2020-01-13, 10:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag tänker då på avslut av serier och serietidningar där ett slutgiltigt beslut är fattat att lägga ner serien.

Hur avslutades serien?
Blev det ett bra eller dåligt slut?

Om det handlar om serier i form av seriestrippar: Var ni nöjda med sista strippen?

Det sista vi fick se av Kalle och Hobbe var när Kalle och Hobbe njöt av årets första snö. De åker ner med sin kälke och Kalle avslutar serien med att säga:

Citat:
"It's a magical world, Hobbes, ol' buddy... Let's go exploring!"

Ett perfekt avslut av en serie som ligger mig varmt om hjärtat.

Sista strippen:

https://store.gocomics.com/wp-content/uploads/2018/08/ch951231-framed.png

(Tänk på spoilerfunkionen om ni tänker bidra med serier som nyligen avslutats)
Citera
2020-01-13, 10:33
Moderator
Popesizes avatar
Tänker spontant på Piranha Club AKA Ernie, och Bud Graces sista stripp efter 30 år (1988-2018).

Alla saker som liksom kunde bygga för ett skämt (Effies taskiga matlagning, Spencer Husselmeyer är en odåga, Dr Porks svärmor, Sids jakt på pengar) fick ett avslut. När saken väl har ordnat sig, går det liksom inte att skämta om längre. Säcken knöts ihop. Jo, jag tycker väl att det ändå var ett bra avslut

https://www.jimkeefe.com/blog/wp-content/uploads/2018/01/Ernie-18-01-28-Color.jpg
Citera
2020-01-13, 10:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Snobbens sista dagsstripp och söndagssida var ju bägge personliga avsked från Schulz, som avled natten innan den sista söndagssidan publicerades, den 13 februari 2000. Såvitt jag förstår var åtminstone söndagssidan ett collage som sattes ihop av Schulz assistent Paige Braddock då Schulz själv vid det här laget var för sjuk för att teckna.

Paige Braddock tecknade själv serien Jane's World, som häromåret avslutades med ett lesbiskt bröllop.

En annan dagspresserie som avslutades med ett bröllop var väl Allan Borgströms långlivade Phili Philin som gick i Expressen från starten 1944 ända till 1976, och som alltså avslutades med att kontorsflickan Phili sade upp sig från jobbet för att gifta sig med fästmannen Linus, springpojken Svante slutade för att börja studera, och direktör Kubb fick slå igen firman för att han inte kunde bedriva verksamhet utan personal. I sista rutan fick hennes hund vända sig mot läsaren och konstatera: Då är väl den här serien slut för nu är det ju bara jag kvar.
Citera
2020-01-13, 10:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det sista vi fick se av Kalle och Hobbe var när Kalle och Hobbe njöt av årets första snö. De åker ner med sin kälke och Kalle avslutar serien med att säga:

Ett perfekt avslut av en serie som ligger mig varmt om hjärtat.

Sista strippen:

https://store.gocomics.com/wp-content/uploads/2018/08/ch951231-framed.png

Den fejkade slutstrippen av Kalle & Hobbe är ju också mycket stark och sorglig.
Citera
2020-01-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Oj. Det där var extremt sorgligt.
Citera
2020-01-13, 12:40
Medlem
Ördögs avatar
Ännu ett jätteskojigt ämne för en tråd! Fast är det sist och slutligen så många serier som har lagts ner på just detta sätt, så att den sista strippen eller sidan klart förkunnar att slutet kommit?

Här är åtminstone de tre sista dagsstripparna av Li'l Abner / Knallhatten, från 3-5 november 1977, där titelfiguren och hans äkta hälft konfronterar sin skapare Al Capp.
https://i0.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2018/10/abner-last-dailies.jpg

Den sista söndagsserien, från den 13 november 1977.
https://i1.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2018/10/abner-last-sunday.jpg

Sedan så gjordes det ett försök att återuppliva serien 1988-89, men lyckligtvis blev det ingenting därav.
https://www.dailycartoonist.com/index.php/2018/10/28/first-and-last-lil-abner/

Att Peyo avsåg att ta farväl av Johan och Pellevin, "serien som blev utsmurfad", kan nog utläsas i den sista rutan med titelfigurerna i det sista äventyr han tecknade, Den förtrollade hunden. (En rätt andefattig titel jämfört med Le sortilège de Maltrochu, för övrigt, och dessutom missvisande - äventyret handlar ju om en riddare som förvandlats till hund, inte om en hund som blivit förtrollad.)
https://www.lysator.liu.se/~ingemar/serier/bilder/sista2.jpg
Senast redigerad av Ördög 2020-01-13 kl. 13:24.
Citera
2020-01-13, 13:02
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Tänker spontant på Piranha Club AKA Ernie, och Bud Graces sista stripp efter 30 år (1988-2018).

Alla saker som liksom kunde bygga för ett skämt (Effies taskiga matlagning, Spencer Husselmeyer är en odåga, Dr Porks svärmor, Sids jakt på pengar) fick ett avslut. När saken väl har ordnat sig, går det liksom inte att skämta om längre. Säcken knöts ihop. Jo, jag tycker väl att det ändå var ett bra avslut

https://www.jimkeefe.com/blog/wp-content/uploads/2018/01/Ernie-18-01-28-Color.jpg

Ernie
Citera
2020-01-13, 15:27
Medlem
schizophrenias avatar
Nu har förvisso Ördög rapporterat om att "After 25 years, 'The Far Side' is back -- with an online debut and new comics" i tråden (FB) Larson eller "The far side", men Gary Larson la ju av annars av den 1:a januari 1995 med det här alstret: https://i0.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2019/10/far-side-finale.jpg
Citera
2020-01-13, 18:10
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:

Ja, väldigt sorgligt -och bra fejkslut Jag hoppas att skaparen fått välförtjänta hyllningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ännu ett jätteskojigt ämne för en tråd! Fast är det sist och slutligen så många serier som har lagts ner på just detta sätt, så att den sista strippen eller sidan klart förkunnar att slutet kommit?
Ja, det känns ganska ovanligt. Sedan kan ju även skaparen ändra sig efter några årtionden som du nämnt i tråden nedan angående Gary Larsson. Jag trodde definitivt att serien aldrig skulle återupplivas och blev glatt överraskad

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nu har förvisso Ördög rapporterat om att "After 25 years, 'The Far Side' is back -- with an online debut and new comics" i tråden (FB) Larson eller "The far side", men Gary Larson la ju av annars av den 1:a januari 1995 med det här alstret: https://i0.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2019/10/far-side-finale.jpg

Kom att tänka på serien som på svenska fick heta Opus och på engelska heter Bloom County.
Jag har för mig att sista strippen avslutades med bland annat att kvinnotjusaren Steve Dallas kom ut ur garderoben och andra karaktärer bestämde sig, av olika anledningar att flytta.
Jag har tyvärr inte hittat sista strippen och har tiden mot mig i skrivandets stund.

Sen när jag googlade blev det lite mer invecklat: Bloom Country avslutades 1989. Och serien i sin tur, var en slags fristående uppföljare till The Academia Waltz, som avslutades 1979.

Bloom Country fick i sin tur spinoffs i form av Outland(1989-1995)och Opus (2003-2008) Samma namn som den svenska översättningen av Bloom County..Puh

Jag har enbart läst Bloom Country (på svenska Opus) och vet således inte om de här spinoffs (eller vad man ska kalla dem) är väldigt nära varandra i form av upplägg osv. Den källan jag har hittat är Wikipedia.
Om någon vet mer eller ser faktafel i det jag skriver blir jag väldigt glad om ni skriver ett inlägg om det

Jag tror att skaparen ovan Guy Berkeley "Berke" Breathed, nog inte hade så starka intentioner att lägga ner sina älskvärda karaktärer som Gary Larsson, Schulz anhöriga, Watterson mfl har haft och i flesta fall fortfarande har, men han har ju lagt ner serier och startat på "nytt", eller?

Kom i alla ihåg att jag tyckte det var lite småsorgligt att läsa sista delen i min årgångs-Larsson från 98
Citera
2020-01-13, 20:20
Medlem
Ördögs avatar
För brutalt många år sedan diskuterade vi i en annan tråd på detta forum om hur olika seriefigurer dött eller borde dö. Ett särfall är Ratte, som hans skapare Magnus Knutsson och Ulf Jansson beslutade sätta punkt för medelst det mest 80-talistiska spektakel som tänkas kan, ett kärnvapenkrig.

(FB) Att döda en seriefigur...
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Men är någon annan som minns hur det gick till då Ratte verkligen dog, bokstavlingen förkolnade? Serien publicerades i Aftonbladet nån gång 1985 eller 86, men jag vet inte om den återgetts nån annanstans, senare. Jag minns bara att han satt med Berit på balkongen och snackade oväsentligheter. Så föll atombomben, ett ohyggligt ljussken fyllde rutan, och Ratte, Berit och hela mänskligheten plånades ut. Under serien fanns en tack-och-adjö-notis av Magnus Knutsson och Ulf Jansson, där det konstaterades av Rattes eskapader nu definitivt har nått sitt slut.

Minns nån historien?

(FB) Att döda en seriefigur...
Citat:
Åsa-Nietzsche och Ördög har rätt, det är jag som virrar till det. TV-spelandet var förhållandevis ofarligt och ledde möjligen bara till ökad fetma, asocialitet och aggressivitet hos Ratte, men det var atombomben som tog livet av honom. En nyhetsnotis i Bild & Bubbla 1/85 förtäljer:
Citat:
Ratte är död! Egentligen så skulle han ha dött i New York 1983, men Magnus Knutsson (manus) och Ulf Jansson (teckningar) övertalade Gary Engman & co på Aftonbladet att serien var värd att ha kvar. Nu är Gary Engman borta och den hårda linjens man Rolf Alsing har kommit istället. Revisorerna har finkammat budgeten och då fick Ratte stryka på foten.

- Vi trodde att det berodde på att vi stött oss med för många, säger Magnus Knutsson till Bild & Bubbla, men så var inte fallit [sic]. Aftonbladet måste spara pengar helt enkelt.

Det fanns lite olika bud på hur Ratte skulle sluta sina dagar. Det ryktades om AIDS men det ryktet saknade fog, likaså nämndes statsministerposten men Olof vann ju igen. [Kusligt profetiskt. ] Så det blev den stora smällen.

- Nu är Ratte oåterkalleligen död.

När den stora samlingsvolymen om Ratte kom ut för några år sedan, såg jag fram emot att efter 30 år äntligen få se avlivningsscenen igen - men vad fan, den fanns ju inte med! Den välmatade utgåvan innehöll nog annars precis allt man kan begära: tidningsartiklar om serien under dess glansdagar, gamla albumrecensioner, presentationer av alla de kändisar som skymtar förbi i teckningarna. Men den avslutande a-bomben föll aldrig, jag tror inte ens att hela scenen ens nämndes någonstans. Jag har tyvärr inte samlingsvolymen i närheten, så helt säker är jag inte ... Men vad tycker du, Pojken med guldbyxorna?
Citera
2020-01-13, 21:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kom att tänka på serien som på svenska fick heta Opus och på engelska heter Bloom County.
Jag har för mig att sista strippen avslutades med bland annat att kvinnotjusaren Steve Dallas kom ut ur garderoben och andra karaktärer bestämde sig, av olika anledningar att flytta.
Jag har tyvärr inte hittat sista strippen och har tiden mot mig i skrivandets stund.
Jag tror att den sista strippen är den här:
https://i.pinimg.com/originals/cf/b4/04/cfb404fc9f047503eb3104b568b5767c.jpg
Citera
2020-01-13, 23:25
Moderator
Popesizes avatar
Kom att tänka på en annan avslutningssida. Och det är Arne Anka (långt innan Charlie Christensen, bestämde sig för att återuppliva ankan pga Schyman och Bush).

I slutet av 1995 hade Charlie fått nog. "Man kan inte spränga samma anka hur många gånger som helst". Med rädsla för återupprepning avslutade han serien, och sista strippen publicerades november 1995. -Arne hade blivit lycklig. På samma sätt som med Bud Graces karaktärer, som jag nämnde tidigare, så gavs ett avslut på ett sådant sätt, att det inte längre fanns något kvar att bygga skämten på.

Har sökt, utan att hitta någon bild på sidan. Så tyvärr kan jag inte visa den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in