Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Inte alls Lexbase tar med alla strafförelägganden, grattis,
Jasså? Dåliga nyheter för hans kompis.
Citera
2020-01-16, 12:27
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Nja, vi har en hjälte här som utmanar utgivningsbeviset. Han har helt rätt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/j...strid-for-gdpr

Det är många påståenden i denna tråd från folk som inte verkar kunna så mkt.

Vadå ”han har helt rätt”? Saken har ju ännu inte prövats, så du har ju inte en aning om vad som är helt rätt?

Det vi VET, är att artikel 85 ger medlemsstater rätt (skyldighet, skulle man kunna hävda) att göra undantag från GDPR avseende yttrande- och pressfrihet. Vilket Sverige har gjort genom TF och YGL. Dessa regler gäller verksamhet med utgivningsbevis, likt Lexbase.

Vem är det som inte ”kan så mkt”?
Citera
2020-01-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Fast det finns ingen symbol för grön eller röd avseende detta som standard. Det går absolut att köpa till den informationen, men det gör inte bolag förutom till känsliga tjänster. Sluta trolla nu.

Sitter du med programmet ifråga eller anser du att TS återgivning av fallet är falsk?
Citera
2020-01-16, 20:26
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis så renderar detta i ett förbud mot rättsdatabaser:

Du verkar inte ha någon verklighetsförankrad uppfattning. Rättsdatabaser kommer inte förbjudas, InfoTorg och Acta Publica kommer kunna fortsätta sin verksamhet. Däremot kommer den där utredningen du hänvisar till att föreslå att databaser som offentligt publicerar uppgifter om domar, exempelvis Lexbase, inte ska omfattas av grundlagsskydd längre. Det är en realistisk uppfattning, regeringen gillar verkligen inte Lexbase men man vill ändå att vissa grupper ska kunna använda de stängda databaserna, exempelvis Siren där det finns flera miljoner handlingar.
Citera
2020-01-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Sitter du med programmet ifråga eller anser du att TS återgivning av fallet är falsk?

Jag har använt programmet och vet om att TS inte har rätt i hans beskrivning. Förstår också att det är jobbigt att inte få ett arbete och att man då gärna söker externa orsaker till varför det är så. Men att någon skulle avstå anställa någon för en mindre förseelse är lögn. Eller någon finns det säkert men inte majoriteten. Och på antalet jobb han uppger att han sökt så är det på sin höjd 2-3 AG som skulle avstå av en sådan orsak.
Citera
2020-01-16, 21:04
Medlem
Citat:
Jag har använt programmet och vet om att TS inte har rätt i hans beskrivning. Förstår också att det är jobbigt att inte få ett arbete och att man då gärna söker externa orsaker till varför det är så. Men att någon skulle avstå anställa någon för en mindre förseelse är lögn. Eller någon finns det säkert men inte majoriteten. Och på antalet jobb han uppger att han sökt så är det på sin höjd 2-3 AG som skulle avstå av en sådan orsak.

Då ger jag dig rätt om du har aktuell info om programmet.
Citera
2020-01-16, 21:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Om du jobbar med sånt så ligger det väl i ditt intresse att sanningen inte kommer fram?
Sanningen står ju rakt upp och ner på alla hemsidorna.
Jag har läst på och kollat de största rekryteringssystemen, och tjänsterna står ju där, för alla att läsa.
Men att människor börjar läsa själva, och kanske opponera sig mot detta, ligger ju inte i rekryterarnas intresse. Och gud vet hur många fler som drar nytta av denna information.
Vem som helst kan ju köpa den?

Det är väl ingen direkt poäng med att förneka en trådstart, när det tydligt står på rekryteringsverktygens hemsidor? De har inte ens vett att skämmas.
Citera
2020-01-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Om du jobbar med sånt så ligger det väl i ditt intresse att sanningen inte kommer fram?
Sanningen står ju rakt upp och ner på alla hemsidorna.
Jag har läst på och kollat de största rekryteringssystemen, och tjänsterna står ju där, för alla att läsa.
Men att människor börjar läsa själva, och kanske opponera sig mot detta, ligger ju inte i rekryterarnas intresse. Och gud vet hur många fler som drar nytta av denna information.
Vem som helst kan ju köpa den?

Det är väl ingen direkt poäng med att förneka en trådstart, när det tydligt står på rekryteringsverktygens hemsidor? De har inte ens vett att skämmas.

Jag har inte förnekat att möjligheten finns. Men att köpa den tjänsten är för dyrt. Om du ska göra det till alla som söker jobb så behöver du en budget som motsvarar en direktörsrekrytering. Vilket inte sker, och det förstår alla som inte har foliehatt till vardags.
Citera
2020-01-16, 21:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jag har inte förnekat att möjligheten finns. Men att köpa den tjänsten är för dyrt. Om du ska göra det till alla som söker jobb så behöver du en budget som motsvarar en direktörsrekrytering. Vilket inte sker, och det förstår alla som inte har foliehatt till vardags.

Rekryteringssystemet köper tjänsten.
Företaget abonnerar på rekryteringssystemet.
Rekryteringssystemet säljer massor av "paketlösningar" till företag som en tjänst.
Blir alltså inte så dyrt för företaget.
Citera
2020-01-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Rekryteringssystemet köper tjänsten.
Företaget abonnerar på rekryteringssystemet.
Rekryteringssystemet säljer massor av "paketlösningar" till företag som en tjänst.
Blir alltså inte så dyrt för företaget.

Men ditt jävla troll. Hur många gånger har du köpt in ett rekryteringsverktyg?
Jag har gjort det och delar inte din uppfattning öht. Inte ens nära. Det är jävligt dyrt. Och vid vissa tjänster krävs det, då köper man det. Till den absoluta majoriteten görs det inte.
Citera
2020-01-16, 22:38
Medlem
Citat:
Jag har gjort det och delar inte din uppfattning öht. Inte ens nära. Det är jävligt dyrt. Och vid vissa tjänster krävs det, då köper man det. Till den absoluta majoriteten görs det inte.
Vad kostar en felrekrytering?
Citera
2020-01-16, 22:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Ja vem som är trollet här går ju att diskutera.
Den som vill ha fram sanningen i ljuset, eller den som argt skriker att allt är stor lögn? Utan det minsta bevis utom ett påstående om att du jobbar med det.
Nej du vet inte hur många gånger jag har köpt in rekryteringsverktyg.
Du vet ju egentligen ingenting alls om mig och vad jag har jobbat med i mitt liv.
Vad tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in