Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-31, 13:04
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Sedan förra året skjuter SpaceX upp Starlink-satelliter. Man skjuter upp 60 st i taget och har för närvarande 240 satelliter i omloppsbana. Man planerar att skjuta upp 60 satelliter var annan vecka, kanske upp till 42.000 satelliter.

Satelliterna uppges väga 227 kg (500 lbs) och ha som uppgift att skapa ett Internetnätverk vars uppkopplingar skall säljas till allmänheten. Man säger att inkomster från detta skall finansiera en Marsfärd. Satelliterna färdas på låg höjd ("LEO").

Satelliterna är planerade att kommunicera med infrarött ljus, men detta är ännu inte färdigutvecklat.

För att ta emot signaler från satelliterna uppger företaget att man behöver en fast antenn av "pizzastorlek". Den torde dessutom ha rörliga delar eller avancerad elektronik som följer satelliterna. Företaget har ännu inte visat upp någon sådan antenn. Det går inte för allmänheten att använda nätverket nu.

Vi har haft en del diskussioner om detta i SpaceX-tråden men moderatorerna har bett oss dela tråden så det här inlägget startar en Starlink-tråd.

Eftersom Starlinks Internet inte fungerar så tror jag att satelliterna istället skulle kunna vara spionsatelliter. Här finns en diskussion om det i SpaceX-tråden:
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-31 kl. 13:39.
Citera
2020-01-31, 13:11
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan förra året skjuter SpaceX upp Starlink-satelliter. Man skjuter upp 60 st i taget och har för närvarande 240 satelliter i omloppsbana. Man planerar att skjuta upp 60 satelliter var annan vecka, kanske upp till 42.000 satelliter.

Satelliterna uppges väga 227 kg (500 lbs) och ha som uppgift att skapa ett Internetnätverk vars uppkopplingar skall säljas till allmänheten. Man säger att inkomster från detta skall finansiera en Marsfärd. Satelliterna färdas på låg höjd ("LEO").

Satelliterna är planerade att kommunicera med infrarött ljus, men detta är ännu inte färdigutvecklat.

För att ta emot signaler från satelliterna uppger företaget att man behöver en fast antenn av "pizzastorlek". Den torde dessutom ha rörliga delar eller avancerad elektronik som följer satelliterna. Företaget har ännu inte visat upp denna. Det går inte för allmänheten att använda nätverket nu.

Vi har haft en del diskussioner om det i SpaceX-tråden men moderatorerna har bett oss dela tråden så det här inlägget startar en Starlink-tråd.

Eftersom Starlinks Internet inte fungerar så tror jag att satelliterna istället skulle kunna vara spionsatelliter. Här finns en diskussion om det i SpaceX-tråden:
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera.

42 tusen satelliter för att skapa ett världstäckande internet låter alldeles för fantastiskt för att vara trovärdigt.
Bara det att ... Nån som har lust att räkna på latency faktorn?
Citera
2020-01-31, 13:21
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
42 tusen satelliter för att skapa ett världstäckande internet låter alldeles för fantastiskt för att vara trovärdigt.
Bara det att ... Nån som har lust att räkna på latency faktorn?
Det finns beräkningar. Jag är inte säker på att detta är den senaste.
https://youtu.be/QEIUdMiColU

Men eftersom satelliterna ännu inte kan kommunicera alls med varandra så gäller inte denna video. Satelliterna kan eventuellt skicka ned signalen igen till en basstation i närheten. Men inte heller detta är säkert.
Citera
2020-01-31, 13:32
  #4
Medlem
Jag tycker det är fantastik kul att det Elon jobbar med rymdraketer. Men det bör faktiskt reglera hur mycket skit man får skicka upp i rymden. Skräp i vår omloppsbana är faktiskt ett riktigt problem och det blir inte bättre med sånt här! Dessutom finns fiber
Citera
2020-01-31, 13:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sedan förra året skjuter SpaceX upp Starlink-satelliter. Man skjuter upp 60 st i taget och har för närvarande 240 satelliter i omloppsbana. Man planerar att skjuta upp 60 satelliter var annan vecka, kanske upp till 42.000 satelliter.

Satelliterna uppges väga 227 kg (500 lbs) och ha som uppgift att skapa ett Internetnätverk vars uppkopplingar skall säljas till allmänheten. Man säger att inkomster från detta skall finansiera en Marsfärd. Satelliterna färdas på låg höjd ("LEO").

Satelliterna är planerade att kommunicera med infrarött ljus, men detta är ännu inte färdigutvecklat.

För att ta emot signaler från satelliterna uppger företaget att man behöver en fast antenn av "pizzastorlek". Den torde dessutom ha rörliga delar eller avancerad elektronik som följer satelliterna. Företaget har ännu inte visat upp denna. Det går inte för allmänheten att använda nätverket nu.

Vi har haft en del diskussioner om det i SpaceX-tråden men moderatorerna har bett oss dela tråden så det här inlägget startar en Starlink-tråd.

Eftersom Starlinks Internet inte fungerar så tror jag att satelliterna istället skulle kunna vara spionsatelliter. Här finns en diskussion om det i SpaceX-tråden:
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera.

Men sa de inte att dessa satelliterna var avsedda att ge GRATIS internet världen över? Ska de nu helt plötsligt ta betalt för det?
Citera
2020-01-31, 13:46
  #6
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns beräkningar. Jag är inte säker på att detta är den senaste.
https://youtu.be/QEIUdMiColU

Men eftersom satelliterna ännu inte kan kommunicera alls med varandra så gäller inte denna video. Satelliterna kan eventuellt skicka ned signalen igen till en basstation i närheten. Men inte heller detta är säkert.

Jag trodde att det skulle bli ett världstäckande nät. Enligt bild i youtube ca 2:52 in så är inte Sverige inkluderat.
Nu blev jag riktigt besviken!
Citera
2020-01-31, 13:47
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Men sa de inte att dessa satelliterna var avsedda att ge GRATIS internet världen över? Ska de nu helt plötsligt ta betalt för det?
Det känner inte jag till. Jag har bara läst att de skall använda intäkterna till att finansiera en Marsresa.
Citera
2020-01-31, 13:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det känner inte jag till. Jag har bara läst att de skall använda intäkterna till att finansiera en Marsresa.
Ja, det har jag med läst, NU. Men innan var det ju att hela världen skulle ha gratis internet. Jag minns det eftersom jag då undrade hur de övriga ISP´erna världen över skulle kunna dra in pengar då plötsligt.
Citera
2020-01-31, 13:57
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag trodde att det skulle bli ett världstäckande nät. Enligt bild i youtube ca 2:52 in så är inte Sverige inkluderat.
Nu blev jag riktigt besviken!

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
...

Hugo.Drax vet mycket om det tekniska. Vi får hoppas han och andra kommer med i tråden och kan förklara avsikterna med Starlink.

Jag menar dock alltså att det finns en möjlighet att satelliterna inte alls är avsedda för Internet utan istället är spionsatelliter. Idag går de t.ex inte att använda, i alla fall går det inte att köpa uppkopplingar till dem.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-31 kl. 14:01.
Citera
2020-01-31, 14:41
  #10
Avstängd
wwrs avatar
Orsaken jag startade tråden var bl.a för att referera dessa artiklar:

Ett nytt Nya Zeeländskt företag, Rocket Lab, gör uppskjutningar. De liknar delvis Starlink, därför refererar jag dem här.

Maxvikten för deras uppskjutningar är 227 kg (500 lbs), exakt den vikt som angivits för en Starlink-satellit.

Företaget planerar även att återanvända raketsteg på ett spektakulärt sätt, liksom SpaceX. Rocket Lab planerar att låta raketstegen falla tillbaka i fallskärm och hämtas med helikopter. (Man använder även liksom SpaceX "festliga" namn på uppdragen etc.)
https://www.space.com/rocket-lab-reu...elicopter.html

Företaget planerar, liksom SpaceX, täta uppskjutningar.

Och det mest intressanta:

Rocket Lab sköt nyligen upp en satellit åt NRO, vilket är USA:s myndighet för kontroll av spionsatelliter.

Citat:
One of Rocket Lab's two-stage Electron boosters lifted off from the company's New Zealand launch site today (Jan. 30) at 9:56 p.m. EST (0256 GMT and 3:56 p.m. local New Zealand time on Jan. 31), carrying the NROL-151 payload for the U.S. National Reconnaissance Office (NRO).

The NRO operates the United States' fleet of spy satellites and tends to keep details about these spacecraft and their missions secret.

Today's launch was the 11th overall for the 57-foot-tall (17 meters) Electron, which can loft about 500 lbs. (227 kilograms) on each roughly $5 million mission.
Att NRO skickar upp raketer som kan ta maxvikten 227 kilo, passande för en Starlink-satellit, skulle alltså även detta tala för att Starlink kunde vara spionsatelliter.

https://www.space.com/amp/rocket-lab...51-spysat.html

https://www.space.com/rocket-lab.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-31 kl. 15:04.
Citera
2020-01-31, 16:12
  #11
Medlem
Fris avatar
Vad är det dessa satelliter skulle spionera på? Hur skulle det fungera? <vad har du för teori, annat än att använda ordet "spioneri"?
Citera
2020-01-31, 16:24
  #12
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad är det dessa satelliter skulle spionera på? Hur skulle det fungera? <vad har du för teori, annat än att använda ordet "spioneri"?
"Spionsatellit" är ett vedertaget begrepp.

Massövervakning är på snabb frammarsch. Trump har publicerat en bild med upplösning på 10 cm. I verkligheten har säkert satelliterna ännu bättre upplösning.

USA kan få möjlighet att övervaka hela den bebyggda delen av jordklotet i extrem detalj i varje sekund. Det kommer att kombineras med Googles kartläggning av oss, hur vi surfar, var vi och våra telefoner befinner oss. Kanske även vad vi handlar med våra kreditkort. All epost vi skickar läses. AI byggs på.

Om USA/NWO kontrollerar allt detta så kontrollerar de världen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-31 kl. 16:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback