Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-25, 22:39
  #73
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Det man kan se är att på pappret står det;

"BEGÄRAN AV KONTROLL AV UMGÄNGE (TILL (?) sen blir det suddigt men på nästa rad)
GRÖNBERG 480510-7416."

Vem har Sveriges dödsbok tillgänglig och kan kolla avlidna mot det här? Är inte säker på det suddiga personnumret.
Jan-Olov Grönberg med detta personnummer avled 1999-04-03 i Säters kommun i Dalarna enligt Sveriges dödbok 1901-2013.
Citera
2019-12-25, 23:03
  #74
Avstängd
Vet en som sa efter TV-programmet om Kurre (såsom varande rik med många miljoner o samtidigt
mycket udda o umgicks med icke-miljonärer) - Han kommer att bli robbad - tyvärr blev denne man
sannspådd men det slutade tyvärr mycket värre för Kurre.
Citera
2019-12-28, 21:00
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vet en som sa efter TV-programmet om Kurre (såsom varande rik med många miljoner o samtidigt
mycket udda o umgicks med icke-miljonärer) - Han kommer att bli robbad - tyvärr blev denne man
sannspådd men det slutade tyvärr mycket värre för Kurre.

Det skrevs i tråden redan för 10 år sen:

Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
Kurre bodde vid Älta/Hästhagen/Nacka men blev ivägkörd. Kurre hade dock ett antal millar & köpte aktuellt hus.

När jag såg programmet tänkte jag - han kommer att bli robbad - nu blev det värre eftersom han blev RÅNmördad.

Trist fall - men kurre kände &så ett antal alkisar som han &så hjälpte.

Kurre levde lite utanför & kom därför i kontakt med folk på livets skuggsida vilka han &så ömmade för,
Citera
2019-12-29, 19:49
  #76
Medlem
Det är jävligt märkligt om det som står i trådens näst sista sida stämmer.

Samma rånarliga var misstänkt för flera andra brott mot äldre personer... detta under flera år? Och polisen lyckades inte gripa någon, varken före eller efter rånmordet på herr Hellström?
Citera
2020-01-20, 16:41
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jan-Olov Grönberg med detta personnummer avled 1999-04-03 i Säters kommun i Dalarna enligt Sveriges dödbok 1901-2013.

Låter bra mkt konstigt.. kan du se om han kom därirån Dalarnas län också eller? Jag har inte dom här programvarorna tillgängliga på denna PC.

Polisen verkar tro att det var finska GM och zigenare har någon föreslagit i tråden.. de här namnet passar inte alls in i mallen.
Citera
2020-01-20, 20:59
  #78
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Låter bra mkt konstigt.. kan du se om han kom därirån Dalarnas län också eller? Jag har inte dom här programvarorna tillgängliga på denna PC.

Polisen verkar tro att det var finska GM och zigenare har någon föreslagit i tråden.. de här namnet passar inte alls in i mallen.

Han är född och uppvuxen i Dalarna, men i Sveriges Befolkning 1975, 1980, 1985 samt 1990 finns han på adressen Edinsvägen 11 i Nacka. Tillbaka i Dalarna vid sin död 1999, som sagt.

Ingen av hans föräldrar är född i Finland, och jag kan inte hitta namnet Grönberg i något register över romska efternamn.
Citera
2020-01-21, 02:28
  #79
Medlem
skalpersons avatar
I Quarrels inlägg från i mars 2019 med länk till Mitt i-artikelnämndes:
Citat:
Samlaren i Nacka
6 april 1992 mördades 71-årige Kurt Hellström i sitt hem i Nacka. På mordnatten bröt sig tre personer in i villan och band Kurt Hellström och hans flickvän. Flickvännen överlevde men Kurt Hellström kvävdes till döds av trasor som gärningspersonerna stoppade i hans mun.

Detta är ett av tre fall som står på tur att skickas till NFC för familjesökning i dna-registret.
Vad har hänt sedan dess? Hur har det gått vid NFC?
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Det är jävligt märkligt om det som står i trådens näst sista sida stämmer.

Samma rånarliga var misstänkt för flera andra brott mot äldre personer... detta under flera år? Och polisen lyckades inte gripa någon, varken före eller efter rånmordet på herr Hellström?
Polisens arbete verkar ha lämnat en del övrigt att önska.
Anmärkningsvärt angående om de hade misstänkta personer - som också rånat andra - och dessa kommit undan.

Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Inte så lätt att länka en artikel från 1994...
Att inte ens ha en rubrik på artikel eller källa (utan bara droppa ett citat i tråden någonstans ifrån) är tillsammans med ditt svar uselt, ett klart lågvattenmärke.
__________________
Senast redigerad av skalperson 2020-01-21 kl. 02:45.
Citera
2020-01-21, 18:38
  #80
Medlem
Skaraborg2s avatar
TV-programmet om Kurt Hellström.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vet en som sa efter TV-programmet om Kurre (såsom varande rik med många miljoner o samtidigt
mycket udda o umgicks med icke-miljonärer) - Han kommer att bli robbad - tyvärr blev denne man
sannspådd men det slutade tyvärr mycket värre för Kurre.

Jag såg också det här programmet om Kurt Hellström och sa också efter programmet att han kommer att bli rånad.

Flera andra som jag känner hade också sett det och sa precis samma sak. Tyvärr förlorade han också livet p. g.a. rånet.
Citera
2020-01-24, 21:10
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalperson
I Quarrels inlägg från i mars 2019 med länk till Mitt i-artikelnämndes:Vad har hänt sedan dess? Hur har det gått vid NFC?Polisens arbete verkar ha lämnat en del övrigt att önska.
Anmärkningsvärt angående om de hade misstänkta personer - som också rånat andra - och dessa kommit undan.

Att inte ens ha en rubrik på artikel eller källa (utan bara droppa ett citat i tråden någonstans ifrån) är tillsammans med ditt svar uselt, ett klart lågvattenmärke.

Har du själv bidragit med några höjdpunkter till tråden då?
Citera
2020-04-09, 18:39
  #82
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

https://olostafall.wordpress.com/202...urt-hellstrom/

Citat:

"1992. Året då USA och Ryssland deklarerar ett formellt avslut på kalla kriget. Då Bingolotto börjar sändas nationellt i Sverige och vi inför tjugokronorssedeln. Men det är också året då ett rånmord skakade om nackaborna. Ett rånmord som trots DNA-spår och gediget polisarbete, nu 2020, fortfarande är ett av Sveriges mest omtalade olösta fall. Mitt i familjetäta Saltsjö-Duvnäs mördas Kurt Hellström i sitt eget hem."
Citera
2023-05-01, 08:41
  #83
Medlem
Samma liga misstänks också ligga bakom minst sex andra brutala åldringsrån som ägt rum i mellersta och södra Sverige under de senaste två åren.

Våren -92 överfölls och rånades en 78-årig man i Skövde.

Våren -92 överfölls och rånades en 88-årig man i Örebro.

Våren -92 överfölls och rånades en 81-årig kvinna i Nybro utanför Kalmar.

Våren -90 överfölls och rånades en 71-årig kvinna i Älmhult.

Hösten -90 överfölls och rånades en 82-årig man i Älmhult.

Hösten -89 överfölls och rånades en 73-årig kvinna i Falköping.


- Offren har alla varit gamla och ensamstående. De har överfallits i sina hem, bundits och rånats, säger kriminalinspektör Jan Ullén.

Precis som Karin och Erik överraskades Kurre Hellström och hans kvinnliga vän i sömnen av en grupp män och kvinnor som brutit sig in i villan.

- Kvinnan vaknade av att en person höll strypgrepp om henne. Innan hon förlorade medvetandet blev hon bunden till händer och fötter, säger Jan Ullén.
Citera
2023-05-01, 10:43
  #84
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Det fanns alltså en dokumentär om gubben som visades på tv ett tag innan mordet-finns den tillgänglig nånstans(öppet arkiv,youtube,torrent,annan plats)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback