Citat:
Ursprungligen postat av
Byggagym
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.
Är inte detta HELT ÅT HELVETE?
Det där är väl lite hur man har disponerat sitt sparande?
Mina föräldrar hade inte 1 mille på kontona: Däreomt ägde de 3 obelånade fastigheter nu är 2 sålda och de har 5 mille i likvida medel.
Många andra kanske har 1 mille i likvida medel mer hyr sin bostad och leasar sin bil: De sitter rejält fast.
Samma sak med hur man varit anställd: Har du valt att vara egenföretagare och har en mille i sparkapital inräknat allt ditt sparande incusive till pension ligger du risigt till: Har du tjänstepension och 1 mille i kapital har du det bra förspännt.
Så bara säga att man skall ha en mille blir lite konstig definition.
Själv är jag lite av den försiktige personen: Så jag har tjänstepension(Kommer att få ca 80% av min slutlön i pension om prognosen stämmer) har idag drygt en mille i Aktier/fonder/likvida medel och äger merparten av min bostad(Beräknas vara fullbetald när jag går i pension).
En polare tjänar mer än mig(Som egenföretagare men han har ingen pesnsionsavsättning) hyr en ny lägenhet har leasingbil och reser mycket : Sist jag pratade med honom hade han ca 50 000 i lån på diverse möbler/Hemelektronik etc.
Så svaret till TS är att många idag lever för dagen och kommer att ha svårt att pensionera sig: Många andra inc. mig själv kommer att kunna klara sig rätt bra, och som du säger spara ihop 1 mille borde inte vara så svårt vid sidan av sina pesionsavsättningar om man har ett jobb och lite sinne för ekonomi:
Men det kräver att du inte lånar till semester, inte byter telefon på avbetalning varje år och hels köper din bostad.