2020-01-02, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Hon var med och försökte dränka en man för ca 15 år sen i kurravara tillsammans med 2 kvinnor och en känd våldsverkare (man)från kurravara. Dom blev aldrig åtalade för brottet.
ja vad säger man om det där äpplet faller inte så långt
Citera
2020-01-02, 12:41
Medlem
F3ttans avatar
Har domen kommit?
Citera
2020-01-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Har domen kommit?

Domen ska komma imorgon, om den inte blir försenad.

Ska vi sia i framtiden lite?

Jag tror på följande: vållande eller grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden. Och någon grad av misshandel, inte synnerligen grov pga tidsspannet.

Jag minns inte om en åtalspunkt varit dråp, vilket hade kunnat vara en rubricering annars. Domen kommer överklagas till hovrätten, troligtvis av båda sidor.

Jag tror inte att åklagaren har kunnat bevisa mord även om de tre har erkänt att de lurat dit offret. Vet inte vad huvudvittnet, den dataspelande grannen sagt, men jag minns från fupen att han sagt att han hörde något i stil med "är han skadad? ".

Vad tror ni som är lite mer insatta än mig i juridik (alla utom Mofasti med andra ord)?
Citera
2020-01-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn

Jag tror på följande: vållande eller grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden. Och någon grad av misshandel, inte synnerligen grov pga tidsspannet.

Jag minns inte om en åtalspunkt varit dråp, vilket hade kunnat vara en rubricering annars. Domen kommer överklagas till hovrätten, troligtvis av båda sidor.

Jag tror inte att åklagaren har kunnat bevisa mord även om de tre har erkänt att de lurat dit offret. Vet inte vad huvudvittnet, den dataspelande grannen sagt, men jag minns från fupen att han sagt att han hörde något i stil med "är han skadad? ".

Vad tror ni som är lite mer insatta än mig i juridik (alla utom Mofasti med andra ord)?

Mord 12-14 år i tingsrätten för samtliga, hovrätten kommer sedan säga dråp/grovt vållande och det kommer landa nånstans 6-10 år
Griftefridsbrottet konsumeras isf av det grövre brottet
Citera
2020-01-02, 16:20
Medlem
Citat:

Ja, som sædvanlig skulle du være spydig. Du turde ikke tage debatten tidligere. Men jeg har kontakter inden for den juridiske verd udover den undre verd.

Tro dog ikke på den såkaldte levetid, men desværre vil advokaterne lykkes med at reducere tiden. Bedre at tage det for hoveretten.
Citera
2020-01-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ja, som sædvanlig skulle du være spydig. Du turde ikke tage debatten tidligere. Men jeg har kontakter inden for den juridiske verd udover den undre verd.

Tro dog ikke på den såkaldte levetid, men desværre vil advokaterne lykkes med at reducere tiden. Bedre at tage det for hoveretten.
Nej, du har inga kontakter alls, och det vet vi vid det här laget. Du skulle sluta skriva här för länge sen, så sluta med det och låt de som har insikt i det här sköta tråden. Det kommer väldigt bra info från de som faktiskt har varit i stan längre än på ett turistvisum :P

Infiltrerad: vill du utveckla dina tankar kring varför du tror att det går att fälla dem för mord? Skulle vara intressant med såna reflektioner.
Citera
2020-01-02, 20:42
Medlem
Citat:
Nej, du har inga kontakter alls, och det vet vi vid det här laget. Du skulle sluta skriva här för länge sen, så sluta med det och låt de som har insikt i det här sköta tråden. Det kommer väldigt bra info från de som faktiskt har varit i stan längre än på ett turistvisum :P

Infiltrerad: vill du utveckla dina tankar kring varför du tror att det går att fälla dem för mord? Skulle vara intressant med såna reflektioner.

Som sagt har jeg meget had til at skrive her, men folk beder mig konstant om at komme tilbage med en sans i tråden.

Og jeg kender Kiruna, jeg bor her, du vidste ikke, at der var en kiosk i tuolla i 90'erne? Hvilken mad kunne du købe på e10an før?

Og vidste du, at det siges at være hjemsøgende på hospitalet?

Nej, bestemt ikke fordi du ikke kan Kiruna så godt som jeg.

Jeg tror, ​​i kan dømme for mord ved domstolen, det er indlysende, at deres advokater er kompetente og fik dem til at prøve at få det til at se ud som en fejl, hvis de ved et uheld myrdede ham ved en fejl, hvis de ikke var begyndt at brænde og grave ned i en myr i Parakka uden at blive underrettet direkte med politi.

Vi får se, men jeg tror, ​​at den bedste effekt er appelretten.
Citera
2020-01-02, 22:02
Medlem
Well, jag har inte varit i Kiruna så nej, jag kan inte staden så bra. Men många i tråden kan den rätt bra (du inte inräknad dock)
Citera
2020-01-02, 23:28
Medlem
Citat:

Jag tror helt enkelt tingsrätten dömer hårdare än vad bevisningen medger, jag tror inte åklagarens bevisning håller för mord i hovrätten.

Misshandeln går som grov misshandel, nu dog han olyckligtvis av misshandeln och slagsmålet där de var tre mot en, men för mord ska det ju finnas uppsåt -tror tr möjligen kommer gå på likgiltighetsuppsåt.

Imorgon vet vi
Citera
2020-01-03, 00:05
Medlem
Tack för ett intressent inlägg. Likgiltighetsuppsåt har jag svårt att förstå juridiskt just eftersom det i grund och botten gör ett antagande om att människor ska ha någon sorts grundförståelse för något. I det här fallet borde de misstänkta ha förstått att det som de gjorde kunde orsaka andningsstopp (som då var dödsorsaken).

Det kan verka självklart för en vanlig dödlig att förstå det, men går det att göra ett antagande att alla ska fatta en sån sak? Det är det som jag hänger upp mig på lite. Med reservation för att jag inte är juridiskt bevandrad.

Aja. Vi får läsa domen snart och en användare har ju sagt att den ska lägga upp ljudfiler från rättegången när användaren får tag i dessa.
Citera
2020-01-03, 01:21
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Tack för ett intressent inlägg. Likgiltighetsuppsåt har jag svårt att förstå juridiskt just eftersom det i grund och botten gör ett antagande om att människor ska ha någon sorts grundförståelse för något. I det här fallet borde de misstänkta ha förstått att det som de gjorde kunde orsaka andningsstopp (som då var dödsorsaken).

Det kan verka självklart för en vanlig dödlig att förstå det, men går det att göra ett antagande att alla ska fatta en sån sak? Det är det som jag hänger upp mig på lite. Med reservation för att jag inte är juridiskt bevandrad.

Aja. Vi får läsa domen snart och en användare har ju sagt att den ska lägga upp ljudfiler från rättegången när användaren får tag i dessa.

Åklagaren gjorde en poäng i sitt slutanförande av att de var vuxna män som alla borde förstå att de dödade BO när han inte kunde andas. Speciellt när de gick på honom igen efter första andningsuppehållet. Jag förstod det som att det var därför mord, men det kan förstås också ses som en anledning till likgiltighet. Åklagaren yrkade på 18 år för samtliga.

Markus advokat kämpade för att misshandeln skulle ha varit under fem minuter och att det var av normalgraden. Därför bara ge hans klient 3,5 år.

I morgon klockan 11 får vi se.
Citera
2020-01-03, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
I morgon klockan 11 får vi se.

Är du helt säker på att domen ska meddelas på lördag? Låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in