Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-23, 00:39
  #24589
Medlem
CPJesuss avatar
Gretas största bedrift i år är väl att ha kunnat skita ner en svindyr Tesla på nolltid bara för att hon kan

Eftersom det är jul snart ska jag vara snäll och bjuda på en gosig anekdot som ger mig hopp även om morgondagens generation.

En tjej jag känner har en dotter som är 4 år och går på dagis, jag träffade mamman igår på Coop vid Odenplan och hon berättade att hennes dotter hade haft julfest med dagisgruppen i fredags med närvarande föräldrar och då hade man pratat om tomtens historia, och att denne sagofigur inte alltid var så snäll.

Dagisfröken hade frågat apropå dom elaka gårdsnissarna: "vet ni vem det är som är liten, ful elak och skrämmer barn?"
varpå en liten tjej i dagisgruppen svarat:
"Det måste vara Greta Thunberg!"

God jul på er alla !
2019-12-23, 00:46
  #24590
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ibland är det mer folk. Ibland mindre.

Hon sa att hon behövde vila och längtade till jul i Sverige. Jag blev förvånad, kanske likaså andra, att hon strejkade. Men Malena behöver kanske mera filmmaterial. Hoppas hon får vila och ser kasnke på netflix och liknande.
Här är ett tips år Greta
https://www.imdb.com/title/tt3230854/?ref_=ttep_ep_tt

(oj season 4 är ute!)
2019-12-23, 00:49
  #24591
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
Var inte hon rädd för pirater då hon hade en live sändare på hennes båt?

Det är rätt svårt att hitta en båt på öppna havet.
Givetvis är det dock betydligt säkrare att ha radiotystnad, vilket ofta militära fartyg har.

På första segelbåten till USA fanns det dock flygdrönare för spaning, som gav ett extra utökat skydd. Drönaren tog även några mycket vackra bilder på båten i solnedgången i havets närmast oändlighet.

-Om Greta hade sådant skydd på båten tillbaka är mkt mera osäkert. Återfärden var väldigt improviserad på kort tid, vilket var en viss risk! Katamaransegelbåten var privat och knappast lika välutrustad som en tävlingssegelbåt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 00:54.
2019-12-23, 00:58
  #24592
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Dagisfröken hade frågat apropå dom elaka gårdsnissarna: "vet ni vem det är som är liten, ful elak och skrämmer barn?"
varpå en liten tjej i dagisgruppen svarat:
"Det måste vara Greta Thunberg!"

Kul berättelse. Sen om det är sant eller fiktion kan vi dock inte veta.

Det kan man iförsig inte veta här heller, men låter i alla fall bra och positivt:

Citat:
Prinsessan Marie: ”Greta har gjort barnen nyfikna”

Miljöaktivisten Greta Thunberg är en stor inspiratör för de danska kungabarnen, avslöjar prins Joachim och prinsessan Marie.

Prinsparets egna gemensamma barn, Henrik, 9, och prinsessan Athena, 7, lever med en annan närhet till föräldrarna. Att inspireras är ett tema som går igen under intervjun. Enligt Joachim och Marie har Greta Thunbergs resor och framträdanden för att rädda miljön inte gått obemärkt förbi hos familjen.

– Barnen känner verkligen till henne. Hon har väckt deras nyfikenhet och barnen ställer både intressanta och tankeväckande frågor, säger prinsessan Marie.

https://www.expressen.se/kvallsposte...arnen-nyfikna/

Detta får mig tänka på detta som vissa av oss diskuterade tidigare i år:

Citat:
Greta Thunberg Tops List Of 10 Bravest Icons – According To Kids

Children’s top 10 modern-day bravery icons

1. Greta Thunberg - 16-year-old environmental campaigner and activist
2. Matilda - A young girl who stands up to her bullying headteacher, Miss Trunchbull
3. Malala Yousafzai - Human rights campaigner and youngest ever Nobel Prize winner
...

https://www.huffingtonpost.co.uk/ent...b0645135714bfd

Greta är en förebild för många barn.
2019-12-23, 01:07
  #24593
Avstängd
I framtiden behöver antagligen Greta vara med i en förhandlingsdelegation på nästa COP-möte, så hon kan påverka både inifrån och utifrån.

Som jag har redan tidigare skrivit innebär detta dock ett diplomatiskt uppdrag, som inte är lätt att ordna. Det var ett större handikapp än vad Greta trodde, att inte vara med i förhandlingarna. Ändå fick hon med medhjälpare ihop en jättedemonstration på 500000 i Madrid, som bör ha gjort ett visst positivt intryck.

Det är inte lätt att manövrera på ett COP-möte, då varje land har vetorätt. COP har alltså stora likheter med den gamla polska riksdagen, där varje adelsman hade vetorätt. Följden blev att de flesta beslut blockerades, och så är det med COP med, som alltså mest är en papperstiger! Det händer dock att viktigare beslut kan tas.

Alla beslut på COP är rekommendationer, som måste bekräftas av respektive nationellt parlament, och ibland även av respektive regionalt parlament, innan de träder i kraft. Detta innebär förstås ofta ännu mer av olika slags politiska kompromisser.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 01:18.
2019-12-23, 02:21
  #24594
Avstängd
Kungen hyllar Greta återigen för hennes insatser för klimatet! -Sådana personliga uttalanden är förhållandevis ovanliga från kungahuset.

"Kungen säger, att klimatkrisen måste lösas, i en intervju med SvD, och lägger till om Greta, Det är fantastiskt att hon har fått gehör!"

https://www.expressen.se/nyheter/kun...n-fatt-gehor-/
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 02:28.
2019-12-23, 02:44
  #24595
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kungen hyllar Greta återigen för hennes insatser för klimatet! -Sådana personliga uttalanden är förhållandevis ovanliga från kungahuset.

"Kungen säger, att klimatkrisen måste lösas, i en intervju med SvD, och lägger till om Greta, Det är fantastiskt att hon har fått gehör!"

https://www.expressen.se/nyheter/kun...n-fatt-gehor-/

Expressen gjorde bara ett kortare utdrag. Hela den längre intervjun där Greta hyllas av både kungen och drottningen, hittar du här

https://www.svd.se/kungens-svar-det-...get-alternativ
2019-12-23, 09:25
  #24596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu gick ju inte Greta™ i särskola. Hennes betyg är bra utifrån vad som gäller i dagens svenska grundskola. Jag hade betyg i samma nivå som Greta™ när jag själv gick ut grundskolan, men på den tiden (ca 40 år sedan) krävdes givetvis mycket mer kunskaper för högsta betyg. Greta™:s betyg hade kanske motsvarat ett snitt på 3,9-4,1 på min tid, vilket är betydligt lägre än vad jag och mina klasskamrater på N-linjen på gymnasiet hade. Greta™:s betyg är faktiskt något under genomsnittet för de som påbörjade N-linjen på Procivitas Malmö nu i höstas. Och vi talar om grundskolebetyg här. Inte gymnasium eller universitet. Vi talar om den lägsta tänkbara nivån. Jag hoppas att Greta™ skaffar sig en riktig utbildning. För den som tror att Greta™ har stora kunskaper om någonting, saknar nog själv kunskaper om det mesta.

Tyvärr häller du bara vatten på ett gäng sektgåsar. Såklart att du har rätt. Bara i Malmö finns det 3-4 gymnasier dit det krävs toppbetyg för kanske de flesta programmen. Det vill säga, bara i Malmös närområde finns varje år flera 10-tals avgångselever från åk 9 som har betyg på Gretas nivå. (ProCivitas finns f.ö även i Lund och Helsingborg och tar även de emot 10-tals högpresterande.) Som om det skulle ”bita” på beundrarna, som tror att just Gretas intelligens är så unik och som belåtet lägger upp hennes betyg i tråden, gång på gång på gång...

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast som jag skrev tidigare så kommer det ibland väldigt många människor och ibland få människor till Gretas fredagsstrejker. När hon anlände till USA var det relativt få människor de första fredagarna även då. Sedan blev det stort. Jättestort.

Mycket beror väl på hur mycket man informerar i förväg och om folk kan komma loss den dagen. Jag tror nog att mer än 15 personer i Sverige vill se Greta.

