
2020-02-12, 22:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Var det inte Fredrik Reinfeldt som en gång sade att allt svenskt är ren skit. Det verkar finnas ett självhat i det svenska samhället; hur vi uttrycker oss, hur vi väljer politiska företrädare mm. Otroligt destruktivt.

Åtminstone finns det något svenskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in