Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 13:10
  #1117
Avstängd
wwrs avatar
Kulturmarxists idéer om TV4 och Bonnier stämmer bra men jag tror inte Starlink slår ut fiber och annat.

Det här var i BI igår, hur Elons rörliga pizza skall ta emot signalerna. Ingen har sett underverket ännu.
https://amp.businessinsider.com/spac...on-musk-2020-1

Jag sticker ut huvudet och säger att det här kommer aldrig att funka, i alla fall inte i stor skala. (Jag kan dock få äta upp det påståendet ) Det räcker att hoppa in mitt i videon för att få en idé.
https://youtu.be/QEIUdMiColU
Systemet är ju också väderberoende.

Det är teknisk overkill, typ Tesla. (Vad miljökämparna behöver är istället en enkel folk-el-bil.)

SpaceX
1. Marsraketen i stål är designad enligt en Tintin-bok
2. Starlink tveksamt
3. Att landa raketer är svårt men bidrar inte till utforskandet av rymden
4. Men ISS-leveranserna verkar kunna bli av.

Märkligt hur man blandar dessa projekt. Jag tror alltså att man försöker dra skam över amerikanernas stolthet - rymdprogrammet. Mörka krafter jobbar mot nationell självkänsla.

Fast humor har de. Den som inte sett deras egen jämförelse med "Monty Python's flying circus" måste se den
https://youtu.be/bvim4rsNHkQ
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-08 kl. 13:25.
Citera
2020-01-08, 13:38
  #1118
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Satelliterna kommunicerar med laser i vacuum och det är minst 30% snabbare än fiber.

Dom ska med senare varianter av Starlinksatelliterna kommunicera direkt satellit till satellit via laser. Problemet i dagsläget är delvis optiken till lasern som inte brinner upp under återinträdet i atmosfären och därmed riskerar att orsaka skada på backen men även att det är dyra saker. Så i dagsläget så går det med radiosignal från kund upp till satelliten och sedan rakt ner på backen till närmsta mottagare. Dom första av dom mottagarna står nu vid internetnoder så jag skulle tro att till en början så går trafiken vidare därifrån via fiber.

Det finns dock simuleringar som visar på att även med flera hopp mellan mark och olika starlinksatelliter så kan det bli snabbare via Starlink utan laser än med fiber på backen.

Här är en färsk video från Mark Handley som berör ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=m05abdGSOxY
Citera
2020-01-08, 14:12
  #1119
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Dom ska med senare varianter av Starlinksatelliterna kommunicera direkt satellit till satellit via laser. Problemet i dagsläget är delvis optiken till lasern som inte brinner upp under återinträdet i atmosfären och därmed riskerar att orsaka skada på backen men även att det är dyra saker. Så i dagsläget så går det med radiosignal från kund upp till satelliten och sedan rakt ner på backen till närmsta mottagare. Dom första av dom mottagarna står nu vid internetnoder så jag skulle tro att till en början så går trafiken vidare därifrån via fiber.

Det finns dock simuleringar som visar på att även med flera hopp mellan mark och olika starlinksatelliter så kan det bli snabbare via Starlink utan laser än med fiber på backen.

Här är en färsk video från Mark Handley som berör ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=m05abdGSOxY
I så fall blir det ju uppkopplingens hastighet som Starlink får ha som försäljningsargument. Man kan i så fall tyvärr inte sprida Internet till de som bor på avlägsna platser. (Där finns ju redan en del geostationära satelliter på betydligt högre höjd.)
Citera
2020-01-08, 14:56
  #1120
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I så fall blir det ju uppkopplingens hastighet som Starlink får ha som försäljningsargument. Man kan i så fall tyvärr inte sprida Internet till de som bor på avlägsna platser. (Där finns ju redan en del geostationära satelliter på betydligt högre höjd.)

Nja, det krävs att kunden bor inom synhåll för satelliten och att satelliten ser en markstation till en början. Men redan där har du täckt in, säg 95% av jordens befolkning. Folk som bor på små öar mitt ute i stilla havet dom behöver i så fall en eller flera markstationer mellan sig tills signalen når landnätet. Dvs signalen går då från kund -> satellit 1 -> markstation 1-> satellit 2 -> Markstation 2 -> ut på internet.

För den som är nyfiken på hur en markstation för Starlink ser ut så rekommenderar jag nedanstående tråd.
https://www.reddit.com/r/spacex/comm...tion_in_north/

Dom här vagnarna har börjat dyka upp kring internetnoder lite här och var. Ingenting officiellt sagt från SpaceX men det spekuleras i att dom kopplas in på närmsta router och erbjuder då en länk in till internet men även att man kan använda dom för att markstudsa signalen till nästa satellit.
Citera
2020-01-08, 15:04
  #1121
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Nja, det krävs att kunden bor inom synhåll för satelliten och att satelliten ser en markstation till en början. Men redan där har du täckt in, säg 95% av jordens befolkning. Folk som bor på små öar mitt ute i stilla havet dom behöver i så fall en eller flera markstationer mellan sig tills signalen når landnätet. Dvs signalen går då från kund -> satellit 1 -> markstation 1-> satellit 2 -> Markstation 2 -> ut på internet.

För den som är nyfiken på hur en markstation för Starlink ser ut så rekommenderar jag nedanstående tråd.
https://www.reddit.com/r/spacex/comm...tion_in_north/

Dom här vagnarna har börjat dyka upp kring internetnoder lite här och var. Ingenting officiellt sagt från SpaceX men det spekuleras i att dom kopplas in på närmsta router och erbjuder då en länk in till internet men även att man kan använda dom för att markstudsa signalen till nästa satellit.
Det blir intressant att se hur det går i alla fall.

Jag visste inte att framtida Starlink ev kommer att kommunicera med laser. Här är några länkar som förklarar varför laser (ev) är bättre än radiosändare. Det är kanske sådan kommunikation som kan bli aktuell om man åker till Mars i framtiden.

Starlink kanske kan använda radiosändare istället för laser, om det senare medför problem?

https://www.csmonitor.com/Technology...ation-in-space
https://www.spiedigitallibrary.org/c...62.short?SSO=1

Det uppstår en del investeringskostnader. Men de globalistiska projekten verkar ha oändlig kassakista.

Markstationens antenner liknar Inmarsat. Här är det den mystiskt försvunne Arjen Kamphuis som styr båten.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...pJALD7ndcNLuQG
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-08 kl. 15:17.
Citera
2020-01-08, 16:18
  #1122
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink kanske kan använda radiosändare istället för laser, om det senare medför problem?

I dagsläget så har SpaceX inte ansökt om tillstånd att kommunicera direkt satellit till satellit med radio. Rent tekniskt så går det nog, men jag tror dom blir begränsade i och med att så många satelliter syns över horisonten så bandbredden störtdyker. Men finns det en köpstark kund, exempelvis amerikanska militären så håller jag det inte omöjligt att dom hittar på någonting tills dom fått ordning på laserlänkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Markstationens antenner liknar Inmarsat.

Om jag känner SpaceX rätt så använder dom nog en bog-standard satellitlänk för båtbruk. Någonting man kan gå in i närmsta båtvaruhus för att köpa och börja leka med.
Citera
2020-01-08, 16:25
  #1123
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De satelliter Musk skjuter upp idag kostar 300 000 dollar st. Han skickar upp 60 st i stöten. Han återvinner raketerna. Uppskjutningar ligger runt 2 miljoner dollar i kostnad. Satelliterna skall bytas ut vart 5 år för att hänga med i tekniken. Han har redan uppdaterat satelliterna som skickas upp idag jämfört med de första. Satelliterna kommunicerar med laser i vacuum och det är minst 30% snabbare än fiber. En uppgift jag har är att han skall dra igång systemet redan i år i en del över Nordamerika. Folk verkar inte förstå att raketuppskjutningar kommer att likna inrikesflyget i framtiden. matartrafik. Musk bygger färdigt en raptormotor i veckan just nu. (16% effektivare än NASAs motorer) Så han verkar ha mycket stora planer. Fåraherdar i Kalahari och sluminnevånare i Calcutta kommer att få tillgång till internet snart. I det läget satsar telia på svensktalande pensionärer på den östra sidan av den skandinaviska halvön för 9 miljarder. Faktum är att Musk sannolikt bygger upp sitt globala Wi-Fi system för en summa som sannolikt underskrider Telias köp av Oligark-klanen Bonniers glesbygds-svenska-stam nätverk. Om jag säger så här. Jag känner en kines som pluggar i Lund. Han anser att Malmö är en by. Inte en stad. - Allt är relativt. Jag har inte frågat honom om Stockholm ännu. Om det är en by eller en stad. Men inom 5 mils radie runt Malmö bor det 3.6 miljoner vilket får Stockholm är te sig som en glesbygd strax söder om polcirkeln i min verklighet i alla fall. Målet för starlink är 42 000 satelliter i systemet.

Här är en kort video från maj 2019. Vinster på 50 miljarder dollar per år diskuteras.
https://youtu.be/f0v4D8t15CE?t=664


Det var väldigt osammanhängande argumentering. I en tätort med säg 1miljon uppkopplade och det i varje ögonblick kanske finns 10 satelliter tillgängliga över just det området. Lycka till att få 100Mbit bandbredd per användare. Det är en enkel process att rigga upp 1000st mobilantenner.

Elon Musk säger själv att Starlink inte kommer att kunna konkurrera med fiber och mobilt internet i tätorter. Problemet med Musks olika projekt är att det finns miljoner entusiaster som gör orealistiska analyser. En fördel är som sagt att responstiden blir i genomsnitt kortare typ 20-30% och några högfrekvenshandlare kommer att kunna dra nytta av det men det är ändå en begränsad marknad. Majoriteten av internettrafiken påverkas inte nämnvärt av lite kortare pingtider.
Citera
2020-01-09, 01:53
  #1124
Avstängd
Hursom. De som köpt aktier i Tesla har sett sina tillgångar fördubblats på kort tid. (månader) Aktien rusar. Telia skulle ha köpt Tesla aktier istället för Bonniers Gutenbergpress som presnterats som en diamant i Bonniers DN. - Men nu gör nog The Bonniers Family det istället. Köper Elon Musk aktier. - Mitt personliga förtroende för Musk är enormt. - Han är nutidens Da Vinci. - Bonniers är narcissistiska hästhandlare och har producerat skit, reklam och propaganda med hjälp av tiotals miljoner nedhuggna träd. Hela världens framtida batteriberoende klarar 100 st gigafactorys. Hur ser Starlink ut om 10 år? Hur ser batteritekniken ut om 10 år? Musk har fått 250 000 förhandbeställningar på sin cybertruck och lagt ner 0 dollar i marknadsföring av den. General Motors lägger ner 3 miljarder dollar årligen på reklam. Cybertrucken är i kallpressat rostfritt stål och delar vi ser idag kommer att rulla även om 50 år. Bara slitdelar och nya batterier osv behöver bytas eftersom i framtiden. Elon håller på att vända upp o ner på hela bilindustrin. Bara en lackeringavdelning för en bilfabrik kostar miljarder. Musk tänker inte lacka nya bilar ens. - Det blir kallpressat rostfritt och du får måla den hemma själv.

Elon Musks Aktier får bedömmare att få ståkuk. Uppe i 470 dollar nu. Tesla är USAs mest värdefulla biltillverkare idag.

https://youtu.be/bDblwKPSXpo?t=54
Citera
2020-01-09, 02:21
  #1125
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Hursom. De som köpt aktier i Tesla har sett sina tillgångar fördubblats på kort tid. (månader) Aktien rusar. Telia skulle ha köpt Tesla aktier istället för Bonniers Gutenbergpress som presnterats som en diamant i Bonniers DN. - Men nu gör nog The Bonniers Family det istället. Köper Elon Musk aktier. - Mitt personliga förtroende för Musk är enormt. - Han är nutidens Da Vinci. - Bonniers är narcissistiska hästhandlare och har producerat skit, reklam och propaganda med hjälp av tiotals miljoner nedhuggna träd. Hela världens framtida batteriberoende klarar 100 st gigafactorys. Hur ser Starlink ut om 10 år? Hur ser batteritekniken ut om 10 år? Musk har fått 250 000 förhandbeställningar på sin cybertruck och lagt ner 0 dollar i marknadsföring av den. General Motors lägger ner 3 miljarder dollar årligen på reklam. Cybertrucken är i kallpressat rostfritt stål och delar vi ser idag kommer att rulla även om 50 år. Bara slitdelar och nya batterier osv behöver bytas eftersom i framtiden. Elon håller på att vända upp o ner på hela bilindustrin. Bara en lackeringavdelning för en bilfabrik kostar miljarder. Musk tänker inte lacka nya bilar ens. - Det blir kallpressat rostfritt och du får måla den hemma själv.

Elon Musks Aktier får bedömmare att få ståkuk. Uppe i 470 dollar nu. Tesla är USAs mest värdefulla biltillverkare idag.

https://youtu.be/bDblwKPSXpo?t=54
Är det inte så att USA puttade omkull Bolivias regering. (Eller i alla fall motarbetade Morales) Nu kommer de att kunna lura folket på deras andel av mineralhandeln och Elon kan framställa billiga batterier. Då stiger aktien.

Samma sak händer i Kongo under FN:s beskydd. Vår Zaida Catalán var dem på spåren så henne blev de tvungna att kapa huvudet på.

Det är lite OT. Men man har ju via Musk knutit samman Tesla och SpaceX. Med tanke på den enorma publicitet dessa företag och Musk får, så skulle jag tro att företagen är extremt övervärderade.

Det gäller ju även den publicitet som SpaceX och dess uppskjutningar får. Inte alls i proportion till vad t.ex Boeing får. Den publicitet man ger SpaceX är också mycket mer positiv, inte bara genom Elons rockstjärnestatus. Han är en del i det globala medienätverkets propaganda.
Citera
2020-01-09, 07:24
  #1126
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Telias betalar MER för ett markbundet nät på den östra sidan av den skandinaviska halvön bland svensktalande (8-9 miljoner i hela världen) än vad Musk bygger upp ett globalt WiFI nät för. Menar du att det är en smart affär på allvar? Bonniers har lurat sin annonsörer att betala överpriser i alla år. Klarar Telia av det framöver? Knappast...

Vad SpaceX har för kostnader för att skicka upp raketer i rymden är egentligen irrelevant. Vad det kostar för SpaceX att göra saker relaterade till deras bransch är unik eftersom deras affärsmodell är unik och man har plöjt ner enorma mängder tid och pengar för att kunna befinna sig i det läge som man gör nu. Tror du det bara är att öppna upp plånboken och ha ett rymdprojekt med en unik raket över en natt? Knappast. Den enda gången du kan likställa dom 2 hade varit om SpaceX varit till salu för samma prislapp som TV4 var till salu och man valde att köpa TV4 över SpaceX, Då kan du jämföra. Och det lovar jag dig att det aldrig kommer hända.

Citat:
Bara Bonniers tavelsamling i ett enda av deras palats Villa Manila på Djurgården är värderad till 3 miljarder. Nä det är inte synd om Bonniers. - Bonniers har hysteriskt jagat inbillade nazister och centraliserat verksamheten. Medelåldern på SVTs tittare är 55 år. Samma är det för sannolikt för TV4. TV är faktiskt döende. - Vinstmaskin? Om TV4 och det Telia köpt lagts ut på E-bay hade de fått max ett par hundra millar. En del hästhandlare är skickliga. "Mot deras vilja"? vad har du fått det ifrån? - Bonniers lobbyister?

Att ha tillgångar har absolut ingenting med ens skulder att göra. Bonniers har gått med minus i en mängd projekt och TV4 har varit den entitet som har burit upp kostnaderna i Bonniers koncernen. Detta är knappast något nytt.

Citat:
- Bonniers har istället för att bjuda in duktiga från alternativmedia lagt krokben och hindrat Google att annonsera i tex FriaTider och Samnytt. De vill ha MONOPOL på annonörerna. Alla fula trix som finns i boken har de använt mot konkurrenter. Bonniers beter sig narcissister och det blir bakslag. Narcs brukar dö ensamma och hatade. Bonniers var med och stoppade oljeaffören med Norge där Sverige förlorat 1000-tals miljarder, de är extremt invnadringsvänliga, de döljer våldet och rasismen mot svenskarna, istället skulle vi skattebtalare bygga stridsflygplan för 100-tals miljarder åt polaren Wallenberg. osv osv. Bonniers är hästhandlare och har missat hela IT boomen pga av deras egen narcissism. Bonniers ruttnar innifrån och de blåste staten mot statens vilja´. Fibernätet är värdelöst inom ett decennium. Det vet Bonniers. Allt går trådlöst ända från rymden i framtiden. Starlink! Vill du ha teliaaktier om 10 år eller Musk-aktier? Tror du att Bonniers investerar i Trumpdollar hos Musk eller i skr i Sverige? Hur mycket skatt betalar Bonniers av de 9 miljarderna vid föräljningen? 1 eller 2 kr? Småföretagare får betala 56% om de säljer sina företag.

I Danmark så vräker Mersk miljarder i gåvor till det Danska folket. Byggt Operahus. Renoverar slott osv. Hur många filantropiska ören tror du Klanen Bonniers bidrar med i Sverige?

Jag försvarar inte Bonniers eller deras affärsmetoder. Du däremot sliter dig i håret och skriker korruption när vi pratar om köpet av TV4 när faktumet är att TV4 är det absolut sista Bonniers vill sälja vilket också reflekteras av prislappen. Jag hoppas du förstår att mängden tittare är inte den enda faktorn när det kommer till kostnad för exempelvis reklam. Det finns andra metrics som räknas in så som köpkraft hos den individuella tittaren, andel timmar som spenderas framför TV:n per tittare, Köpviljan hos den individuella tittaren, åldern hos tittaren m.m. En svensk tittare är värd mer pengar än exempelvis någon från Östeuropa då köpkraften hos svenskar är betydligt större. Medelålderspersoner är värda mer pengar än yngre då dessa generellt har mer pengar i plånboken m.m.
Citera
2020-01-09, 14:38
  #1127
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är det inte så att USA puttade omkull Bolivias regering. (Eller i alla fall motarbetade Morales) Nu kommer de att kunna lura folket på deras andel av mineralhandeln och Elon kan framställa billiga batterier. Då stiger aktien.

Samma sak händer i Kongo under FN:s beskydd. Vår Zaida Catalán var dem på spåren så henne blev de tvungna att kapa huvudet på.

Det är lite OT. Men man har ju via Musk knutit samman Tesla och SpaceX. Med tanke på den enorma publicitet dessa företag och Musk får, så skulle jag tro att företagen är extremt övervärderade.

Det gäller ju även den publicitet som SpaceX och dess uppskjutningar får. Inte alls i proportion till vad t.ex Boeing får. Den publicitet man ger SpaceX är också mycket mer positiv, inte bara genom Elons rockstjärnestatus. Han är en del i det globala medienätverkets propaganda.

Elon Musk är ingen narcissist. Han är otroligt intelligent och har fullt blodflöde i empaticentrum i sin hjärna. Han produkter är inte "slit och släng". Allt han gör ligger helt rätt i tiden. Nördar på Facebook och Youtube sköter frivilligt hans marknadsföring. Om en Toyota eller Volvo nörd gör likadant så skickar Volvo och Toyota advokater på folk direkt. - Musk gör INGENTING. Man får använda hans logga och göra vad man vill och säga vad man vill om hans produkter. Han bryr sig inte. Han har fått 250 000 förhandsbeställningar för sin cybertruck UTAN reklam. - Han lät bara youtubare komma på en förevisning.

Ni som talar om "pizzakartongerna" dvs mottagarna. Så här såg en bärbar GPS mottagare ut i USAs armé ut mellan 1988-1993. Vikt 8 kilo. - Idag väger en sådan ett par gram och du har en i din telefon.

https://collection.sciencemuseumgrou...3-gps-receiver

När det kommer till batterier så blir det sannolikt sensationellt. Musk jobbar på sk solid state batterier och de mineralier/metaller som behövs idag behövs säkerligen inte imorgon. Till Kongos och Bolivias stora fasa.

Solid State Batterier baserade på Sodium
https://youtu.be/g0nA8CfxBqA?t=418

Det Musk gör är inte bara sensation för rymdfarten, det är hela industrin som kommer att ställa om från "slit och släng" och "årsmodeller" till återvinning och hållbarhet. En bil kommer att bli ett verktyg från A till B och kunna köra över 100 mil på en laddning med solid state batterier och uppgraderas. Han återvinner SpaceX raketerna. I Kina byggde han upp en gigafactory på 10 månader. Han är ett geni på alla sätt. Framförallt så får han folk att samarbeta och är en visionär.
Citera
2020-01-09, 15:13
  #1128
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk är ingen narcissist. Han är otroligt intelligent och har fullt blodflöde i empaticentrum i sin hjärna. Han produkter är inte "slit och släng". Allt han gör ligger helt rätt i tiden. Nördar på Facebook och Youtube sköter frivilligt hans marknadsföring. Om en Toyota eller Volvo nörd gör likadant så skickar Volvo och Toyota advokater på folk direkt. - Musk gör INGENTING. Man får använda hans logga och göra vad man vill och säga vad man vill om hans produkter. Han bryr sig inte. Han har fått 250 000 förhandsbeställningar för sin cybertruck UTAN reklam. - Han lät bara youtubare komma på en förevisning.

Ni som talar om "pizzakartongerna" dvs mottagarna. Så här såg en bärbar GPS mottagare ut i USAs armé ut mellan 1988-1993. Vikt 8 kilo. - Idag väger en sådan ett par gram och du har en i din telefon.

https://collection.sciencemuseumgrou...3-gps-receiver

När det kommer till batterier så blir det sannolikt sensationellt. Musk jobbar på sk solid state batterier och de mineralier/metaller som behövs idag behövs säkerligen inte imorgon. Till Kongos och Bolivias stora fasa.

Solid State Batterier baserade på Sodium
https://youtu.be/g0nA8CfxBqA?t=418

Det Musk gör är inte bara sensation för rymdfarten, det är hela industrin som kommer att ställa om från "slit och släng" och "årsmodeller" till återvinning och hållbarhet. En bil kommer att bli ett verktyg från A till B och kunna köra över 100 mil på en laddning med solid state batterier och uppgraderas. Han återvinner SpaceX raketerna. I Kina byggde han upp en gigafactory på 10 månader. Han är ett geni på alla sätt. Framförallt så får han folk att samarbeta och är en visionär.
Sedan massmedia slutat ställa kritiska frågor kan vad som helst visas upp.
Elon har inte tänkt ut Paypal, Tesla, SpaceX, Hyperloop. Han är bara en häftig front.

SpaceX Marsraket i stål har roder som inte går att använda i rymden. Designen kommer från en Tintin-bok. Men ingen pressar honom på det. Kommer den någonsin att lyfta?

Vem har råd att att skicka upp Starlink-satelliter utan att ens ha klart för sig hur satelliterna skall kommunicera med varandra. Det plöjs in pengar i märkliga projekt med hög publicitet.

Hur mycket drivmedel går det åt för att landa raketerna, hur mycket går det åt för att transportera upp drivmedlet? Då pratar ingen om CO2. Eller när MsTree och MsChief skall fånga lyra på noskonen istället för att bara ta upp den ur vattnet och spola av den?

Atombombsleverantören Northrop-Grumman bränner ju t.o.m. upp kapseln efter dockning med ISS.

Internationella nätverk har idag sådan kontroll att de kan göra vad som helst. Vi lever snart i ett helsocialistiskt samhälle. Konkurrensen är borta. Det som miljövännerna behöver är en enkel folk-el-bil och billig el, men en knasig cybertruck får publicitet. Man misslyckas avsiktligt och krossar rutorna. Men det är bara "häftigt".

Kommer någon med ett bra start-up så köps det upp och läggs ned. Precis som EU begränsar förmågan hos medlemsländerna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-09 kl. 15:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback