2019-12-14, 09:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Märks det är autismdelen av flashback.
Arten ska redan vara upptäck. Ska ge ett exempel så ni förstår.

En blåfotad jättehavs huggorm upptäcks för första gången 1789 av kung karl snorre av stockholm. Sen ses den inte mer förän år 1989. Då har den inte varit dokmenterat sedd på 200 år.

Nattpapegojan Arctocephalus townsendi var försvunnen 1890 till 2015.

Tråd som anknyter väl till ämnet:

(FB) utdöda djur som kan finnas?
Citera
2019-12-14, 19:49
Medlem
najass avatar
Ännu en tråd på temat sammanfogad och den värsta OT:n raderad

/mod
Citera
2019-12-15, 17:05
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Kvastfening.

Kvastfeningarna (som ordning) förmodades vara utdöda tills man fann arterna Latimeria chalumnae och senare L. menadoensis i livet. Men dessa två arter är moderna kvastfeningar, förvisso tillhör de en urgammal ordning primitiva fiskar, men det var två helt nya, moderna arter som upptäcktes.

...Och upptäckten (beträffande L. chalumnae) ägde rum på 1930-talet, så det är ju gamla nyheter s.a.s.

Ser man till förmodat utdöda djurarter som kan finnas kvar finns det mängder, men det mesta rör någon liten groda eller fågel som senast sågs för 50 år sen men som inte synts till sen dess, eller liknande. Som den lilla nattaktiva papegojan som nämndes innan här, som förmodades vara utdöd i drygt hundra år men som återfanns för några år sedan.

Lite mer exotiskt är väl pratet om den tasmanska pungvargen ("tigern") som också nämnts i tråden innan, men chanserna där får väl bedömas som mycket små.

För att återknyta till Latimeria så kan man kanske tänka sig att någon urgammal ordning djur ännu kan ha nu levande representanter kvar i livet i de outforskade havsdjupen. Jag menar, någon sorts urtida mollusker eller leddjur som annars inte setts till annat än som fossiler, t.ex.
Citera
2019-12-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
I Danmark levde för tusen års sedan en sköldpadda som kallades Kärrsköldpadda - den arten har danskarna visst hittat igen, så den är förmodligen inte utdöd trots att den ansetts vara det under så lång tid. Men danskarna har svår för att hitta fler.
det har även hittats levande exemplar i Sverige, men ingen verkar misstänka att de tillhört den ursprungliga populationen, utan bara förrymda eller utsläppta saker alltså.
Trådnekrofili och anekdotvarning, så var beredd på ett lågkvalitativt inlägg...

...men högst anekdotiskt så har jag hört att det finns en population av sköldpaddor i Mälardalen. Dessa skulle vara förrymda och det förökar sig inte i kylan men överlever. Just deras långa liv gör att det bara behöver rymma ett fåtal lite här och där, för att en "population" skulle upprätthållas.

"Population" vore väl förvisso ett felaktigt begrepp eftersom det inte är en reproduktiv grupp och alla kanske inte är i samma art, men du förstår vad jag menar.

Detta läste jag för länge sedan i något hyfsat respektabelt sammanhang (tänk FoF eller någon dagstidning, inte Aftonbladet...), men har inte lyckats spåra källan eller se påstående upprepat. Jag har inte för vana att sprida anekdoter så jag vill inte att någon nu går vidare och påstår "att" det finns "sköldpaddor i Mälardalen", utan jag hoppas att någon annan har läst eller hört motsvarande och kan peka ut källan och vederlägga.

Växelvarma djur har svårt att leva så här långt norrut, vintertid, men finns gör de och saken är inte omöjlig, beroende på vilken/vilka arter det skulle röra sig om och hur de kan anpassa sig till kylan (någon evolutionär anpassning är det inte tu tal om, för de kan icke föröka sig). Just det där med att de inte kan föröka sig, vilket ter sig tämligen korrekt, gör att jag har lagt det på minnet och gör att hela rövarhistorien låter mycket mer trovärdig. Eller så var historien påhittad av en biolog som vill trolla oss andra biologer som inte är experter på sköldpaddsfysiologi och därför lade till en "plausibel" komponent...
Citera
2019-12-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
...men högst anekdotiskt så har jag hört att det finns en population av sköldpaddor i Mälardalen. Dessa skulle vara förrymda och det förökar sig inte i kylan men överlever. Just deras långa liv gör att det bara behöver rymma ett fåtal lite här och där, för att en "population" skulle upprätthållas.
Jag har träffat på en i närheten av Kananbadet i västra Stockholm, men den togs om hand så den är nog inte ute i det vilda längre.
Citera
2019-12-27, 03:13
Medlem
Standard.s avatar
Megalodon!
Citera
2019-12-30, 07:12
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph

[...]

För att återknyta till Latimeria så kan man kanske tänka sig att någon urgammal ordning djur ännu kan ha nu levande representanter kvar i livet i de outforskade havsdjupen. Jag menar, någon sorts urtida mollusker eller leddjur som annars inte setts till annat än som fossiler, t.ex.

Faktum är att detta också redan hänt, beträffande urtida mollusker alltså.

1952 hittade man urmollusker i Stilla Havet, utanför Costa Ricas kust. De var innan dess endast kända som fossiler från senast Devon, nästan 400 miljoner år sedan.

Vore ballare med trilobiter eller havsskorpioner dock, men av allt att döma försvann de vid P-T-utrotningen, strax innan dinosaurierna dök upp. Men ja, ibland hittar man uppenbarligen oväntade saker i havsdjupen, och enorma "fossilglapp" finns det gott om exempel på (fossilering i sig är så ovanlig och slumpmässig så konstigt vore väl annat).
Citera
2019-12-30, 07:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag läste för några år sedan att en grupp fiskare eller om det var vetenskapsmän som lyckades plocka upp något som flöt i vattnet, som var gigantiskt. Men det var bara en del av en kropp från något okänt. Det var i ruttet skick. Jag såg ett foto av det i en bok. Men jag kan inte hitta det på internet. Den delen som hittades var fruktansvärt stort. Bilden jag såg var svartvit och den kan ha tagits på kanske 50-60-talet eller så. Det är möjligt att de än idag inte vet vad det var för djur, men att de åtminstone tog en del prover från det djuret innan de kastade tillbaka resten i havet.
Citera
2020-01-01, 12:23
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag läste för några år sedan att en grupp fiskare eller om det var vetenskapsmän som lyckades plocka upp något som flöt i vattnet, som var gigantiskt. Men det var bara en del av en kropp från något okänt. Det var i ruttet skick. Jag såg ett foto av det i en bok. Men jag kan inte hitta det på internet. Den delen som hittades var fruktansvärt stort. Bilden jag såg var svartvit och den kan ha tagits på kanske 50-60-talet eller så. Det är möjligt att de än idag inte vet vad det var för djur, men att de åtminstone tog en del prover från det djuret innan de kastade tillbaka resten i havet.

Zuiyo Maru hette båten - året var 1977, och det handlade sannolikt om en halvrutten brugd.

Här finns bild på eländet: https://en.wikipedia.org/wiki/Zuiyo-maru_carcass
Citera
2020-01-01, 20:01
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Zuiyo Maru hette båten - året var 1977, och det handlade sannolikt om en halvrutten brugd.

Här finns bild på eländet: https://en.wikipedia.org/wiki/Zuiyo-maru_carcass

Tack, det var visst betydligt närmare nutid än jag trodde.
Citera
2020-01-10, 16:24
Medlem
Ördögs avatar
Det borde finnas en FB-tråd där vi bokför arter som konstaterats vara utdöda. Den skulle tyvärr utdrygas med nya arter hela tiden.

Idag fastslog experterna att fiskarten svärdstör / Psephurus gladius / Chinese paddlefish / Chinese swordfish / 白鲟 i Yangtzefloden inte mer existerar. Den har inte setts sedan 2003.

The Chinese paddlefish, one of world's largest fish, has gone extinct
https://www.nationalgeographic.com/a...-fish-extinct/
The Chinese paddlefish and its close relatives have been around for at least 200 million years. The species, reaching up to 23 feet in length, survived unimaginable changes and upheavals, such as the mass extinction that killed the dinosaurs and marine reptiles like plesiosaurs that it swam alongside. In its time, flowering plants evolved, and came to populate the shores of its ancestral home, the Yangtze River, in modern-day China.

Much later, bamboo came on the scene, and well after that, giant pandas. In the last few thousand years, a blink in evolutionary time, the land filled with people, and China became the most populous country on Earth. In the muddy waters of the Yangtze, the paddlefish lived as it had for eons, using its special sword-like snout to sense electrical activity to find prey, such as crustaceans and fish.

But there’s one phenomenon this ancient species, sometimes called the “panda of the Yangtze,” could not survive—humans. A new paper published in the Science of the Total Environment concludes that the species has gone extinct, mainly due to overfishing and dam construction.

It’s “a reprehensible and an irreparable loss,” says study leader Qiwei Wei of the Chinese Academy of Fishery Sciences, who’s been looking for the animal for decades.
Senast redigerad av Ördög 2020-01-10 kl. 16:26.
Citera
2020-01-10, 21:22
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det borde finnas en FB-tråd där vi bokför arter som konstaterats vara utdöda. Den skulle tyvärr utdrygas med nya arter hela tiden.

Idag fastslog experterna att fiskarten svärdstör / Psephurus gladius / Chinese paddlefish / Chinese swordfish / 白鲟 i Yangtzefloden inte mer existerar. Den har inte setts sedan 2003.

The Chinese paddlefish, one of world's largest fish, has gone extinct
https://www.nationalgeographic.com/a...-fish-extinct/
The Chinese paddlefish and its close relatives have been around for at least 200 million years. The species, reaching up to 23 feet in length, survived unimaginable changes and upheavals, such as the mass extinction that killed the dinosaurs and marine reptiles like plesiosaurs that it swam alongside. In its time, flowering plants evolved, and came to populate the shores of its ancestral home, the Yangtze River, in modern-day China.

Much later, bamboo came on the scene, and well after that, giant pandas. In the last few thousand years, a blink in evolutionary time, the land filled with people, and China became the most populous country on Earth. In the muddy waters of the Yangtze, the paddlefish lived as it had for eons, using its special sword-like snout to sense electrical activity to find prey, such as crustaceans and fish.

But there’s one phenomenon this ancient species, sometimes called the “panda of the Yangtze,” could not survive—humans. A new paper published in the Science of the Total Environment concludes that the species has gone extinct, mainly due to overfishing and dam construction.

It’s “a reprehensible and an irreparable loss,” says study leader Qiwei Wei of the Chinese Academy of Fishery Sciences, who’s been looking for the animal for decades.

Fast lite mer positivt är att det nog skulle tas bort enstaka arter från listan också efter hand. Man återupptäcker ju faktiskt arter man trott vara utdöda då och då (så kallade Lazarus-arter), även om det så klart bara är en rännil jämfört med floden av utrotning

Till de nyligen utdöda mer spektakulära eller "populära" arterna verkar vi nu få lägga Spixaran Spix's macaw (Cyanopsitta spixii), som sannolikt är utdöd som vild. Finns dock i fångenskap då det är en hyfsat populär bur/zoo-fågel så den kan ju återutplanteras. Den var för övrigt förlaga till aran i filmen Rio.
Senast redigerad av najas 2020-01-10 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in