Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-14, 10:09
  #25777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, och Greta kallar sitt svartvita tänkande för ”superkraft”. Om det är något jag har lärt mig under livets gång så är det att det sällan går att sortera och avfärda saker som endera svart eller vitt och att orsakssammanhang ofta är väldigt komplicerade.

Det kan man givetvis inte förvänta sig av barn och tonåringar. Men att vuxna applåderar Gretas ”superkraft” är motbjudande.

*
Utmärkt förslag till Gretas tal! Kanske lite ”We demand” också. Varvid alla delegaterna givetvis darrar i knävecken och lyder.

Var sjutton har jag sett kapitelrubriken "Darra och lyd!" förr? Det var i nån gammal bok från något exotiskt och korrupt land...

Javisst är det motbjudande. Greta-kampanjen är en ren parodi på hur diskussion om tunga framtidsfrågor borde se ut.
2020-01-14, 10:46
  #25778
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vi har några medelålders män som Bo Thorén som först kom upp med förslaget om skolstrejk, vi har Ingemar Rentzhog som ”strejkade” tillsammans med Greta (och därefter försökte dra in mångmiljonbelopp på hennes namn) och vi har Gretas far Svante. En ganska okänd skådespelare som harvat som hemmaman i flera år, i skuggan av en mycket mer berömd hustru och en dito far, men som nu hamnat i centrum för berömmelse tack vare sin dotter. Illa att det dyker upp ”hatare” som börjar gräva i hans Facebook-konto och försöker dra fula kopplingar.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Media idag styrs (särskilt i Sverige) av kvällstidningarnas och klickens förenklade logik. De kan inte hantera de personer de skriver om, de debattörer de släpper igenom till den breda publiken, på något annat sätt än genom att reducera dem till enkla rollfigurer, pappdockor med en enda tydlig egenskap eller nisch. Och därmed tvingas de här personerna själva också spela dessa roller om de vill tränga igenom via nyhetsmedier/sociala medier, annars passar de inte in i det mediala spelet. Detta inser många så fort de försöker driva en debatt via bred media, typ kvällstidningar eller svensk tv.

Och DN idag *är* ju i praktiken en kvällstidning i morgonkläder. De flesta som styr tidningen eller sätter sin prägel på dess journalistik kommer från kvällstidningarna, främst Expressen. Peter Wolodarski, Björn Wiman, Maria Schottenius, Anders Bolling, Per Svensson, Katrine Marcal kommer samtliga från Expressen och är formade där. Tidningen kör in lattevänsterns eller -hönsterns tankegods men metoderna och de retoriska greppen kommer ofta från kvällstidningen.
Greta red ut Facebook-gate på sitt vanliga sätt. Vad jag såg backade hon inte en tum. Om hon ville attrahera klimatintresserade borde hon naturligtvis be om ursäkt för oklarheterna och skaffa ett eget konto som är det enda som kopplas till sidan. Samtidigt skulle hon kräva att alla fan-sidor redovisar vem som sköter dem.

Men Greta satsar på konflikt. Klimatet kopplas starkt till genus, ålder och även i viss mån till ras i tidningarna. Greta behöver inte vinna anhängare. Den klimatagenda hon förespråkar stöds redan till 100% av press och politiker. Inget valresultat i världen kan ändra på det. Gretas uppgift är att söndra befolkningen så att kaoset kan fortgå.

Federer skildras naturligtvis på sedvanligt sätt i medias bilder när han utmanats av Greta, dvs som en bortgjord man. Bilderna på den listiga ungen kommer fram allt oftare, även i Fox https://www.foxsportsasia.com/tennis...isse-bank/amp/
2020-01-14, 11:05
  #25779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta red ut Facebook-gate på sitt vanliga sätt. Vad jag såg backade hon inte en tum. Om hon ville attrahera klimatintresserade borde hon naturligtvis be om ursäkt för oklarheterna och skaffa ett eget konto som är det enda som kopplas till sidan. Samtidigt skulle hon kräva att alla fan-sidor redovisar vem som sköter dem.

Men Greta satsar på konflikt. Klimatet kopplas starkt till genus, ålder och även i viss mån till ras i tidningarna. Greta behöver inte vinna anhängare. Den klimatagenda hon förespråkar stöds redan till 100% av press och politiker. Inget valresultat i världen kan ändra på det. Gretas uppgift är att söndra befolkningen så att kaoset kan fortgå.

Federer skildras naturligtvis på sedvanligt sätt i medias bilder när han utmanats av Greta, dvs som en bortgjord man. Bilderna på den listiga ungen kommer fram allt oftare, även i Fox https://www.foxsportsasia.com/tennis...isse-bank/amp/


Media gillar en person som kan nischas som underdog. Federer har vunnit grand-slam-turneringar jorden runt nästan så länge någon kan minnas, självklart är det attraktivt att ställa en liten flcka mot honom och framställa det som att hon gjort bort honom. Men vanligt folk lär inte köpa detta, lika litet som de köpte Zara Larssons infantila manshat.
2020-01-14, 11:23
  #25780
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Media gillar en person som kan nischas som underdog. Federer har vunnit grand-slam-turneringar jorden runt nästan så länge någon kan minnas, självklart är det attraktivt att ställa en liten flcka mot honom och framställa det som att hon gjort bort honom. Men vanligt folk lär inte köpa detta, lika litet som de köpte Zara Larssons infantila manshat.
Jag är inte säker på det. Hur många gånger lanserar inte media temat smarta kvinnor mot klumpiga män. Det går väl ett par dussin sådana bilder i media på varje bild som visar en smart man mot en klumpig kvinna. (Jag kommer inte ihåg någon, Le Pen eller Batra kanske?) Genuskopplingen i Gretas budskap är stenhård.

Greta retweetar ju denna video. Tänker man sig videon med ombytta genus så skulle den aldrig gå att publicera.
https://youtu.be/gl99R6FM5s8

Greta är ingen underdog längre. Hon överträffar Trump i fablernas/medias värld. Greta är mediernas kelgris.
2020-01-14, 11:26
  #25781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte säker på det. Hur många gånger lanserar inte media temat smarta kvinnor mot klumpiga män. Det går väl ett par dussin sådana bilder i media på varje bild som visar en smart man mot en klumpig kvinna. (Jag kommer inte ihåg någon, Le Pen eller Batra kanske?) Genuskopplingen i Gretas budskap är stenhård.

Greta retweetar ju denna video. Tänker man sig videon med ombytta genus så skulle den aldrig gå att publicera.
https://youtu.be/gl99R6FM5s8

Greta är ingen underdog längre. Hon överträffar Trump i fablernas/medias värld. Greta är mediernas kelgris.

Allt vänder ju till slut. Inget varar för evigt. Folk tröttnar. Stimuli måste ändras. Greta som fenomen är ingen underdog men som människa är hon väldigt utsatt. Man får hoppas att media inte, som de ofta gör, ska ta och riva ner det de byggt upp.
2020-01-14, 11:36
  #25782
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
FN är skit. Svante är skit. Greta är en stor djävla lögn, driven av vänsteraktivister.
We knew it, nu vet alla !
Se filmen: https://youtu.be/Re8gqxWvCTA

Bra video. "You have stolen my childhood" är så jävla falskt. Det ska vara:
Listen to me, and I will steal your childhood your fking morons!

Annars bra att så många unga faller i depression nu om det stämmer (jag menar inte bra för dom).
Det medför mer korrekt information och desto snabbare kan klimatmafian bekämpas.

Jag tycker att man ska förbjuda använda barn i propagandasyften. Om ett barn strejkar el protesterar så borde föräldrarna betala böter och i upprepade fall förlora vårdnaden.
2020-01-14, 11:47
  #25783
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Blir fina kurser.

- Kan Professor Greta säga mig vid vilka våglängder som CO2 absorberar värmestrålning.
- Jag vet inget! jag är bara ett barn! lyssna på forskarna!

Hon är för övrigt inget barn till åldern, bara till utseendet.
Ja just det, att 97% av forskarna skulle vara överens, är ren och skär lögn.

Panik-Gretas undervisning:

Måndag: Läs rapporten.
Tisdag: Läs rapporten.
Onsdag: Läs rapporten.
Torsdag: Läs rapporten.
Fredag: Strejka. Kom tillbaks nästa vecka om du inte drabbas av psykos depression osv. Du vet vad som väntar nästa vecka

97% stämmer!!! Så många trodde att jorden var platt på 1400-talet.
2020-01-14, 11:59
  #25784
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
När Erica Bjerström på bästa sändningstid i SVT kallade Gretas retorik för vänsterpopulistisk satte kanske en och annan liten dam kaffet i halsen. Vad då, lilla söta Greta som bara vill rädda miljön?

Viktiga frågor förenklas och fördummas och hamnar i skymundan.

Och kanske är det med dem som med en överväldigande majoritet hos oss vuxna: vi avskyr vänsteraktivism.

BRA SKRIVET!
Dagen hon blev omnämnd till årets person....visste jag att detta är PEAK-GRETA.

Nu är hon deras "ledare" - mycket kommer att avslöjas om henne, så som facebook kontot, skräp-Teslan, tågresan i 1-klass. Det började gå fort plötsligt!

Varje gång hon hörs, är det som att prata med en 7-10 åring som är rädd att säga något fel.
Många kommer att märka till slut, att hon är inte så klok som hon har framställts. Hon kan bara gapa samma sak hela tiden. Och då tröttnar man.

Och hela klimatmafian och fake hysterin kommer att avslöjas av FAKTA! Det kloka och instatta vet egentligen vem som står bakom Panik-Gretorna och att hon är en marionettdocka som inte tillåts tänka själv.

Alla kommer dock att skylla på Panik-Greta. (BILD)

Om inte hon skyddas som ett hemdjur...kommer hon att hamna på tvångvård omgående.
__________________
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-14 kl. 12:22.
2020-01-14, 12:05
  #25785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte säker på det. Hur många gånger lanserar inte media temat smarta kvinnor mot klumpiga män. Det går väl ett par dussin sådana bilder i media på varje bild som visar en smart man mot en klumpig kvinna. (Jag kommer inte ihåg någon, Le Pen eller Batra kanske?) Genuskopplingen i Gretas budskap är stenhård.

Greta retweetar ju denna video. Tänker man sig videon med ombytta genus så skulle den aldrig gå att publicera.
https://youtu.be/gl99R6FM5s8

Greta är ingen underdog längre. Hon överträffar Trump i fablernas/medias värld. Greta är mediernas kelgris.

Jag beskrev att media nischar Greta som en underdog, inte att jag skulle se henne så.

Men medias script fungerar inte heller i alla lägen,. Just när det gäller Greta är min bild att flertalet hela tiden har varit antingen avvaktande eller negativa till Greta och hennes omöjliga anspråk - att det är hennes fans som dominerar i MSM är en helt annan sak.
2020-01-14, 14:29
  #25786
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta red ut Facebook-gate på sitt vanliga sätt. Vad jag såg backade hon inte en tum. Om hon ville attrahera klimatintresserade borde hon naturligtvis be om ursäkt för oklarheterna och skaffa ett eget konto som är det enda som kopplas till sidan. Samtidigt skulle hon kräva att alla fan-sidor redovisar vem som sköter dem.

Men Greta satsar på konflikt. Klimatet kopplas starkt till genus, ålder och även i viss mån till ras i tidningarna. Greta behöver inte vinna anhängare. Den klimatagenda hon förespråkar stöds redan till 100% av press och politiker. Inget valresultat i världen kan ändra på det. Gretas uppgift är att söndra befolkningen så att kaoset kan fortgå.

Federer skildras naturligtvis på sedvanligt sätt i medias bilder när han utmanats av Greta, dvs som en bortgjord man. Bilderna på den listiga ungen kommer fram allt oftare, även i Fox https://www.foxsportsasia.com/tennis...isse-bank/amp/
Jag tror att Greta behöver fundera några dagar, innan hon gör nödvändiga förändringar. Det är helt riktigt, att hon behöver skaffa sig ett privat
Facebookkonto för inloggningen till hennes officiella Facebook-sida, för att uppfylla Facebooks användarregler för dem som är 13 år eller äldre. Annars finns det en klar risk för att den officiella Facebooksidan för Greta stängs ner, och det tror jag inte att Greta vill riskera. Men låt henne nu få lösa problemet i lugn och ro, ett problem som hon nu vet om!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-14 kl. 14:40.
2020-01-14, 14:43
  #25787
Medlem
JustZlatans avatar
Har svensk pk-media skrivit något om att det är Gretas pappa och en FN-indier som skriver alla hennes inlägg på facebook?
2020-01-14, 14:58
  #25788
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har svensk pk-media skrivit något om att det är Gretas pappa och en FN-indier som skriver alla hennes inlägg på facebook?
Greta betonar att hon skrivit allt själv, men använt sin pappas FB-konto. Detta får dock bara barn som är 12 år eller yngre göra, och då bara med sin förälders medgivande, och Greta är ju 17 år idag. Vet ej om hon redan har kollat användarreglerna, men som sagt vet hon nu om problemet och måste snart lösa det, för att undvika möjligt trassel med Facebook!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback