Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-21, 00:10
  #1177
Medlem
Pottfrillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så vitt jag vet har inga starlinksatelliter försetts med optiska länkar mellan satelliter än. När kan det tänkas att det kommer ske? Det känns lite bortkastat att skicka upp så många ofärdiga satelliter.

Men vad ni alla klagar. Det är fem bolag i farten just nu som ska skapa en lågflygande satellitkonstellation i syfte att ge hela världen tillgång till internet. (SpaceX, OneWeb, Blue Origin, ..Och så var det två till av oldspace som iofs jag tror på men som jag inte kommer ihåg namnet på) Ingen av dom har bemästrat konsten med direkt kommunikation satellit till satellit med laser. En jättebra ide, jag håller med. Men det kommer senare, låt dom börja med att få upp satelliterna och så får man ta laserlänkarna när tekniken är mogen.
__________________
Senast redigerad av Pottfrilla 2020-01-21 kl. 00:15.
Citera
2020-01-21, 01:52
  #1178
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så vitt jag vet har inga starlinksatelliter försetts med optiska länkar mellan satelliter än. När kan det tänkas att det kommer ske? Det känns lite bortkastat att skicka upp så många ofärdiga satelliter.
Jag håller med dig. Jag förstår inte vad SpaceX håller på med just nu vad gäller Starlink eller Marsraketen. Däremot verkar färderna till ISS bedrivas på mer normalt sätt.

Men SpaceX och Musk är fenomen som massmedia stöder. Då ställs inga kritiska frågor.
Citera
2020-01-21, 02:26
  #1179
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller med dig. Jag förstår inte vad SpaceX håller på med just nu vad gäller Starlink eller Marsraketen. Däremot verkar färderna till ISS bedrivas på mer normalt sätt.

Det är ganska enkelt. Marknaden för att skjuta upp satelliter är liten. Det handlar om mångmiljonbelopp i dollar räknat, men den marknaden är mycket, mycket mindre än internetkommunikation.

Då SpaceX startades i syfte att kolonisera planeten Mars, och där behövs det pengar, mycket pengar för att kolonisera Mars. Så är nu SpaceX inne på att erbjuda internet, till alla, på denna planet, för en liten penning, penningar som kommer att gå till att kolonisera Mars.

Starlink kommer att leda till pengar till Starship som kommer att leda till kolonisering av Mars. Klart som korvspad enligt mig. Det hela är en smula ideellt gjort av Elon Musk, ungefär som att skänka kläder till Afrika (Dålig ide, då det slår ut den inhemska marknaden för klädesproduktion, men så är jag en libertarian i grunden) Men tanken är att vi människor borde bo på två planeter utifall en komet slår ner på jorden och dödar allt liv här.
Citera
2020-01-21, 02:30
  #1180
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det är ganska enkelt. Marknaden för att skjuta upp satelliter är liten. Det handlar om mångmiljonbelopp i dollar räknat, men den marknaden är mycket, mycket mindre än internetkommunikation.

Då SpaceX startades i syfte att kolonisera planeten Mars, och där behövs det pengar, mycket pengar för att kolonisera Mars. Så är nu SpaceX inne på att erbjuda internet, till alla, på denna planet, för en liten penning, penningar som kommer att gå till att kolonisera Mars.

Starlink kommer att leda till pengar till Starship som kommer att leda till kolonisering av Mars. Klart som korvspad enligt mig. Det hela är en smula ideellt gjort av Elon Musk, ungefär som att skänka kläder till Afrika (Dålig ide, då det slår ut den inhemska marknaden för klädesproduktion, men så är jag en libertarian i grunden) Men tanken är att vi människor borde bo på två planeter utifall en komet slår ner på jorden och dödar allt liv här.
Tack för svaret. Jag fortsätter gärna den diskussionen senare. Jag har en fråga till:

Man kan även ställa en annan fråga, vilken jag dock ännu inte undersökt närmare. SpaceX planerar skicka upp mycket stora mängder satelliter och har redan börjat med det. De kommer att skicka upp 60 satelliter var annan vecka i år. Men satelliterna fungerar inte på det sätt de är avsedda, de kan inte kommunicera med varandra. De har inga optiska länkar. Därför kan man ställa frågan:

Har Starlink-satelliterna någon annan funktion än Internet. Gömmer SpaceX någon information om satelliternas funktion?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 02:33.
Citera
2020-01-21, 02:42
  #1181
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret. Jag fortsätter gärna den diskussionen senare. Jag har en fråga till:

Man kan även ställa en annan fråga, vilken jag dock ännu inte undersökt närmare. SpaceX planerar skicka upp mycket stora mängder satelliter och har redan börjat med det. Det kommer att skickas upp 60 satelliter var annan vecka i år. Men satelliterna fungerar inte på det sätt de är avsedda, de kan inte kommunicera med varandra. De har inga optiska länkar. Därför kan man ställa frågan:

Har Starlink-satelliterna någon annan funktion än Internet. Gömmer SpaceX någon information om satelliternas funktion?

I dagsläget och mig veterligen så har Starlinksatelliterna bara en funktion, det är att via så kallat "bent pipe" erbjuda internetkommunikation. Allt som går upp till en satellit kommer att gå raka vägen ner på jorden igen. Jag vet, direkt kommunikation satellit till satellit är så mycket sexigare och bättre, men tekniken är inte mogen i dagsläget så inget av dom företag som nu planerar för megakonstellationer har den tekniken.

Har jag själv några ideer om vad man kan skicka med på en Starlinksatellit? Ja, flera, många av dom idéerna kan komma att gynna oss människor som bor på denna planet men även ge pengar i kassakistan hos SpaceX. Men jag är blott och enbart en liten nörd som bor i en källare så jag tror inte mina idéer kommer att nå SpaceX. Det ska dock inte hindra mig från att tycka om vad dom gör i dagsläget.
Citera
2020-01-21, 03:52
  #1182
Avstängd
wwrs avatar
Försening av Starlink-uppskjutningen. Man hänvisar åter till dåligt väder. Man verkar mena att MsTree & MsChief inte klarar att fånga lyra på noskonen. (Men varför fiskar man då inte upp noskonen och bara spolar av den, istället för att fördröja uppskjutningen?)

Fördröjningen verkar dock begränsad. Man har redan testat motorerna med satelliterna på plats. (Det slutade man visst göra sedan kommunikationssatelliten Amos-6 fullständigt utplånades i en explosion värdig en actionfilm. Finns på Youtube.)

https://spaceflightnow.com/2020/01/2...3-static-fire/
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 04:28.
Citera
2020-01-21, 10:35
  #1183
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Försening av Starlink-uppskjutningen. Man hänvisar åter till dåligt väder. Man verkar mena att MsTree & MsChief inte klarar att fånga lyra på noskonen. (Men varför fiskar man då inte upp noskonen och bara spolar av den, istället för att fördröja uppskjutningen?)

Fördröjningen verkar dock begränsad. Man har redan testat motorerna med satelliterna på plats. (Det slutade man visst göra sedan kommunikationssatelliten Amos-6 fullständigt utplånades i en explosion värdig en actionfilm. Finns på Youtube.)

https://spaceflightnow.com/2020/01/2...3-static-fire/

Man gjorde nog bara en "static fire" med lasten på plats eftersom lasten är SpaceX:s egna last. Externa kunder kan nog ställa krav att så inte ska ske med deras dyra satellit.
Citera
2020-01-21, 10:50
  #1184
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Man gjorde nog bara en "static fire" med lasten på plats eftersom lasten är SpaceX:s egna last. Externa kunder kan nog ställa krav att så inte ska ske med deras dyra satellit.
Det är nog troligt. Det stod så i artikeln.
Citera
2020-01-21, 13:52
  #1185
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller med dig. Jag förstår inte vad SpaceX håller på med just nu vad gäller Starlink eller Marsraketen. Däremot verkar färderna till ISS bedrivas på mer normalt sätt.

Men SpaceX och Musk är fenomen som massmedia stöder. Då ställs inga kritiska frågor.

Ja alla sväljer allt med hull och hår. Mediatrycket är så hårt att alla tror allt är sant. En det saker är vettiga men mycket är bara trams och ett instrument för att boosta varumärket.

Jag kalkylerade snabbt vad som krävs av en laserlänk. Om avståndet mellan varje satellit är i genomsnitt 300km. Det förutsätter dom har 12000 satelliter jämt fördelade över jorden och dom har en strålexpander faktor på 100 det förutsätter att dom kan placera en lins på 100mm på satelliten. Det innebär att ca 0,1% av ljuset kan tas emot. Allt övrligt laserljus kommer missa mottagaren. Signalbrusförhållandet blir nog en komplicerande faktor om solljus träffar mottagaren. Jag tror här ligger en stor utmaning att få det att fungera. Har dom 1000satelliter blir det ännu värre på grund av att avståndet mellan satteliterna ökar.
Citera
2020-01-21, 14:07
  #1186
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja alla sväljer allt med hull och hår. Mediatrycket är så hårt att alla tror allt är sant. En det saker är vettiga men mycket är bara trams och ett instrument för att boosta varumärket.

Jag kalkylerade snabbt vad som krävs av en laserlänk. Om avståndet mellan varje satellit är i genomsnitt 300km. Det förutsätter dom har 12000 satelliter jämt fördelade över jorden och dom har en strålexpander faktor på 100 det förutsätter att dom kan placera en lins på 100mm på satelliten. Det innebär att ca 0,1% av ljuset kan tas emot. Allt övrligt laserljus kommer missa mottagaren. Signalbrusförhållandet blir nog en komplicerande faktor om solljus träffar mottagaren. Jag tror här ligger en stor utmaning att få det att fungera. Har dom 1000satelliter blir det ännu värre på grund av att avståndet mellan satteliterna ökar.
Bra att du tog upp frågan. Satelliterna fungerar inte som tänkt. Ändå skjuter man upp ett stort antal. Man visade en bild på en vagn med antenner som "stod placerad vid en Internetnod". Man förklarar projektet med att man vill tjäna pengar för att resa till Mars. Marsraketen ser inte flygbar ut. Man har inga abonnenter. Ingen har sett konsumenternas mottagarantenner fast det skall säljas till användare i år. Fiberkabel och mast är billigare Internet och fungerar i dåligt väder. Det hela täcks över med Elons karisma och massivt mediapådrag.

Jag börjar tro Starlink har någon annan funktion än Internet. Jag vet inte vilken. Massövervakning i någon form? Kameror? Antenner?

Ingen tidpunkt ännu fastställd för den senaste uppskjutningen. Det skall alltså skjutas upp 60 satelliter var annan vecka!
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-21 kl. 14:39.
Citera
2020-01-21, 16:36
  #1187
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra att du tog upp frågan. Satelliterna fungerar inte som tänkt. Ändå skjuter man upp ett stort antal. Man visade en bild på en vagn med antenner som "stod placerad vid en Internetnod". Man förklarar projektet med att man vill tjäna pengar för att resa till Mars. Marsraketen ser inte flygbar ut. Man har inga abonnenter. Ingen har sett konsumenternas mottagarantenner fast det skall säljas till användare i år. Fiberkabel och mast är billigare Internet och fungerar i dåligt väder. Det hela täcks över med Elons karisma och massivt mediapådrag.

Jag börjar tro Starlink har någon annan funktion än Internet. Jag vet inte vilken. Massövervakning i någon form? Kameror? Antenner?

Ingen tidpunkt ännu fastställd för den senaste uppskjutningen. Det skall alltså skjutas upp 60 satelliter var annan vecka!

Det hade ju varit intressant om dom hade kameror i varje satellit så kunde dom ha konstant övervakning på varje del av jordytan. Om någon terroristattack skulle ske så kan dom få live täckning. Men med tanke på hur små satelliterna är så blir nog upplösningen ganska dålig kanske i bästa fall 5meter upplösning. Musk kanske är en modern Howard Hughes som CIA utnyttjar.

Om dom inte får laserlänken att fungera så blir konstellationen betydligt sämre på alla plan än traditionellt 4G nät plus att man måste släpa med sig en stor antenn och dom blir tvungna att ha täta markstationer som repeater. 5G och fiber spöar det mesta och har fortfarande utvecklingspotentialer.
Citera
2020-01-21, 16:56
  #1188
Avstängd
I USA finns idag 4 st internetleverantörer som har oligopol. De har egna enstaka kommunicationssatelliter men de är långsamma och ligger högt. Starlink kommer att vara en halv sekund snabbare över Atlanten än vad som erbjuds idag och sådant är viktigt för dataspelare och börshandlare. Idag finns 1400 aktiva satelliter som skickats upp till astronomiska kostnader. Starlink skickar upp tiotusentals. Högsta siffran jag sett är 42 000 kommunikations satelliter. Idag finns miljarder människor på jorden som inte har internet. Får Musk 5-10 dollar av varje människa på jorden för sin tjänst så kommer han att tjäna 40-50 miljarder dollar per år. minst - Idag petar man in 60 satelliter i stöten. Imorgon petar man in 120 satelliter i stöten. - Jag ser i min vision hur man kommer att kunna surfa direktuppkopplad till satelliter med sin mobil i framtiden. För 20 år sedan vägde en gps mottagare 8 kilo. Idag har du en inbyggd i din mobil. - Kostnaden för detta system är sannolikt mindre än vad Telia köpt TV4 för och Bonniers nätverk.

Man kan inte köpa aktier i Starlink. Men du kan köpa i tesla. Snart skall de lansera sin lastbil och det ryktas om patent på nya "solid state" batterier. Man skall bygga 100 Megafactorys - Idag kostar aktien 500 dollar och optimistiska spekulationer på nätet talar om 6000 dollar framöver. Tesla säljer bara 1% av alla världens bilar idag och man tror att de kommer att öka till 25-30%. Han är en sån framgångsrik företagare att han får Steve Jobs att likna en dysfunktionell dvärg i sammanhanget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback