Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-02, 09:59
  #25129
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gott Nytt År tillönskas alla!

Går under och går under, men vad innebär en ”irreversible climate breakdown”? Som bara kan hejdas (om än med bara 67 % sannolikhet) om den fossila förbränningen minst halveras inom 10 år, vilket bland annat skulle kräva tekniska lösningar som Greta själv medger ännu inte finns tillgängliga. Hon har därmed bara ”bad news” att komma med.
Var det inte 50% chans? Jag hänvisar till din utmärkta post
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

I vilket fall är det larvigt hur Greta-supportrarna nu backar och verkar säga att "läget är inte så farligt" bara för att hon skall tillbaka till plugget vilket hon tidigare påstått var meningslöst samt stylas om till TV-värdinna.

"Our house is on fire! I want you to panic! Entire ecosystems are collapsing." verkar glömda nu.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-02 kl. 10:27.
2020-01-02, 10:10
  #25130
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Medge att ni Greta-beundrare själva inte tror på hennes skräckscenarier. Eller är det för att dämpa er klimatångest som ni ägnar er åt ändlösa diskussioner om olika skolformer, läroplaner och skolnamn i Södertälje?

Borde ni inte följa Gretas råd och agera som om our house is burning eftersom det faktiskt (enligt henne) är det?
Jag medger att debatten kan bli lite polariserad när vi ser varandra som "Gretahatare" respektive "Gretabeundrare" och däremellan finns inget annat. Jag kan själv bidra till det. Personligen lever jag inte som Greta lär. Faktum är att jag skiter i klimatet i praktiken. Jag äter kött, gärna rött kött, jag tar bilen vart jag än ska och på sin höjd sopsorterar jag lite pliktskyldigt. Anledningen till att jag överhuvudtaget är med i den här debatten är för att jag gillar unga människor som engagerar sig i annat än smink och skönhet och Greta har fått ett fantastiskt genomslag genom att driva en fråga hon tror på. Jag stöttar henne i att göra det och om folk vill lyssna på henne så är det fine för mig.

Jag tycker också genuint illa om det hat som sprids mot Greta och hennes familj. Varför ska hon behöva utstå hat för bara för att hon driver en fråga som ogillas av många andra? En bra diskussion och saklig kritik mot Greta är på sin plats, men i den här tråden och på många andra ställen sitter folk som uppenbart har en skrämmande låg IQ och sitter och kallar Greta för "utvecklingsstörd", att "fanskapet" borde låsas in och att hon är ful etc. (som om det har med saken att göra?).

Sedan är det oundvikligt att vi går mot ett minskat utsläpp av koldioxid. Många företag jobbar på det idag och jobbar mot ett hållbart samhälle. Byggbranschen som är en stor miljöbov arbetar stenhårt för detta genom att byta ut material och bygga mer hållbart. Och ärligt, vetenskapen står bakom detta och då kan man välja att lyssna på vetenskapen som Greta förordar, eller så kan man läsa på obskyra hemsidor utan marginaler i layouten och med oklara avsändare som hävdar att klimathotet är en bluff
2020-01-02, 10:25
  #25131
Medlem
HerrGickhans avatar
Egentligen är det hela ganska enkelt. Det är mänskligheten det är fel på och det på många olika sätt. Det Greta, liksom många andra vid sidan om henne, pläderar är att människan måste ändra sitt beteende.

Hur reagerar då mänskligheten på detta? Jo de upphöjer henne till filmstjärnestatus och låter henne få all den uppmärksamhet som finns att få. Hon paraderas in i olika sammanhang och får olika slags priser.

Ingen funderar ett ögonblick på vad som ska ske i nästa steg och hur pass lämpligt det är att göra en 16-åring till Messias. Mänskligheten behöver tillbe något eller någon och nu har den i all sin simpla enkelhet funnit utlopp för detta.

Gretas föräldrar borde vara lite mer påpassliga för att minska den exponering hon utsätts för i en värld där allt är svart eller vitt, allt eller inget.
2020-01-02, 10:27
  #25132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hon får väl passa på och njuta i rampljuset så länge det varar. Det lär knappast hålla på i all framtid. Ska jag gissa tror jag att det slutar långt innan år 2030.

Kan förstå att du håller tummarna blå. Hur kommer det annars att gå för alla bittra olyckskorpar som ondgjort sig över ett 16-åring som framgångsrikt slagits för det som hon tror på.

Fast även om så vore. Är du själv ledsen över de framgångar som du har haft i livet bara för att de inte varade för evigt? Hade du önskat att de aldrig hade skett?

Sen har jag svårt att låta bli att le när du tycker att ett barn skulle behöva ta ansvar för vad internationella organ och forskare över hela världen varnar för. Det hade varit som att skylla fredsrörelsen på 80-talet för att det aldrig blev ett tredje världskrig.
__________________
Senast redigerad av Krmkr 2020-01-02 kl. 10:41.
2020-01-02, 10:43
  #25133
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur reagerar då mänskligheten på detta? Jo de upphöjer henne till filmstjärnestatus och låter henne få all den uppmärksamhet som finns att få. Hon paraderas in i olika sammanhang och får olika slags priser.
Det är ett framgångskoncept att få unga människor som frontfigurer i frågor som till synes berör deras egen framtid, t.ex. klimatfrågan och fred på jorden etc. Greta har blivit en symbol för klimatrörelse och ingen av oss kan väl säga att de som driver på för att minska utsläppen har förlorat på det. Tvärtom, Greta är en frontfigur som många lyssnar på inklusive många av världens ledare. Greta kan stå och tala på konferenser och skälla ut vuxenvärlden och de som inte gjort tillräckligt för klimatet och det får effekt. För vem lyssnar egentligen på en medelålders man i grå kostym som säger det många andra före honom sagt, att vi måste jobba mot att nå klimatmålen?

Helt osökt när jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på denna korta video med Sven Melander där han tydligt visar hur framgångsrikt det kan vara att föra fram barn som säger att de vill ha fred på jorden

https://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM
2020-01-02, 11:42
  #25134
Medlem
wwrs avatar
Jag undrar om de som har kraft att placera en okänd 15-åring på omslaget till TIME inom något år behöver räkna på klick-inkomster?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-02 kl. 11:50.
2020-01-02, 12:45
  #25135
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du ser det inte alarmerande när en 16 år gammal individ får fritt spel, man höjer det till skyarna?
Är det fantastiska att hon upplyser oss, för annars ser/hör jag inget specifikt förutom förlorad barndom samt lyssna på forskarna eller har jag missat något?

Greta är en skicklig och framgångsrik aktivist som lyft miljön på agendan, en av vår tids stora samhällsfrågor. Hon är ett fenomen. Jag blir generellt glad när ungdomar engagerar sig för något som de brinner för. Att det dessutom har gett Greta en biljett ur sin sociala isolering och dragit henne ur ett långvarigt depressions- och ångestträsk, gör inte historien sämre.

Jag ser det inte som mer alarmerande än tex skådespelare, idrottsstjärnor, rockstjärnor och politiska stjärnskott som når ära och berömmelse i tidiga år. Men visst, Blondinbella, Zara Larsson mm har också haft sina bittra och avundsjuka belackare genom åren. I min värld är dylikt jante-beteende generande patetiskt och jag är övertygad om att det grundas på egna tillkortakommanden, en bristande självkänsla och en taskig självkännedom.
2020-01-02, 13:04
  #25136
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
men skillnaden är att översittaren Clarksons kommentarer på sedvaligt vis var nedlåtande och hånfulla, medans gentlemannen Meatloaf bara verkar tycka att "I won't do that" angående klimatcharaden.

When you really really need it the most då kommer gamle Köttfärslimpan fram och säger sanningen! Bra!
Visst Clarkson är/spelar ju en ren idiot. (Med en klok dotter som visst också har egen spalt i bladen. )

Limpan tyckte nog att det har blivit för mycket "praying for the end of time". Men varför får just han utrymme i media? - Jo, han är gammal, står för manliga värden, bilar, är inte så stilig. Läsarna har fått lära sig att man inte skall lyssna på sådana personer.

Hans uttalande polariserar debatten ytterligare. Detta "påhopp" som tidningen kallade det blir ju närmast ett stöd för Greta. Hur "männen hoppar på henne". Ordet "hjärntvätt" används.

"Påhoppet" kommer i DM som alla anser vara en sk-ttidning.

I dagens medievärld får ju ungdomar lära sig att kvinnor är klokare, smartare och bättre än män på alla sätt och vis.

Jag tror t.ex inte vi får se något större medieutrymme tilldelas någon kvinnlig, ung, presentabel civilingenjör som på ett nyanserat sätt kritiserar Gretas ensidiga intrummande av dogmerna. (Ingenjören skulle definitivt också riskera en trögare karriär.)

Meatloafs inhopp stöder bara den konfliktagenda som Gretas backare försöker skapa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-02 kl. 13:49.
2020-01-02, 13:15
  #25137
Medlem
Greta får stöd av juridikprofessor efter dödshot och mild dom ...

https://www.svd.se/lagt-straff-for-a...ka-tysta-greta
2020-01-02, 13:22
  #25138
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du ser det inte alarmerande när en 16 år gammal individ får fritt spel, man höjer det till skyarna?
Är det fantastiska att hon upplyser oss, för annars ser/hör jag inget specifikt förutom förlorad barndom samt lyssna på forskarna eller har jag missat något?

Jag tror att du har missat väldigt mycket:

Citat:
Nature’s 10 - Ten people who mattered in science in 2019.

GRETA THUNBERG: Climate catalyst

Scientists have spent decades warning about climate change, but they couldn’t galvanize global attention the way that Thunberg did this year. The Swedish 16-year-old has outshone them — and many are cheering her along.

https://www.nature.com/immersive/d41...9-0/index.html


Citat:
Ja, varför inte ta del av information och fakta hos pålitliga källor som inte är beroende av klick, som tex NASA, ESA, NOAA, SMHI, EPA, IPCC, Nature, Science mm?
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
I behov av bidragsinstanser, deras trovärdighet har ifrågasatts och skall fortsätta ifrågasättas.
Men så länge Greta anser att dom är tillförlitliga, då finns det inget att ifrågasätta.

Men du ser SWEBBTV, Fria Tider, Legenden, Tony Heller, Heartland Institute m fl som mer trovärdiga i vetenskapliga sammanhang än NASA, ESA, NOAA, SMHI, EPA, IPCC, Nature, Science?
2020-01-02, 13:27
  #25139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror att du har missat väldigt mycket:







Men du ser SWEBBTV, Fria Tider, Legenden, Tony Heller, Heartland Institute m fl som mer trovärdiga i vetenskapliga sammanhang än NASA, ESA, NOAA, SMHI, EPA, IPCC, Nature, Science?

Nope tyvärr, har kikat på Gretas tal från och till samt förstår tyvärr inte hypen.
Var har jag nämnt att jag söker information via "SWEBBTV, Fria Tider, Legenden, Tony Heller, Heartland Institute"?

Folk är inte kapabla, därav söker man vägledning samt en livsstil oavsett sanningshalt.
2020-01-02, 14:20
  #25140
Medlem
wwrs avatar
Det bästa som hänt med klimatet är att Greta sadlat om från domedagsprofet till TV-värdinna. Nu har t.ex inläggen i denna tråd blivit mycket lugnare. Alla barn kommer att sova bättre om nätterna.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...7yh_fdvEXy4e_c
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-01-02 kl. 14:27.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback