Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-23, 13:29
  #24601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du har rätt i mycket. Gretas betyg var bra men inte exeptionella. På varje skola går det elever som får högre avgångsbetyg. Däremot har du fel i att det var svårare i skolan förr. Det krävs betydligt mer att få A än det gjorde att få 5. Det är även betydligt djupare innehåll nu än då och bedömningen nu är betydligt mer rättssäker. Folk som påstår annat är okunniga eller ljuger.
Jag håller inte med dig. Jag har två barn som går på gymnasiet, så jag tycker nog att jag har rätt bra koll på vad som krävs för högsta betyg från grundskolan idag. Mycket av det som lärdes ut i högstadiet förr, kommer först i gymnasiet idag. Så Greta™ har bra betyg med dagens mått mätt. Men kunskapskraven är avsevärt lägre idag än när jag gick i grundskolan.
2019-12-23, 14:29
  #24602
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tyvärr häller du bara vatten på ett gäng sektgåsar. Såklart att du har rätt. Bara i Malmö finns det 3-4 gymnasier dit det krävs toppbetyg för kanske de flesta programmen. Det vill säga, bara i Malmös närområde finns varje år flera 10-tals avgångselever från åk 9 som har betyg på Gretas nivå. (ProCivitas finns f.ö även i Lund och Helsingborg och tar även de emot 10-tals högpresterande.) Som om det skulle ”bita” på beundrarna, som tror att just Gretas intelligens är så unik och som belåtet lägger upp hennes betyg i tråden, gång på gång på gång...

Jag antar att detta delvis är riktat mot mig...

Jag postar hennes betyg då och då främst för att neutralisera argumentet att hon är förståndshandikappad eller dylikt, som vissa hela tiden försöker köra med. Här tycker jag att betyget talar sitt eget klara och tydliga språk.

Sedan om 5 - 10 procent (eller vad det är) har lika höga betyg som Greta spelar ingen roll. Helt ok för mig. Det finns många smarta tjejer i Sverige. (Och en och annan smart kille.)
2019-12-23, 14:46
  #24603
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag antar att detta delvis är riktat mot mig...

Jag postar hennes betyg då och då främst för att neutralisera argumentet att hon är förståndshandikappad eller dylikt, som vissa hela tiden försöker köra med. Här tycker jag att betyget talar sitt eget klara och tydliga språk.

Sedan om 5 - 10 procent (eller vad det är) har lika höga betyg som Greta spelar ingen roll. Helt ok för mig. Det finns många smarta tjejer i Sverige. (Och en och annan smart kille.)
Det är så uppenbart hur pressen och många som stöder Greta vill skapa konflikt mellan grupper i samhället. Ni hetsar grupper mot varandra. I detta fall killar mot tjejer. Så skulle man inte uttrycka sig (det fetstilta) om man ville skapa enighet runt klimatfrågan.
2019-12-23, 14:55
  #24604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag utgår från att Hovet slutar att flyga. För om man inte följer Gretas budord till punkt och pricka är det märkligt att hylla henne. Inte sant?

Talande bild : https://pbs.twimg.com/media/EMR47SSUUAEfmfK.jpg:large
Då skulle inte hovet få köpa några nya kläder heller. Dom får återanvända det som dom har och dom räcker nog så länge dom lever. Eller är dom undantagna, liksom Greta när hon åker lyxbil?
2019-12-23, 15:21
  #24605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag håller inte med dig. Jag har två barn som går på gymnasiet, så jag tycker nog att jag har rätt bra koll på vad som krävs för högsta betyg från grundskolan idag. Mycket av det som lärdes ut i högstadiet förr, kommer först i gymnasiet idag. Så Greta™ har bra betyg med dagens mått mätt. Men kunskapskraven är avsevärt lägre idag än när jag gick i grundskolan.
Nej det stämmer inte. Jag har över 30års erfarenhet av skolans värld inifrån som lärare. Det som stämmer idag är däremot att många elever presterar sämre än man gjorde på min och senare på din tid, men det beror på andra faktorer. Duktiga elever idag kan mycket mer än duktiga elever kunde förr. Det är obestridliga fakta där en jämförelse av t ex Lgr69/80 med Lgr11 är enkel att göra. Inte bara vad gäller stoffet utan även mjukare värden som presentationsteknik, retorik, användande av tekniska hjälpmedel etc. Men ordet är fritt. Du får tycka som du gör, men ta med dig kunskapen att du har fel.
2019-12-23, 15:36
  #24606
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nej det stämmer inte. Jag har över 30års erfarenhet av skolans värld inifrån som lärare. Det som stämmer idag är däremot att många elever presterar sämre än man gjorde på min och senare på din tid, men det beror på andra faktorer. Duktiga elever idag kan mycket mer än duktiga elever kunde förr. Det är obestridliga fakta där en jämförelse av t ex Lgr69/80 med Lgr11 är enkel att göra. Inte bara vad gäller stoffet utan även mjukare värden som presentationsteknik, retorik, användande av tekniska hjälpmedel etc. Men ordet är fritt. Du får tycka som du gör, men ta med dig kunskapen att du har fel.
Ditt nöt, presentationsteknik, retorik eller googla på datorer gör dig inte ett smack mer kunnig. Ersätter dessutom den typen av mumbojumbo riktiga ämnestimmar så sjunker kunskapsnivå. Något som inte minst universitet och högskolor vittnar om. För att inte tala om Pisaundersökningarna.
Greta har dessutom gläjdebetyg från motsvarande särskolan.
Att ge dårar höga poäng så att dårens föräldrar blir glada är inget nytt under solen.
2019-12-23, 16:15
  #24607
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är så uppenbart hur pressen och många som stöder Greta vill skapa konflikt mellan grupper i samhället. Ni hetsar grupper mot varandra. I detta fall killar mot tjejer. Så skulle man inte uttrycka sig (det fetstilta) om man ville skapa enighet runt klimatfrågan.

Glädjande nog känner jag en hel del kvinnor som synat Gretabluffen. Alla kvinnor är tack och lov inte dom politiskt korrekta batikhäxor som familjen Ernman/Thunberg, övrig PK-maffia, den autonoma vänstern och George Soros & Co vill att dom ska vara.

Tror fler och fler, så väl män som kvinnor, kommer att vakna och inse att det är fejk alltihop och att ett gäng som vill dem illa ligger bakom spektaklet...
2019-12-23, 16:22
  #24608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nej det stämmer inte. Jag har över 30års erfarenhet av skolans värld inifrån som lärare. Det som stämmer idag är däremot att många elever presterar sämre än man gjorde på min och senare på din tid, men det beror på andra faktorer. Duktiga elever idag kan mycket mer än duktiga elever kunde förr. Det är obestridliga fakta där en jämförelse av t ex Lgr69/80 med Lgr11 är enkel att göra. Inte bara vad gäller stoffet utan även mjukare värden som presentationsteknik, retorik, användande av tekniska hjälpmedel etc. Men ordet är fritt. Du får tycka som du gör, men ta med dig kunskapen att du har fel.
Själv har jag undervisat ett antal år på universitet och kan intyga att kunskapsnivån på de som kommer från gymnasiet är katastrofalt låg. (Många behärskar inte ens grundläggande algebra.) Problemet med användande av tekniska hjälpmedel är att det brukar handla om att okritiskt hämta information från Wikipedia och presentera med en stilig PP. Men det betyder inte att de lär sig något. Men vi kan nog vara överens om att Greta™ gick ut grundskolan med betyg som är bra, utan att på något sätt vara exceptionella. Vad som också är tydligt med Greta™ är att hon är starkt selektiv med vilka källor hon ser som tillförlitliga och vilka hon förkastar. Hon uppvisar inte på något sätt ett kritiskt sinnelag, utan är tvärtom starkt auktoritetstroende. Vi som gick i grundskolan på 1970-talet räddades av att det tog lång tid innan Lgr69 tillämpades fullt ut. (Man räknar med att det tar en lärargeneration innan en ny läroplan är fullt implementerad.) Flumskolan hann inte slå igenom förrän senare.
2019-12-23, 17:26
  #24609
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Då skulle inte hovet få köpa några nya kläder heller. Dom får återanvända det som dom har och dom räcker nog så länge dom lever. Eller är dom undantagna, liksom Greta när hon åker lyxbil?

Kungen säger i den nya SvD-intervjun att han har börjat köra elbil sedan några år, samt talar sig varm för solpaneler. Så vissa miljöåtgärder gör även kungahuset. Kungen har för övrigt varit miljöintresserad i många år.

Att de flyger mycket och har gott om fina kläder är ingen hemlighet. De som i likhet med kungen och drottningen håller på med internationella förbindelser flyger mycket. Personliga möten betyder en hel del i diplomatin!

Greta har numera blivit lite mera försiktig, och hon säger, "jag säger inte åt någon hur denna ska resa", men tillägger "det måste skapas betydligt bättre möjligheter för att kunna leva hållbart."

Kungens och drottningens förnyade stöd till Greta är värdefullt för henne!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 17:56.
2019-12-23, 18:53
  #24610
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Med exakt vilket tåg hon ”har varit på”. Men snälla, hur paranoid får man bli?

När hon steg av tåget i Madrid visade medierna exakt vilket tåg hon hade varit på, i bild och allt. Och? Kan man göra attentat retroaktivt, eller ..?

Hon är väl ganska duktig på att ”hänga ut sig själv”, btw.


Det är själva grejen, principen. DB har inte rätt att hänga ut sådana uppgifter, och med den nya dataskyddslagen är det inte ens lagligt. Som jag skrev tidigare, så kan det finnas många skäl till att man inte vill att folk ska veta att man har rest från ort A till ort B det-och-det datumet, och kan de hänga ut Greta så kan de hänga ut någon annan också. Eller t.ex. lämna ut upplysningen om någon ringer och frågar (tänk en svartsjuk äkta man eller en arbetsgivare...). Det sista kan ju hända även en vanlig privatperson, som inte är känd. DB kan slå i sina register och se var man är/varit bokad att åka någonstans. Jag har åkt en hel del tåg i Tyskland, men nu känner jag mig inte heller trygg med deras diskretion längre...
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2019-12-23 kl. 19:10.
2019-12-23, 18:53
  #24611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Själv har jag undervisat ett antal år på universitet och kan intyga att kunskapsnivån på de som kommer från gymnasiet är katastrofalt låg. (Många behärskar inte ens grundläggande algebra.) Problemet med användande av tekniska hjälpmedel är att det brukar handla om att okritiskt hämta information från Wikipedia och presentera med en stilig PP. Men det betyder inte att de lär sig något. Men vi kan nog vara överens om att Greta™ gick ut grundskolan med betyg som är bra, utan att på något sätt vara exceptionella. Vad som också är tydligt med Greta™ är att hon är starkt selektiv med vilka källor hon ser som tillförlitliga och vilka hon förkastar. Hon uppvisar inte på något sätt ett kritiskt sinnelag, utan är tvärtom starkt auktoritetstroende. Vi som gick i grundskolan på 1970-talet räddades av att det tog lång tid innan Lgr69 tillämpades fullt ut. (Man räknar med att det tar en lärargeneration innan en ny läroplan är fullt implementerad.) Flumskolan hann inte slå igenom förrän senare.
Kunskapsnivån är bedrövligt låg idag. Jag håller helt med dig om det men det har inget med läroplanen att göra. En högpresterande elev idag kan betydligt mer ämneskunskaper än en högpresterande elev kunde för 30 år sedan.
2019-12-23, 19:48
  #24612
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kungens och drottningens förnyade stöd till Greta är värdefullt för henne!

Ja. Alltid trevligt att få stöd från kungen och drottningen. Det uppskattar nog Greta också.

Citat:
Kungen hyllar Greta Thunberg: ”Fantastiskt att hon fått gehör”

Både kungen och drottningen hyllar den svenska miljöaktivisten Greta Thunberg och säger att det är viktigt med unga som engagerar sig.

https://www.expressen.se/nyheter/kun...n-fatt-gehor-/

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback