Citat:
Ursprungligen postat av
Stegbil
Poängen är ju att väldigt få säger emot att svensk kultur är influerat utifrån delvis. Precis som alla andra kulturer här i världen (utom möjligtvis några isolerade stammar i Amazonas).
Det innebär INTE att det inte är skandinavisk kultur, eller svensk kultur för den sakens skull.
Det är just det som gör det till en inhemsk kultur. Man tar det man gillar, omformar det så att det passar in i den rådande kulturen på platsen för tillfället och så BLIR det svensk kultur.
Det jag vänder mig mot i den här reklamfilmen är att man säger att inget är skandinaviskt, men allt utifrån är kultur från dom länderna. Varför har då Skandinavien ingen egen kultur när resten av världen får ha det?
Självklart har Skandinavien en egen kultur. Sverige likaså.
Alla utländska vänner jag haft på besök är helt eniga om att det finns en svensk kultur. Inte alltid klart uttalad och nedskriven men den finns där i allra högsta grad.
Kollade på reklamen en gång till för din skull.
Upplever inte att reklamen säger att det inte finns en svensk kultur, snarare att vi får influenser från utlandet som vi med en liten "twist" gjort till vår egna och som således blir vår egna kultur. Men att vår kultur har varit beroende av utländska influenser, vilket är ett solklar faktum, betyder ju inte någonstans att vi inte har vår egna touch på det hela.