Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-01, 17:36
  #25105
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Personligt ja! Men att skriva detta då? Är det inte väldigt personligt? Eller att skriva att hon är vacker och söt på Flashback!! Vad skull hon tycka om det?

#10232
inspiratoeren
Medlem
Reg: Jun 2019
Inlägg: 846
Så länge Greta inte börjar växa ordentligt, är tyvärr Greta fortfarande undernärd och har fortfarande en ätstörning! Det är också möjligt, att Greta åt extra mycket, de gånger som jag var med och förhoppningsvis kunde göra henne lite mera trygg!

Det var rätt känsligt, men jag bedömde att det var bäst, att vara ärlig och rak rörande situationen. Jag är tränad att säga som det är, så vinns förtroende! Att sopa ett problem under mattan får dessutom oftast problemet att växa sig större. Om man följer råd eller inte är betydligt mera personligt och Gretas ensak!

Att jag skrev att Greta var vacker och söt, var först för att jag tyckte och tycker det, sedan för att de med anorexi eller ätstörning har nästan alltid en negativ självbild och kroppsuppfattning av att vara fula och inte duga, och sist och inte minst för att hon fick mycket orättvis kritik här i tråden, även för sitt utseende, vilket jag försökte att balansera efter bästa förmåga!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-01 kl. 17:43.
2020-01-01, 17:46
  #25106
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Att jag skrev att Greta var vacker och söt, var först för att jag tyckte och tycker det, sedan för att de med anorexi har nästan alltid en negativ självbild och kroppsuppfattning av att vara fula och inte duga, och sist och inte minst för att hon fick mycket orättvis kritik här i tråden, även för sitt utseende, vilket jag försökte att balansera efter bästa förmåga!
Vad hjälper det Greta vad du skriver här? Läser hon tråden? Tror du att hon skulle uppskatta att du skriver på Flashback om henne, och skriver att hon är söt och vacker?
2020-01-01, 18:09
  #25107
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad hjälper det Greta vad du skriver här? Läser hon tråden? Tror du att hon skulle uppskatta att du skriver på Flashback om henne, och skriver att hon är söt och vacker?

Det jag har hört henne säga offentligt, är att hon i omfattande grad läser vad hennes motståndare skriver, och därför kan det tyvärr inte uteslutas, att hon läser även i denna tråd och/eller att andra länkar inlägg här till henne.

Jag har givetvis kommunicerat med henne via andra sociala medier, men då så mycket repostas och länkas, har jag varit angelägen att till stora delar ha i stort sett samma budskap i olika kanaler för att vara trovärdig.

Det som är korrekt är att Greta önskar att det ska vara mindre fokus på henne och mera fokus på hennes budskap. Hon vet dock att många journalister vill koncentrera sig på henne, men hon vill att de ska uppmärksamma även andra duktiga klimataktivister.

Greta har på sista tiden skickat fler gillahjärtan till mig, så hon verkar vara rätt nöjd nu med mina inlägg!

Den personliga kontakten kan dock ju aldrig ersättas av elektronisk kommunikation! När man inte ses ökar ju risken för missförstånd!
2020-01-01, 20:59
  #25108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Eh, nej. Grundsärskolan har en egen läroplan. Grundskolan har en annan. Greta Thunberg gick i grundskolan, inte i grundsärskolan.

Läroplanen avgör inte om Greta gick i en allmän grundskola eller särskola. år 1994 fick särskolan samma läroplan som den övriga grundskolan, men kallades ändå för särskola istället för allmän skola.

Även om Kringlaskolan påstås vara en specialskola, så är det frågan om barn i behov av särskilt stöd (särskola).
2020-01-01, 21:39
  #25109
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Läroplanen avgör inte om Greta gick i en allmän grundskola eller särskola. år 1994 fick särskolan samma läroplan som den övriga grundskolan, men kallades ändå för särskola istället för allmän skola.

Nej. Sedan år 2011 har grundskolan och grundsärskolan olika läroplaner:

Citat:
Från augusti 2011 har grundsärskolan en egen läroplan, Läroplan för grundsärskolan 2011.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grunds%C3%A4rskola

Se även Skollagen (2010:800):

Citat:
Skolväsendet omfattar skolformerna
...
- grundskola,
- grundsärskola,
- specialskola,
...

Läroplan
11 § För varje skolform och för fritidshemmet ska gälla en läroplan som utgår från bestämmelserna i denna lag.
Läroplanen ska ange utbildningens värdegrund och uppdrag. Den ska också ange mål och riktlinjer för utbildningen.
Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-2010-800

Greta läste efter grundskolans vanliga läroplan (LGR 11). Inte efter grundsärskolans läroplan (LGRS 11)


Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Även om Kringlaskolan påstås vara en specialskola, så är det frågan om barn i behov av särskilt stöd (särskola).

Nej. Kringlaskolan är ingen specialskola:

Citat:
Specialskola är i Sverige en skolform som framförallt riktar sig mot elever som är döva eller har hörselnedsättning. Specialskolan kan även rikta sig till elever med grav språkstörning eller synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Specialskola

Inte heller är det en särskola. Här listas Södertäljes alla särskolor upp:

https://www.sodertalje.se/skola-och-...grundsarskola/

och Kringlaskolan är inte med.

Kringlaskolan (där Greta gick) är officiellt en vanlig skola, men 30 procent av eleverna där har någon form av NPF-problem:

Citat:
Sirkka Persson är rektor på Kringlaskolan i Södertälje, en fristående F–9-skola med en hög andel elever som har en NPF-diagnos. – Av våra 430 barn har 135 barn någon form av NPF, säger hon.

https://www.specialnest.se/skola/rea...ya-mojligheter

Skolan har erfarenhet av personer med autism och kan hantera dem bra. I Gretas fall gjordes bl.a följande anpassningar:

Citat:
– Nu går jag inte längre i någon resursskola utan i en vanlig skola, men lärarna anpassar saker bra. Jag får specialhjälp.

Hur ser den specialhjälpen ut?

– Jag gillar inte att vara bland så mycket folk, så ibland sitter jag i ett tyst studierum och arbetar ensam med en lärare. Och så får jag extrastöd i form av att lärarna kanske tittar till mig någon extra gång. Det är ganska lite anpassning jag behöver nu. Förut behövde jag mer. Jag kan fungera väldigt bra nu och anpassa mig och det är för att jag har fått en mening.

https://www.expressen.se/premium/nyh...t-annorlunda-/
2020-01-01, 21:59
  #25110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Sedan år 2011 har grundskolan och grundsärskolan olika läroplaner:



Se även Skollagen (2010:800):




Greta läste efter grundskolans vanliga läroplan (LGR 11). Inte efter grundsärskolans läroplan (LGRS 11)




Nej. Kringlaskolan är ingen specialskola:



Inte heller är det en särskola. Här listas Södertäljes alla särskolor upp:

https://www.sodertalje.se/skola-och-...grundsarskola/

och Kringlaskolan är inte med.

Kringlaskolan (där Greta gick) är officiellt en vanlig skola, men 30 procent av eleverna där har någon form av NPF-problem:



Skolan har erfarenhet av personer med autism och kan hantera dem bra. I Gretas fall gjordes bl.a följande anpassningar:

Hur kan det ens vara möjligt att missförstå vad jag skrev i mitt förra inlägg. Läroplanen har inte ett dugg med saken att göra. 1994 fick särskolan exakt samma läroplan som den allmänna skolan, men kallades ändå för särskola. Ska det vara så svårt att begripa vad termen särskola innebär (skola för barn med särskilt stöd). Man behöver enbart kunna det svenska språket för att förstå innebörden i ordet särskola.

Gick Greta i skola med andra barn i en allmän skola? Om svaret är nej, då gick Greta i en särskola.
2020-01-01, 23:11
  #25111
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Hur kan det ens vara möjligt att missförstå vad jag skrev i mitt förra inlägg. Läroplanen har inte ett dugg med saken att göra. 1994 fick särskolan exakt samma läroplan som den allmänna skolan, men kallades ändå för särskola. Ska det vara så svårt att begripa vad termen särskola innebär (skola för barn med särskilt stöd). Man behöver enbart kunna det svenska språket för att förstå innebörden i ordet särskola.

Gick Greta i skola med andra barn i en allmän skola? Om svaret är nej, då gick Greta i en särskola.
Vad är det du inte förstår? Läroplanen för grundskolan heter Lgr11 och läroplanen för grundsärskolan heter Lsär11. Grundskolan och grundsärskolan har olika mål och krav vilket är begripligt. För att få gå i grundsärskolan måste du ha en intellektuell funktionsnedsättning. Det har inte Greta.
2020-01-01, 23:57
  #25112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är det du inte förstår? Läroplanen för grundskolan heter Lgr11 och läroplanen för grundsärskolan heter Lsär11. Grundskolan och grundsärskolan har olika mål och krav vilket är begripligt. För att få gå i grundsärskolan måste du ha en intellektuell funktionsnedsättning. Det har inte Greta.

Som sagt tidigare, läroplanen har ingen betydelse. Det fanns en tid när särskolorna hade exakt identisk läroplan, men kallades likt förbannat särskola.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Att du orkar. Sluta sprida felaktigheter.

Det är du som inte förstår svenska och definitionen av termen särskola. Ordet är ett samlingsnamn för skolformer som inte ingår i den allmänna skolformen. Alla andra skolformer med särskild undervisning tillhör kategorin särskola. Lär dig den svenska termen särskild, så förstår du innebörden av särskola. Greta gick i en skola utanför den allmänna skolformen med särskild undervisning.

Särskild undervisning=Särskola

Allmän undervisning=Vanlig skola
__________________
Senast redigerad av Alibabbla 2020-01-02 kl. 00:01.
2020-01-02, 00:19
  #25113
Medlem
HerrGickhans avatar
Intressant parallell under dagens SVT-program Sportens Årskrönika. Alla där, med fotbollslandslagets Janne Andersson i spetsen, är eniga om att unga stjärnor i åldern runt 20 ska betraktas som oerfarna och inte sättas under alltför stort tryck.

Ja det är kloka ord, men samtidigt ska en 16-åring (17 på fredag) i obegränsat rampljus berätta för världens ledare hur de ska göra för att rädda planeten.
2020-01-02, 00:37
  #25114
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är det du inte förstår? Läroplanen för grundskolan heter Lgr11 och läroplanen för grundsärskolan heter Lsär11. Grundskolan och grundsärskolan har olika mål och krav vilket är begripligt. För att få gå i grundsärskolan måste du ha en intellektuell funktionsnedsättning. Det har inte Greta.

Om inte verkligheten kan beskrivas på ett önskat sätt, då definierar man om orden efter sin egen fantasi. Därefter kan man beskriva verkligheten på ett önskat sätt.

De har bestämt sig för att Greta har gått i en särskola. Eftersom det helt saknas belägg för det och ingen officiell dokumentation bekräftar det utan tvärtom tydligt dementerar det, återstår bara en utväg: man definierar om ordet särskola till något eget som man hittar på från egen fantasi. Sedan kan man hävda att Greta gått i en särskola.

Påminner om:


Slutsyftet är ganska uppenbart:

Särskola förknippas med utvecklingsstörda, t.ex personer med Downs syndrom eller svåra hjärnskador. Då kan man skapa en associering mellan Greta och särskola, vilket i sin tur innebär att man kan skapa en associering mellan Greta och utvecklingsstörning / Downs syndrom / svåra hjärnskador.
2020-01-02, 00:38
  #25115
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Intressant parallell under dagens SVT-program Sportens Årskrönika. Alla där, med fotbollslandslagets Janne Andersson i spetsen, är eniga om att unga stjärnor i åldern runt 20 ska betraktas som oerfarna och inte sättas under alltför stort tryck.

Ja det är kloka ord, men samtidigt ska en 16-åring (17 på fredag) i obegränsat rampljus berätta för världens ledare hur de ska göra för att rädda planeten.
Det är ju inte direkt så att någon släpar fram Greta till podiet och tvingar henne att tala. Det är i högsta grad självvalt. Men jag håller med om att pressen kan bli hård och det är viktigt att stämma av med henne hur hon mår och känner. Det hör inte till vanligheterna att så unga människor som Greta blir så upphaussade och stora och kända för sitt politiska engagemang.
2020-01-02, 00:42
  #25116
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är ju inte direkt så att någon släpar fram Greta till podiet och tvingar henne att tala. Det är i högsta grad självvalt. Men jag håller med om att pressen kan bli hård och det är viktigt att stämma av med henne hur hon mår och känner. Det hör inte till vanligheterna att så unga människor som Greta blir så upphaussade och stora och kända för sitt politiska engagemang.

Det är ingen som släpar dit henne, men de erbjuder henne och kretsen runt henne bromsar inte. Visst noterar du väl själv att hon mer eller mindre betraktas som ett helgon? Jag tror inte att en ung människa kan sortera det på samma sätt som en vuxen.

Det är nog inte just nu den stora faran föreligger. Det kommer senare. Finns ju många exempel på barnskådespelare som det gått riktigt illa för.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback