Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
Den
fejkade slutstrippen av Kalle & Hobbe är ju också mycket stark och sorglig.

Ja, väldigt sorgligt -och bra fejkslut

Jag hoppas att skaparen fått välförtjänta hyllningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Ännu ett jätteskojigt ämne för en tråd! Fast är det sist och slutligen så många serier som har lagts ner på just detta sätt, så att den sista strippen eller sidan klart förkunnar att slutet kommit?
Ja, det känns ganska ovanligt. Sedan kan ju även skaparen ändra sig efter några årtionden som du nämnt i tråden nedan angående Gary Larsson. Jag trodde definitivt att serien aldrig skulle återupplivas och blev glatt överraskad
Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Nu har förvisso Ördög rapporterat om att "After 25 years, 'The Far Side' is back -- with an online debut and new comics" i tråden
(FB) Larson eller "The far side", men Gary Larson la ju av annars av den 1:a januari 1995 med det här alstret:
https://i0.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2019/10/far-side-finale.jpg
Kom att tänka på serien som på svenska fick heta
Opus och på engelska heter
Bloom County.
Jag har för mig att sista strippen avslutades med bland annat att kvinnotjusaren Steve Dallas kom ut ur garderoben och andra karaktärer bestämde sig, av olika anledningar att flytta.
Jag har tyvärr inte hittat sista strippen och har tiden mot mig i skrivandets stund.
Sen när jag googlade blev det lite mer invecklat:
Bloom Country avslutades 1989. Och serien i sin tur, var en slags fristående uppföljare till
The Academia Waltz, som avslutades 1979.
Bloom Country fick i sin tur spinoffs i form av
Outland(1989-1995)och
Opus (2003-2008) Samma namn som den svenska översättningen av
Bloom County..Puh
Jag har enbart läst
Bloom Country (på svenska
Opus) och vet således inte om de här spinoffs (eller vad man ska kalla dem) är väldigt nära varandra i form av upplägg osv. Den källan jag har hittat är
Wikipedia.
Om någon vet mer eller ser faktafel i det jag skriver blir jag väldigt glad om ni skriver ett inlägg om det
Jag tror att skaparen ovan Guy Berkeley "Berke" Breathed, nog inte hade så starka intentioner att lägga ner sina älskvärda karaktärer som Gary Larsson, Schulz anhöriga, Watterson mfl har haft och i flesta fall fortfarande har, men han har ju lagt ner serier och startat på "nytt", eller?
Kom i alla ihåg att jag tyckte det var lite småsorgligt att läsa sista delen i min årgångs-Larsson från 98