2020-01-09, 11:55
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
En kompis till mig flyttade till ett dåligt område ett tag efter att ha separerat. Där bodde även en sur gammal pensionär han kom på kant med. Han knuffade till slut undan pensionären vid ett bråk på vid parkeringsgaragen. Pensionären gjorde polisanmälan.
Min kompis friades från men finns nu på lexbase.se och mrkoll.se i 5 år och hängs ut med samma info som dömda våldsmän.
Åh fy fan, jag hade varit vansinnig. Din kompis kanske ska ta det vidare för granskning m.h.a lämplig myndighet.
Citera
2020-01-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Kan du inte stämma dom då? Om det gått de där 5 åren efter brottet?
Företag har blivit stämda och fått betala när de inte anställt någon pågrund av religion.

Min advokat överväger hur vi gör. Förmodligen blir det grupptalan. Det handlar inte om att jag ska få skadestånd . Det börjar handla om massor av människor. Man kan verkligen fråga sig hur många av de långtidsarbetslösa svenskar med eftergymnasial utbildning och ej över 55+ (ca 0-0,5%) som i själva verket bara är ett offer för detta. Det ska nästan inte gå att vara arbetslös för dessa individer i Sverige år efter år.

Sedan är de som har jobb också drabbade då de kan inte byta. Såfort man vill byta och söker jobb i annat bolag görs en HR-sökning på Verfiera.se data och så får man ingen ny tjänst och får bli kvar.
Citera
2020-01-09, 11:57
Medlem
Citat:
De kan gallra men de vill inte. De vill ha kvar datat livsvarigt i alla aspekter. Varför vet jag inte
Det är kanske en kostnad med att gallra. tex marginalen blir 0,5% lägre under en period av 3 år?

Du förstod inte - jag talar om att grundgallra bara - o skriva det finns gamla problem o tvinga de som vill veta att köpa varje sida o betala för varje sida - annars ingen info - dvs kund vet vad det är först efter att betalat fullt pris - när det gäller nyare uppgifter same procedure as usual.

Hur vanligt är det att Arbetsköpare Köper Ord?

Och vad händer när det finns skit i systemet i statliga jobb o där den med skiten är mest kvalificerad o tar striden?
Citera
2020-01-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Intressant att du kan göra det. Annars rör väl essensen i tråden, förutom TS historia, snarast att det görs ett ursållande som kanske inte bör ha bäring på livstid.

Kan du även söka på mig härifrån eller förstod du av andra anledningar vem du skulle söka på?
Jag lägger ut ut TS dom/ar om han går med på det. Jag avser inte outa honom utan att han går med på det.

Och vad beträffar essensen du tycker dig ha uppfattat så kan jag bara konstatera att Verifiera gör alla svenska arbetsgivare en stor tjänst genom att inte ta bort TS domar.
Citera
2020-01-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ja det finns ju böter i samhället tex 1400 kr för att köra på spärrlinje som det var 2008. Om det går via domstol och man även får "böta" genom att vara spärrad från arbetsmarknaden i de bolag man har utbildning till livsvarigt så blir ju boten istället 10 miljoner. Det är bara i Sverige i hela Västvärlden (och världen?) det fungerar så här

Kina har motsvarande system, vad jag förstår, dock inte baserat på någon offentlighetsprincip. Men det är verkligen inget land att försöka efterlikna. Trist nog tror jag det är den riktningen som vi kommer gå mot även i väst. Tänk bara på försäkringsbolagen - om de kunde ändra dina premier i realtid baserat på övervakningskameror, ansiktsigenkänningsmjukvara och riskkalkyler så vore de ju överlyckliga. Det är dit vi är på väg.
Citera
2020-01-09, 12:01
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Ett trafikbrott av mildare karaktär som begicks för 10 år sedan tillhör inte offentliga uppgifter på något vis.
Det är det visst det. Alla domar/strafföreläggande lagras på obestämd tid. Sen att det gallras från polisen belastningsregister är en annan femma. Men om man begär ut det från domstolen så finns det där för evigt 😎 även småsaker som gallras ur polisregistret på 3 år finns kvar.

https://lawline.se/answers/kan-man-f...ningsregistret
Citera
2020-01-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Du förstod inte - jag talar om att grundgallra bara - o skriva det finns gamla problem o tvinga de som vill veta att köpa varje sida o betala för varje sida - annars ingen info - dvs kund vet vad det är först efter att betalat fullt pris - när det gäller nyare uppgifter same procedure as usual.

