2020-02-12, 14:56
Medlem
fendadens avatar
Polemiken mellan Arlandas ”Welcome to my hometown” och SAS självförnekande dynga fångar på ett fint sätt de två ytterligheterna i det svenska kulturkriget.

Å ena sidan de som är stolta över och vill framhålla svenska ikoner, vetenskapsmän, artister, idrottare m.m och å andra sidan de som sjunker i jorden av skam över att vårt land ännu inte är av samma brunsmetiga smörjkaraktär som reklamen vi precis bevittnade.
Citera
2020-02-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm
Så kapade högerpopulistiska nätverk SAS nya reklamfilm
Flygbolaget stoppade videon om att ”inget är skandinaviskt”
Märkte inte trollfabriken här på flashback själv att den blev trollad?

Detta är är nog den mest episka trollning jag har sett och alla inskränkta rasister och Sverigehatare här på Flashback gick rakt i fällan.

Mer än 1700 inlägg och ingen verkar fattat att det var precis den reaktion som reklammakarna var ute efter.

Man kommer ju lätt att välja att flyga SAS med ett leende framför andra bolag efter denna kupp!

Oj, vad just du är smart. Så mycket smartare än resten av oss, idiot. Nej jag kommer inte flyga med SAS om det finns alternativ. Undviker alltid Sverige hatande bolag om jag har kännedom vad de håller på med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Må vara ensam i åsikten att reklamfilmen var bra och från SAS perspektiv genomtänkt. Den förnekar oss inte skandinavisk kultur utan som jag ser det lyfter den fram ett arv vi ska vara stolta över.

Hur fan kan man vara så lättkränkta att man går i taket för detta?

Har ni någonsin hört talas om skandinaviska vikingar? Vad var deras specialitet? Jo att upptäcka världen, andra kulturer och ta med sig kunskap tillbaka.

Det är detta SAS ville lyfta fram även om några lättkränkta dårar rasar och vill hävda att vi skandinaver är inskränkta idioter som inte haft vett att ta till oss det bästa från olika kulturer.

SAS uppmanar oss att resa mer, jäklar vad skumt att ett flygbolag får för sig något sådant. De uppmanar oss att som alltid vara öppna och ta med oss hem nya influenser.

Ingenstans kan jag se att de uppmanar till ökad invandring eller förnekar skandinavisk kultur. Hur fan tänker ni som så uppenbart är förbannade?

Skämms ni över Skandinavien så mycket att ni förnekar vår verkliga kultur? Att våga ta risker och upptäcka nya världar? Tycker ni det är fel att våra förfäder berikat oss med deras upptäckter genom åtminstone tusen år?!

Skäms på en banne! Skäms på er förbannade lärtkränkthet på samma gång. Ni är inte äkta skandinaver, punkt! En äkta skandinav skulle aldrig kränkas av sin stolta historia.

Du missade alltså när SAS sa att det finns INGENTING som är skandinaviskt.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJrgk/sa-kapade-hogerpopulistiska-natverk-sas-nya-reklamfilm

Detta är är nog den mest episka trollning jag har sett och alla inskränkta rasister och Sverigehatare här på Flashback gick rakt i fällan.

Mer än 1700 inlägg och ingen verkar fattat att det var precis den reaktion som reklammakarna var ute efter.

Man kommer ju lätt att välja att flyga SAS med ett leende framför andra bolag efter denna kupp!
"Kampanjens tema om mångfald, internationalisering och kulturarv gör den till ett tacksamt föremål för nätaktivisternas uppmärksamhet. Det menar Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan.

– Den här typen av ämnen är väldigt enkla måltavlor för nationalistisk och högerpopulistisk kritik, säger han.

– I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda."

Gillar man inte SAS reklamfilm är man verklighetsfrånvänd, tydligen.
Citera
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Må vara ensam i åsikten att reklamfilmen var bra och från SAS perspektiv genomtänkt. Den förnekar oss inte skandinavisk kultur utan som jag ser det lyfter den fram ett arv vi ska vara stolta över.

Hur fan kan man vara så lättkränkta att man går i taket för detta?

Har ni någonsin hört talas om skandinaviska vikingar? Vad var deras specialitet? Jo att upptäcka världen, andra kulturer och ta med sig kunskap tillbaka.

Det är detta SAS ville lyfta fram även om några lättkränkta dårar rasar och vill hävda att vi skandinaver är inskränkta idioter som inte haft vett att ta till oss det bästa från olika kulturer.

SAS uppmanar oss att resa mer, jäklar vad skumt att ett flygbolag får för sig något sådant. De uppmanar oss att som alltid vara öppna och ta med oss hem nya influenser.

Ingenstans kan jag se att de uppmanar till ökad invandring eller förnekar skandinavisk kultur. Hur fan tänker ni som så uppenbart är förbannade?

