2020-02-12, 00:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Däremot tycker jag att det kanske var dumt av SAS att göra den här filmen när det finns så många idioter i samhället som kommer att ge dem skit för detta. Det räcker att läsa i denna tråden för att få en bild över hur efterblivet samhället är.

Det är också synd att många har tolkad dem bokstavligen, att det inte finns någon kultur i Skandinavien. Det är klart att det finns en kultur. Det som SAS försöker säga är ju att mycket att kulturen hämtas från andra delar i världen. Vilket i sig inte är något nytt, men ändå blir folk kränkta.

En till stolle som låtsas att man blir kränkt över köttbullarnas ursprung

Du är helt ute och cyklar. Det är på en helt annan nivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Idioter? Efterblivet?
Tja, eftersom filmen har inslag som kanske träffar delar av Folkrättens skrivningar om mänskliga rättigheter så kanske det inte är så efterblivet eller idiotiskt att opponera sig. Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ingår bland mänskliga rättigheter. Ovanligt att ett kommersiellt bolag går in och gör propagandafilmer som har andemeningen att avsaknaden av en specifik kultur.

Har SAS hittat ett kryphål i detta eftersom "Skandinavisk" inte riktigt är samma sak som nationalitet eller etnicitet? Intressant frågeställning för de som kan juridik...

Vad försöker du säga? Menar du att SAS inkräktar på de mänskliga rättigheterna med filmen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
För övrigt har SAS börjat radera kommentarer på Facebook.

Bara de "rätta" kommentarerna får ligga kvar tycker SAS.
Fräscht! Jättefräscht!

Företaget stinker. Fy fan vilka stolpskott som sköter marknadsföringen och numera kris-insatserna.
Man gör verkligen ALLA fel man kan göra.
Citera
2020-02-12, 00:16
Medlem
Skrev själv en saklig kommentar på deras fb sida vilken snabbt fick många likes. Den har sas dock raderat nu, istället för att besvara. Lik väl raderar de alla andra negativa kommentarer också

Sjukt ironiskt att de kallar sitt senaste flygplan Viking som något positivt medan de i videon belyser viking som någon negativt.
En viking är dessutom rakryggad, vilket man inte kan säga om sas fega beteende
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
En till stolle som låtsas att man blir kränkt över köttbullarnas ursprung

Du är helt ute och cyklar. Det är på en helt annan nivå.

Förklara gärna vad du tycker att jag missar!
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Du kanske inte vet att WT anses vara en nedsättande term? Och jag citerade dig där du explicit exkluderar dig från den gruppen. Sen är det upp till dig hur du ser på dig själv. Men jag vidhåller att endast osäkra individer nyttjar termer WT i ett resonemang där man relaterar till andra.

P.S. min självbild har inget med logiken ovan att göra.

Att jag exkluderar mig själv från gruppen WT betyder däremot inte att jag anser mig själv förträfflig. Anser mig normal. Men känner förträffliga individer.

Du får naturligtvis vidhålla, och tro, vad du vill.

PS. Din självbild har mycket med din bristfälliga logik att göra. Om vi utgick ifrån din logik skulle nämligen din projicering ge dig en del intellektuella svårigheter att brottas med.
Citera
2020-02-12, 00:17
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
"nog inte"?

Hålla med mig? Det här är inget att "hålla med". Det är vedertagna begrepp inom modern forskning. Läs wikiartikeln. Bara för att du inte förstår vad etnicitet definieras som betyder inte att hela världen har fel, och du rätt.

Det du skrev om att man kan välja att identifiera sig som japan var ju fel, man kan inte själv välja att tillhöra en folkgrupp. På sin höjd kan kanske gruppen acceptera en som en av sina. Men det är gruppen som väljer i så fall.

Edit: För övrigt ett framsteg att SAS har tagit bort videon. Det hade aldrig hänt för bara ett par år sedan, men nu har vindarna vänt.
Citera
2020-02-12, 00:17
Medlem
Paulabrauns avatar
SAS raderar kommentarer för fullt på sin Facebooksida. Har de insett sitt misstag tro?
Citera
2020-02-12, 00:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Förklara gärna vad du tycker att jag missar!

Samma som jag redan skrivit till Skilly:

Reaktionerna är starka, och då kan du lista ut själv att det inte handlar om triviala frågor om köttbullarnas ursprung.

Ifall du missat det; det har under flera decennier pågått ett systematiskt förnekande av svensk kultur.
Omständigheterna under vilka denna förnekelse äger rum kan liknas vid ett tyst folkmord.
Citera
2020-02-12, 00:20
Medlem
Om ingen får sparken efter den här skandalen blir jag rädd.
Citera
2020-02-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulabraun
SAS raderar kommentarer för fullt på sin Facebooksida. Har de insett sitt misstag tro?

De kommer komma med en halv-pudel.

"Tittarna missförstod vår reklam-film"
"Filmen feltolkades av folk"

Alltså; de kommer aldrig erkänna att DE har gjort fel. Bara att tittarna inte har förstått.

Men det är redan kört för deras del. Stormen är redan igång.
Detta skall aldrig glömmas. Någonsin.

Fullständigt sjukt agerande av dem!

ALDRIG MER SAS!
Citera
2020-02-12, 00:21
Medlem
stolsittarens avatar
Vad tror vi om aktien imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto