Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-03, 06:11
  #25153
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, precis, så är det ju - men jag har aldrig tidigare hört det sägas av en SVT-medarbetare. Och det hörs att Bjerström ser detta som en avgörande begränsning hos Greta.

https://www.svtplay.se/video/2492612...ika?start=auto

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller så säger Greta bara hur det ligger till. Rakt på sak.
Vi är inte vana vid att media så rakt på sak rapporterar på ett sätt som kan uppfattas som kritik mot Greta Thunberg. Nu är det SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström som helt enkelt gör sitt jobb, hon ska nämligen göra bland annat klimatpolitiska analyser, som påtalar skillnaden mellan Gretas linje över vad som behöver göras och det politikerna anser vara realistiskt att genomföra.
"Hon började med att hänvisa väldigt strikt till forskningen, att man måste lyssna på forskarna. Men mot slutet av året har hon blivit alltmer politisk, använt en mer klassisk vänsterretorik och man kan också säga att i och med att hon avfärdar alla politiker, hela näringslivet och deras försök och det arbete som ändå pågår här och där med att få ned utsläppen, så är hennes budskap ändå utan hopp."
I normala fall när man levererar sådan kritik så brukar det vara utan att Greta Thunbergs namn nämns, så visst kan en och annan som såg inslaget ha satt kaffet i vrångstrupen. Men SVT och även andra medier har många gånger rapporterat om att det som beslutas på klimatmötet inte kommer att räcka till om vi ska uppnå de satta målen och att det handlar om kompromisser.

Sedan delar jag -Info-s synpunkt att Greta säger väl ändå som det är. Bjerström kallar i inslaget 2019 för ett förlorat år för klimatförhandlingarna. Gretas åsikt är att vi ska göra det som krävs för att nå de tidigare uppsatta klimatmålen utan att kompromissa om det och då hon är en fristående debattör så ser jag inga problem i att hon fortsätter att jobba för sin linje. Sedan vet vi att det verkar politiskt omöjligt att vi till slut ska uppnå målet på max två grader ökad medeltemperatur.

Men jag tycker det är lite sunt att media ändå vågar andas kritik och Greta i samma mening. Åh ena sidan är hon en av världens mest betydelsefulla klimatdebattörer, å andra sidan behandlas hon just som den helt vanliga 16-åring hon är och då slipper man de tuffa frågorna. Jag gissar att media även internt har viss problematik om hur Greta ska hanteras i intervjuer och om man borde ställa tuffare frågor, men då hon inte är politiskt ansvarig utan bara en debattör så tror jag att det påverkar hur hon bemöts och hon får "snällare" frågor.
2020-01-03, 09:04
  #25154
Medlem
Artikel från i går.
https://nyheter24.se/nyheter/938294-...greta-thunberg

Citat:
Brittiska komikern Rosie Jones har mött kritik efter att hon gjort ett magstarkt skämt om Greta Thunberg under kvällsprogrammet The Last Leg. ”Hon är är bara 16 år gammal. Hon borde göra två saker - dricka Lambrini och bli fingrad”
2020-01-03, 09:53
  #25155
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hon verkar fortfarande vara ångestfylld.

Du ser inte en skillnad på att vara så deprimerad och ångestfylld att inte kunna äta, prata och träffa människor och göra det som hon gör nu med lite ångest? Eller vad var din poäng?
2020-01-03, 10:11
  #25156
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Till och med på SVT hörs det nu en ökad, tydlig tveksamhet mot Greta och hennes kampanj. I Rapports årskrönika beskrivs hon förvisso som en stjärnaktivist - men redaktionens "klimatkorre" Erika Bjerström säger också utan omsvep, fem minuter in programmet, att när Greta blankt avvisar allt som politiker, näringsliv och andra traditionella samhällsbyggare håller på med i klimatfrågan och bara lyfter fram ett ändlöst hot, så innebär det egentligen att "hennes budskap är utan hopp" (underförstått syftar Bjerström också på Gretas retorik kring att "vi har bara tio år på oss" om det inte blir mycket radikala åtgärder, och det apokalyptiska tonläget här).

Ja, precis, så är det ju - men jag har aldrig tidigare hört det sägas av en SVT-medarbetare. Och det hörs att Bjerström ser detta som en avgörande begränsning hos Greta.

https://www.svtplay.se/video/2492612...ika?start=auto

Knappast en hemlighet att Greta har begränsningar.
Hon är helt öppen med sin autism och en sådan diagnos har begränsningar som huvudkriterie.

Bland annat begränsningar av intressen, begränsningar i central koherens och begränsningar i social kommunikation.

Sen att dessa begränsningar ibland kan vändas till en fördel innebär inte att de försvinner.
2020-01-03, 10:20
  #25157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Knappast en hemlighet att Greta har begränsningar.
Hon är helt öppen med sin autism och en sådan diagnos har begränsningar som huvudkriterie.

Bland annat begränsningar av intressen, begränsningar i central koherens och begränsningar i social kommunikation.

Sen att dessa begränsningar ibland kan vändas till en fördel innebär inte att de försvinner.


Hon brukar annars snacka om att "Aspergers är en superkraft", och MSM har hängt på.

"Utan hopp" syftar f ö inte på Gretas sinnestillstånd eller något sådant utan på själva innehållet i hennes budskap, hennes retorik. Bjerström kunde ha tillagt att Greta (ofta) inte i första hand vädjar till förnuftet utan till rädsla, panik, ångest. Hon sade ju själv vid sitt EU-tal typ, "I want you to feel panic, I want you to be afraid".
2020-01-03, 10:53
  #25158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det nya bilder på Greta? Skulle vara instressant att veta om hon fortfarande ser ut som en 12-åring eller om vegandieten har gjort hennes utseende 10 år äldre.

Har inte själv sett några men antar att det kommer vara ett stort mediauppdrag på dagens skolstrejk. Det är väl idag hon fyller år också?

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vi är inte vana vid att media så rakt på sak rapporterar på ett sätt som kan uppfattas som kritik mot Greta Thunberg. Nu är det SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström som helt enkelt gör sitt jobb, hon ska nämligen göra bland annat klimatpolitiska analyser, som påtalar skillnaden mellan Gretas linje över vad som behöver göras och det politikerna anser vara realistiskt att genomföra.
"Hon började med att hänvisa väldigt strikt till forskningen, att man måste lyssna på forskarna. Men mot slutet av året har hon blivit alltmer politisk, använt en mer klassisk vänsterretorik och man kan också säga att i och med att hon avfärdar alla politiker, hela näringslivet och deras försök och det arbete som ändå pågår här och där med att få ned utsläppen, så är hennes budskap ändå utan hopp."
I normala fall när man levererar sådan kritik så brukar det vara utan att Greta Thunbergs namn nämns, så visst kan en och annan som såg inslaget ha satt kaffet i vrångstrupen. Men SVT och även andra medier har många gånger rapporterat om att det som beslutas på klimatmötet inte kommer att räcka till om vi ska uppnå de satta målen och att det handlar om kompromisser.

Sedan delar jag -Info-s synpunkt att Greta säger väl ändå som det är. Bjerström kallar i inslaget 2019 för ett förlorat år för klimatförhandlingarna. Gretas åsikt är att vi ska göra det som krävs för att nå de tidigare uppsatta klimatmålen utan att kompromissa om det och då hon är en fristående debattör så ser jag inga problem i att hon fortsätter att jobba för sin linje. Sedan vet vi att det verkar politiskt omöjligt att vi till slut ska uppnå målet på max två grader ökad medeltemperatur.

Men jag tycker det är lite sunt att media ändå vågar andas kritik och Greta i samma mening. Åh ena sidan är hon en av världens mest betydelsefulla klimatdebattörer, å andra sidan behandlas hon just som den helt vanliga 16-åring hon är och då slipper man de tuffa frågorna. Jag gissar att media även internt har viss problematik om hur Greta ska hanteras i intervjuer och om man borde ställa tuffare frågor, men då hon inte är politiskt ansvarig utan bara en debattör så tror jag att det påverkar hur hon bemöts och hon får "snällare" frågor.

Jag måste medge att jag tillhörde dem som studsade till av Erika Bjerströms analys. I den mån jag drack kaffe just då satte jag garanterat det i halsen när hon började hänvisa till ”vänstern”. Tror t.o.m hon använde ordet vänsterpopulist. Kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare har hört det ordet i SVT. Det ger knappast positiva associationer hos en majoritet av tittarna.

Sen vet jag inte om att man kan kalla Greta för klimatdebattör. Hennes kunskaper är alldeles för grunda och begränsas till stående uttryck och floskler som t.ex 1,5 grader - our house is on fire - Parisavtalet - Keelingkurvan - sixtyseven percent - children och något dussin till. En ”riktig” debattör ställer upp i debatter med meningsmotståndare. Sådana som Greta bara avfärdar som högerextremister. Är man så arrogant ska man inte bli förvånad över att bemötas av kritik - även om man tror man har frisedel genom sin barnsliga kropp och röst.
2020-01-03, 11:00
  #25159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Därför att hon skall bli TV-personlighet och liksom sina föräldrar sätter tittarsiffror och recensioner främst. Hennes budskap är att alla skall göra vad vi kan. Om hennes kompis DiCaprio flyger Europa-USA t.o.r. I business jet för att erhålla en miljöutmärkelse eller BBC flyger för att intervjua Greta så kunde de inte bättre. Arnold äter bara biffar för han kan inget annat om han skall hålla formen.

Nej, hennes budskap är inte alls att alla ska göra vad vi kan. Det skulle nämligen inte på långa vägar räcka till att halvera CO2 och/eller att Parisavtalet uppnås, det enda hon önskar sig.

Läs på lite mer så ska du upptäcka att Greta snarare talar i termer av ”unprecedented changes in all aspects of society”. Hon är faktiskt väldigt radikal. Men en del tror bara att hon är en harmlös liten flicka som vill rädda miljön genom att uppmana andra att avstå från onödig konsumtion och flygresor. Kan det bli gulligare och mer behjärtansvärt än så?
2020-01-03, 11:07
  #25160
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nej, hennes budskap är inte alls att alla ska göra vad vi kan. Det skulle nämligen inte på långa vägar räcka till att halvera CO2 och/eller att Parisavtalet uppnås, det enda hon önskar sig.

Läs på lite mer så ska du upptäcka att Greta snarare talar i termer av ”unprecedented changes in all aspects of society”. Hon är faktiskt väldigt radikal. Men en del tror bara att hon är en harmlös liten flicka som vill rädda miljön genom att uppmana andra att avstå från onödig konsumtion och flygresor. Kan det bli gulligare och mer behjärtansvärt än så?
Det är just den luddigheten i hennes budskap som jag vill fästa uppmärksamhet på.
Självklart är konsekvenserna av hennes budskap att alla måste ändra sin livsföring radikalt.
Men hon uttrycker sig så luddigt att när man diskuterar med folk på Internet så kan de ta fram citat där hon säger att alla skall bara göra det de kan.

Sa t.ex inte BBC att Greta sagt detta när de flög för att intervjua henne.

Hennes budskap är som religion. Det går att tolka precis som det passar för stunden.
2020-01-03, 11:07
  #25161
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du ser inte en skillnad på att vara så deprimerad och ångestfylld att inte kunna äta, prata och träffa människor och göra det som hon gör nu med lite ångest? Eller vad var din poäng?
"För några år sedan åt och pratade inte Greta. Hon var en deprimerad och ångestfylld hemmasittare."
Hon pratar, verkar inte vara deprimerad, sitter inte längre hemma, men hon verkar fortfarande vara ångestfylld.

Hon mår inte bra, vare sig psykiskt eller fysiskt.
Är gravt undernärd, ser ut som elva men är snart sjutton.
Det som är extra oroande är att hon inte verka vilja eller kunna åtgärda sin undervikt, hon behöver broilerdiet under resten av sina tillväxtår, för att åtgärda yngre års undernäring, inte vegankost.
Folk ser henne som mycket yngre än vad hon är ett och ser det som charmigt, men om några år kommer hon se allt mer konstig ut, charmen kommer att ersättas av obehag.
Familjen hoppas att detta skall få henne på rätt köl, men jag ser inget lyckligt slut man kan inte vara ett barn hela livet.
__________________
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-01-03 kl. 11:47.
2020-01-03, 12:16
  #25162
Medlem
Picamagpies avatar
Greta firar födelsedagen med att ”strejka”. Ser inte ut att vara mycket folk på plats, kolla filmen
https://mitti.se/nyheter/greta-fylle...-klimatstrejk/
2020-01-03, 12:16
  #25163
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är just den luddigheten i hennes budskap som jag vill fästa uppmärksamhet på.
Självklart är konsekvenserna av hennes budskap att alla måste ändra sin livsföring radikalt.
Men hon uttrycker sig så luddigt att när man diskuterar med folk på Internet så kan de ta fram citat där hon säger att alla skall bara göra det de kan.

Sa t.ex inte BBC att Greta sagt detta när de flög för att intervjua henne.

Hennes budskap är som religion. Det går att tolka precis som det passar för stunden.
Det är nog så att det är politiker och världsledare som får axla rollen som ledare i detta förändringsarbete, inte Greta Tunberg. Om du och andra inte förstår vad forskarna säger (låt bli att göra sådant som släppa ut CO2 - men fortsätt att andas) och inte ids leta info själva så vänta på ledarnas åtgärder.
2020-01-03, 12:23
  #25164
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog så att det är politiker och världsledare som får axla rollen som ledare i detta förändringsarbete, inte Greta Tunberg. Om du och andra inte förstår vad forskarna säger (låt bli att göra sådant som släppa ut CO2 - men fortsätt att andas) och inte ids leta info själva så vänta på ledarnas åtgärder.
Skyll inte på de som lyssnar och hur andra skall läsa forskning.

Dra inte in mig i detta. Det är trollning.

Gretas budskap är mycket luddigt. Hon talar om en kommande katastrof och en stor omställning.

Samtidigt vågar hon inte ge klara direktiv om vad vi måste göra nu.

Hon är precis lika förljugen som världsledarna.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback