2015-02-22, 22:02
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Jag tackar för länken och kommer att läsa den i sin helhet - om den är på danska kommer det nog att gå så där uppsve som man är...

Och jag tänker inte gå i närmare polemik i frågan. Jag trodde dock att den lägre saliniteten i vattnet gjorde det mindre lämpat som delfinhabitat. Och jag kan, understundom, bli lite för aspbergeraktig i texttolkning för mitt eget bästa

Jag har dock haft förmånen att ha (under ett par år) med en, har jag för mig, vitsidig delfin/Vitsiding att göra i Östersjön.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/10/delfin.html

Den gillade att leka med båtar och bodde vid en boj några sjömil ut i flera år. Mäktigt.

Nej, jag är inte 'Ludde' - btw.
Citat:
River Monsters var det ja, det var förmodligen där jag läste om de tyska mördarmalarna.
Att - om - de småländska malarnas antal inte betonas kraftigare kan ju bero på att man inte vill att det ska leda till att fler mal-intresserade fiskare söker sig dit. Även om de är fler än vad den forskaren påstår så kan man väl ändå inte säga att den har bra förutsättningar, fast i tre vattendrag som den verkar vara. Hade den levt i hela södra Sverige hade det varit något helt annat, så det finns väl fortfarande skäl till att vara försiktig. Varför har man inte återplanterat ut malar i hela södra Sverige?
Nathanson menar att det enbart finns mal i någon relevant numerär i Emån (vilket är direkt falskt) - och att han är den ende som vet något om mal. Han är, allmänt, ansedd som en oärlig akademiker och ganska egenkär. Ekonomiskt oberoende (har jag för mig) så han behöver ju inte bry sig om anslag. Rent tekniskt är hans fältstudier ganska amatörmässiga i termer av metodik.

Det finns två anledningar till malens problem i Sverige, utdikning (om jag kommer ihåg rätt - men jag minns inte riktigt varför, men det har förmodligen med lekbeteende att göra) och att vi är i norra delen av dess utbredningsområde. Den kräver en vattentemp på minst 22 grader för att lyckas med leken.

Den finns dock (i ganska stort antal) i Båven/Södermanland och var förr vanlig i Mälaren. Så biotopförändringar är nog den största enskilda boven. De sista malarna försvann från södra Helge-systemet i anslutning till en utsläppsincident på 60-talet (har jag för mig). Man observerade då hur de flydde ut i Östersjön, och yrkesfiskare fick flera exemplar i garn (av något slag) utanför Kristianstad.

Det pågår ett projekt för att återetablera den i nedre delarna av Helge-/Heligeå, och så vitt jag förstår går det ganska bra.

I övre Helge-systemet är den extremt talrik, och har rollen som apexpredator. [borttaget namn - PM om du vill veta mer]-sjön är ett exempel på ett, för de flesta, helt okänt bestånd (med stora individer) i Skåne.

Jag vill dock poängtera att malen är, och bör förbli, fridlyst. Men samtidigt är det en stryktålig fisk, så om man är varsam är det inga problem för den att fångas på sportfiskeredskap. Det är dock, naturligtvis, 'olagligt'.

Och av alla fiskar jag fångat är nog min sverigemal den jag värderar högst. Naturligtvis fick den gå tillbaka utan vägning eller mätning. Uppskattad vikt var 5-6 kg.

Utöver dessa naturliga bestånd har mal 'fått hjälp' att röra sig till lite andra vatten i södra Sverige - så gissningsvis finns det idag mal i ett hundratal vattendrag... I hur många av dessa den kan reproducera sig vågar jag inte spekulera i.
Citat:
Jag hoppas också att tumlaren ska komma tillbaka. 36000 individer beräknas det finnas i det aktuella området, bälten, Öresund, och runtomkring. Med tanke på att fiket lättare kan kontrolleras där än vid de östliga delarna av Östersjön så kan man kanske hoppas på en förbättring.

Låt oss hoppas. Har, som sagt, sett den ganska många gånger längre upp på västkusten. Som mest en flock på 8-10 djur. Såpass många att det var svårt att räkna.

Drivgarnsfisket var en stor bov i sammanhanget, vilket nu är förbjudet, och givet giftnivån i (och har jag för mig saluförbudet för) Östersjölax tror jag inte baltländerna fiskar särskilt mycket lax med garn i pölen längre.
Citera
2015-12-20, 16:19
Bannlyst
Amazonas borde bjuda på några riktiga rariteter. 180 mil brett, 300 mil långt... bara skog å vatten. Helt omöjligt att säga vad som kan finnas där.
Citera
2015-12-24, 19:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Det finns inte ens chans att Megalodon existerar fortfarande. Ett sådant stort djur (fisk) hade aldrig kunnat simma på denna jord utan att ha blivit upptäckt.

Vi borde hitta valar med enorma bettskador om det fanns megladon fortfarande, men det har aldrig hittats valar med sådana skador (som ex sälar får av vithaj).
Citera
2015-12-24, 20:17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag skulle gärna önska att man upptäckte någon kvarvarande pygmeelefant eller pygmemammuth: http://scienceblogs.com/tetrapodzool...pygmy-mammoth/
Citera
2015-12-24, 20:20
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Krokodiler slutar aldrig växa, så hade det gått att hålla de vid liv tillräckligt länge så hade det kunnat bli riktigt intressant ...
De blir aldrig så gamla att de når 10 meters längd, som de kunde bli för ett par hundra år sedan.

Krokodiler växer hela livet men långsammare och långsammare ju äldre de blir. Nu är alla med gener för att bli 9-10 meter under en livstid bortskjutna.
Citera
2015-12-26, 02:29
Medlem
Perfectscores avatar
Någon som filma en Megaladon https://www.youtube.com/watch?v=NAUOvKBTl8k
Citera
2015-12-26, 02:50
Medlem
Jätteödlan Megalania i australien/nya guinea som tros ha dött ut för 50000-30000 år sedan är väl ett tips.

Det påstods för några år sedan att man hittat ben från en som daterats till att vara 300 år gamla, vet ej om det är sant dock. Det finns även en del vittnen som påstår sig ha sett gigantiska ödlor där.
Citera
2015-12-26, 02:59
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Jätteödlan Megalania i australien/nya guinea som tros ha dött ut för 50000-30000 år sedan är väl ett tips.

Det påstods för några år sedan att man hittat ben från en som daterats till att vara 300 år gamla, vet ej om det är sant dock. Det finns även en del vittnen som påstår sig ha sett gigantiska ödlor där.

https://www.youtube.com/watch?v=vNYbWQSdf9c
Citera
2019-07-22, 20:02
Medlem
Tasmansk tiger.

Visst är sannolikheten liten, men vad jag förstår är väl området som den kan finnas på, ca 10k kvadratkiloeter, eller hektar kanske?

Iaf så har vi sett förut att även Annat än små djur i otillgängliga skogar kan återfinnas. Var ju nån hund i Japan förra året eller nåt som upptäcktes igen efter lång tid.

Det enda som jag ser som negativt är att det varit en del folk genom åren och letat, och man inte hittat nåt. Inte ens spillning. En så pass liten population som det kan tänkas va borde väl också dö ut av inavel?

Jag har en vän gärna hjälpt till att söka efter den och har funderat många gånger på att spara ihop en rejäl slant och dra dit. Men som sagt det har varit expeditioner där en hel del. Viltkameror och så, så att en random kille från Sverige helt plötsligt skulle stöta på en känns....,inte så troligt. Men spännande.
Citera
2019-12-14, 07:21
Medlem
Vilket djur har varit ej varit sedd under längst tid?

Minns jag läste om nån papegoja i amazonas som inte varit sedd på 80 år eller nåt när dom hittade den för nåt år sedan.

Finns det äldre rekord och vad var det för djur?
Citera
2019-12-14, 07:38
Medlem
Timmervargens avatar
Kvastfening.

Jättemunhaj eller vad den heter see man väl inte så ofta.

Sen finns det väl många oupptäckta arter, främst i haven.
Citera
2019-12-14, 07:47
Medlem
Märks det är autismdelen av flashback.
Arten ska redan vara upptäck. Ska ge ett exempel så ni förstår.

En blåfotad jättehavs huggorm upptäcks för första gången 1789 av kung karl snorre av stockholm. Sen ses den inte mer förän år 1989. Då har den inte varit dokmenterat sedd på 200 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in