Skämms ni över Skandinavien så mycket att ni förnekar vår verkliga kultur? Att våga ta risker och upptäcka nya världar? Tycker ni det är fel att våra förfäder berikat oss med deras upptäckter genom åtminstone tusen år?!

Skäms på en banne! Skäms på er förbannade lärtkränkthet på samma gång. Ni är inte äkta skandinaver, punkt! En äkta skandinav skulle aldrig kränkas av sin stolta historia.

Patetiskt inlägg. De hade kunnat göra reklamfilmen på sättet du skriver. Det gjorde det inte överhuvudtaget. Det är inte budskapet att man kan ta in nya upplevelser som folk har problem med.
Citera
Medlem
Citat:

haha du fattar inte att det är du som blir trollad
https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
reklamen ligger forfarande uppe det talar inte media om för dig tex du kan lätt själv se att vidion ogillats 21000 gånger och gillats knappt 500. snacka om att du måste vara en idiot källgranskar du inget själv?
Citera
2020-02-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Sanningen svider!! SAS har ju i sak ratt och for dom av oss som har varit ute rest (eller bott) har nog insett det for lange sen. Men det ar helt ok, jag tycker svenskarna ska vara stolta for sin anpassningsformaga, det ar val det som ar svenskt, och det are inget fel med det. Vi ar varldsmastare pa att "ta over" andra kulturers basta delar och skapa pa sa sett en ny kultur med russinen ur kakan,,

Ratt shysst tycker jag inget att hanga upp sig pa.....

Bor i Belgien i 20ar och ar med FB Grupp Svenskar i Bryssel och det ar rikigt kul att lasa vissa.

Var kan ata en SVENSK Pizza i Brussel?
Jag ska baka lussebuller och behover Saffran, var kan man kopa det?

Tank efter pa nagot "helsvenskt" och sen kolla up var det kommer ifran, och nasta alltid var vi inte forst,,,inte med kottbullar, lutfisk kraftor eller julgran sill nubber eller nagot "i dare you!"

Antingen finns det inget som är svenskt, och då finns det inte heller några andra nationella kulturer, eller så gäller din uttjatade spaning enbart Sverige och svenskar, och då visar du att du är svenskhatare. Välj ett av dessa två.

Du kan för övrigt knappt skriva begriplig svenska.
Citera
2020-02-12, 14:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Nej, det var ingen kupp. Det var ett katastrofalt misslyckande.

Det är märkligt hur man kan lägga ut sån här hatful reklam och ni ändå inte tar åt er. DU är en utav dem de pratar om. Men du ler för du fattar inte bättre.
Citera
2020-02-12, 14:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag kommer aldrig flyga med SAS iallafall, dom kan hälsa hem. SAS är historia nu. Efter ha sett den där reklamfilmen blev jag så arg att jag bröt blyertspennan jag höll i. Det är dags att sluta knyta näven i fickan. När våra klimatalarmister gör sitt yttersta för att försvara ett flygbolag då vet man att man har träffat rätt.

Ja DET också. De borde väl vara glada åt att just ett flygbolag är i blåsväder..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det kanske inte är helt rättvist. Det har vittnats i tråden om upprörda anställda på SAS intranät och Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening har uttalat sig kritiskt.

Var kan man läsa om deras intranät?
Citera
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Sanningen svider!! SAS har ju i sak ratt och for dom av oss som har varit ute rest (eller bott) har nog insett det for lange sen. Men det ar helt ok, jag tycker svenskarna ska vara stolta for sin anpassningsformaga, det ar val det som ar svenskt, och det are inget fel med det. Vi ar varldsmastare pa att "ta over" andra kulturers basta delar och skapa pa sa sett en ny kultur med russinen ur kakan,,

Ratt shysst tycker jag inget att hanga upp sig pa.....

Bor i Belgien i 20ar och ar med FB Grupp Svenskar i Bryssel och det ar rikigt kul att lasa vissa.

Var kan ata en SVENSK Pizza i Brussel?
Jag ska baka lussebuller och behover Saffran, var kan man kopa det?

Tank efter pa nagot "helsvenskt" och sen kolla up var det kommer ifran, och nasta alltid var vi inte forst,,,inte med kottbullar, lutfisk kraftor eller julgran sill nubber eller nagot "i dare you!"

Tycker inte det svider. Det är svensk kultur ändå även om den har rötter. Ingen var först mer än "Adam & Eva". Köttbullar kanske kom från Turkiet men Turkiet kom från någonstans med. Det blir inte mindre värt eller äkta för det.

Kaffe till exempel. Inte från Sverige men vi har bland det bästa kaffet i världen.
Citera
2020-02-12, 15:01
Medlem
Hellre flyger jag med corona smittade kineser än med svartingar på SAS plan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in