2020-01-26, 15:58
Medlem
dialektikers avatar
Det finns väl bara en enda klimatskeptiker som är verklig klimatforskare, Richard Lindzen https://www.klimatupplysningen.se/tag/richard-lindzen/?

Eller kan ni som är hejare på det här, skrapa fram någon mer?

För övrigt så är det fel att Sverige ska leka gud och ta på sig att lösa detta på ett sätt som är fullständigt betydelselöst i sammanhanget, som ni säger här i tråden.

Men lika förträngande som klimatskeptiker är, lika irrationella är vänsterns miljörörelse som av ideologiska ideologiska skäl kört fast i att vi inte ska ha kärnkraft.
Om argumenten är ideologiskt färgade tappar de trovärdighet.

Åtgärderna vi gör mot uppvärmningen måste vara rationella. Exempelvis bör vi prata mer om befolkningsökningen, och vad vi kan göra åt den i fattiga länder, än att vi tramsar med nonsens här hemma.

Thats my opinion.
Citera
2020-01-26, 16:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi har förstått att du tror det, men det stämmer inte, oavsett vilka ord du använder.

Tänker man som du finns det förmodligen inte konsensus om något.
Det handlar inte om tro, Det handlar om fakta. Ingen har full koll på vad som styr klimatet. Däremot finns det en rad teorier, mer eller mindre välgrundade.
Att ifrågasätta påståenden är essensen av naturvetenskap. Exakt det omvända det du och andra alarmister hävdar.
Citera
2020-01-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlar inte om tro, Det handlar om fakta. Ingen har full koll på vad som styr klimatet. Däremot finns det en rad teorier, mer eller mindre välgrundade.
Att ifrågasätta påståenden är essensen av naturvetenskap. Exakt det omvända det du och andra alarmister hävdar.
Spektroskopi visar att koldioxid stoppar infraröda frekvenser som avges av varma ytor. Det har ingenting med auktoritetstro på peer review att göra. Jag skulle inte bli förvånad om oljebolagen köper "alarmister" till att argumentera från auktoritet för att kritiska tänkare ska vilseledas att tro att det inte fanns några bevis för global uppvärmning.
Citera
2020-01-26, 18:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsbeslag
Spektroskopi visar att koldioxid stoppar infraröda frekvenser som avges av varma ytor. Det har ingenting med auktoritetstro på peer review att göra. Jag skulle inte bli förvånad om oljebolagen köper "alarmister" till att argumentera från auktoritet för att kritiska tänkare ska vilseledas att tro att det inte fanns några bevis för global uppvärmning.
Att CO2 höjer temperaturen i viss mån är det ingen som ifrågasätter. Dock avtar den effekten med stigande koncentration.
Det du skriver om är vänsterblivna konspirationsterorier.
Citera
2020-01-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du förstår nog egentligen inte själv vad det är du argumenterar för utan skall bara vara motvallskärring av princip. Först försökte du dra till med någon sorts teori om att det var avgörande att man avslutade diagrammet 2000 och när det inte höll byter du ständigt ämne till något annat istället för att försvara dina tidigare påståenden.

Det jag frågar efter är en hockeklubbsgraf som har med år 2000 och säg typ även år 2015 - eller år 2019 om du vill det.

/Johan
Citera
2020-01-26, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det jag frågar efter är en hockeklubbsgraf som har med år 2000 och säg typ även år 2015 - eller år 2019 om du vill det.
Men snälla du, om du har en graf som täcker tusen år och är säg en decimeter lång så kommer de där sista 20 åren vara ett par millimeter. Vad tror du de gör för dramatisk skillnad? Är du så intresserad får du väl lägga på det millimetern själv på det diagram jag gav dig. Temperaturen har fortsatt uppåt så allt du får är ett aningen längre blad på klubban.
Citera
2020-01-26, 19:57
Medlem
Citat:
Men snälla du, om du har en graf som täcker tusen år och är säg en decimeter lång så kommer de där sista 20 åren vara ett par millimeter. Vad tror du de gör för dramatisk skillnad? Är du så intresserad får du väl lägga på det millimetern själv på det diagram jag gav dig. Temperaturen har fortsatt uppåt så allt du får är ett aningen längre blad på klubban.

Som jag har sagt hela tiden det är 15 år som saknas och det går inte att få tag på en uppdaterad hockeyklubba som för fram till år 2010, 2015 eller 2018.

Givetvis finns det en orsak till detta och denna orsak förstår man om man tittar på de två grafer som du länkat tillsammans.

/Johan
Citera
2020-01-26, 20:26
Avstängd
Citat:
Som jag har sagt hela tiden det är 15 år som saknas och det går inte att få tag på en uppdaterad hockeyklubba som för fram till år 2010, 2015 eller 2018.

Givetvis finns det en orsak till detta och denna orsak förstår man om man tittar på de två grafer som du länkat tillsammans.
Vad är det du menar att man förstår då förutom just att bladet på klubban fortsätter uppåt? dina små konspiratoriska insinuationer håller inte.
Citera
2020-01-26, 22:11
Medlem
Citat:
Vad är det du menar att man förstår då förutom just att bladet på klubban fortsätter uppåt? dina små konspiratoriska insinuationer håller inte.

Jo men erkänn att Manns hockeyklubba som var jävligt skrämmande typ år 2000 eller 2006 måste ju vara ännu mer skrämmande idag om den löper fram till år 2015 eller 2018 eller till nutid (antar att det tar lite tid att sammanställa all temperaturdata).

Så jag menar har inte naturskyddsföreningen och Johan Rockström och Al Gore för den delen uppdaterat sina grafer de senaste femton åren?

Hahaha! Mycket troligt va. Ja just det!

Men visst om du hittar en sådan graf så är jag väldigt intresserad av att titta på den! Och nu snackar jag om Manns hockeyklubbsgraf - som även visades i Al Gores film där Al fick åka saxlift för att kunna förevisa hur mycket temperaturen hade dragit iväg de sista åren efter millennieskiftet.

Så kom igen nu! Put up or shut up!

/Johan
Citera
2020-01-27, 06:33
Avstängd
Citat:
Jo men erkänn att Manns hockeyklubba som var jävligt skrämmande typ år 2000 eller 2006 måste ju vara ännu mer skrämmande idag om den löper fram till år 2015 eller 2018 eller till nutid (antar att det tar lite tid att sammanställa all temperaturdata).
Så det är din poäng? Att verkligheten blivit mer skrämmande. Ja då är vi oväntat nog överens.
Citera
2020-01-27, 18:06
Medlem
Citat:
Så det är din poäng? Att verkligheten blivit mer skrämmande. Ja då är vi oväntat nog överens.

Hahaha! Så du har slut på knep nu och tvingas citera selektivt vad jag skriver?

Som sagt jag efterlyser Manns kurva med fortsättning fram till nutid. Men det är ingen som kan visa upp en sådan graf och det är så klart anmärkningsvärt.

/Johan
Citera
2020-01-27, 18:38
Avstängd
Citat:
Som sagt jag efterlyser Manns kurva med fortsättning fram till nutid. Men det är ingen som kan visa upp en sådan graf och det är så klart anmärkningsvärt.
Finns säkert om man letar jag ser bara ingen poäng i att göra det eftersom jag ändå inser hur den skulle se ut. Man kan vända på det, om en sådan kurva skulle visa något radikalt som du tycks tro borde du väl hitta några förnekare som slagit upp detta stort. Det är bara du som fantiserat ihop att det skulle finnas något anmärkningsvärt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in