Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-14, 03:11
  #4849
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Intressant detalj, piloten kastade av 80 väskor, det blir 1,6 ton lågt räknat...
2 pax dök inte heller upp, minus 40 kg bagage till...
Piloten var enbart rädd för övervikt - inte att kärran kunde vara fellastad eller annat vid boarding.
Jag undrade över cargo manifest i början av tråden, är nog läge att kolla detta lite närmare, vad hade dom i lasten förutom bagaget, kan man ha lastat någon som någon velat förhindra att det lämnade landet ?

KSV eller Omedelsvensson kanske kan kasta ljus över detta, att kasta av 80 väskor hux flux är inte normalt som jag ser det.

Ukrainarna har knorrat om det där sen dag ett eller så. Det hade kanske varit lite mindre märkligt om planet inte hade störtat/ blivit påskjutet sen. Att några pax uteblir är väl det mindre konstiga, men man skulle ju gärna hitta dem och be dem köpa en lott åt en.
Citera
2020-01-14, 03:23
  #4850
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Finns det flera flygplatser runt Teheran där man hittar flighter från egna bolag?

Intressant också tycker jag det är att Iran minsann nekar till att ha mörkat nedskjutningen.

Vad blir nästa drag? Man får en känsla av att de kommer kommunicera oberäkneligt till omvärlden; från att ta på sig ansvaret till att i nästa andetag skylla ifrån sig, komma med halvsanningar och bara allmänt förvirra tills det är mer eller mindre glömt.

Man kan inte begära för mycket av dem kanske. Sen fattar inte den ideologiska ledningen ett smack av vad militären säger till dem kan man ana, och militären vägrar acceptera eller erkänna att de själva är felbara. Medievanan kan det vara lite si o så med också. De verkar gå hårt fram på twitter men det är ett gungfly. Inte minst emojiska. Med blixtrar och dunder. Svårt att stå helt vid sidan om också.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-14 kl. 03:34.
Citera
2020-01-14, 03:32
  #4851
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det inte redan har publicerats i tråden så, citat;

UIA says the holdup was a baggage-related delay, as the pilot was concerned the aircraft was overweight.


Från samma artikel: ”Indeed, Sosnovskiy says, not only did several other airlines — including Qatar Airlines — take off safely from Tehran that night, airport operations even continued briefly after the crash.

"There were even a few flights that took off after us. The airport kept working, as if nothing had happened," he said.”
Citera
2020-01-14, 03:38
  #4852
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Intressant detalj, piloten kastade av 80 väskor, det blir 1,6 ton lågt räknat...
2 pax dök inte heller upp, minus 40 kg bagage till...
Piloten var enbart rädd för övervikt - inte att kärran kunde vara fellastad eller annat vid boarding.
Jag undrade över cargo manifest i början av tråden, är nog läge att kolla detta lite närmare, vad hade dom i lasten förutom bagaget, kan man ha lastat någon som någon velat förhindra att det lämnade landet ?

KSV eller Omedelsvensson kanske kan kasta ljus över detta, att kasta av 80 väskor hux flux är inte normalt som jag ser det.

Kan han ha velat försäkra sig om att kunna stiga som förväntat? Skaka på några väskor om de var misstänkta...?

Några pax som tänkte fly landet och ta med hela bohaget? Hoppas inte flygplatsens chefsideolog tittade på då...
Citera
2020-01-14, 06:12
  #4853
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ukrainarna har knorrat om det där sen dag ett eller så. Det hade kanske varit lite mindre märkligt om planet inte hade störtat/ blivit påskjutet sen. Att några pax uteblir är väl det mindre konstiga, men man skulle ju gärna hitta dem och be dem köpa en lott åt en.
Det var väl de två som valde att ta en annat flyg då deras bröllopsbilder ännu inte kommit? Så lite som kan rädda ens liv ibland.
Citera
2020-01-14, 07:15
  #4854
Avstängd
wwrs avatar
Trudeau är i alla fall klar över att USA orsakade kraschen.
Citat:
Trudeau cites US ratcheting up tensions with Iran in plane's downing
- - - -
"I think if there were no tensions, if there was no escalation recently in the region, those Canadians would be right now home with their families," Trudeau said in an interview with Global television, according to a transcript shared with other media.

He added that the international community has been "very, very clear about needing to have a non-nuclear Iran" but also in "managing the tensions in the region that are brought about by US actions as well."
https://www.france24.com/en/20200114...lane-s-downing
Citera
2020-01-14, 08:01
  #4855
Moderator
OYs avatar
Flightradar24 citat;

The airline said Tehran airport was operating normally at the time its aircraft took off. Asked why there had been a delay in take-off, Dykhne said the captain had decided to offload some luggage because the plane was too heavily loaded.

Till piloterna i tråden, hur hänger det här ihop, blir flygbolaget kontaktade av besättningen angående en försening där det informeras om orsak till försening, eller vem ombesörjer den här saken?

Vad gör att man bestämmer sig för att flygplanet är för tungt lastat, ändrade väderförhållanden på avgångsflygplatsen, destinationen eller längs med rutten, eller en omläggning av rutten?

Är det vanligt att man först lastar och sedan kommer på att man är för tung, eller är det vanligast att man vet hur mycket som kan lastas när rutt och mängd bränsle är fastställd?

Hoppas att ni kan bringa lite klarhet.
Citera
2020-01-14, 08:50
  #4856
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men ärligt talat har dom egentligen mörkat, att få svar från militären tar nog sin tid och vem sa tekniskt fel?

Vad har du för indikationer på att de inte har mörkat något?

Vad tror du Ukrainska ambassaden fick informationen om motorhaveri ifrån?
Hade de någon egen kunnig på ambassaden som snabbt fastslog motorhaveri, eller ville Irans flygsäkerhetsmyndigheten officiellt få ut den informationen genom Ukrainas ambassad?
Citera
2020-01-14, 10:10
  #4857
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det var väl de två som valde att ta en annat flyg då deras bröllopsbilder ännu inte kommit? Så lite som kan rädda ens liv ibland.

Okej. Jag trodde de hade hoppat över ett annat plan o kommit med detta istället. Jag får läsa. Gudskelov.
Citera
2020-01-14, 10:20
  #4858
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Trudeau är i alla fall klar över att USA orsakade kraschen.

https://www.france24.com/en/20200114...lane-s-downing

...”escalation of tensions partly triggered by the United States”.

Han har ju rätt. Men det är fler än USA som träter.
Citera
2020-01-14, 10:44
  #4859
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Vad har du för indikationer på att de inte har mörkat något?

Vad tror du Ukrainska ambassaden fick informationen om motorhaveri ifrån?
Hade de någon egen kunnig på ambassaden som snabbt fastslog motorhaveri, eller ville Irans flygsäkerhetsmyndigheten officiellt få ut den informationen genom Ukrainas ambassad?

Det har jag skrivit flera gånger, läs tråden.

Jag vet inte varifrån Ukrainska ambassaden fick informationen om motorhaveri ifrån, vet du?

Och den som "hittade" på detta om motorhaveri , vem var det, vad visste han, mörkade han eller gissade han?

Fundera på det en stund, klura lite på hur man gör en undersökning av en flygolycka, frågar man experterna på FB eller tar man det lungt med anklagelser, beklagar och sörjer man och börjar det tunga arbetet med att hitta grundorsaken och sedan presenterar fakta.
Citera
2020-01-14, 10:57
  #4860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nja USA har ingenting med detta att göra, för då hade Iran varit blixtsnabba att ge USA skulden omedelbums. Att ljuga om tekniskt fel är i princip ett erkännande att man hade helt andra avsikter än vad man är beredd att kommunicera ut.

Själva anledningen till nedskjutningen tror jag aldrig avslöjas. Man nöjer sig med att försöka skicka fram den syndabock man nu gjort.
Precis.

Jag har min bestämda uppfattning att detta var en medveten skjutning.

Vissa är bara naiva här inne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback