Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-16, 18:23
  #24193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag kollade igenom hela klippet och dessa miner kommer i samband med applåderna. Nu är jag långt ifrån att vara en expert, men det ser ut som någon sorts panikattack när applåderna startar. Det närmaste jag kan tänka mig är en allvarlig rädsla för att befinna sig i vissa situationer som är extremt svårt och förnedrande att fly ifrån.

Detta förklarar i och för sig inte det här minspelet där Greta står helt ensam.

https://postimg.cc/18gmh2Xb
Det har hon betättat om. När folk berömmer henne för mycket (eller kanske på fel sätt) så tänker hon: Sluuuutaaa!

Hon har verkligen s.k. funktionshinder men anser själv att hon också har superkrafter. Mod har hon definitivt. Det är en fascinerande tanke att hon någon gång skulle kunna säga ett fult ord vid helt "fel" tillfälle. Men jag tror att hon är för introvert gör att göra det.
2019-12-16, 18:26
  #24194
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vem bär ansvar för detta?
Alltså Greta ser knappast ut att må bra.
Givetvis är uppmärksamheten stimulerande för henne men minerna säger något helt annat.
Otäckt.
Tanken är väl att hon skall ta det lugnt ett tag nu.
Vidrigt att så många "vuxna" anser det vara Ok att en 16 årig tjej med diagnos för deras kamp.
Hon har rätt till en lugnare ungdom.
2019-12-16, 18:31
  #24195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Är det bara jag som är van med att man har garanterad platsbokning i första klass? I Sverige kan man inte ens boka på distanståg om man inte har platsbiljett.

Var det nån "nytysk" som hade satt sig på Gretas plats och hon vågade inte säga till? Det är ju annars ett vanligt modus operandi bland nysvenskar, att bara slå sig ner lite var som helst där det är ledigt. Och i första klass är det oftast ledigt.
Deras tåg hade tagits ur trafik i Basel så de fick tränga ihop sig i andra tåg.
2019-12-16, 18:36
  #24196
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Deras tåg hade tagits ur trafik i Basel så de fick tränga ihop sig i andra tåg.
Aha, lite som flyg som blir inställt då. Det överbokas kanske så att tågoperatörerna ska tjäna fett med flis.

När man flyger brukar man få ersättning enligt någon EU-regel. Minns när jag missade två flyg hem från Fornebu och fick 2*200 dollar. Ja, jag erkänner, jag är sån där vidrig flygpassagerare...

Har Gretchen begärt ersättning? Som förstaklasspassagerare torde man ha bra förutsättningar att få plåster på såren. När jag flög business hade man t ex förtur på nästa plan osv.
2019-12-16, 18:38
  #24197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tanken är väl att hon skall ta det lugnt ett tag nu.
Vidrigt att så många "vuxna" anser det vara Ok att en 16 årig tjej med diagnos för deras kamp.
Hon har rätt till en lugnare ungdom.
Vi "vuxna" vill att hon ska göra det hon själv tycker. Hon är redan odödlig som ikon och kan gott unna sig att vila och göra annat.
2019-12-16, 18:45
  #24198
Medlem
Surtrutens avatar
Det verkar mest som det är Deutsche Bahn som har problem med att Grata Thunberg satt på golvet när tågen var inställda och därför överfulla.

Greta var nog nöjd med att få sitta en stund i fred.
2019-12-16, 18:49
  #24199
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Aha, lite som flyg som blir inställt då. Det överbokas kanske så att tågoperatörerna ska tjäna fett med flis.

När man flyger brukar man få ersättning enligt någon EU-regel. Minns när jag missade två flyg hem från Fornebu och fick 2*200 dollar. Ja, jag erkänner, jag är sån där vidrig flygpassagerare...

Har Gretchen begärt ersättning? Som förstaklasspassagerare torde man ha bra förutsättningar att få plåster på såren. När jag flög business hade man t ex förtur på nästa plan osv.


Eller så kan det helt enkelt vara så att hennes "team" sa åt henne att det var dags för en bild och det blir en betydligt mer kraftfull bild om det ser ut som att hon "kämpar mot alla odds" istället för att hon ska synas i den miljön hon egentligen befinner sig i, vilket är i första-klass miljöer...
2019-12-16, 18:56
  #24200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Eller så kan det helt enkelt vara så att hennes "team" sa åt henne att det var dags för en bild och det blir en betydligt mer kraftfull bild om det ser ut som att hon "kämpar mot alla odds" istället för att hon ska synas i den miljön hon egentligen befinner sig i, vilket är i första-klass miljöer...
De brukar fotografera henne i 1:a klassmiljö annars. Försök förstå att det var fullt. För många personer på samma tåg. Först sittplatser till kostymer och dräkter och sist till mjukisbyxor och gympaskor. Helt normalt i vanliga fall, men Greta är en av värdens mäktigaste personer så de fick skrämselhicka när de förstod vem hon var.

Det är lite som Faulty Hotel. Eller Faulty Train. Eller Faulty World.
__________________
Senast redigerad av ghou 2019-12-16 kl. 19:38.
2019-12-16, 18:58
  #24201
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Eller så kan det helt enkelt vara så att hennes "team" sa åt henne att det var dags för en bild och det blir en betydligt mer kraftfull bild om det ser ut som att hon "kämpar mot alla odds" istället för att hon ska synas i den miljön hon egentligen befinner sig i, vilket är i första-klass miljöer...
Man skulle kunna misstänka det, ja. I så fall är hennes rådgivare eller den som kommit på idén ganska korkade. För så jävla flott är det inte med första klass, och inte så mycket dyrare heller. Efter att ha seglat över Atlanten fram och tillbaka så unnar jag flickstackarn att få pösa i en rymlig tågfåtölj.

Antagligen är varenda steg hon tar, varenda tågresa, bussresa, lunch och middag betald av någon annan. Kanske av ett ressällskap som inte alls uppskattar att färdas så spartant som Greta. Det är nog många som vill sola sig i glansen av världens nya Mahatma D'Arc.

Jag tycker bara synd om 'na. Varenda jävla steg hon tar kommer att synas med lupp och mikroskop. Minsta lilla maträtt hon äter kommer att dissekeras, alla kontakter hon har med folk vars barndom kommer att vändas upp och ner, osv. Finns inte en människa idag som inte har nåt skelett i garderoben.

Jag skulle faktiskt vilja repetera The Donalds råd till henne, "Chilla, chilla...."
2019-12-16, 19:23
  #24202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Är den bilden menipulerad? Har ALDRIG sett så mkt rynkor på en flicka i hennes ålder oavsett vilka grimaser de gör och där är fantasin rätt stor.

Det är originalbilder från en italiensk journalist. Kolla portföljen så ser du att hon grimaserar på fler bilder.

https://www.shutterstock.com/editori...g-visits-turin
2019-12-16, 19:34
  #24203
Medlem
Här ett klipp som visar hur det såg ut i en av1:a klassvagnarna där Greta satt på golvet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ty...-forsta-klass/
2019-12-16, 20:10
  #24204
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Här ett klipp som visar hur det såg ut i en av1:a klassvagnarna där Greta satt på golvet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ty...-forsta-klass/


100%, hennes team har den kupén som är precis framför henne, hon sitter ju så klart där inne i en stol. Nu ska en bild tas och då sätter sig hon och fotografen ute på golvet för att det ska se bättre ut.


Marketing.
Poängen är ju att sälja in Greta som en fattig liten flicka som mer eller mindre reser genom världen helt ensam. "kämpar och sliter i misär"

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback