2019-12-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Ny icke-jävig domare, skulle ej förvåna mig om de kommer ha två domare med pga vikten i att det blir rätt denna gång.

Ja, de lär ju knappast bli dömda för de gärningar som saknar lagstöd. Helt makalöst att nya åklagarna inte valde att ta bort de åtalspunkterna. Naturligtvis får vi vanliga skattebetalare stå kostnaden för den helt onödiga rättegången i dessa delar. Egentligen borde man ålägga åklagarna personligt betalningsansvar av försvararkostnaderna pga deras fel/försumlighet i åtalen.

Citat:
Åklagaren kan inte längre åberopa någon bevisning före 2016, samt efter 2016 om det varit i konversation mellan närstående.

Åklagaren har valt att återigen åberopa samtliga meddelanden mellan närstående. Det framgår av aktbilaga 131 om jag inte missminner mig.

Det ska bli intressant att se reaktionerna på detta från försvararna. Kan nog väcka en del protester.

I krig, kärlek och bekämpning av högskoleprovsfusk är allt tillåtet, om man frågar åklagaren!
Senast redigerad av Racerbil12 2019-12-15 kl. 21:11.
Citera
2019-12-15, 21:16
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbil12
Åklagaren har valt att återigen åberopa samtliga meddelanden mellan närstående. Det framgår av aktbilaga 131 om jag inte missminner mig.

Det ska bli intressant att se reaktionerna på detta från försvararna. Kan nog väcka en del protester.

I krig, kärlek och bekämpning av högskoleprovsfusk är allt tillåtet, om man frågar åklagaren!

Antingen har du missuppfattat vad de står i nämnda aktbilaga (har inte själv tillgång till de senaste aktbilagorna), eller så har åklagarna fått i sig någon slags psykadelisk substans och kört ihop det rejält i tankeverkstaden. Hovrätten har slagit fast att meddelandena omfattas av beslagsförbudet. Åklagaren har bekräftat att så är fallet och att meddelandena ej kommer åberopas som bevisning.

Det vore minst sagt illa om man ändå lägger fram bevisningen utifrån fri bevisföring, då kan man fortsätta "råka" beslagta meddelanden som är under beslagsförbud.
Senast redigerad av firemire 2019-12-15 kl. 21:24.
Citera
2019-12-15, 21:46
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
då kan man fortsätta "råka" beslagta meddelanden som är under beslagsförbud.
”Av förbiseende ” som det heter på juridiska
Senast redigerad av 23-aringen 2019-12-15 kl. 22:00.
Citera
2019-12-15, 23:33
Medlem
Citat:
De satt häktade ungefär åtta respektive fyra månader beroende på vem du syftar på. Utfallet i kommande rättegång har aldrig varit så här osäkert av många anledningar. Men vad jag kan säga är att jag aldrig tidigare sett ett fall där de åtalade varit på samma nivå som övriga juridiska myndigheter och faktiskt framfört argument som köps. (Läs återförvisande, FU-brott mot efterforskning, återtagande av bevisning, osv). Det finns några punkter som väger tungt för osäkerheten i kommande rättegång.
  • Åklagarna är utbytta, vilket kan tala både för och emot åtalade.
  • AZ, AL och ES domar har vunnit laga kraft, vilket gör att de i praktiken inte behöver yttra sig överhuvudtaget och inte behöver skylla på någon för att rädda sig själva. Detta talar för de åtalade
  • Ny icke-jävig domare, skulle ej förvåna mig om de kommer ha två domare med pga vikten i att det blir rätt denna gång. Detta talar för de åtalade
  • Åklagaren kan inte längre åberopa någon bevisning före 2016, samt efter 2016 om det varit i konversation mellan närstående. Detta talar för de åtalade
  • Alla har fått en förhandsvisning på vilka frågor som lär ställas, hur bevisning bedöms av TR i fallet. Detta talar för de åtalade.
  • Allmänt högre press på att domen blir riktig denna gång talar för att man kommer mer metodiskt och grundligt gå igenom alla rättsaspekter. Detta talar för de åtalade. (då de har många invändningar som kräver att man går djupt i doktrin och förarbeten.)
  • ÅK har haft mer tid att ta fram bevisning. Detta talar mot de åtalade. (vilket iof inte är så rimligt då de hade över ett år på sig senast.)

Stort tack för din syn på det hela.. skulle huvudmännen (i mina ögon bröderna) frias så kan dom också få ett ganska rejält skadestånd för tiden dom suttit häktade? Om det blir en friande dom, kan vi räkna med att åklagaren överklagar det med tanke på allt som har hänt rörande detta fall?
Citera
2019-12-15, 23:58
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RejjvarN
Stort tack för din syn på det hela.. skulle huvudmännen (i mina ögon bröderna) frias så kan dom också få ett ganska rejält skadestånd för tiden dom suttit häktade? Om det blir en friande dom, kan vi räkna med att åklagaren överklagar det med tanke på allt som har hänt rörande detta fall?

Frias dem så kommer de få minst ett skadestånd på 170000 vardera, ev. mer beroende på om de hade inkomst. Detta mål kommer otvivelaktigen gå till hovrätten, och skulle inte förvåna mig om delar gick ända upp i högsta domstolen. Är de åtalade nöjda med domen kommer nämligen åklagaren knappast vara det, och vice versa. Som vi såg så överklagade åklagaren till och med då fängelsestraffen blev relativt höga. De huvudmisstänkta skulle nog nöja sig med villkorligt, men åklagaren skulle överklaga i 100% av fallen.
Citera
2019-12-16, 11:02
Medlem
Okej, vad tror du de som har fuskat kommer få för straff? Kommer straffet sänkas eller kommer det vara som det är?
Citera
2019-12-16, 11:52
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Okej, vad tror du de som har fuskat kommer få för straff? Kommer straffet sänkas eller kommer det vara som det är?

De kommer dömas på samma sätt som tidigare domar, dvs osann försäkran av normalgraden. Jag ser inte hur det skulle bli annat, och HR domarna som kommit tidigare är i någon mån vägledande. Straffet lär vara samma oavsett.
Citera
2019-12-18, 08:32
Medlem
Okej, så det är inte grovt brott att fuska på hp? Visst man kan inte döma olika när några har redan blivit dömda av normalgraden osv
Citera
2019-12-18, 10:43
Medlem
Citat:
Okej, så det är inte grovt brott att fuska på hp? Visst man kan inte döma olika när några har redan blivit dömda av normalgraden osv
Det är brott av normalgraden med en preskriptionstid på 2 år.
Citera
2019-12-18, 10:48
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:

Enligt 29 kap. 1 § brottsbalken ska straff, med beaktande av intresset av en enhetlig rättstillämpning, bestämmas inom ramen för den tillämpliga straffskalan efter brottets eller den samlade brottslighetens straffvärde.

Alla tidigare vägledande avgöranden från hovrätterna har varit normalgraden och straffvärdet har varit 50 dagsböter. Flera fall har nekats prövningstillstånd i Högsta domstolen.

Som jämförelse kan då nämnas att fusk inom högskolan inte är brottsligt men leder till disciplinåtgärd, nämligen avstängning från utbildningen och examination under normalt 4 veckors tid.

Att fuskare eller medhjälpare skulle kunna dömas till flera månaders fängelse är alltså helt orimligt.

Fuskarna kommer att dömas för brott av normalgraden till ca 50 dagsböter. De fall som preskriberats kommer givetvis inte leda till fällande dom.

Medhjälpsbrotten är troligtvis inte straffbara. Om de skulle vara straffbara skulle det samlade straffvärdet vara någon eller några månaders fängelse.
Citera
2019-12-20, 20:06
Medlem
23-aringens avatar
Justitieombudsmannen Per Lennerbrant (före detta chefsrådman vid Stockholms tingsrätt) har yttrat sig om JO-anmälan mot åklagarna.

”Vissa av de omständigheter som förts fram i anmälan kan vara av betydelse när åtalet prövas i domstol.” Skriver han i beslutet.

De väljer dock att lägga ned ärendet eftersom JO inte bör göra en utredning innan dess att ärendet slutligen avgjorts i domstol. 27-åringen kommer istället lämna anmälan vidare till särskilda åklagarkammaren för bedömning eftersom de brott som åklagarna kan ha gjort sig skyldiga till annars hinner preskriberas.

Åklagare Anna Lander och Per Hedman har tidigare avböjt att kommentera eller svara på några frågor kring JO-anmälan.

Källa: folkbladet
Senast redigerad av 23-aringen 2019-12-20 kl. 20:22.
Citera
2019-12-21, 17:39
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Justitieombudsmannen Per Lennerbrant (före detta chefsrådman vid Stockholms tingsrätt) har yttrat sig om JO-anmälan mot åklagarna.

”Vissa av de omständigheter som förts fram i anmälan kan vara av betydelse när åtalet prövas i domstol.” Skriver han i beslutet.

De väljer dock att lägga ned ärendet eftersom JO inte bör göra en utredning innan dess att ärendet slutligen avgjorts i domstol. 27-åringen kommer istället lämna anmälan vidare till särskilda åklagarkammaren för bedömning eftersom de brott som åklagarna kan ha gjort sig skyldiga till annars hinner preskriberas.

Åklagare Anna Lander och Per Hedman har tidigare avböjt att kommentera eller svara på några frågor kring JO-anmälan.

Källa: folkbladet
Hahahaha rip
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in