Citat:
Ursprungligen postat av
Situations
Är det någon som kan tipsa om lite läsvärda libertarianska böcker? Ayn Rand och hennes mastodontverk är givna, men det finns säkerligen massvis (nåja) mindre kända exempel på litteratur (gärna skönlitterära verk) som berör libertarianism/objektivism/individualism.
Har endast exempel på böcker som mer är inriktade på liberalism och hoppas det går bra.
Medelvägens motståndare av Ludwig von Mises och
Frihet att välja av Rose & Milton Friedman kunde kanske passa? Jag har inte läst dem själv men blivit väldigt starkt rekommenderad att läsa dem just pga för att de förespråkar kapitalism och liberalism.
Vägen till träldom av Friedrich von Hayek är annars ett måste att läsa inom genren om du inte har gjort det redan. Han verkar också ha skrivit längre böcker där han går igenom liberalismen fördelar som i
Frihetens grundvalar.
Som sagt, kanske inte direkt fokus på libertarianism (förutom möjligen Mises som vad jag förstått inte ens ville ha en stat i sin idealbild av samhället) men kanske läsvärt ändå. De flesta av titlarna brukade finnas utgivna hos Timbro bokförlag men jag har inte sett dem där på sistone. Kanske att de är slut i lager?