2017-08-27, 08:24
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Är det någon som kan tipsa om lite läsvärda libertarianska böcker? Ayn Rand och hennes mastodontverk är givna, men det finns säkerligen massvis (nåja) mindre kända exempel på litteratur (gärna skönlitterära verk) som berör libertarianism/objektivism/individualism.

Har endast exempel på böcker som mer är inriktade på liberalism och hoppas det går bra. Medelvägens motståndare av Ludwig von Mises och Frihet att välja av Rose & Milton Friedman kunde kanske passa? Jag har inte läst dem själv men blivit väldigt starkt rekommenderad att läsa dem just pga för att de förespråkar kapitalism och liberalism.

Vägen till träldom av Friedrich von Hayek är annars ett måste att läsa inom genren om du inte har gjort det redan. Han verkar också ha skrivit längre böcker där han går igenom liberalismen fördelar som i Frihetens grundvalar.

Som sagt, kanske inte direkt fokus på libertarianism (förutom möjligen Mises som vad jag förstått inte ens ville ha en stat i sin idealbild av samhället) men kanske läsvärt ändå. De flesta av titlarna brukade finnas utgivna hos Timbro bokförlag men jag har inte sett dem där på sistone. Kanske att de är slut i lager?
Senast redigerad av chessjamt 2017-08-27 kl. 09:14.
Citera
2017-09-02, 15:26
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har endast exempel på böcker som mer är inriktade på liberalism och hoppas det går bra. Medelvägens motståndare av Ludwig von Mises och Frihet att välja av Rose & Milton Friedman kunde kanske passa? Jag har inte läst dem själv men blivit väldigt starkt rekommenderad att läsa dem just pga för att de förespråkar kapitalism och liberalism.

Vägen till träldom av Friedrich von Hayek är annars ett måste att läsa inom genren om du inte har gjort det redan. Han verkar också ha skrivit längre böcker där han går igenom liberalismen fördelar som i Frihetens grundvalar.

Som sagt, kanske inte direkt fokus på libertarianism (förutom möjligen Mises som vad jag förstått inte ens ville ha en stat i sin idealbild av samhället) men kanske läsvärt ändå. De flesta av titlarna brukade finnas utgivna hos Timbro bokförlag men jag har inte sett dem där på sistone. Kanske att de är slut i lager?

Tack så mycket för tipsen, chessjamt! Jag har inte läst någon av dem, och vissa titlar var helt nya för mig, så de hamnar högt upp i intresselistan
Citera
2017-09-10, 19:39
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Är det någon som kan tipsa om lite läsvärda libertarianska böcker? Ayn Rand och hennes mastodontverk är givna, men det finns säkerligen massvis (nåja) mindre kända exempel på litteratur (gärna skönlitterära verk) som berör libertarianism/objektivism/individualism.

Robert Nozicks Anarchy, State and Utopia är nog den mest klassiska av renodlade libertarianska (fack)böcker. Som litteratur är det ingen höjdare men det är ett viktigt verk rent akademiskt.

Huruvida Hayek är libertarian eller klassiskt liberal går det att klyva många hårstrån kring. Ayn Rands värde som filosof går också att diskutera.
Citera
2017-09-12, 01:25
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Robert Nozicks Anarchy, State and Utopia är nog den mest klassiska av renodlade libertarianska (fack)böcker. Som litteratur är det ingen höjdare men det är ett viktigt verk rent akademiskt.

Huruvida Hayek är libertarian eller klassiskt liberal går det att klyva många hårstrån kring. Ayn Rands värde som filosof går också att diskutera.

Tackar och bockar för tipsen. Jag har faktiskt läst (läs skummat) den, och nog var det intressant läsning, men kanske ingen bladvändare direkt.

Jo, det är klart. Det går ju även att diskutera länge om vad skillnaden mellan klassisk liberalism och libertarianism är också.
Citera
2018-03-08, 22:52
Medlem
Jag söker en filosof som accentuerade livets meningslöshet under förutsättning att Gud inte existerar. Vem tänker jag på? Vid sökning på google kommer Friedrich Nietzsche upp bla. Påstod han att livet inte har något inneboende värde ifall Gud inte finns? I vilka böcker kan man läsa om detta?
Citera
2018-03-24, 21:17
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Jag söker en filosof som accentuerade livets meningslöshet under förutsättning att Gud inte existerar. Vem tänker jag på? Vid sökning på google kommer Friedrich Nietzsche upp bla. Påstod han att livet inte har något inneboende värde ifall Gud inte finns? I vilka böcker kan man läsa om detta?

Känner tyvärr inte till någon filosof som stämmer in på det påståendet. När det gäller Nietzsche så förespråkade ju han en egen sorts lösning för hur människan skulle klara det nihilistiska vakuum som uppstår om man accepterar att Gud är död, nämligen övermänniskan. Vi får skapa våra egna värden och försöka leva våra liv enligt dem. Tufft som fan, men det var hans svar på det problemet.
Senast redigerad av chessjamt 2018-03-24 kl. 21:23.
Citera
2018-03-24, 21:19
Medlem
chessjamts avatar
Sorry för dubbelpost, Mod får gärna ta bort mitt inlägg i Aristoteles-tråden om h*n vill det.

Kortfattat: Om man planerar att börja läsa Aristoteles, vad är en bra utgångspunkt och likaså fortsättning på hans verk att ta sig an?

Har The Metaphysics, The Nichomachean Ethics och The Politics av honom i bokhyllan. Funderar på att läsa dem i den ordningen som jag skrev. Min teori är att genom att gå från det abstrakta till det mer konkreta så får man den bästa uppfattningen av hans filosofi. Men jag höftar bara. Skulle gärna vilja höra vad filosofi-vetarna här på forumet har för förslag.
Citera
2018-05-27, 18:30
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Kortfattat: Om man planerar att börja läsa Aristoteles, vad är en bra utgångspunkt och likaså fortsättning på hans verk att ta sig an?

Har The Metaphysics, The Nichomachean Ethics och The Politics av honom i bokhyllan.

Jag har egentligen bara läst The Nichomachean Ethics och den fungerade utmärkt som en förstabok. Kände inte att den bygger på något man tidigare borde vetat för att få en bra förståelse för vad han går igenom. Med det sagt så har jag dock en hel del förkunskaper och har läst om Aristoteles både privat och i mina högre studier. Jag fann Etiken väldigt bra :-)
Citera
2018-07-26, 11:02
Medlem
Scrofas avatar
Tacksam för tips på en bra bok som översiktligt behandlar olika moralfilosofiska inriktningar som introduktion till ämnet
Citera
2019-01-04, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Tacksam för tips på en bra bok som översiktligt behandlar olika moralfilosofiska inriktningar som introduktion till ämnet

https://www.google.com/url?sa=t&sour...FhtIHWGJkFAMM5

"The Spiritual Laws"

En fantastisk bok som utforskar filosofin kring reinkarnation ur ett intressant perspektiv.
Citera
2019-12-25, 13:05
Medlem
Söker lästläst modern och samtida filosofi

Vad skulle ni rekommendera för mig vill komma in mer i filosofins värld. Föredrar böcker på svenska. Läste senast Det andra könet. Men, söker fler och andra. Behöver absolut inte vara feministisk filosofi bara för att jag är tjej.
Citera
2019-12-25, 13:07
Bannlyst
Knalla ner till bibblan, hör med dom... skaffa ett lånekort och kör hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in