2020-01-11, 13:39
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det kanske är Bianca som generar mest intresse från läsarna? Kanske skvaller är det som ger läsare och annonsintäkter? Jag vet inte men det verkar som om det och sport dominerar kvällspressen.

Vet inte, men jag tror inte majoriteten av Biancas stadiga läsare går omvägen genom Sexpressen för att få läsa om hennes senaste trosskydd av eternit. Om det är deras vision av "fri, oberoende och seriös media" som vi måste ge skattepengar så finns det ingen som helst anledning att dina penningar ska sponsra deras privata och misslyckade projekt när apoteken och infrastrukturen behöver en översyn.
Citera
2020-01-11, 14:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vet inte, men jag tror inte majoriteten av Biancas stadiga läsare går omvägen genom Sexpressen för att få läsa om hennes senaste trosskydd av eternit. Om det är deras vision av "fri, oberoende och seriös media" som vi måste ge skattepengar så finns det ingen som helst anledning att dina penningar ska sponsra deras privata och misslyckade projekt när apoteken och infrastrukturen behöver en översyn.

Det skulle vara intressant att se statistik på vad som ger klick, läsare och annonsintäkter. Kanske är det skvaller och sport som är det som håller kvällspressen flytande? Jag tror det finns ett stort intresse för sådant, det jag däremot inte tror ger några inkomster och läsare är dessa "kulturartiklar" som mest verkar vara Trump- och SD-kritik.
Citera
2020-01-11, 14:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att se statistik på vad som ger klick, läsare och annonsintäkter. Kanske är det skvaller och sport som är det som håller kvällspressen flytande? Jag tror det finns ett stort intresse för sådant, det jag däremot inte tror ger några inkomster och läsare är dessa "kulturartiklar" som mest verkar vara Trump- och SD-kritik.

Allt är som sagt möjligt. Om klanen Wahlgren/Ingrosso, Zlatans och hans jävla staty och V75-analyser är Sexpressens anledning att finnas hoppas jag tidningsdöden tuffar på ännu fortare. Speciellt om dessa finansiera diverse arbetslösa tyckare som vill läxa upp oss om farorna med kändisfixering och spelmissbruk.
Citera
2020-01-11, 15:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Allt är som sagt möjligt. Om klanen Wahlgren/Ingrosso, Zlatans och hans jävla staty och V75-analyser är Sexpressens anledning att finnas hoppas jag tidningsdöden tuffar på ännu fortare. Speciellt om dessa finansiera diverse arbetslösa tyckare som vill läxa upp oss om farorna med kändisfixering och spelmissbruk.

Om så är fallet borde de sluta med att slösa pengar på att producera tyckande och propaganda och vinstmaximera på sin marknadsnisch. Om folk vill läsa sådant så är det upp till dem men då är det onödigt att lägga på den politiska propagandan som ingen vill betala för.
Citera
2020-01-11, 16:15
Medlem
Impertinents avatar
Nu har denna excellenta tråd tagits ad notam av Bo Ströberg på Smålandsposten.

http://www.smp.se/nyheter/de-vill-se-gammelmedia-do/

Man kan känna desperationen mellan raderna. Ett litet utdrag:

Citat:
Det senaste året har sju av tio journalister i Sverige utsatts för kränkande eller nedsättande kommentarer. Det visar en ny undersökning från Göteborgs universitet. Tre av tio har mottagit hot. Bland de utsatta har var femte funderat på att byta jobb på grund av situationen.

Den vanligaste orsaken till trakasserier är att journalisten skrivit texter eller gjort inslag som på något sätt berör immigration.

En konsekvens av hatet mot journalister är en tilltagande självcensur. Fyra av tio journalister uppger att de någon gång avstått från att skriva om en viss händelse eller ett ämne på grund av risken för hat och hot.

”Till det fria ordets försvar” är titeln på en handlingsplan som regeringen presenterade 2017. Syftet är att värna det demokratiska samtalet genom ett antal åtgärder för att bland annat skydda journalister mot hot. Underförstått: det fria ordet är journalistik som följer de pressetiska reglerna och publiceras på plattformar som har en ansvarig utgivare för innehållet. I Flashbacktråden har det fria ordet en vidare innebörd: vem som helst ska få säga vad som helst.
Senast redigerad av Impertinent 2020-01-11 kl. 16:19.
Citera
2020-01-11, 16:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent

Men det är väl ingen som hotar någon i den här tråden? Smålandsposten är fascistisk. Man måste älska och stödja deras tidning, och betala för den, annars skall man spärras in. Det är bara etablissemangets journalistpolitruker man vill skydda från hot, riktiga självständiga journalister som Joakim Lamotte uppmuntrar man hot och våld mot. Journalistkåren börjar bli en riktig fara för demokratin som vill stoppa all media som inte delar deras radikala ideologi.
Citera
2020-01-11, 16:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Det jag kan se av denna låsta artikel är närmast dråpligt:
På en av Sveriges mest välbesökta webbsajter bedrivs en hatkampanj mot journalistkåren som beskrivs som ”judebetalda desinformationsagenter”.
Jag skulle nog uppskatta att antalet inlägg i den här tråden som nämner något om "judebetalda" understiger en kvarts procent. Ändå är det detta man väljer att fokusera på.

Ärlig journalistik, not that much. Men det förväntar sig heller ingen.

---

Kära Bo Ströberg, du är välkommen att debattera här i tråden, vi välkomnar dig.
Dessutom skulle du kanske kunna ha denna tråd som en plattform, när Smålandsposten snart läggs ner.

Eller starta en blogg, om du skriver kvalitativt material så kanske vi swishar dig en liten slant. Alternativt så får du väl lära dig programmera.
Citera
2020-01-11, 16:51
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Men det är väl ingen som hotar någon i den här tråden? Smålandsposten är fascistisk. Man måste älska och stödja deras tidning, och betala för den, annars skall man spärras in. Det är bara etablissemangets journalistpolitruker man vill skydda från hot, riktiga självständiga journalister som Joakim Lamotte uppmuntrar man hot och våld mot. Journalistkåren börjar bli en riktig fara för demokratin som vill stoppa all media som inte delar deras radikala ideologi.

Nej inget hot har förekommit i denna tråd. Däremot ventileras ett välförtjänt förakt på grund av undermåliga arbetsinsatser från MSMs murvlar. Många svenska journalister har dock ömma tår och uppfattar kritik av dåliga insatser som hot och kränkningar. Visst kan det svida i egot när allmänheten påpekar fel och brister, men vill man sälja tidning får man svälja sin stolthet, lära sig, och göra rätt nästa gång. Sverige är väl i princip det enda landet i världen där MSM inte har kommentarsfält till artiklar och dessutom gör sig fullständigt onåbara för kritik. Undra på att murvlarna blev livrädda för Granskning Sverige, som ju faktiskt gjorde det jobb som lata och odugliga svenska journalister misslyckats med.

Även om artikeln hånar det faktum att vissa s.k. konspirationsteorier diskuteras, så är den inte helt poänglös. Herr Ströberg har lyckats göra en jämförelse mellan statens och Flashbacks syn på yttrandefrihet som även jag tyckte var intressant: Staten tycker att gemene man ska knipa käft och låta journalister sköta yttrandefriheten.
Citera
2020-01-11, 16:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det jag kan se av denna låsta artikel är närmast dråpligt:
På en av Sveriges mest välbesökta webbsajter bedrivs en hatkampanj mot journalistkåren som beskrivs som ”judebetalda desinformationsagenter”.
Jag skulle nog uppskatta att antalet inlägg i den här tråden som nämner något om "judebetalda" understiger en kvarts procent. Ändå är det detta man väljer att fokusera på.
Ärlig journalistik, not that much. Men det förväntar sig heller ingen.
---
Kära Bo Ströberg, du är välkommen att debattera här i tråden, vi välkomnar dig.
Dessutom skulle du kanske kunna ha denna tråd som en plattform, när Smålandsposten snart läggs ner.
Eller starta en blogg, om du skriver kvalitativt material så kanske vi swishar dig en liten slant. Alternativt så får du väl lära dig programmera.

Dessutom är den typen av mindre seriösa inlägg av folk som bara tittar in i tråden, inte från de som följer den kontinuerligt. Vissa lägger stort arbete på att hitta och länka nyheter om media. Skribenterna här gör ett bättre jobb som obetald hobby än MSMs journalister gör på betald arbetstid.

Citat:
Nej inget hot har förekommit i denna tråd. Däremot ventileras ett välförtjänt förakt på grund av undermåliga arbetsinsatser från MSMs murvlar. Många svenska journalister har dock ömma tår och uppfattar kritik av dåliga insatser som hot och kränkningar. Visst kan det svida i egot när allmänheten påpekar fel och brister, men vill man sälja tidning får man svälja sin stolthet, lära sig, och göra rätt nästa gång. Sverige är väl i princip det enda landet i världen där MSM inte har kommentarsfält till artiklar och dessutom gör sig fullständigt onåbara för kritik. Undra på att murvlarna blev livrädda för Granskning Sverige, som ju faktiskt gjorde det jobb som lata och odugliga svenska journalister misslyckats med.

Även om artikeln hånar det faktum att vissa s.k. konspirationsteorier diskuteras, så är den inte helt poänglös. Herr Ströberg har lyckats göra en jämförelse mellan statens och Flashbacks syn på yttrandefrihet som även jag tyckte var intressant: Staten tycker att gemene man ska knipa käft och låta journalister sköta yttrandefriheten.

Ja det är mycket skrämmande och ett demokratihot att de öppet förespråkar yttrandefrihet endast för regimvänlig media, inte för enskilda medborgare. Saknas yttrandefrihet saknas demokrati för utan att medborgarna får säga vad de vill så kan de inte opinionsbilda mot makten. Smålandsposten är makten och kämpar mot medborgarna. En farlig institution.
Citera
2020-01-11, 17:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag menar att det är ju inte fel i sig att MSM drevar mot medborgares yttrandefrihet, mot alternativa medier och mot självständiga facebook/blogg-journalister. De skall ha rätt att skriva vad de vill. Det som är fel är att de lobbar hos regering och myndigheter för sin sak; och att skattepengar transfereras till dem. Det är samarbetet mellan samhälle och media som är demokratihotet.
Citera
2020-01-11, 17:39
Medlem
Citat:

Regimjournalisten Bo Ströberg ute efter större mediestöd ifrån Kulturministern?
Det går ju inte så där direkt lysande för Smålandsposten.
Citat:
Smålandsposten ska spara sex miljoner
https://www.journalisten.se/nyheter/smalandsposten-ska-spara-sex-miljoner
Citera
2020-01-11, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Henrik Jönsson har gjort en video om gammelmedias problematiska roll. Citat: "Jag är hellre swish-hora än skatte-sköka". 1:40 gör han en fin koppling mellan Nazi-Tyskland och centerpartiet.

https://www.youtube.com/watch?v=1kkek0pFs-0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in