Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Bör vi fortsätta med globalism?
Ja, varför sluta med ett vinnande recept!?
25,40%
16 röster
Nej, dags för nationalism igen, omväxling förnöjer!
74,60%
47 röster
2020-01-16, 17:08
  #25
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingela52
Vi som genomför globalismen är så pass många att den inte går att stoppa, sverige har kommit väldigt långt med avvecklandet av nationen. Nu ser vi regler i euparlamentet att man inte ska ha nationella flaggor, det sprider sig.

EU-integrationen har kommit till pga, och drivs framåt, av ekonomins utveckling.

Går inte att ha 50 olika mini-stater i Europa, där produkter och tjänster tillverkas under mängder av ministaters olika lagar och regler.

Går inte att ha 50 olika mini-stater i Europa, så att enskilda internationella storföretag har större ekonomi än hela länder, och kan tvinga länderna till eftergifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela52
Feministiskt nätverkande bygge globalistiska krafter i alla samhällen, hbtq- rörelsen jobbar lika som oss. De som är emot globalism är patriarkala och de har vi ingen pardon mot.

Haha. Feminism och HBTQ har inget med vare sig EU eller globalisering att göra. Båda är två marginella politiska rörelser, som redan verkar ha peakat, och som det kommer att bli alltmer tyst om framöver (om det inte redan är tyst om dem).

Att en rörelse finns i flera länder, betyder inte att rörelsen är globalisering. Nationalismen finns också över hela världen, är den också globalisering? Är då Sverigedemokraterna och Nationella fronten globalisering?
__________________
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-16 kl. 17:15.
Citera
2020-01-16, 17:32
  #26
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingela52
Feministiskt [...] hbtq- rörelsen.

Kommer att bli lika överspelta som de gamla marxistiska bokstavskombinations-grupperna från 70-talet: KPML(r), Kommunistpartiet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna), och SKP, Sveriges Kommunistiska Parti (stalinister).

Ett gäng dråpliga övervintrare, med svårighet att förstå, och utan förmåga att anpassa sig till, hur omvärlden förändrats. En ideologisk relik från en svunnen tid.

Kommer att hålla små möten, där de diskuterar "feministisk separatism" och "transsektionalism", på samma sätt som övervintrade 68or diskuterar "proletariatets diktatur" och "historisk materialism", utan att någon annan bryr sig.
__________________
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-16 kl. 17:42.
Citera
2020-01-16, 17:34
  #27
Medlem
Joakwims avatar
Globalismen är väl ändå ett mycket diffust begrepp? För mig verkar det som att alla anti-globalister är eniga om att globalismen är dåligt --- om var och en av er hade satt sig ned och punktat upp exakt vad som menas med globalism, så gissar jag att "öppen invandring" hade varit den enda gemensamma nämnaren samt att alla föreslag är nåt i stil med "öppen invandring", "kapitalism", "frihandel", "hbtq", "feminism", "multikulturalism", "ekologism", "EU", "media" osvosv.

Eller?

Jag tror såhär:

* Kapitalismen håller i sig
* Frihandel håller i sig
* HBTQ håller i sig
* Feminism kanske / kanske inte håller i sig
* Multikulturalism håller inte i sig
* Ekologism håller i sig
* Öppen invandring kanske / kanske inte håller i sig
* EU kanske / kanske inte håller i sig
* (Traditionell) Media håller inte i sig

Hur länge kommer globalismen hålla i sig?
Så, hur ska man ge ett bra svar på denna fråga? Det beror ju på vad som menas med "globalismen".

Kasst begrepp. Enas kring nåt som betyder nåt istället.
Citera
2020-01-16, 17:35
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag börjar bli lite trött på globalismen. Tycker det känns som vi dragits med skiten länge nu.

I begreppet globalism lägger jag inte bara öppna gränser och massinvandring, utan också sexualliberalism, hbtq("Globohomo"), feminism, värdegrund som står över lagen(tex "allas lika värde"), överdriven konsumtion(prylar, materiella tillgångar, samt onyttigheter som snabbmat, TV, porr), upplösning av kärnfamilj osv.

Jag som inte gillar globalism har ändå tänkt att jag får böja mig för majoriteten. Vill folk ha globalism så får det väl bli så, vem är jag att berätta hur världen ska vara liksom..

Men i rättvisans namn så borde väl globalismen bytas ut mot nytt tankegods och nya idéer snart, då vi haft en globalistisk strömning ganska länge nu. Så har det ju alltid varit i historien - att ideologier och narrativ förändras eller byts ut över tid. Omväxling förnöjer dessutom.

