Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-28, 17:27
  #1
Medlem
MAX-HIMs avatar
När jag söker på Google bilder och använder motsvarande engelska ord för "vita par" respektive "svarta par" ("white couples" resp. "black couples"), så får jag i ena sökningen inte alls det resultat jag förväntar mig. En bildsökning på "vita par" leder till få bilder på helt vita par, oftast är det en eller flera svarta personer med i bilden. När jag å andra sidan söker på "svarta par" så får jag endast svarta par?!

Så, varför det här konstiga resultat? Är det frågan om en censur från Google (GOOLAG skämtsamt ), som de medvetet lagt in i sina algoritmer? Själv tror jag det, och därför placerar jag denna trådstart här.

Får ni samma resultat som jag om ni söker på samma sökord, det vill säga, om ni var för sig söker på orden "white couples" resp. "black couples"? Om ni får samma resultat, vad tror ni är anledningen till detta besynnerliga utfall? Varför gör man så här från Google?

Det borde vara många som klagar på att Google inte levererar rätt information, istället väljer de att helt uppenbart diskriminera vita människan (i vita västvärlden dessutom).
Citera
2019-12-28, 17:31
  #2
Medlem
Aradins avatar
Här finns det hela förklarat

https://www.seroundtable.com/google-...ist-26904.html


"We don't. As it turns out, when people post images of white couples, they tend to say only "couples" & not provide a race. But when there are mixed couples, then "white" gets mentioned. Our image search depends on heavily words -- so when we don't get the words, this can happen."
Citera
2019-12-28, 17:39
  #3
Medlem
53....so whats avatar
Lika illa om inte värre om du söker: white man and black woman
Citera
2019-12-28, 17:50
  #4
Medlem
deludeds avatar
Ett enormt mysterium...
Ett multinationellt företag med näst intill monopol som har sökalgoritmer som är till nackdel för vita européer.
Citera
2019-12-28, 17:51
  #5
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Här finns det hela förklarat

https://www.seroundtable.com/google-...ist-26904.html


"We don't. As it turns out, when people post images of white couples, they tend to say only "couples" & not provide a race. But when there are mixed couples, then "white" gets mentioned. Our image search depends on heavily words -- so when we don't get the words, this can happen."
Jag hade kunnat köpa din förklaring, men söker man på "Swedish couple" får man också upp svartmuskiga män med vita kvinnor.
Citera
2019-12-28, 17:55
  #6
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deluded
Ett enormt mysterium...
Ett multinationellt företag med näst intill monopol som har sökalgoritmer som är till nackdel för vita européer.
Fimpa google och använd "duckduckgo"
inget pkfilter inbyggt i den sökmotorn.
Edit bildlänk
https://forumbilder.com/i/roJB
__________________
Senast redigerad av nezzom 2019-12-28 kl. 17:57. Anledning: Tilllägg
Citera
2019-12-28, 17:57
  #7
Medlem
deludeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Fimpa google och använd "duckduckgo"
inget pkfilter inbyggt i den sökmotorn.
Gör redan detta ihop med yandex.com
Citera
2019-12-28, 17:58
  #8
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Här finns det hela förklarat

https://www.seroundtable.com/google-...ist-26904.html


"We don't. As it turns out, when people post images of white couples, they tend to say only "couples" & not provide a race. But when there are mixed couples, then "white" gets mentioned. Our image search depends on heavily words -- so when we don't get the words, this can happen."


Jag läste artikeln du länkade. Den text som du citerade ovan verkar vara en förklaring från någon som heter Danny Sullivan, men nästan alla som kommenterar den här förklaring från Danny kallar den för "bullshit"!
Skulle tro att det finns en teknik som lätt kan sålla bort ovidkommande bilder (baserat endast på bildens innehåll, och inte bara på ord som används för att beskriva bilden). Säkert tillämpar Google redan den här tekniken, för annars skulle Goolgle bilder formligen svämma över av felaktiga bilder bara för att folk har använt felaktiga ord som beskriver bilden.

Därför tror jag att man från Googles sida medvetet försöker styra tankarna och därmed handlingarna (i en viss riktning) för vita människan, eftersom bilder påverkar våra tankar.
__________________
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-12-28 kl. 18:07.
Citera
2019-12-28, 18:05
  #9
Medlem
Aradins avatar
Söker man på "couples" så får du bara vita människor i bilderna, precis som Danny Sullivan indirekt förklarade.
Ingen konspiration här.
Citera
2019-12-28, 18:06
  #10
Medlem
Aradins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
Jag hade kunnat köpa din förklaring, men söker man på "Swedish couple" får man också upp svartmuskiga män med vita kvinnor.

Sök på bara "couples" En förkrossande majoritet vita på bilderna.
Citera
2019-12-28, 18:10
  #11
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Söker man på "couples" så får du bara vita människor i bilderna, precis som Danny Sullivan indirekt förklarade.
Ingen konspiration här.

Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Sök på bara "couples" En förkrossande majoritet vita på bilderna.


Min Google bild-sökning på Couples" gav inte endast vita människor utan en blandning av olika etnicitet. Kanske varierar algoritmerna var man befinner sig i världen, det verkar så.

Så för mig stämmer inte Dannys förklaring. Och ja, jag tror definitivt på en konspiration mot vita människan.
__________________
Senast redigerad av MAX-HIM 2019-12-28 kl. 18:13.
Citera
2019-12-28, 18:17
  #12
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
Sök på bara "couples" En förkrossande majoritet vita på bilderna.
Det stämmer, men det förklarar inte varför "Swedish couple" ger sådan fördel till svart man + vit kvinna i resultaten. Det är något mystiskt med algoritmerna.

En likadan sökning på norska, danska, tyska och franska par ger nästan bara vita par.

"Asian couple" gav ett rasblandat par: En asiatisk man med svart kvinna Den kombon ser man inte ofta i "naturen"

"Black couple" ger givetvis bara svarta par. "American couple" ger nästan bara svarta par.
__________________
Senast redigerad av Tochtli 2019-12-28 kl. 18:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback