2019-12-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Vi talar om en undercentral, med trefasmatning.

Spelar väl ingen roll?

Matning för belysning eller vägguttag går bara på en av faserna i alla fall.
Citera
2019-12-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Det är en Hager elcentral. Med tanke på att hyresvärden är bortrest i två veckor och huvudbostaden tillbommad så blir svårt att kolla där. Hur ser jag ifall jag har fas-säkringar i mitt elskåp?
En fas-säkring är en gammaldags porslins-propp. Det är de som kallas 'smältsäkring' i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=tFrkT5W0yvo
Citera
2019-12-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ingen dvärgbrytare eller jordfelsbrytare har lösts ut.

Värmen som går på el fungerar och även ugn och spis fungerar. Nu när jag satte på en platta på spisen så ökade styrkan på lampan som sitter i den halvdåliga kontakten.

Ska jag vara orolig att all el försvinner plötsligt?

Då har du konstaterat felet. Det var det jag var ute efter.
Att lampan lyste kraftigare när spisen slogs på, säger att det saknas en fas av 3 i Attefallshuset.

Du har inga huvudsäkringar inne i ditt Attefallshus eller?
För då sitter de nog huvudsäkringarna i huvudfastigheten.
Be någon med nycklar dit återställa/byta säkringen där.
Citera
2019-12-11, 19:24
Medlem
Citat:
det brukar finnas en gruppförteckning som beskriver vad olika säkringar är till (om det inte har varit lata elektriker som gjort installationen).
Leta med förteckningens hjälp upp säkringarna som går till stugan:
- I fallet smältsäkringar kolla förstså att propphuvarna är ordentligt dragna kolla därefter om någon säkring "gått" dvs om den färgade signalen på säkringen är borta. Ibland kan det vara fel i en smältsäkring utan att signalen ramlar bort, då måste du mäta.
- I fallet dvärgbrytare / automatsäkring ser du om någon manöver-"vippa" har annat läge än de övriga
återställ i så fall denna så den står lika dant som övriga. Det kan även vara i det att slå ifrån dvärgbrytarna till stugan och sedan slå till dom igen. Det är inte alla säkrinagr som fäller ner vippan om dom utsätts för en kortslutning.

har försökt vara så tydlig som möjligt, lycka till. Och gör inget farligt !!

Tack för all hjälp!

- I fallet dvärgbrytare / automatsäkring ser du om någon manöver-"vippa" har annat läge än de övriga
återställ i så fall denna så den står lika dant som övriga. Det kan även vara i det att slå ifrån dvärgbrytarna till stugan och sedan slå till dom igen. Det är inte alla säkrinagr som fäller ner vippan om dom utsätts för en kortslutning.

Ingen vippa har ett annat läge än de övriga. Jag läste också nu på ett annat ställe att dvärgbrytarna inte alltid fälls ner om de kortsluts så det kan vara värt att prova att slå ifrån och tillbaka. MEN skulle det ha varit en kortslutning i någon av dvärgbrytarna så borde det väl ha varit helt svart och inte lite el i uttagen?
Citera
2019-12-11, 19:25
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Spelar väl ingen roll?

Matning för belysning eller vägguttag går bara på en av faserna i alla fall.

Det förutsätter att det inte finns några tvåfas eller trefasgrupper i samma undercentral.
Citera
2019-12-11, 19:28
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Tack för all hjälp!

Ingen vippa har ett annat läge än de övriga. Jag läste också nu på ett annat ställe att dvärgbrytarna inte alltid fälls ner om de kortsluts så det kan vara värt att prova att slå ifrån och tillbaka. MEN skulle det ha varit en kortslutning i någon av dvärgbrytarna så borde det väl ha varit helt svart och inte lite el i uttagen?

Det beror på om det finns tvåfas eller trefaslaster anlutna till din undercentral.
Du bör hålla dig till att kolla säkringar, överlåt andra fel till sakkunniga.
Citera
2019-12-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Då har du konstaterat felet. Det var det jag var ute efter.
Att lampan lyste kraftigare när spisen slogs på, säger att det saknas en fas av 3 i Attefallshuset.

Du har inga huvudsäkringar inne i ditt Attefallshus eller?
För då sitter de nog huvudsäkringarna i huvudfastigheten.
Be någon med nycklar dit återställa/byta säkringen där.

Tack för dina svar!

Jag har en Hager elskåp med en huvudbrytare, en jordfelsbrytare och 18 dvärgbrytare.

Det ser ut som "Identifiera komponenterna i en normcentral" sidan 2 av 16 i denna länk https://www.byggahus.se/el/bruksanvi...central#sida-2.

Kan du utläsa ifall det är det du menar med huvudsäkring?
Citera
2019-12-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinLever
En fas-säkring är en gammaldags porslins-propp. Det är de som kallas 'smältsäkring' i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=tFrkT5W0yvo

Okej, tack.
Citera
2019-12-11, 19:37
Medlem
Citat:
Det förutsätter att det inte finns några tvåfas eller trefasgrupper i samma undercentral.

Och nu blev det grekiska för mig...

Men du, till skillnad från några andra här i tråden, verkar faktiskt ha en del kunskaper om el.
Citera
2019-12-11, 19:37
Medlem
Citat:
Det beror på om det finns tvåfas eller trefaslaster anlutna till din undercentral.
Du bör hålla dig till att kolla säkringar, överlåt andra fel till sakkunniga.

Som sagt - jag tänker inte göra något annat är att bara se ifall jag kan lösa detta med hjälp av säkringar, allt annat får någon annan göra.

Så du menar att el fortfarande kan finnas även ifall en dvärgbrytare har löst ut sig utan att fällas ner?
Citera
2019-12-11, 19:41
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Som sagt - jag tänker inte göra något annat är att bara se ifall jag kan lösa detta med hjälp av säkringar, allt annat får någon annan göra.

Så du menar att el fortfarande kan finnas även ifall en dvärgbrytare har löst ut sig utan att fällas ner?

Svar på fetade:

Ja det skall man alltid förutsätta, om man inte kan mäta upp att anläggningsdelen är strömlös.
Citera
2019-12-11, 19:43
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Och nu blev det grekiska för mig...

Men du, till skillnad från några andra här i tråden, verkar faktiskt ha en del kunskaper om el.

Jobbar med helt andra saker idag... en gång elingenjör, alltid elingenjör....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in