Nu tycker jag vi har levt länge nog med globohomo. Redan på 90talet präglade feminismen samhället totalt. Är det inte dags att vi släpper globalismen nu och prövar något annat?

Eller hur länge till kommer vi behöva dras med globalism tror ni?
Globalismen fortskrider till dess att folkmaterialet saknar den intelligens som krävs för att driva de mycket avancerade system som krävs för den moderna världen.

När systemet kraschar om några 100 år så kommer det bli tuffa tider och då förbättras folket genom naturlig selektion. Sedan bygger de avancerade fina system som leder till dekadens och elände vilket återigen skapar ett folkmaterial som skapar dåliga tider.

En evig cykel. Möjlighet att man-machine och/eller AI kan bryta mönstret.
Citera
2020-01-16, 17:36
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är bara i väst vi fortfarande håller på med globalism.
Resten av världen håller på med islamism eller som i fallet Kina, totalitarism. Både kineserna och muslimerna verkar vara OK med det, och i båda fallen är det gruppen, inte individen, som är i fokus. Alltså precis tvärt om mot det självcentrerade synsättet i väst.
I båda dessa '-ismer' sorterar man ut och gör sig av med dem som inte passar in.
Själv trivs jag förstås bättre i det trasiga väst än i det odemokratiska öst, men det är bara jag.

Vi ser inte skriften på väggen utan försöker fortfarande pådyvla dem våra värderingar.
Detta var väldigt nyktert skrivet.
Citera
2020-01-16, 17:39
  #30
Medlem
Lichtblicks avatar
Globalismen är här för att stanna. Det är en utveckling som inte går att stoppa för förr eller senare så står vi där EIN REICH EIN VOLK EIN FUHRER.

Lite finare menat att tillslut är det någon som faktiskt lyckas erövra jordens alla hörn. Handlar bara om tidsfråga och när vi sätter oss ner och börjar samarbeta oavsett vi är vänner eller fiender.
Citera
2020-01-16, 17:54
  #31
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag tror såhär:

* Kapitalismen håller i sig
* Frihandel håller i sig
* HBTQ håller i sig
* Feminism kanske / kanske inte håller i sig
* Multikulturalism håller inte i sig
* Ekologism håller i sig
* Öppen invandring kanske / kanske inte håller i sig
* EU kanske / kanske inte håller i sig
* (Traditionell) Media håller inte i sig

Jag tror såhär (desto högre upp på listan, desto mer troligt att företeelsen håller i sig):

Håller i sig:

* Kapitalismen: Kompletterad med mer välfärd i USA och EU (Nordeuropa har redan nog med välfärd)
* EU: För det finns inget alternativ.
* Globala frihandeln: Fortsätter, men ökningen avtar.
* Multikulturalism: Utvecklade länder har väldig grupp fd. invandrare. De kommer i takt med att de blir mer etablerade i samhället, i ökad utsträckning kräva respekt för sin särart. Omöjligt med monokulturalism.


Håller kanske i sig:

* Öppen invandring: Slut med asylinvandringen. Arbetskraftsinvandringen fortsätter, eftersom den behövs.
* Ekologism

Håller inte i sig (och har inget med globalisering att göra):

* Traditionell Media
* HBTQ
* Feminism
__________________
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-16 kl. 18:07.
Citera
2020-01-16, 18:23
  #32
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Resten av världen håller på med islamism eller som i fallet Kina, totalitarism. Både kineserna och muslimerna verkar vara OK med det.

Varför demonstrerade då miljontals människor i Hongkong, hela förra året?

Varför röstade Taiwans folk för en president, som vill att Taiwan inte ska tillhöra diktaturen Kina?

Varför protesterar Kinas minoritetsfolk så mycket, att Kommunistpartiet beslutat spärra in miljoner av dem i koncentrations- och tortyrläger?

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I båda fallen är det gruppen, inte individen, som är i fokus. Alltså precis tvärt om mot det självcentrerade synsättet i väst.

Efter mycket erfarenhet med Kina, vill jag påpeka att det påståendet är falskt.

"Gruppen" spelar ingen roll i diktaturen Kina.

Det ENDA som spelar roll i diktaturen Kina, är politisk makt och den finns hos en handfull ledande individer i Kinas Kommunistparti.

Det spelar ingen roll om 7 miljoner hongkongbor röstar för demokrati, eller om majoriteten av Taiwans 25 miljoner invånare röstar för att inte tillhöra kommunistdiktaturen Kina.

För det är Kinas Kommunistpartis ledning: de 7 individerna i Politbyråns stående utskott, som bestämmer över både Hongkongs och Taiwans folk.
__________________
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-01-16 kl. 18:26.
Citera
2020-01-16, 18:29
  #33
Medlem
stone_sleepers avatar
Globalism drivs främst av väldigt, väldigt rika människor och kommer fortsätta så länge motståndet (höger+konservativa) fortsätter försvara dessa miljardärer (muh kapitalism, ekonomisk frihet, bla bla). Finns det några konservativa som håller med Bernie Sanders när han säger att miljardärer borde inte ens finnas? Inte? Därför kommer globalismen hålla i sig. Det är inte fel att vara rik, men inom vissa gränser: 100 miljoner = ok, men 100 miljarder = not ok.
Citera
2020-01-17, 07:34
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kommer att bli lika överspelta som de gamla marxistiska bokstavskombinations-grupperna från 70-talet: KPML(r), Kommunistpartiet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna), och SKP, Sveriges Kommunistiska Parti (stalinister).

Ett gäng dråpliga övervintrare, med svårighet att förstå, och utan förmåga att anpassa sig till, hur omvärlden förändrats. En ideologisk relik från en svunnen tid.

Kommer att hålla små möten, där de diskuterar "feministisk separatism" och "transsektionalism", på samma sätt som övervintrade 68or diskuterar "proletariatets diktatur" och "historisk materialism", utan att någon annan bryr sig.
Vi är bättre organiserade, grupperna är större än 60% av befolkningen. Utan att gå in på hemliga strategier för mycket kan jag berätta att vi har metoder som koncentrerar kapitalet till oss, vi har ett vänskapssystem där vi larmar om någon av oss blir baktalad, vi har tekniker som exkluderar människor vi inte tycker om, vi har tagit över företag och organisationer för att använda deras redan injobbade kanaler att gynna oss. Tyvärr kan jag inte beskriva för ingående då metoderna måste hållas hemliga inom våra grupper.
Citera
2020-01-17, 08:58
  #35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Globalismen är här för att stanna. Det är en utveckling som inte går att stoppa för förr eller senare så står vi där EIN REICH EIN VOLK EIN FUHRER.

Lite finare menat att tillslut är det någon som faktiskt lyckas erövra jordens alla hörn. Handlar bara om tidsfråga och när vi sätter oss ner och börjar samarbeta oavsett vi är vänner eller fiender.

Globalism kan se ut på olika sätt det behöver inte vara "the liberal world order" där en hoper judar försöker styra utvecklingen i alla länder.
Det kan bli kinesiska world order också som en stor inre marknad där Peking styr alla underkuvade folk. Ein Reich unt manchurian ubermenschen.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2020-01-17 kl. 09:16.
Citera
2020-01-17, 09:14
  #36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Varför demonstrerade då miljontals människor i Hongkong, hela förra året?

Varför röstade Taiwans folk för en president, som vill att Taiwan inte ska tillhöra diktaturen Kina?

Varför protesterar Kinas minoritetsfolk så mycket, att Kommunistpartiet beslutat spärra in miljoner av dem i koncentrations- och tortyrläger?



Efter mycket erfarenhet med Kina, vill jag påpeka att det påståendet är falskt.

"Gruppen" spelar ingen roll i diktaturen Kina.

Det ENDA som spelar roll i diktaturen Kina, är politisk makt och den finns hos en handfull ledande individer i Kinas Kommunistparti.

Det spelar ingen roll om 7 miljoner hongkongbor röstar för demokrati, eller om majoriteten av Taiwans 25 miljoner invånare röstar för att inte tillhöra kommunistdiktaturen Kina.

För det är Kinas Kommunistpartis ledning: de 7 individerna i Politbyråns stående utskott, som bestämmer över både Hongkongs och Taiwans folk.

Taiwan röstade inte för att ingå i kommunistdiktaturen, läser du inte nyheter? Alla folk kommer att göra motstånd mot att bli ockuperade så det blir blodigt. Att underkuva islam blir extremt blodigt Kan också mycket väl sluta med atomkrig och mänsklighetens totala utplåning.

Men kanske klimatförsämringen hinner före och blir det egentliga orsaken till mänsklighetens undergång. Kinesiskt världsherravälde är bara en alternativ teori. Men kul att skrämmas med det gjorde vi redan på 1960 talet !! Det är ingen av er som kommer ihåg det ni var inte ens födda, fols!

Klimatkrisen gör att flyktingströmmarna motverkas av de som inte vill ha mer problem med överbefolkning än de redan har. Det blir att du dör där du är född. Men innan det kan nya försök till stora flyktingvågor komma. Dock kommer de stoppas när alla värnar sitt eget. Grekland kommer att sätta stopp och Salvini kommer tillbaks i Italien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback