2019-12-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det betyder heller inte att det inte stämmer. Vet inte varför det är en sån känslig fråga?

Förstår du inte det så förstår jag att du har det svårt.
Citera
2019-12-20, 23:19
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja att kväll ryckte av 2 masker blev bara en billig trådsanning.

Ut med signalimente. Det blir inte sämre anser jag. Utredninkngen mår bra av öppenhet och transparens. Bomba på med tips bara. Tysta leken funkade inte.
Jävla mupp !
Hur packad var du när du skrev detta skit - kolla även din usla stavning.

Polisen har signalement på GM:s, polisen kunde inte ha haft något signalement om GM:s hade haft maskerna på = dom blev till fakto "demaskerade", sen hur det gick till är av sekunda intresse.
Citat:
De misstänkta gärningsmännen är fortfarande på fri fot men polisen har vissa spår. Bland annat signalementsuppgifter. Däremot är polisen förtegen om uppgifterna.
– Vi har valt att avvakta med att lämna ut signalement och syftet med det är att vi inte vill låsa något vittne eller någon som har iakttagit något.

Källa:https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/kjall-57-dodades-nar-han-forsokte-stoppa-ran/
(FB) Kjäll Gustafsson dödad i samband med rån på restaurang i Gislaved (2019-12-14)

Och med de uppgifterna tar alltså polisen även den medvetna risken att någon av besökarna kan ha känt igen de demaskerade GM:s och eventuellt då söker upp dessa, läs lynchgäng, kan referera till rullstolsvåldtäkten i Visby där polisen tvingades skicka 8 piketer till Gotland när en folkmassa ställde sig utanför huset där våldtäkten ägt rum.

Jag kan också bjuda på "rykten".
GM.s hör hemma i Anderstorp och är minderåriga. Kanske en bilkortege där kan påskynda utredningen.... Viss risk annars att en somalier och afghan flyter upp i Nissan före julafton
God Jul.
Senast redigerad av room6527 2019-12-20 kl. 23:50.
Citera
2019-12-21, 00:00
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m_boy
Jag har aldrig läst att polisen gått ut med att rånarna avmaskerades eller att det finns detaljerade vittnesuppgifter eller signalement. Det tycks bara spekuleras om det i sociala medier.

Ni har en poäng! Man ska naturligtvis aldrig försöka övermanna en rånare. Det är grundkurs 1-A. Man låter rånaren genomföra rånet, ta vad han vill ha och dra.
Bara utbildade personer skulle kunna klara en sådan situation. De flesta, för att inte säga alla, utbildade personer avstår en konfrontation.
I det här fallet var det dessutom tre rånare. Hur FAN kan man tro att man ska lyckas övermanna tre personer, (även om man är stark och vältränad)?

Jag är övertygad om att rånarna finns i kommunen eller grannkommunen. Gislaved är ingen ort som man random åker till för att begå rån om man bor långt borta.

På fyllan tror vissa att de klarsr allt. Men i hans ålder... Ofattbart.
Citera
2019-12-21, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Jävla mupp !
Hur packad var du när du skrev detta skit - kolla även din usla stavning.

Polisen har signalement på GM:s, polisen kunde inte ha haft något signalement om GM:s hade haft maskerna på = dom blev till fakto "demaskerade", sen hur det gick till är av sekunda intresse.

(FB) Kjäll Gustafsson dödad i samband med rån på restaurang i Gislaved (2019-12-14)

Och med de uppgifterna tar alltså polisen även den medvetna risken att någon av besökarna kan ha känt igen de demaskerade GM:s och eventuellt då söker upp dessa, läs lynchgäng, kan referera till rullstolsvåldtäkten i Visby där polisen tvingades skicka 8 piketer till Gotland när en folkmassa ställde sig utanför huset där våldtäkten ägt rum.

Jag kan också bjuda på "rykten".
GM.s hör hemma i Anderstorp och är minderåriga. Kanske en bilkortege där kan påskynda utredningen.... Viss risk annars att en somalier och afghan flyter upp i Nissan före julafton
God Jul.
Tack för "ryktet" och vi får hoppas på att det får trålas i Nissan, annars blir det bara bullvagnssbjudning som straff för de skyldiga...
Citera
2019-12-21, 07:42
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gw47
Kjäll verkar ha varit en rätt bastant herre (läste bla nåt om 300 kg i marklyft) och kanske tänkte han att han enkelt skulle kunna ta kontroll över situationen med dessa förmodat småvuxna gärningsmän. Men knivar och flera personer verkar vara en dålig kombination när det gäller oddsen att lyckas/överleva

Jag kan faktiskt inte alls minnas att jag någonsin läst ett nyhetsinlägg där någon med kniv gick förlorande ur situationen när de skulle råna eller skada/döda någon. Onekligen något att ha i åtanke om det nån gång skulle bli skarpt läge (tyvärr tycks sannolikheten för att konfronterad av en knivbeväpnad individ öka för varje år...).

Angående förslaget om att låta civilbefolkningen beväpna sig med handeldvapen så tycker jag det verkar vara enda vägen framåt, om jag ska vara ärlig. Samhället blir bara värre och värre och att i det läget inte ha möjligheten att få försvara sig med adekvat laglig beväpning är fullständigt oacceptabelt.

Vila i frid Kjäll

Man ska ha rätt att få bära vapen ja. Men då ska det som i USA vara ordentliga straff då dom missbrukas. Riktiga livstidssstraff på 70 år för mord och även om gärningsmannen är minderårig. Inte saft och bullar.
Citera
2019-12-21, 08:42
Medlem
Ingen gripen än givetvis. Tror aldrig vi får se en fällande dom i mordet på Kjäll. Vafan, vi pratar om Gislaved här. Hur svårt skulle det vara att storma in och vända upp och ner på varenda HVB hem och blatte bostad i närheten. Ta med samtliga i rätt ålder och etnicitet och hota med utvisning och indraget försörjningsstöd om ingen tjallar.

Tog man av silkesvantarna skulle detta vara utrett inom en vecka.

Tänker alltid som jämförelse då centerns transvestit Frederic Federley blev rånad av gatubarn. SÄPO blev inkopplat och inom några dagar var de fast. Även att de tom var illegala utan adresser eller något och befann sig i Stockholm.

Detta skulle varit klart för länge sedan. För varje dag som går nu kallnar alla spår, gärningsmännen hinner finslipa sina historier och dessa rotlösa flyktingar hinner omlokalisera sig. Skulle inte förvåna mig om åtminstone en redan är i sitt hemland på hastig semester.
Citera
2019-12-21, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Man ska ha rätt att få bära vapen ja. Men då ska det som i USA vara ordentliga straff då dom missbrukas. Riktiga livstidssstraff på 70 år för mord och även om gärningsmannen är minderårig. Inte saft och bullar.
Så du tror att det hade varit bra om Kjäll varit full, stökig och dessutom beväpnad? Utgår från att du skriver i affekt eller trollar.
Citera
2019-12-21, 09:09
Medlem
foppa555s avatar
Hört på ryktesvägar att polisen plockat in två stycken personer som går i nionde klass på Lundåkerskolan i Gislaved. Är det som många andra ett falskt rykte, eller kan nog stärka detta?
Citera
2019-12-21, 09:53
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Så du tror att det hade varit bra om Kjäll varit full, stökig och dessutom beväpnad? Utgår från att du skriver i affekt eller trollar.

Läs vad jag skriver. Man får ta ansvar för sina handlingar. Att ta ifrån hederliga människor vapen löser ingenting. Jag personligen har sån självkontroll även full att jag inte drar pistol och skjuter folk bara för att det är enklast.