Det tror jag också

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag tror att säkerhetspersonalen blev rejält sura. Deras jobb att skydda Greta försvåras en hel del, om alla vet exakt på vilket tåg som hon åker! Greta har tydligen ännu inte anmält DB, men om säkerhetspersonalen gör det, är det fullt befogat! Greta är trots allt klart utsatt!

Hade hon inte redan stigit av tåget när inlägget gjordes av D.B.? Hade det kanske gått att spåra henne när hon gjorde sitt eget inlägg?

Ofattbart att hennes säkerhetspersonal låter henne uppträda fritt i t.ex Stockholm. Det togs upp här i tråden för länge sedan. Kan inte vara svårt för en galning att t.ex kasta ägg på henne - eller något ännu farligare. Och galningar finns det som bekant gott om. Historien har visat att det ibland är fansen som är de farligaste, inte fienderna.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
I framtiden behöver antagligen Greta vara med i en förhandlingsdelegation på nästa COP-möte, så hon kan påverka både inifrån och utifrån.

Som jag har redan tidigare skrivit innebär detta dock ett diplomatiskt uppdrag, som inte är lätt att ordna. Det var ett större handikapp än vad Greta trodde, att inte vara med i förhandlingarna. Ändå fick hon med medhjälpare ihop en jättedemonstration på 500000 i Madrid, som bör ha gjort ett visst positivt intryck.

Det är inte lätt att manövrera på ett COP-möte, då varje land har vetorätt. COP har alltså stora likheter med den gamla polska riksdagen, där varje adelsman hade vetorätt. Följden blev att de flesta beslut blockerades, och så är det med COP med, som alltså mest är en papperstiger! Det händer dock att viktigare beslut kan tas.

Alla beslut på COP är rekommendationer, som måste bekräftas av respektive nationellt parlament, och ibland även av respektive regionalt parlament, innan de träder i kraft. Detta innebär förstås ofta ännu mer av olika slags politiska kompromisser.

Så Greta ska påverka en papperstiger både inifrån och utifrån. Tja, varför inte. Hon propagerar ju ivrigt för en annan papperstiger: Parisavtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kungen hyllar Greta återigen för hennes insatser för klimatet! -Sådana personliga uttalanden är förhållandevis ovanliga från kungahuset.

"Kungen säger, att klimatkrisen måste lösas, i en intervju med SvD, och lägger till om Greta, Det är fantastiskt att hon har fått gehör!"

https://www.expressen.se/nyheter/kun...n-fatt-gehor-/

Sa inte kungen något om flyktingar härom året? Är inte kungen ganska politiskt korrekt, för att använda ett slitet uttryck?

Genom att nämna Greta visar han att han följer med i debatten och att han bryr sig om moder jord och kommande generationer och allt annat. Frågan är om han har lagt om sin livsstil (resor, mat, konsumtion osv) enligt Gretas rekommendationer.

Annars är det inte mycket värt.
2019-12-23, 09:40
  #24597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det står ju om dataskyddslagen. Inte om att DB gjorde henne till åtlöje. Det slog mig också när jag såg DB:s första meddelande (jag befann mig för övrigt då i Tyskland, och det basunerades ut överallt på nyhetsskärmar, var man än var...), det "snälla" meddelandet, att det är läskigt att de hänger ut en person med namn, och exakt vilket tåg hon varit ombord på. Vilken dag och vilken tid. I den "elaka" tweeten skrev de sedan dessutom ut att hon suttit i första klass.

Det är klart att det är ett sekretessbrott! Hur ska andra kända personer kunna lita på att kunna åka någonstans i fred, utan att DB basunerar ut det! Kan ju finnas massor av anledningar till att man inte vill att någon ska veta att man sitter på ett visst tåg: man kanske ska till sin älskare (och kan bli mördad av sin man när han ser det på TV), man kanske har sjukskrivit sig fast man är på väg på semester, eller på väg att söka jobb i en annan stad/ett annat land, man kan ha ljugit även för andra (släktingar, vänner) om var man är och vad man gör under vissa dagar, för att slippa umgås med dem...

Med exakt vilket tåg hon ”har varit på”. Men snälla, hur paranoid får man bli?

När hon steg av tåget i Madrid visade medierna exakt vilket tåg hon hade varit på, i bild och allt. Och? Kan man göra attentat retroaktivt, eller ..?

Hon är väl ganska duktig på att ”hänga ut sig själv”, btw.

Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Gretas största bedrift i år är väl att ha kunnat skita ner en svindyr Tesla på nolltid bara för att hon kan

Eftersom det är jul snart ska jag vara snäll och bjuda på en gosig anekdot som ger mig hopp även om morgondagens generation.

En tjej jag känner har en dotter som är 4 år och går på dagis, jag träffade mamman igår på Coop vid Odenplan och hon berättade att hennes dotter hade haft julfest med dagisgruppen i fredags med närvarande föräldrar och då hade man pratat om tomtens historia, och att denne sagofigur inte alltid var så snäll.

Dagisfröken hade frågat apropå dom elaka gårdsnissarna: "vet ni vem det är som är liten, ful elak och skrämmer barn?"
varpå en liten tjej i dagisgruppen svarat:
"Det måste vara Greta Thunberg!"

God jul på er alla !

God jul själv och tack för anekdoten

Vi får kanske höra fler sådana i takt med att t.ex Swebbtv snabbt får allt större spridning och föräldrar runt om i landet berättar för sina små telningar om att Greta har fel.

Ingen förälder vill att deras barn ska må dåligt, i synnerhet inte av osaklig alarmistisk propaganda.
2019-12-23, 09:56
  #24598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu gick ju inte Greta™ i särskola. Hennes betyg är bra utifrån vad som gäller i dagens svenska grundskola. Jag hade betyg i samma nivå som Greta™ när jag själv gick ut grundskolan, men på den tiden (ca 40 år sedan) krävdes givetvis mycket mer kunskaper för högsta betyg. Greta™:s betyg hade kanske motsvarat ett snitt på 3,9-4,1 på min tid, vilket är betydligt lägre än vad jag och mina klasskamrater på N-linjen på gymnasiet hade. Greta™:s betyg är faktiskt något under genomsnittet för de som påbörjade N-linjen på Procivitas Malmö nu i höstas. Och vi talar om grundskolebetyg här. Inte gymnasium eller universitet. Vi talar om den lägsta tänkbara nivån. Jag hoppas att Greta™ skaffar sig en riktig utbildning. För den som tror att Greta™ har stora kunskaper om någonting, saknar nog själv kunskaper om det mesta.
Du har rätt i mycket. Gretas betyg var bra men inte exeptionella. På varje skola går det elever som får högre avgångsbetyg. Däremot har du fel i att det var svårare i skolan förr. Det krävs betydligt mer att få A än det gjorde att få 5. Det är även betydligt djupare innehåll nu än då och bedömningen nu är betydligt mer rättssäker. Folk som påstår annat är okunniga eller ljuger.
2019-12-23, 12:43
  #24599
Avstängd
wwrs avatar
Det är ju ren komik.

Svåra skogsbränder hotar liv och egendom i Australien. Det kanske saknas flygplan och helikoptrar för att vattenbomba bränderna. Då sitter en skolunge hemma i Sverige och skickar förhållningsorder medan hon firar jul med familjen.

Hon borde skämmas och lägga av. Hon verkar ju ha lagt av nu in alla fall.
Citat:
The ring of fire around Sydney is as angry and as frightening as we've seen. 20,000 people are tonight in the path of the mega fire rolling down the Blue Mountains into the town of Lithgow. #9News | https://t.co/ZiY2jT1X46 https://t.co/zBuzyrUX3u
2019-12-23, 12:54
  #24600
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Kungen hyllar Greta återigen för hennes insatser för klimatet! -Sådana personliga uttalanden är förhållandevis ovanliga från kungahuset.

"Kungen säger, att klimatkrisen måste lösas, i en intervju med SvD, och lägger till om Greta, Det är fantastiskt att hon har fått gehör!"

https://www.expressen.se/nyheter/kun...n-fatt-gehor-/

Jag utgår från att Hovet slutar att flyga. För om man inte följer Gretas budord till punkt och pricka är det märkligt att hylla henne. Inte sant?

Talande bild : https://pbs.twimg.com/media/EMR47SSUUAEfmfK.jpg:large
__________________
Senast redigerad av vidrikfittanen 2019-12-23 kl. 13:03.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback