2019-12-29, 10:26
Medlem
När vi nu har en expert i tråden, kan vi isolera vilka brister i omvårdnad som barnet ska ha utsatts för, om några?
Citera
2019-12-29, 11:02
Medlem
Nu är det ju ~8 månader sedan, men många i tråden snackar om hans karta tramadol. Få/inget av inläggen innehåller Mats uttalande (under förhör) kring drogen;

Citat:
Ursprungligen postat av Mats (FL:s frågor i kursivt)
Vart har du fått tabletterna ifrån?
Jag har tagit dem från min mamma och hon har dom på recept.

Tar du ofta Tramadol?
Nej, jag tar inte Tramadol. Jag tycker det är gift.

Vad skulle du med dem till?
Det är smärtstillande. Jag och min fru är nomader och vi måste vara förberedda på allt som i
normala fall man inte förbereder sig på. Det smärtstillande skulle vara ifall någon skulle
behöva dem vid något tillfälle vid extrem smärta.

Använder du några andra droger?
Ja, socker och kaffe.

Använder du några olagliga droger?
Nej för jag vill ta om mitt körkort.

Sanningshalten är inget jag försöker mig på att fastslå.

FUP:en
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Göteborgs Tingsrätt B 2918-19:
* Fup
Citera
2019-12-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Svårt att säga, har inte läst FUP:en själv
Skulle du kunna göra det? Trådens ämne är trots allt just det här fallet och vill du verkligen få igenom din poäng så vore väl det ett utmärkt sätt att den i praktiken.
Citera
2019-12-29, 14:31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Skulle du kunna göra det? Trådens ämne är trots allt just det här fallet och vill du verkligen få igenom din poäng så vore väl det ett utmärkt sätt att den i praktiken.
Jag har tagit mig en snabb titt på FUP:en nu, och det verkar inte ha varit veganism som var problemet med den lilla tösen. Hennes mamma ammade henne nämligen, och bröstmjölk var senast jag kollade, inte veganskt.

I FUP:en så står det att hon led av bland annat B12-brist och hade låga blodvärden osv, och någon magsjuka som hade hållt på i några dagar, samt ett pH-värde på så lågt som 6.9 (mycket allvarligt givetvis, för alla som har koll på pH-värdet). Nu innehåller visserligen bröstmjölk inte höga doser B12 oavsett hur mycket kött mamman äter, men det finns låga doser B12 även i bröstmjölk (0.05 mikrogram per 100 g, källa), och det kan vara så att barnet har av någon anledning, haft svårt för att ta upp B12 (detta kan drabba alla, såväl veganer som köttätare, och gamlingar är särskilt sårbara). Det är tydligen mamman som är vegan, och om B12-bristen skulle bero på mammans veganism, ja då måste mamman också lida av grov B12-brist, vilket hade märkts av ganska tydligt på mamman (B12-brist är ganska allvarligt).

Vad som exakt var orsaken till att det här barnet blev undernärt, vet jag inte riktigt; orkar inte plöja igenom hela FUP:en just nu, och jag hittade inte så mycket om vilken kost ungen gick på, men noterade att det stod att hon bröstammas.

Ganska fascinerande ändå. Snart 1000 inlägg i tråden och de flesta mainstreamtänkare i och med deras köttautism, har suttit och slagit sig på bröstet om hur veganism är en fara för barn, utan att ens ha en rudimentär förståelse för själva ämnet och inte har läst FUP och varit helt oförmögna att dra korrekta slutsatser.

Innan jag kollade in FUP så tänkte jag att det här måste vara något fall där en efterbliven iDiot till förälder hade precis börjat med veganism, och bara gav sin unge sojamjölk och inget annat, något i den stilen liksom. Men ungen fick ju bröstmjölk, så veganism var aldrig problemet här. Att mamman är vegan spelar ingen roll; så länge mamman inte är allvarligt undernärd så kommer bröstmjölken att vara som den ska.

Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Fanatism går alltid förr eller senare åt h-vetet. Ismer likt veganism eller Islamism som försöker påtvinga andra människor sin ism är alltid en återvändsgränd. Öppenhet, frihet, valfrihet kommer alltid vinna gentemot påtvingade förtryck och fanatism av alla slag.

Själv äter jag bacon/ägg varje dag och skulle aldrig komma på tanken att påtvinga andra eller ens propagera för denna gyllene frukost. Länge leve friheten för alla och envar.
Nja, alltså, vad du kallar "tvång" är nödvändigt i den här frågan, och som köttätare har du definitivt mer gemensamt med muslimer än vad veganer har. Du vet, halalslakt kompis

Det är ganska typiskt er mainstreamtänkare att försöka göra det här till en fråga om frihet och tvång och liknande retoriska floskler. Nej, det är inte en mänsklig rättighet att ödelägga allt liv på den här planeten, bara för att du gillar att äta ägg och bacon. Försök förstå, vi människor är 8 miljarder, ingen annan art på den här planeten har lika hög intelligens som vi har, och vår livsstil påverkar inte bara flora och fauna, utan även atmosfären.

Att äta kött är mycket ansvarslöst, miljöfientligt, livsfientligt och rentav brottsligt:

https://static1.squarespace.com/static/544dc5a1e4b07e8995e3effa/t/54e4d927e4b0aaf066abfcf0/1424283943008/Cowspiracy-Infographic-Metric.png

Försök använda hjärnan istället för att resonera som ett korkat kötthuvud som bara tänker med smaklökarna.

Dessutom, vilka är det som är fanatiker egentligen? Är det inte fanatiskt att mot bättre vetande och mot all etablerad vetenskap, fortsätta äta en kost som kommer att förinta allt liv på planeten? Du kanske borde snyta dig, kamma dig och skaffa lite självkritik innan du kommer här och försöker spela intellektuell.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-12-29 kl. 14:36.
Citera
2019-12-29, 15:38
Medlem
zarembas avatar
Vegan eller inte, vem bryr sig?

Ifrån min sida sett är dessa föräldrar helt inkompetenta till att själva ta hand om barnet.
Detta då barnet var på gränsen till att dö av undernäring.

Ska dessa ta hand om barnet i fortsättningen så vill jag att en förmyndare får ansvaret för barnet samt regelbundna uppföljningar av BVC som ska sända rapporten till förmyndare och soc.

Detta då för att eliminera risken för barnets hälsa och även framtida barn.
Dumhet och idioti är inget argument för att låta barn bli missbildade eller dö.
Citera
2019-12-29, 20:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba
Vegan eller inte, vem bryr sig?
Tydligen alla köttautister i tråden, tycker du inte?

Citat:
Ifrån min sida sett är dessa föräldrar helt inkompetenta till att själva ta hand om barnet.
Så behöver inte vara fallet. Oklart varför, eftersom det inte hade något att göra med veganism, men dottern blev magsjuk helt plötsligt och därefter började komplikationerna, som lågt pH-värde osv. Detta hade lika gärna kunnat hända om mamman åt kött. Och hade det hänt ifall mamman åt kött så hade ingen brytt sig om det här fallet, eftersom mainstream media inte hade brytt sig om att rapportera om fallet och IQ 80 maffian på Flashback hade inte heller brytt sig om att leka holier than thou och moralens väktare kring hur barn behöver kött och liknande trams.
Undernäring är en kombination av olika faktorer, så som:
  • Brist på protein, energi och olika näringsämnen i kosten.
  • Återkommande sjukdomar och infektioner, framför allt diarré.
  • Bristande omvårdnad och dålig kunskap om vilken mat barn bör få.
  • Otillräckliga vårdsystem och brist på rent vatten och sanitet.
https://blog.unicef.se/2019/04/15/visste-du-att-undernaring-oftast-inte-syns-utanpa/
^^ Får ett spädbarn vars föräldrar matar barnet med komjölk, en infektion eller diarré, ja då kan det mycket väl leda till undernäring. Notera att det inte står något om veganism.

Citat:
Detta då barnet var på gränsen till att dö av undernäring.
Ja men återigen, det hade inget med veganism att göra. Mamman ammade barnet så det var inte så att barnet bara matades sojamjölk, eller hur?

Citat:
Ska dessa ta hand om barnet i fortsättningen så vill jag att en förmyndare får ansvaret för barnet samt regelbundna uppföljningar av BVC som ska sända rapporten till förmyndare och soc.

Detta då för att eliminera risken för barnets hälsa och även framtida barn.
Dumhet och idioti är inget argument för att låta barn bli missbildade eller dö.
Der behöver inte vara så att föräldrarna är korkade, sånt här kan hända vilka föräldrar som helst, även de bästa föräldrarna. Barn har sämre immunförsvar, och den kanske viktigaste orsaken till varför spädbarn ska matas bröstmjölk och inte komjölk eller sojamjölk, beror på att bröstmjölk innehåller antikroppar och probiotiska bakterier som är kritiska för barnets utveckling av dess immunförsvar. En annan viktig faktor med bröstmjölk är till exempel om barnet ifråga har ärvt rätt intelligensmutationer, så får barnet högre IQ i vuxen ålder av att ha ammats som barn än om man inte ammar barnet (t.ex. ger barnet vanlig komjölk som ersättning för bröstmjölk). Jag gissar på att detta beror på att bröstmjölk innehåller omega-6 LA och omega-3 ALA medan komjölk är mycket fattig på dessa två enda essentiella fettsyror, och just dessa två fettsyror utgör en stor del av fettinnehållet i hjärnan.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Veganer är ju helt efterblivna , det är insekter och larver som är lösningen på alla ”våra” näringsproblem , småbebisar ska dock dias det första året i kombination med smakportioner av tillexempel mjölbaggar och syrsor (de äter dessutom av de efterblivna veganernas mat, som av olika anledningar är stapelvaror i befolkningsgrupper som inte redde ut att domictisera djur)

Kan lova att våra hjälter inte svält sitt barn halvt till döds om de inte va efterblivna och undernärda 3dvärlden wannabes hippis. Eller ja om de inte va Kambodjier då.... (de är flitiga insektsätare)
Nej, det är inte veganer som är efterblivna, och om något är efterblivet så är det att äta insekter och larver.

Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Ja, det tog lång tid för pappan att ge sig känna och skriva i tråden. Jag undrar varför han dröjde så länge och under hela tiden som tråden har funnits har folk haft frågor till honom och velat att han skulle vara med och skriva. Han verkar dessutom ha oändligt mycket att säga och argumentera med dom inte tycker som han gör.
Jag är inte pappan era iGnoranta iDioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Lebowski
-visst är det konstigt att männskligheten har överlevt hundratusentals år genom att äta kött...
Ser man på, ännu en köttautist med IQ 160. Du borde kolla på den här föreläsningen:

Debunking the paleo diet | Christina Warinner | TEDxOU:
https://www.youtube.com/watch?v=BMOjVYgYaG8
Citera
2019-12-29, 22:28
Medlem
Zezemas avatar
Ett riktigt bra exempel på vad som händer när vänstern går över styr med andra ord. Helt mentalt handikappade. Att få sin egna unge att få mineral och vitaminbrist, undernärd och svälta. Vad har hänt med Sverige egentligen???
Senast redigerad av Zezema 2019-12-29 kl. 22:33. Anledning: Stavfel
Citera
2019-12-29, 22:30
Medlem
Att man är upprörd kan jag förstå, men finns det inget uppsåt faller också resten i åklagarens bevisning.
Dom insåg helt enkelt inte vilken fara barnet utsattes för utan tvärtom trodde dom gjorde nytta.
Svårt fall men ganska uppenbart domslut.
Citera
2019-12-29, 23:38
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Att man är upprörd kan jag förstå, men finns det inget uppsåt faller också resten i åklagarens bevisning.
Dom insåg helt enkelt inte vilken fara barnet utsattes för utan tvärtom trodde dom gjorde nytta.
Svårt fall men ganska uppenbart domslut.
Hittade precis en mycket sansad, nykter och objektiv artikel angående Göteborgsfallet:

”Varför kopplas veganism samman med vanvård?”
https://www.svt.se/opinion/varfor-kopplas-veganism-samman-med-vanvard

Men artikelförfattarna David och Ajla Stenholtz måste ju vara autistiska och olämpliga föräldrar

Enligt den här artikeln så bestod flickans kost av bröstmjölk, brunt ris och frukt och grönsaker:

Föräldrar till undernärt barn döms till villkorligt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foraldrar-till-undernarda-flickan

För att spinna vidare på det, så kan det ha varit så enkelt som att under de första månaderna så var bröstmjölken från den veganska mamman inget problem, och flickan mådde bra, men när flickan började växa allt mer och hennes behov av B12 började öka, så fick flickan inte i sig tillräckligt med B12 från bröstmjölken (som oavsett vegansk eller köttdiet, är låg på B12). Eftersom B12 ansvarar för DNA- och RNA-syntesen, så är det inte otänkbart att en rad komplikationer uppstod när dotterns behov av B12 började öka ju mer månaderna gick, och därför började hon utveckla lågt blodvärde, lågt pH-värde, magsjuka osv.

Föräldrarna hade med andra ord, enkelt ha kunnat undvika hela det här dilemmat, genom att köpa Vitaprana B12 1,000 mikrogram metylkobalamin kapslar, öppnat kapslarna och dumpat B12 pulvret i bröstmjölken, och därefter hade dottern inte upplevt något hälsokrångel. Barn har visserligen inte högt behov av B12:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekommenderat_dagligt_intag#Barn_-_RDI_av_vitaminer

Så 1,000 mikrogram metylkobalamin är många gånger om mer än barnens RDI för B12, men man kan inte heller överdosera metylkobalamin (däremot bör man inte ge så stora doser cyanokobalamin till barn, pga cyanidinnehållet). Poängen är att mammans bröstmjölks innehåll av B12 sannolikt inte var problemet, utan dotterns B12 brist beror nog helt enkelt på att hon av olika skäl utvecklade B12 brist och hade utvecklat det även om mamman åt kött, och att barnet kan ha behövt B12-sprutor i ett tidigt skede (precis som nyfödda barn får vitamin K sprutor för blodkoaguleringen).

B12-sprutor är för övrigt inte specifikt tillverkade för veganer, utan vissa utvecklar helt enkelt svårigheter att ta upp B12 under olika perioder i livet.

I alla fall, föräldrarna hade otur med B12 bristen och mainstream media clickbaitar genom att skylla det hela på veganism, och kötthuvudena i den här tråden som saknar egen tankeförmåga, instämmer i kören.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-12-30 kl. 00:02.
Citera
2019-12-30, 00:18
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Hittade precis en mycket sansad, nykter och objektiv artikel angående Göteborgsfallet:

”Varför kopplas veganism samman med vanvård?”
https://www.svt.se/opinion/varfor-kopplas-veganism-samman-med-vanvard

Men artikelförfattarna David och Ajla Stenholtz måste ju vara autistiska och olämpliga föräldrar

Enligt den här artikeln så bestod flickans kost av bröstmjölk, brunt ris och frukt och grönsaker:

Föräldrar till undernärt barn döms till villkorligt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/foraldrar-till-undernarda-flickan

För att spinna vidare på det, så kan det ha varit så enkelt som att under de första månaderna så var bröstmjölken från den veganska mamman inget problem, och flickan mådde bra, men när flickan började växa allt mer och hennes behov av B12 började öka, så fick flickan inte i sig tillräckligt med B12 från bröstmjölken (som oavsett vegansk eller köttdiet, är låg på B12). Eftersom B12 ansvarar för DNA- och RNA-syntesen, så är det inte otänkbart att en rad komplikationer uppstod när dotterns behov av B12 började öka ju mer månaderna gick, och därför började hon utveckla lågt blodvärde, lågt pH-värde, magsjuka osv.

Föräldrarna hade med andra ord, enkelt ha kunnat undvika hela det här dilemmat, genom att köpa Vitaprana B12 1,000 mikrogram metylkobalamin kapslar, öppnat kapslarna och dumpat B12 pulvret i bröstmjölken, och därefter hade dottern inte upplevt något hälsokrångel. Barn har visserligen inte högt behov av B12:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rekommenderat_dagligt_intag#Barn_-_RDI_av_vitaminer

Så 1,000 mikrogram metylkobalamin är många gånger om mer än barnens RDI för B12, men man kan inte heller överdosera metylkobalamin (däremot bör man inte ge så stora doser cyanokobalamin till barn, pga cyanidinnehållet). Poängen är att mammans bröstmjölks innehåll av B12 sannolikt inte var problemet, utan dotterns B12 brist beror nog helt enkelt på att hon av olika skäl utvecklade B12 brist och hade utvecklat det även om mamman åt kött, och att barnet kan ha behövt B12-sprutor i ett tidigt skede (precis som nyfödda barn får vitamin K sprutor för blodkoaguleringen).

B12-sprutor är för övrigt inte specifikt tillverkade för veganer, utan vissa utvecklar helt enkelt svårigheter att ta upp B12 under olika perioder i livet.

I alla fall, föräldrarna hade otur med B12 bristen och mainstream media clickbaitar genom att skylla det hela på veganism, och kötthuvudena i den här tråden som saknar egen tankeförmåga, instämmer i kören.
Det är att förenkla problemet väldigt mycket, att göra det till en fråga om att det var B12-brist, vad den nu var orsakad av. Det är också att förenkla det hela att likaväl göra det hela till en fråga om att man kan skylla det på att föräldrarna gav flickan en ensidig vegansk kost. Den största anledningen till att flickan var gravt undernärd och höll på att dö var naturligtvis den att föräldrarna gav henne alldeles för lite att äta. Båda var (är) missbrukare som haft väldigt lite pengar och dom pengarna som dom haft har dom prioriterat att lägga på droger och främst cannabis. Föräldrarna kunde klara sig själva med så lite mat då dom är vuxna, men den lilla flickan klarade det inte då hon växte och hade helt andra behov.
Citera
2019-12-30, 00:32
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Det är att förenkla problemet väldigt mycket, att göra det till en fråga om att det var B12-brist, vad den nu var orsakad av. Det är också att förenkla det hela att likaväl göra det hela till en fråga om att man kan skylla det på att föräldrarna gav flickan en ensidig vegansk kost. Den största anledningen till att flickan var gravt undernärd och höll på att dö var naturligtvis den att föräldrarna gav henne alldeles för lite att äta. Båda var (är) missbrukare som haft väldigt lite pengar och dom pengarna som dom haft har dom prioriterat att lägga på droger och främst cannabis. Föräldrarna kunde klara sig själva med så lite mat då dom är vuxna, men den lilla flickan klarade det inte då hon växte och hade helt andra behov.
Kanske det, jag är inte insatt i föräldrarnas eventuella historik av drogmissbruk, men om det stämmer det du säger, ja då är ju återigen veganism inte problemet här, eller hur?

Faktum är dock att enligt FUP så hade barnet B12-brist och järnbrist, vilket kan bero på att hon fick för lite mat, eller helt enkelt hade otur och råkade på en infektion och därmed utvecklade magsjuka vilket ledde till undernäring osv. Du vet, shit happens liksom.

Sedan innehåller ju inte bröstmjölk kopiösa mängder näring direkt (under 2 gram protein per 100 g), så även om föräldrarna hade ont om pengar till mat så behöver ju inte barn i den åldern mat som kostar 10,000 kr i månaden liksom.

Min poäng är att under hela den här trådens gång har det varit en konfirmeringsbias här bland de korkade köttätarna, som inte förstår sig på näringslära, inte förstår vad de pratar om, och vill bara ryggdunka varandra att veganism gör barn undernärda. Tror du på fullaste allvar att det inte förekommer barn i den här tjejens ålder, Ralephka eller vad hon heter, som blir undernärda trots att föräldrarna lever ett stabilt, drogfritt liv och inte är veganer? Skillnaden mellan sådana fall och detta fall, är att det inte finns något större nyhetsvärde om föräldrarna inte är veganer, medan om Afrobladet skriver att "VEGANSKA FÖRÄLDRAR SVÄLTE SITT BARN", ja då clickar de iGnoranta iDioterna direkt på en sådan artikel.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-12-30 kl. 00:38.
Citera
2019-12-30, 01:04
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Kanske det, jag är inte insatt i föräldrarnas eventuella historik av drogmissbruk, men om det stämmer det du säger, ja då är ju återigen veganism inte problemet här, eller hur?

... Tror du på fullaste allvar att det inte förekommer barn i den här tjejens ålder, Ralephka eller vad hon heter, som blir undernärda trots att föräldrarna lever ett stabilt, drogfritt liv och inte är veganer

Helt rätt, veganismen är inte det största problemet och naturligtvis finns det massvis med exempel på föräldrar till små barn som är veganer och som lever ett stabilt drogfritt liv, som klarar av sina barn med kost och allt, utan problem. I fallet med flickan så var föräldrarna allt annat än stabila och levde som nomader, utanför samhället, och som missbrukare dessutom. Väldigt olämpliga föräldrar helt enkelt som knappt ville ta sin dotter till sjukhus när hon var dålig och döende. Med ett nödrop och med hjälp av andra kom dom till sjukhus och fick hjälp i sista sekunden.

Om veganer kan man konstatera att det finns en herrans massa fanatiker och många som är missbrukare (framförallt stoners) som tar det hela alldeles för långt. En del har konstiga idéer, som föräldraparet till flickan, som hade varit inne på det här med att leva som lufterianer och det är väldigt extremt. Jag känner själv flera helt normala veganer och även dom som har barn och det är inga problem för dom. Jag känner också många veganer som är helt fanatiska och som missbrukar och tyvärr är det dom som ger veganismen ett dåligt ansikte och som får folk att bunta ihop alla veganer till extremister. Det är synd men det är ett faktum att många människor med olika problem söker sig till sånt som extremt, som det här med veganismen till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in