I de stater där man får bära vapen dolt i usa och där alla har vapen är det extremt lite rån med vapen och inbrott. Brottslingarna vill helt enkelt inte bli dödade. De gör överväganden som alla andra. Det där hade säkert inte ens hänt om snorungarna vetat att det kunde vara en eller flera civilpersoner som var beväpnade och kunde hantera sina vapen inne på restaurangen. Så funkar det.
Citera
2019-12-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ingen gripen än givetvis. Tror aldrig vi får se en fällande dom i mordet på Kjäll. Vafan, vi pratar om Gislaved här. Hur svårt skulle det vara att storma in och vända upp och ner på varenda HVB hem och blatte bostad i närheten. Ta med samtliga i rätt ålder och etnicitet och hota med utvisning och indraget försörjningsstöd om ingen tjallar.

Tog man av silkesvantarna skulle detta vara utrett inom en vecka.

Tänker alltid som jämförelse då centerns transvestit Frederic Federley blev rånad av gatubarn. SÄPO blev inkopplat och inom några dagar var de fast. Även att de tom var illegala utan adresser eller något och befann sig i Stockholm.

Detta skulle varit klart för länge sedan. För varje dag som går nu kallnar alla spår, gärningsmännen hinner finslipa sina historier och dessa rotlösa flyktingar hinner omlokalisera sig. Skulle inte förvåna mig om åtminstone en redan är i sitt hemland på hastig semester.

En normal polis i ett normalt västeuropeiskt land skulle haft dem efter ett par dagar.
Men politiker från V till M har nedmonterat polisen i 30 år, det började redan med Göran Persson, ja om inte med Bildt/Westerberg redan.
För Reinfeldt var Polismyndigheten ett särintresse som Försvaret, se bara på rpc:erna som tillattes - B. Svensson och Eliasson! ( denne tillsatt precis efter DÖ:s begravningståg)
Löfven och Morgan skall förbigås med tystnad.

Finns alltså inte en utryckningsberedd polis i stationär station med bemannad polis 24/7/365 i ett samhälle som Gislvaved med 10 000 i tätorten och 30 000 i kommunen...
Det du skriver om direkt polisröj efter dådet bland alla s k nyanlända i bostäder inom en radie på någon mil, när mördarna nu kunde komma undan på elsparkcyklar, är fullkomligt omöjligt med den personalsituation som finns i Polisen.
Det är bara ev dna på platsen från mördarna och en omfattande topsning av alla mellan 15-30 år bland "nyanlända" i Gislaved med omnejd som möjligen kan lösa fallet. Något som kommer ta tid och då är mördarna sedan länge på andra platser i Sverige och de kan förmodligen inte heller bindas till platsen i tid när folkbokföringssystemet, det med, ligger i kaos i Sverige.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-12-21 kl. 11:05.
Citera
2019-12-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppa555
Hört på ryktesvägar att polisen plockat in två stycken personer som går i nionde klass på Lundåkerskolan i Gislaved. Är det som många andra ett falskt rykte, eller kan nog stärka detta?

Skulle ju inte vara omöjligt med tanke på att dom båda GM sagts vara väldigt unga men finns det något mer konkret i ryktet som gör troligt att det har med fallet att göra?

När skulle dom ha plockats in?
Citera
2019-12-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hur hindrar man flykt med lågaffektivt bemötande?

Är du totalt hjärndöd eller låtsas du? Hade Kjäll tänkt efter lite och inte eskalerat situationen så hade han troligtvis inte dött. Det är hela poängen. Om han verkligen gick in och försökte hindra rånares flyktväg så undar jag verkligen. Tyckte han själv att det var rimligt att ingripa i den mest kritiska punkten i hela rånet? Där rånarna är som mest stressad och gör vad som helst för att gå vidare?

Du har rätt. Har Kjäll gått in där så har inte lab någon effekt, men det hade ingenting annat heller. Kjälls våldskapital jämfört med rånarna är i princip noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in