2019-12-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Attans. I mitt fall är det nog lugnt dock, då jag säkert inte kommer att få jobbet ifråga.
Det är inte alls ditt problem utan upp till arbetsgivaren och HV att lösa. Se till att få jobbet om du vill ha det. Då har arbetsgivaren valt dig för att de vill ha just dig och HV brukar inte vara svåra att ha att göra med. Det tar bara väldigt lång tid ibland.
Citera
2019-12-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det är inte alls ditt problem utan upp till arbetsgivaren och HV att lösa. Se till att få jobbet om du vill ha det. Då har arbetsgivaren valt dig för att de vill ha just dig och HV brukar inte vara svåra att ha att göra med. Det tar bara väldigt lång tid ibland.

Jobbet är sökt, så vi får se. Min erfarenhet hittills är att HV är lätta att ha att göra med, och att det i mitt fall också gick ganska fort från intresseanmälan till säkerhetsintervju, om jag ska se till vad andra har skrivit här. Detta med tid kan variera stort, har jag förstått.
Citera
2019-12-18, 17:23
Avslutad
Citat:
Jobbet är sökt, så vi får se.

Är ju bara ringa personen som är rekryteringsansvarig och fråga, jag bytte nyligen till nytt statligt krigsplacerat&säkerhetsklassat och frågade direkt på intervjun hur deras policy var och de sa att deras policy är att bara krigsplacera de som inte redan har en, och de släpper även om man behövs mer någon annan stans
Citera
2019-12-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Är ju bara ringa personen som är rekryteringsansvarig och fråga, jag bytte nyligen till nytt statligt krigsplacerat&säkerhetsklassat och frågade direkt på intervjun hur deras policy var och de sa att deras policy är att bara krigsplacera de som inte redan har en, och de släpper även om man behövs mer någon annan stans

Javisst, bra tips.
Citera
2019-12-19, 15:31
Medlem
REALINs avatar
Om arbetsgivaren inte vill släppa krigsplaceringen till Hv så kan man ju alltid vara extra hemvärnssoldat. Då kan man delta på övningar mm. men blir det skarpt så tjänstgör man på sin ordinarie plats. Går ju även om man är GSS/T.
Citera
2019-12-24, 03:16
Medlem
Försvarsmakten bestämmer var du är krigsplacerad , arbetsgivarens synpunkter är nog knappast viktiga eller relevanta.
Citera
2019-12-24, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miben
Försvarsmakten bestämmer var du är krigsplacerad , arbetsgivarens synpunkter är nog knappast viktiga eller relevanta.
Inte om man redan är eller ska bli krigsplacerad på sin arbetsplats. Då måste det avgöras genom förhandling vilken av de två placeringarna som är viktigast. Där drar försvaret långt ifrån alltid längsta strået. Ett rent hypotetiskt fall: en vanlig bevakningssoldat i HV får civilt en utbildning och där efter jobb som gör henne till en av de få som kan driva riksdagens telefonsystem och blir krigsplacerad där. Vad tror du blir prioriterat?
Citera
2019-12-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Om arbetsgivaren inte vill släppa krigsplaceringen till Hv så kan man ju alltid vara extra hemvärnssoldat. Då kan man delta på övningar mm. men blir det skarpt så tjänstgör man på sin ordinarie plats. Går ju även om man är GSS/T.

Vad är syftet med att vara extra hemvärnssoldat då man inte kommer att delta vid skarpt läge? Jag kan förstå om man är instruktör i Hv och enbart är med på övningar, för då bidrar man ju till Hv på så sätt.
Citera
2019-12-25, 22:53
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Vad är syftet med att vara extra hemvärnssoldat då man inte kommer att delta vid skarpt läge? Jag kan förstå om man är instruktör i Hv och enbart är med på övningar, för då bidrar man ju till Hv på så sätt.

Man kan öva upp sina personliga färdigheter och samtidigt hålla kontakten med sitt hvkompani. Det är inget problem utan något som uppmuntras.
Citera
2019-12-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Inte om man redan är eller ska bli krigsplacerad på sin arbetsplats. Då måste det avgöras genom förhandling vilken av de två placeringarna som är viktigast. Där drar försvaret långt ifrån alltid längsta strået. Ett rent hypotetiskt fall: en vanlig bevakningssoldat i HV får civilt en utbildning och där efter jobb som gör henne till en av de få som kan driva riksdagens telefonsystem och blir krigsplacerad där. Vad tror du blir prioriterat?
Du har en poäng där , men nog försvarsmakten som har sista ordet.
Citera
2020-02-04, 18:44
Medlem
Hinterstoissers avatar
Har letat runt men hittar inget svar på deras hemsida. Som jag förstår så måste man göra militär grundutbildning för att få vara med i hemvärnet. Säg att jag vill göra en sådan för att sedan vara med i hemvärnet. När hålls den? Kan man göra den i sommar?
Citera
2020-02-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Har letat runt men hittar inget svar på deras hemsida. Som jag förstår så måste man göra militär grundutbildning för att få vara med i hemvärnet. Säg att jag vill göra en sådan för att sedan vara med i hemvärnet. När hålls den? Kan man göra den i sommar?
Maila och fråga efter länk om det är för svårt att hitta på hemsidan. Annars så brukar dom frivilliga försvarsorganisationerna ha länkar till när grundutbildning hålls på sina hemsidor. Det är ett krav hos dom med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in