2020-01-06, 00:30
Avstängd
Målet med attacken var:
distract from Trump’s impeachment crisis
Citera
2020-01-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Detta gäller ju alla länder i mellanöstern förutom Israel. Verkar finnas ett samband mellan Islam och ineffektiv militärmakt?

Vilka länder var bäst och sämst i Europa under WW2?
Citera
2020-01-06, 00:32
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Ljug inte.

Sluta sitt och hitta på massa konstigheter, det är bara tröttsamt.
Vad yrar du om?
Terrorgeneralen blev poffad av en Hellfireraket.
Flera terrorister kommer att få känna på hettan och kraften från en Hellfire...
Citera
2020-01-06, 00:33
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Ljug inte.

Sluta sitt och hitta på massa konstigheter, det är bara tröttsamt.

Galna mullor som mördar iranier regelbundet? Stödjer miliser över hela MÖ som utför terrordåd mot civila? Har öppet mål att bli regional stormakt och utplåna Israel? Har jag fel eller?

Jag tror att denna bilden stämmer. Israel är säkert lika fanatiska, det förnekar jag inte. Dom vill ju ta över också stora delar av MÖ. Men USA stödjer varken Israels eller Irans stormaktsambitioner utan vill skapa stabilitet mellan Israel, Saudi, Irak och Iran.
Citera
2020-01-06, 00:33
Medlem
Ok. Rätta mig om jag har fel.

2003 invaderade Usa Irak. På väldigt "lösa" grunder.
Landet har sedan dess varit väldigt instabilt och "up for grabs" för grupperingar som försökt att få inflytande (ex IS)
Iran har gjort ett hästjobb med att störta grupperingar som ej haft en agenda som passar regimen i Iran. Vissa stöttar dem då ekonomin börjat förbättrats i Irak tack vare Iran.
Nu tyckte alltså Trumps Usa att de fått lite för mycket inflytande och rent av genomför ett regelvidrigt mord på en Iransk diplomat?

Är det inte rätt naturligt att ett land som har en jäääävligt lång gräns mot det instabila landet att försöka att skapa en granne de kan stå ut med? Fråga är ju vafan Usa har där att göra överhuvudtaget! Visst, ekonomi, olja och anseende... Men jag tycker väl inte riktigt att Usa har någon rätt att vara kvar i området då de sedan 2003 inte åstadkommit något annat än instabilitet och oro. Åk hem o bygg en mur, tokstollar.
Citera
2020-01-06, 00:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
det har låtit lika dom senaste 30 åren om usas statskuld. folk förstår inte skillnaden och tror att det är ett vanligt bank lån

Folk förstår inte skillnaden. Jag vill inte vara dum mot dig, men det är du som har en förenklad förståelse av nationalekonomi. Det är inte så att USA har hittat de magiska guldbyxorna där man kan fortsätta att plocka upp en tia ur fickan så fort staten behöver mer pengar. Det finns åtskilliga historiska exempel där stater försöker finansiera sina utgifter med sedelpressen och det går rakt ner i hyperinflation. Du måste förstå detta.
Under dessa 30 år har man bara lånat mer och mer och sänkt styrräntan mer och mer. Det gäller för övrigt hela västvärlden. Att vi har nollräntor och minusräntor är ett sjukdomstecken. Vi har målat in oss i ett hörn.
Citera
2020-01-06, 00:35
Medlem
Hej alla, följt detta till punkt och pricka, och får inte ihop det riktigt.
Enda jag ser är att Usa äger inte centralbanken i Iran, och nej det är inte konspirationsteori.
Kolla upp det själva så får ni se.
Kolla vem som äger Sveriges statsbank så förstår ni poängen.

Vad är det USA är ute efter?

Vem av dom har större balls?

Kommer Iran våga hämnas?
Kort och gott, kommer det att utbryta ett krig mellan Iran och Usa? För om så fallet skulle vara, då undrar jag vilka andra kommer att bli inbjudna till festen?

Kommer det att bli ett tredje världskrig?

Hur drabbas Sverige av detta? Ifall tredje världskriget bryter ut? Många pusselbitar som är lösa nu, många frågor väldigt få svar.

Är ni själva rustade ifall det värsta kommer?

Trevlig kväll.
Mvh: Redo.
Citera
2020-01-06, 00:37
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu var ju inte Qassem Soleimani en terrorist utan en högt uppsatt general och politiker som mellanlandade i Bagdad efter att ha varit i Syrien och planerat krigföringen mot IS, du vet dom där riktiga terroristerna USA påstår att dom besegrat.

Sen har ju amerikaner dött i Irak under 17 år med eller utan kopplingar till Iran så vad är skillnaden nu menar du?

Vänd på det, vad skulle USA göra om Iran mördat en tongivade amerikansk general eller politiker i Irak och sedan öppet skrytit om att dom dödat en terrorist i självförsvar? Nu har dumskallarna just get Iran en ursäkt för att gör det men dom kommer troligen inte att gå på den minan utan väljer en annan väg. Bara Trump är orutinerad och impulsiv för att gå på sånt och nu kan demokraterna kalla honom mördare och krigshetsare. Trump kan ju i och för sig hämnas genom att lämna efter sig ett krig med Iran till demokraterna. Israel och Ryssland skulle då nog vara nöjda med högre oljepriser och förstörda Iranska anläggningar.

Soleimani var en islamistisk terrorist oavsett vad du kallar honom. Han hade tusentals liv på sitt samvete, varav hundratals amerikaner. Han planerade dessutom nya terrordåd enligt Pentagon. Visst, det går inte alltid att lita på amerikanska myndigheter, men det är ändå väldigt troligt med tanke på vem han var och vad han har gjort.

President Trump har handlat rätt och har gett Iran tydliga varningar och jag och de flesta andra hoppas att Irans regim inte gör något dumt så att USA bombar sönder landet. Trump anses fortfarande vara en av USAs bästa presidenter någonsin bland Republikanerna med en approval rating på 95%.

Edit: Läggdags. Kommer inte svara på fler kommentarer från folk med 'Trump derangement syndrome'. Blir intressant att se imorgon bitti om det är fullskaligt krig eller inte.
Senast redigerad av SalazarSlytherin 2020-01-06 kl. 00:46.
Citera
2020-01-06, 00:38
Medlem
Otroligt många fältherrar och toppdiplomater i denna tråd. Tidernas tuppfäktning väntar. Och kanske undergång. Apokalyps nu.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag utgår inte från vad Hanif Bali säger, han må vara en frisk fläkt inom svensk politik men han åtnjuter inte mitt förtroende.

Det finns såklart positiva element i landet, trots allt en gammal civilisation.. dock långt ifrån så smarta som dom själva tror att dom är och uppenbarligen oförmögna till självhjälp eller ens till att bygga upp sin stadigt åldrande oljeindustri.
Typisk bananrepublik.

Det imponerar knappast någon att dom ständigt måste påminna världen om hur dom minsann ska utrota Israel och liknande. Gnäll om usa som den stora satan osv. Offerkoftor.
Hur ofta gnäller Japan om de atombomber som USA släppte över landet?

Saudi har lyckats mångfalt bättre hur otroligt det än kan låta, riktigt tråkigt om du frågar mig.
Och du kan inte se de olika förutsättningarna. Att vara USA:s polare kan ha vissa fördelar.
Citera
Medlem
Hermankarlssons avatar
Ska Trump kriga mot Iranien nu? Först skickar han bomber på Nord Korea och nu det här...

Synd att inte Fredspristagaren Obama vann 4 år till istället för den där nya Hitlern. Väljarna får se till att välja tillbaka Obama igen för världsfredens skull.

HOPPAS på en fredlig lösning.
Citera
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Men USA stödjer varken Israels eller Irans stormaktsambitioner utan vill skapa stabilitet mellan Israel, Saudi, Irak och Iran.
Tror du har missat en hel del här....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in