Citat:
Ursprungligen postat av
Livsmissbrukare
Skulle du kunna göra det? Trådens ämne är trots allt just det här fallet och vill du verkligen få igenom din poäng så vore väl det ett utmärkt sätt att den i praktiken.
Jag har tagit mig en snabb titt på FUP:en nu, och det verkar inte ha varit veganism som var problemet med den lilla tösen. Hennes mamma ammade henne nämligen, och bröstmjölk var senast jag kollade, inte veganskt.
I FUP:en så står det att hon led av bland annat B12-brist och hade låga blodvärden osv, och någon magsjuka som hade hållt på i några dagar, samt ett pH-värde på så lågt som 6.9 (mycket allvarligt givetvis, för alla som har koll på pH-värdet). Nu innehåller visserligen bröstmjölk inte höga doser B12 oavsett hur mycket kött mamman äter, men det finns låga doser B12 även i bröstmjölk (0.05 mikrogram per 100 g,
källa), och det kan vara så att barnet har av någon anledning, haft svårt för att ta upp B12 (detta kan drabba alla, såväl veganer som köttätare, och gamlingar är särskilt sårbara). Det är tydligen mamman som är vegan, och om B12-bristen skulle bero på mammans veganism, ja då måste mamman också lida av grov B12-brist, vilket hade märkts av ganska tydligt på mamman (B12-brist är ganska allvarligt).
Vad som exakt var orsaken till att det här barnet blev undernärt, vet jag inte riktigt; orkar inte plöja igenom hela FUP:en just nu, och jag hittade inte så mycket om vilken kost ungen gick på, men noterade att det stod att hon bröstammas.
Ganska fascinerande ändå. Snart 1000 inlägg i tråden och de flesta mainstreamtänkare i och med deras köttautism, har suttit och slagit sig på bröstet om hur veganism är en fara för barn, utan att ens ha en rudimentär förståelse för själva ämnet och inte har läst FUP och varit helt oförmögna att dra korrekta slutsatser.
Innan jag kollade in FUP så tänkte jag att det här måste vara något fall där en efterbliven iDiot till förälder hade precis börjat med veganism, och bara gav sin unge sojamjölk och inget annat, något i den stilen liksom. Men ungen fick ju bröstmjölk, så veganism var aldrig problemet här. Att mamman är vegan spelar ingen roll; så länge mamman inte är allvarligt undernärd så kommer bröstmjölken att vara som den ska.
Citat:
Ursprungligen postat av
sankmark
Fanatism går alltid förr eller senare åt h-vetet. Ismer likt veganism eller Islamism som försöker påtvinga andra människor sin ism är alltid en återvändsgränd. Öppenhet, frihet, valfrihet kommer alltid vinna gentemot påtvingade förtryck och fanatism av alla slag.
Själv äter jag bacon/ägg varje dag och skulle aldrig komma på tanken att påtvinga andra eller ens propagera för denna gyllene frukost. Länge leve friheten för alla och envar.
Nja, alltså, vad du kallar "tvång" är nödvändigt i den här frågan, och som köttätare har du definitivt mer gemensamt med muslimer än vad veganer har. Du vet, halalslakt kompis
Det är ganska typiskt er mainstreamtänkare att försöka göra det här till en fråga om frihet och tvång och liknande retoriska floskler. Nej, det är inte en mänsklig rättighet att ödelägga allt liv på den här planeten, bara för att du gillar att äta ägg och bacon. Försök förstå, vi människor är 8 miljarder, ingen annan art på den här planeten har lika hög intelligens som vi har, och vår livsstil påverkar inte bara flora och fauna, utan även atmosfären.
Att äta kött är mycket ansvarslöst, miljöfientligt, livsfientligt och rentav brottsligt:
https://static1.squarespace.com/static/544dc5a1e4b07e8995e3effa/t/54e4d927e4b0aaf066abfcf0/1424283943008/Cowspiracy-Infographic-Metric.png
Försök använda hjärnan istället för att resonera som ett korkat kötthuvud som bara tänker med smaklökarna.
Dessutom, vilka är det som är fanatiker egentligen? Är det inte fanatiskt att mot bättre vetande och mot all etablerad vetenskap, fortsätta äta en kost som kommer att förinta allt liv på planeten? Du kanske borde snyta dig, kamma dig och skaffa lite självkritik innan du kommer här och försöker spela intellektuell.