Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-07, 10:25
  #3973
Medlem
arbetets avatar
Det gick snabbt och det är nog den troliga utvecklingen vi får se. Ökat inflytande från andra aktörer:

Russia offers Iraq S-400 air defense system to protect airspace
Russia has offered Iraq their S-400 air defense system to protect their airspace, RIA Novosti reported this week, citing the Russian Ministry of Defense.

According to the report, the Iraqi military may purchase the Russian S-400 system after it was offered to them to “ensure the country’s sovereignty and reliable protection of airspace.”

“Iraq is a partner of Russia in the field of military-technical cooperation, and the Russian Federation can supply the necessary funds to ensure the sovereignty of the country and reliable protection of airspace, including the supply of S-400 missiles and other components of the air defense system, such as Buk-M3, Tor -M2 “and so on,” a member of the Public Council for the Russian Ministry of Defense said, as quoted by Avia.Pro.

Experts reportedly drew attention to the fact that a few months ago, Iraq was seriously mulling the possibility of acquiring the Russian air defense system; however, they reportedly backed off after pressure from the U.S.

If Iraq were to acquire the S-400 system, however, they would be the second country in the Middle East to have this air defense equipment in their arsenal.
https://www.almasdarnews.com/article...tect-airspace/

Riyadh ringde! De vill ha ett six-pack av dessa!
Citera
2020-01-07, 10:25
  #3974
Medlem
FlashyBears avatar
Tucker was strong tonight:

https://twitter.com/Acyn/status/1214356319223734272
"'The risk of terror is increased by appeasement.' It’s a good line. It may be true. Of course the risk of terror is also increased by bombing other people’s countries. That’s also true, indisputably"

"Iranian saboteurs weren’t committing acts of terror in our cities. Oh, but our leaders tell us, they were about to, any second. That’s why we struck first. What’s so striking is how many people appear to accept this uncritically."

“It seems like about 20 minutes ago we were denouncing these very people as the deep state but now for some reason we seem to trust them implicitly and completely”
Citera
2020-01-07, 10:27
  #3975
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Jag sa även i mitt inlägg att jag träffar Iranier som vill återupprätta persiska väldet.
Som du säger trodde jag att de skulle vara försiktigt utomlands , tvärtom , jag frågade även om de inte är oroliga att tala så öppet om deras regim , varpå dessa specifika individer svarade ”de kan inte röra oss här, de har inte den kapaciteten” .
Etersom där jag bor är mycket ingenjörer och högutbildade som kontinuerliga passerar träffar jag tillräckligt mycket med iranier för att det skulle kunna leva upp till en undersökning.
Det är inte så svart och vitt som du vill måla upp, att alla stödjer regimen , det är vad jag först trodde men blev tillrättavisad av iranierna.

Jag skrev inte att alla stödjer regimen.
Men i ett sånt fall, när det kommer till krig så kommer många regimkritiker stödja regimen.
Redan nu kan jag nämna royalister som sörjer Soleimani.
Shahens utrikesminister Ardeshir Zahedi har också uttalat sig om den saken och är kritiskt till det som USA gjort. Det är just det att man måste analysera saker och ting lite i detaljer för att förstå helheten.
Citera
2020-01-07, 10:28
  #3976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gick snabbt och det är nog den troliga utvecklingen vi får se. Ökat inflytande från andra aktörer:

Russia offers Iraq S-400 air defense system to protect airspace
Russia has offered Iraq their S-400 air defense system to protect their airspace, RIA Novosti reported this week, citing the Russian Ministry of Defense.

According to the report, the Iraqi military may purchase the Russian S-400 system after it was offered to them to “ensure the country’s sovereignty and reliable protection of airspace.”

“Iraq is a partner of Russia in the field of military-technical cooperation, and the Russian Federation can supply the necessary funds to ensure the sovereignty of the country and reliable protection of airspace, including the supply of S-400 missiles and other components of the air defense system, such as Buk-M3, Tor -M2 “and so on,” a member of the Public Council for the Russian Ministry of Defense said, as quoted by Avia.Pro.

Experts reportedly drew attention to the fact that a few months ago, Iraq was seriously mulling the possibility of acquiring the Russian air defense system; however, they reportedly backed off after pressure from the U.S.

If Iraq were to acquire the S-400 system, however, they would be the second country in the Middle East to have this air defense equipment in their arsenal.
https://www.almasdarnews.com/article...tect-airspace/

Riyadh ringde! De vill ha ett six-pack av dessa!


Fungerar ju bra i Syrien
Citera
2020-01-07, 10:28
  #3977
Medlem
Demokraterna i representanthuset i USA:s kongress lägger fram ett förslag om att begränsa president Donald Trumps befogenheter att vidta nya militära åtgärder mot Iran. Lycka till Donald Trump lär väll skita i det som han brukar göra
Citera
2020-01-07, 10:32
  #3978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla, det du vet om regimen i Iran är något du lärt dig av media. Du måste ha lite realistisk inställning till saken. Du kan inte jämföra Iran med Europa. Du måste jämföra Iran med andra länder i området.

De beslut som fattades av regeringen där är beslut som fattades där. Fel eller rätt, det är svårt att sitta i Sverige och avgöra. Samtidigt ska du veta att mycket du hör och läser om Iran inte är sanningar. Mycket är fake. Att ge sig på Irans statsmakt är att ge sig på Iran. Den här befrielseideologin många har är galenskap och en radikal typ av vision som tex ISIS har.

Jag har inte lärt mig något om Irans regim av media, jag är statsvetare och har en mångårig statsvetenskapsutbildning samt en pågående doktorsavhandling som jag förlitat mig på.

Irans regim är otroligt förtryckande och det är beklagligt att de genom bl.a iscensatta kupper har kommit till makten.
Citera
2020-01-07, 10:33
  #3979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Demokraterna i representanthuset i USA:s kongress lägger fram ett förslag om att begränsa president Donald Trumps befogenheter att vidta nya militära åtgärder mot Iran. Lycka till Donald Trump lär väll skita i det som han brukar göra


Kommer inte gå igenom senaten + om det gick igenom senaten så behöver de Veto majoritet 67 röster.
Citera
2020-01-07, 10:39
  #3980
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Demokraterna i representanthuset i USA:s kongress lägger fram ett förslag om att begränsa president Donald Trumps befogenheter att vidta nya militära åtgärder mot Iran. Lycka till Donald Trump lär väll skita i det som han brukar göra

Demokraterna är emot allt som innefattar Trump, för att det är just Trump.
Citera
2020-01-07, 10:42
  #3981
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Fungerar ju bra i Syrien
Med tanke på att vi inte har sett vare sig NATO-flyg eller Israels ditton hotat den ryska basen där så, jo, de funkar!

Speciellt verkar deras ad funka bra mot drönare:

https://www.themoscowtimes.com/2019/...an-base-a66807
Citera
2020-01-07, 10:49
  #3982
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Efter WW II var en enhetsregering i Korea på gång, men USA vägrade acceptera denna och förslog istället för Sovjet att man skulle dela på landet, något Stalin gick med på. Lite senare körde USA samma modell i Vietnam med motsvarande katastrofalt resultat.
Okej, Så Sovjet och USA (samt Kina misstänker hade nog ett finger med i spelet också) delade upp Koreohalvön det låter bättre.
Citera
2020-01-07, 10:52
  #3983
Medlem
WalterDeSilvas avatar
Om bara media och journalister inte hetsade upp sig så. Just nu är den största faran sensationslystna journalister. De flesta nyktra iakttagare anser att IRAN just nu är vinnare. Låt det vara så. Att USA återigen efter ett nästan 30 årigt arbete i Irak ser ut att få lämna med svansen mellan benen år inte det minsta märkligt. När skall stormakter inse att det inte går att ockupera och pådyvla andra länder sin kultur, rättskipning mm. Se på Afghanistan ett land som forfarande inte tagit något steg i rätt riktning (på det sätt som västerlandet anser) efter ockupationer av i historisk ordning. Tyskland, Italien, England, Sovjetunionen och nu senast USA/Nato/Alliansen (med svenskt deltagande).
Sannolikt hade IRAK utvecklats bättre med Saddam. Förmodligen bättre med lite icke demokrati, stygg säkerhetstjänst, tortyr och en och annan avrättning än det kaos med tusentals ”oskyldiga” offer.
Citera
2020-01-07, 10:53
  #3984
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Fungerar ju bra i Syrien
Exakt, i Syrien har det varit lungt med flyganfall där S-400 installerats så om Iran, Irak samt Saudi och varför inte Indien och Pakistan också köpte S-400 då kanske det skulle bli lite lugnare där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback