2020-02-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Här är nån som gjort en backup på videon: https://youtu.be/_7tiqJHhZD4

Den finns överallt verkar det som. Pratade med en kompis som bor i Australien; till och med där är videon omtalad
Citera
2020-02-12, 00:38
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Äntligen ett vettigt inlägg från dig men jag undrar också hur många som är sugna på alla deras Boeing 737-700 NextGen.
Va? Vad menar du.

Jag kom tänka på en grej. Det hade blivit ganska mycket annorlunda genom att byta ut ett enda ord (och dessutom ändrat stämningen från shining-tvillingarna)

What is truly Scandinavian?
- Absolutely nothing!

- Absolutely everything!

Det senare exemplet rimmar bättre med vad dom försöker kommunicera i andra halvan av filmen. Nu blev det att ett skandinaviskt flygbolag förnekade att det existerar skandinavisk kultur. Det blir bara jättekonstigt och logiskt osammanhängande. Ett jävla under att dom släppte fram detta.
Senast redigerad av estetik 2020-02-12 kl. 00:42.
Citera
2020-02-12, 00:39
Medlem
arbetets avatar
SAS har tydligen haft sitt Gillette-moment. Hur f*n tänker dessa människor egentligen?

274 likes och cirka 13 600 dislikes innan den plockades ner. Men skadan är nog redan skedd. För er som missade den så finns den att titta på här:

https://gofile.io/?c=ehMVZC
Citera
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Lyssna inte på detta dravel!

SAS reklamfilm är blott en del i en enorm propagandakampanj som sträcker sig över decennier. Det handlar om att systematiskt förringa, förnedra, förneka och slutligen förinta inte bara skandinavisk, utan västerländsk kultur i sin helhet. Det räcker att åka in till stan i de flesta svenska städer för att bevittna det pågående befolkningsutbytet. Budskapet som framförs i SAS reklamfilm är del i att slå sönder inte bara Sverige, Norge och Danmark, utan hela den västerländska kulturen och dess folk. Det handlar om folkmord.

Här är förresten ett annat välkänt exempel på precis samma sak, framfört av en av regimens duktiga judiska politruker hösten 2015, Ingrid Lomfors: https://m.youtube.com/watch?v=eajx2iUWlFQ&t=27s

Det finns ingen inhemsk svensk kultur

Ja, du har (tyvärr) helt rätt. Det är beklämmande att så få ser den större bilden i det hela.

SAS har nu kommit med en "ursäkt": "Tittarna förstod inte"

Jo, många tittare förstod. Det var förvånansvärt många vakna kommentarer på youtube(innan de tog bort dem).

Väldigt bra att Gillette- debaclet ägde rum innan detta. Folk har hunnit tänka igenom den reklamfilmen grundligt. Nu när SAS-filmen kom så kände de direkt igen det anti-vita och mansföraktande mönstret, och kunde snabbt leverera välfunna kommentarer.

Härligt med så mycket folk utanför Skandinavien som dömde ut SAS-filmen på ett mästerligt sätt. Det var väl ljuspunkten i det här, om det nu fanns någon..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Hur kan "kulturen" berikas om det inte finns någon kultur som filmen hävdar?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Va? Vad menar du.

Jag kom tänka på en grej. Det hade blivit ganska mycket annorlunda genom att byta ut ett enda ord (och dessutom ändrat stämningen från shining-tvillingarna)

- Absolutely nothing!

- Absolutely everything!

Det senare exemplet rimmar bättre med vad dom försöker kommunicera i andra halvan av filmen. Nu blev det att ett skandinaviskt flygbolag förnekande att det existerar skandinavisk kultur.

Ja de borde byta namn på alla sina plan samt på företaget, helt absurt.
Citera
2020-02-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Bara för att det har varit starka reaktioner (antagligen från höger) innebär det inte att de har rätt. Om du läser arikeln med SAS kring kampanjen så framgår det tydligt att de inte förnekar någon kultur. Däremot hävdar de att kultur skapas, influeras och växelverkar med andra kulturer i världen, vilket gör att ingen kultur är "sin egen". Det är där som flygresor och SAS kommer in i bilden.

Och ja, jag har absolut missat det systematiska förnekandet av svensk kultur. Skicka gärna forskningsartikeln till mig så kan jag läsa på imorgon.

OK, ingen tvekan om att du är PK och röd/grön, det är många andra också. Nu tänker jag närmast affärsmässigt på denna, enligt mig, totalt stolliga kampanj där förmodligen några inskränkta världsfrånvända reklamnollor fått fritt spelrum. Det kan bara vara för mycket att ett flygbolag ska försöka "spela med" i en allt galnare PK-riktning, när strömmen går åt andra hållet, mer förnuft och eftertänksamhet över de senaste 30+ årens ignoranta migrationspolitik. Som jag ser det finns ingen affärsmässig uppsida i detta, och tänker då närmast på deras kunder och marknad.
Citera
2020-02-12, 00:41
Medlem
colombo555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
Kommer du oxo från Afrika?

Äkta blåneger (stolt).

Skämt åsido. Är faktiskt halv Svensk halv sydafrikan ( holländskt påbrå)

så du gissar bra.
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja de borde byta namn på alla sina plan samt på företaget, helt absurt.

Turkietinspirerat airlines system
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasboken
http://boards.4chan.org/pol/thread/243375835

Här är tråden på 4chan /pol/ angående SAS! Den har spritt sig ordentligt nu!

Tack för länken!

Här är screenshots på kommentatorsfältet innan det och videon togs bort:

https://archive.is/hDlbq

https://archive.is/https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI
Citera
2020-02-12, 00:42
Medlem
Refunds avatar
Kan sas ha blivit infiltrerat av konkurrerande krafter för att skada företaget mest möjligt?

Kommer de pudla nu och be om ursäkt eller låtsas som ingenting?

Är Frequent flyer av SAS men kommer nog välja ett annat bolag nästa gång och strunta i min statusnivå.

Det beror dels på att jag missade ett flyg då de faktiskt stängde sin boarding tidigare än de 20 minuter som ska gälla och behandlade mig som en spottloska efteråt och nu detta. Fy fan säger jag bara.
Citera
2020-02-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
P&G's papper åkte ju på en liten nit efter Gillette-härvan, och Gillette utgör ju ingen stor del av den portföljen. Gissar minst 10% ner imorgon vid stängning, ingen rolig blöja SAS dragit på sig nu..

Jag tvivlar på att det märks direkt, utan i så fall högst vid redovisning av resultat om ett år eller så, då man kommer bortförklara det med annat. Precis som med Gillette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in