Hur vanligt är det att Arbetsköpare Köper Ord?

Och vad händer när det finns skit i systemet i statliga jobb o där den med skiten är mest kvalificerad o tar striden?

Jag har försökt den vägen också. Sökt inom Universitet/stat/kommun. Jag var förmodligen mest kvalificerad i ett flertal av de tjänsterna jag sökt drygt 100st . Kom bara ett mail "tack för visat intresse, gått vidare med andra"
Jag kunde ju ringa upp dem och be att få ut info om processen och vilka meriter det krävdes för att gå om mig.

Ett företags HR-avdelning får möte av ett par olika säljare av HR-system. Sedan köper de ett system och implementerar det. Hur många som har Verifiera.se koppling rakt av och tar med allt tex trafikböter livsvarigt respektive hur många som sätter upp särskilda filter för att inte få se nåt över 5 år , 10 år känner jag inte till
Citera
2020-01-09, 12:04
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Ja i en viss tid, sen har man efter förtjänat straff och ha skött sig i en viss tid förtjänat att rentvås. Sen kan man diskutera det från fall till fall. Men har du bestridit en bot i tingsrätten som lexbase plockar upp så förtjänar du inte att ha den rödmarkerade sökningen i resten av ditt liv, vilket en pedofil kanske gör.
Fattar du? Eller har hjärnan havererat helt på dig?
Om man har blivit dömd för något så borde man kunna förklara det? Jag har varit en del i beslutsprocessen för att anställa på mitt företag och det förekommer att folk har blivit dömda för t.ex. att köra för fort. Varför skulle vi anställa en nöt som har så dåligt konsekvenstänk? Även om det var 10 år sen var personen i fråga åtminstone 18 år och jag skulle inte lita för fem öre på den personen att hantera viktiga saker.
Citera
2020-01-09, 12:05
Medlem
Det här är det folk får för att dom satt och delade "stoppa grundlagsändringen"-skiten, i tron om att det var pro-SD-tidningar-smörja. I själva verket var det en lobbyverksamhet för Lexbase m.fl., så att inte lagändringen för att stänga ned dessa verksamheter skulle gå igenom.

Bra jobbat gubbar!
Citera
2020-01-09, 12:06
Medlem
Citat:
Jag har försökt den vägen också. Sökt inom Universitet/stat/kommun. Jag var förmodligen mest kvalificerad i ett flertal av de tjänsterna jag sökt drygt 100st . Kom bara ett mail "tack för visat intresse, gått vidare med andra"
Jag kunde ju ringa upp dem och be att få ut info om processen och vilka meriter det krävdes för att gå om mig.

Ett företags HR-avdelning får möte av ett par olika säljare av HR-system. Sedan köper de ett system och implementerar det. Hur många som har Verifiera.se koppling rakt av och tar med allt tex trafikböter livsvarigt respektive hur många som sätter upp särskilda filter för att inte få se nåt över 5 år , 10 år känner jag inte till
Tycker du på fullt allvar att det är konstigt att du inte får några jobb med din domstolshistorik?

Du måste försöka inse att du är en rättshaverist utan dess like.
Citera
2020-01-09, 12:06
Medlem
Citat:

I privata sektorn kan man inget göra - men i offentliga/statliga i alla fall kan man ta striden o få jobb
eller pengar - i flera fall har man tillsatt tjänsten men sparkar inte utan betalar den förfördelade.
Dock betalar man inte lika länge som den tillsatte får framtida lön - vilket man borde
Citera
2020-01-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ett tips i all välmening: Bryt inte mot lagen.
Jag skulle inte frivilligt anställa någon som gjort det varesig det var misshandel eller rattfull.

Parkering 50 cm för nära övergångsställe när man är 18? Ingen du frivilligt anställer 20 år senare ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in