Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-10, 13:18
  #7309
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det måste ju vara bättre att spara 110 miljarder kronor varje år. Sedan får de försöka förhandla fram bästa avtal de kan med mäktiga aktörer som EU och USA.

Fast det blir ju inget sparande om sjukvården kostar mer än detta.

USAs sjukvårdsavtal är för övrigt baserat på att sänka kraven kring medicin och att man skall ta efter delar av den amerikanska modellen, vilket är något som det brittiska folket aldrig skulle gå med på.

Den brittiska sjukvården kommer helt enkelt att bli ett problem där de måste välja mellan att avveckla sjukvården så att den blir ekonomiskt hållbar eller att man höjer skatter och lägger alla "insparade" pengar på sjukvården vilket gör att inte ett enda korvöre sparas in.
Citera
2020-02-10, 13:21
  #7310
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast det blir ju inget sparande om sjukvården kostar mer än detta.

USAs sjukvårdsavtal är för övrigt baserat på att sänka kraven kring medicin och att man skall ta efter delar av den amerikanska modellen, vilket är något som det brittiska folket aldrig skulle gå med på.

Den brittiska sjukvården kommer helt enkelt att bli ett problem där de måste välja mellan att avveckla sjukvården så att den blir ekonomiskt hållbar eller att man höjer skatter och lägger alla "insparade" pengar på sjukvården vilket gör att inte ett enda korvöre sparas in.
Men om Storbritanniens netto-betalning till EU är 110 miljarder kronor årligen, då sparar de väl detta om de går ur?
Citera
2020-02-10, 13:30
  #7311
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men om Storbritanniens netto-betalning till EU är 110 miljarder kronor årligen, då sparar de väl detta om de går ur?

Faktiskt inte, då de återigen har fått hela sin sjukvård betald av EU bidrag, de har betalt mindre än vad de har fått i slutändan, Storbritannien har haft en specialdeal från början där de inte behövde betala lika mycket som andra EU länder.

Skulle de komma krypande tillbaka så kommer de aldrig att få ett så bra avtal igen.
Citera
2020-02-10, 13:40
  #7312
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Faktiskt inte, då de återigen har fått hela sin sjukvård betald av EU bidrag, de har betalt mindre än vad de har fått i slutändan, Storbritannien har haft en specialdeal från början där de inte behövde betala lika mycket som andra EU länder.

Skulle de komma krypande tillbaka så kommer de aldrig att få ett så bra avtal igen.
Men menar du att sjukvården inte skulle vara inkluderad när man beräknar netto-betalning?

Menar du att Storbritannien är en netto-vinnare på EU?
Citera
2020-02-10, 13:43
  #7313
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Faktiskt inte, då de återigen har fått hela sin sjukvård betald av EU bidrag, de har betalt mindre än vad de har fått i slutändan, Storbritannien har haft en specialdeal från början där de inte behövde betala lika mycket som andra EU länder.

Skulle de komma krypande tillbaka så kommer de aldrig att få ett så bra avtal igen.
Menar du att sjukvården inte är inkluderad i denna summa?

Citat:
Given these figures, the ONS reports that the UK government's net contribution to the EU – that is, the difference between the money it paid to the EU and the money it received – was £11.0 billion in 2018
https://www.ons.gov.uk/economy/gover...get/2017-10-31

137 miljarder kronor förlorar Storbritannien varje år på att vara med i EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-10 kl. 13:48.
Citera
2020-02-10, 14:21
  #7314
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Menar du att sjukvården inte är inkluderad i denna summa?


https://www.ons.gov.uk/economy/gover...get/2017-10-31

137 miljarder kronor förlorar Storbritannien varje år på att vara med i EU.

Räknar man med alla bidrag som EU gav Storbritannien i form av bidrag till hela sjukvården, bönder osv?

Du kommer nog att få se hur Brexit inte är så ekonomiskt givande som du vill framställa det som.
Citera
2020-02-10, 14:42
  #7315
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Räknar man med alla bidrag som EU gav Storbritannien i form av bidrag till hela sjukvården, bönder osv?

Du kommer nog att få se hur Brexit inte är så ekonomiskt givande som du vill framställa det som.
Brittiska "statistiska centralbyrån" säger alltså att Storbritannien förlorar 137 miljarder kronor varje år på att vara med i EU. Det är från regeringens sajt gov.uk

Fortsätter man att läsa kommer EU:s bedömning. Den säger att Storbritannien förlorar 97 miljarder kronor (£7.8 bn) varje år. Men den är ett medelvärde för fem år. De flesta budgetar ökar så förmodligen är Storbritanniens förlust större. De trixar och gömmer siffran för 2018.

Men man kan säkert säga att Storbritannien förlorar mellan 100 och 140 miljarder kronor varje år på att vara medlem i EU.
Citera
2020-02-10, 16:58
  #7316
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Svenskar som är för Brexit drar alltid upp Farage. Han är Brexitkampanjens ledare.

Klart jag kan länka och jag har flera gånger citerat honom om invandring från Samväldet.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...el-Farage.html



https://www.theguardian.com/politics...tern-europeans


Jag är neutral i brexitfrågan, så där är du ute och cyklar.

Nu säger ju de citat/länkar du drar upp inte alls det du hävdade, läser du inte dina egna inlägg? skärp dig? om du kan.
Citera
2020-02-10, 16:59
  #7317
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag är en realist i det hela, vi vet ärligt talat inte hur det kommer att sluta speciellt nu när Trump är rosenrasande för att Storbritannien öppnar dörrarna för Huawei

Jag upplever inte dig som neutral/realist , få andra (ingen) på forum gör väl det heller.
Citera
2020-02-11, 05:09
  #7318
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag upplever inte dig som neutral/realist , få andra (ingen) på forum gör väl det heller.

De flesta som skriker på det här forumet utgår från att deras åsikt är den mest korrekta.

Jag säger bara hur jag analyserar läget men jag är hela tiden öppen för att saker kan komma o ändras, när det kommer till Brexit så har vi fortfarande 10 månader kvar tills Storbritannien har fullbordat det hela.

Men så som det ser ut just nu så är det absolut inte optimalt för Storbritannien
Citera
2020-02-11, 10:41
  #7319
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De flesta som skriker på det här forumet utgår från att deras åsikt är den mest korrekta.

Jag säger bara hur jag analyserar läget men jag är hela tiden öppen för att saker kan komma o ändras, när det kommer till Brexit så har vi fortfarande 10 månader kvar tills Storbritannien har fullbordat det hela.

Men så som det ser ut just nu så är det absolut inte optimalt för Storbritannien

Handlar inte om korrekt eller ej, men du drar ett löjets skimmer över dig själv om du tror nån uppfattar dig som neutral eller öppen. Tror du ingen läser alla dina inlägg?
Citera
2020-02-12, 05:06
  #7320
Avstängd
wwrs avatar
Storbritannien försöker kräva att deras banker skall behandlas på samma sätt som EU:s banker, inom EU! Då sägs EU i gengäld kräva att Storbritannien följer EU:s regler. Avtalet skall gälla i "tiotals år".

Storbritannien försöker inte gå ur EU. De förefaller resa ett omöjligt krav och EU svarar med att säga att om Storbritanniens banker skall ha samma tillgång till EU som EU-ländernas egna banker har, så måste hela landet Storbritannien följa EU:s lagar.

Jag menar att politikerna på båda sidor i förhandlingarna är korrumperade och båda sidor strävar efter att Storbritannien i praktiken blir kvar i EU.

Vad jag kan förstå så borde istället brittiska banker öppna dotterbolag i EU som följer EU-reglerna, efter Brexit.
Citat:
UK government wants ‘permanent equivalence’ for London’s financial center after Brexit, report says

Pursuit of decades-long access for financial services to EU market after Brexit

comprehensive, permanent equivalence decisions
https://www.ft.com/content/9623b8a2-...0-43d18ec715f5
Citat:
However, the EU has signaled that if this is to continue it will depend on whether the U.K. chooses to follow European standards.

Speaking in December, the EU’s financial services chief, Valdis Dombrovskis, said that Brussels is ready to cut off market access to the EU if the U.K. decides to deviate from European regulations. Prime Minister Boris Johnson, meanwhile, has said he wants the U.K. to diverge from key EU regulations.
https://www.cnbc.com/2020/02/11/the-...st-brexit.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-02-12 kl. 05:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback