2020-01-03, 21:37
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Är din vän navy eller military/army?

Vart har dom parkerat närmaste hangarfartyg? 😂

Army.
Citera
2020-01-03, 21:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det hela började med att Iranierna ville nationalisera oljan från engelsmännen. Irans premiärminister, de religiösa och även Shahen stod bakom det. England (Churchill sa nej). Truman tyckte att Engelsmännen skulle säga ja till avtalet. 50/50 vinstdelning. Sen behövde USA Englands stöd för Koreakriget så man bytt sida. Shahen hade bara varit med på det hela för bli mer poppis. Det slutar med ek kaos liknade Venezuela. Nationaliseringen gick åt skogen. Det blev även politiskt kaos. Alla mot alla. Även den så kallade goda premiärministern började styra med hjälp av undantagstillstånd och fuskade i val. Det slutade med att USA stödjer Shahen i en kupp. Den andra sidan tänkte ungefär samma sak. Som bonus så fick x antal am oljebolag komma in, England fick stanna kvar. Och även Shell fick komma in. Det hade varit smartare för engelsmännen att ha sagt ja till det första avtalet. Då hade man fått 50 procent av kakan.

Tack för en förklaring till allt skit som Iran har upplevt, jag visste en del men nu vet jag hela historien, tack än en gång.
Den välfärd som oljan genererade gjorde Iran till ett välmående land på pappret samtidigt som Shahen hade det bra om de som inte hade åsikter.
Det påminner om Khadaffi som vars folk hade det bra i Libyen tills han började utveckla en annan valuta för oljan.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-01-03 kl. 21:46.
Citera
2020-01-03, 21:38
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.ft.com/content/f45ccf37-...b-6ca192e1ccb7
Iran foreign minister calls strike 'strategic mistake'
Citat:
Iran’s foreign minister Mohammad Javad Zarif said his understanding was Americans made a “strategic mistake” based on “wrong advice” given to them by “fanatic” regional leaders -- a clear reference to Saudi Arabia and UAE.

He told the state television that these countries suffered from an inferiority complex in the face of a successful Iranian military figure who gained popularity in the Islamic world. He fell short of threatening Iran's rivals in the region with revenge but said the US would pay a price for its "dangerous" act and that it would not be in Iran's control.

"People in the region, Iraqi people, Iraqi parliamentarians...will push for the US withdrawal from Iraq as of Saturday," he said. "Today, American tourists feel insecure [in the world]. American military people feel insecure... And this is not an issue of today and tomorrow. This is going to last."

Hotar han (konstaterar?) med terrorattacker i det sista stycke?

Intressant också att han skyller på KSA och UAE. Inte ens han skyller på judar såsom flashback nazisterna & vänster gör
Citera
2020-01-03, 21:39
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Dom som nu bölar över att terroristen Solemain bitit i gräset var helt tysta när det islamistiska slöddret som styr Iran begick massmord på sin egen befolkning för några månader sedan. Talande för var dessa människor står politiskt.

Massmord på sin egen befolkning? Hur många har inte USA dödat i Irak, Afghanistan, Vietnam, Korea och Syrien? Regimen i Iran är ett resultat av USAs inblandning i landets inre angelägenheter. Det fanns ett hopp iom kärnavtalet. Men Trump valde att bryta det. Istället allierar han sig med Saudiarabien. Ett mycket trevligt land med en mycket trevlig historia.
Citera
2020-01-03, 21:39
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
US army grenen? Vad menas med det
Att det inte är flottan, marinkåren, rymdstyrkan, kustbevakningen eller flygvapnet antar jag.
Citera
2020-01-03, 21:42
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Att det inte är flottan, marinkåren, rymdstyrkan, kustbevakningen eller flygvapnet antar jag.

Jag vänder mig mest mot uttrycket "grenen". US Army räcker gott.
Citera
2020-01-03, 21:43
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Är Iran ett hot mot någon annan än saudierna? Nej, så hur ska de använda sina hjärnor ur ett USA-perspektiv. Eftersom hela diskussionen ju utgår ifrån ett USA-perspektiv så måste du kunna svara på den frågan. I min mening borde diskussionen handla om något helt annat.
Se till att ingen amerikan dödas av Irans proxies?
Citat:
Något som Donald J. Trump lovade sina anhängare och väljare. D v s att ordna en annan världsordning där saker som nu skett skulle vara en del av det förgångna. Det tog som sagt en ämbetsperiod och TRE DAGAR innan ljuset släcktes. Så jävla dumt och onödigt av sionisterna. De äger ju allt ändå.

Nej. Trump lovade att inte starta krig och slå skit ur Iran.

Så här skrev han 2013 när USA övervägde att invadera Syrien:
https://twitter.com/realDonaldTrump/...00015714316288
Citat:
Donald J. Trump

While everyone is waiting and prepared for us to attack Syria, maybe we should knock the hell out of Iran and their nuclear capabilities?
Citera
2020-01-03, 21:43
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag vänder mig mest mot uttrycket "grenen". US Army räcker gott.
Men U.S Army är ju en av grenarna?
Citera
2020-01-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Klart de har.

På vilket sätt?

3000 USA soldater till Mellanöstern nu. Iran har lovat att hämnas hårt. Kriget rycker närmare.
Citera
2020-01-03, 21:46
Bannlyst
Citat:
Det finns ingenting kul alls i det som skett eftersom det bara ger dödskarusellen ännu mer fart. Du är för övrigt ett troll.

Typ, ja. Och det kanske är det som allt handlar om. Världen har vaggats in i narrativet att Iran inte är som andra muslimska länder så typ "vad som helst kan hända". Då öppnar man upp spelplanen och metoder som legat stilla i Pandoras ask.

Folk måste använda hjärnan. Har inte historien lärt människor något alls?
Fast varför ska man ta dig och dina "sympatier" för offren på allvar när du varit för attacker mot civila i moskeer, som den i nya zeeland?
Citera
2020-01-03, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
På vilket sätt?

3000 USA soldater till Mellanöstern nu. Iran har lovat att hämnas hårt. Kriget rycker närmare.
Menar du att irakkriget inte har med det som händer idag, att göra?
Citera
2020-01-03, 21:50
Medlem
Talespins avatar
https://www.rt.com/news/477426-no-wa..._notifications

Blir inget krig enligt Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem