2019-12-11, 13:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Oroväckande många vuxna har inte ens sparkapital motsvarande en krona om dagen som de levt, de är i princip luspanka dagen innan lönen/bidragen ska komma! De har inte ens lyckats spara 365 kronor OM ÅRET!
Citera
2019-12-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.
Är inte detta HELT ÅT HELVETE?

Det där är väl lite hur man har disponerat sitt sparande?

Mina föräldrar hade inte 1 mille på kontona: Däreomt ägde de 3 obelånade fastigheter nu är 2 sålda och de har 5 mille i likvida medel.
Många andra kanske har 1 mille i likvida medel mer hyr sin bostad och leasar sin bil: De sitter rejält fast.
Samma sak med hur man varit anställd: Har du valt att vara egenföretagare och har en mille i sparkapital inräknat allt ditt sparande incusive till pension ligger du risigt till: Har du tjänstepension och 1 mille i kapital har du det bra förspännt.
Så bara säga att man skall ha en mille blir lite konstig definition.
Själv är jag lite av den försiktige personen: Så jag har tjänstepension(Kommer att få ca 80% av min slutlön i pension om prognosen stämmer) har idag drygt en mille i Aktier/fonder/likvida medel och äger merparten av min bostad(Beräknas vara fullbetald när jag går i pension).
En polare tjänar mer än mig(Som egenföretagare men han har ingen pesnsionsavsättning) hyr en ny lägenhet har leasingbil och reser mycket : Sist jag pratade med honom hade han ca 50 000 i lån på diverse möbler/Hemelektronik etc.
Så svaret till TS är att många idag lever för dagen och kommer att ha svårt att pensionera sig: Många andra inc. mig själv kommer att kunna klara sig rätt bra, och som du säger spara ihop 1 mille borde inte vara så svårt vid sidan av sina pesionsavsättningar om man har ett jobb och lite sinne för ekonomi:
Men det kräver att du inte lånar till semester, inte byter telefon på avbetalning varje år och hels köper din bostad.
Citera
2019-12-11, 14:07
Medlem
Hur vanliga är miljonärerna vid Pensionering OM vi räknar bort KöpeBostäderna

Som någon skrev har man inte en miljon vid pensioneringen tillhör man bidragskollektivet

Men hur ser besparingarna ut inför pension om vi räknar bort köpebostäderna?

o hur ser de ut 6-7 år efter pensionering

det sista är baserat på att de flesta numera lever som vanligt trots lägre inkomster
o många tar ut vad de kan på 5 år
Citera
2019-12-11, 14:25
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
En miljon svenska kronor är inte mycket alls. Det är bara 100k$ exempelvis, och ingen höjer ögonbrynen på den summan. 10 dubbla det och då börjar vi närma oss mycket respektabla siffror.
65-80, 15 år, 10M/15 = 666.666. 40 år idag? Med en historisk jämförelse https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/ är 10M om 15 år värt 7,5M. 7.5M / 15 = 500 000 per år, per månad, 41 000. Motsvarar två inkomster på 25 000 brutto. Eftersom skattetrycket kommer att öka under kommande 15 år, snarare 20 000 brutto.

Summa summarum, om du tycker att en lön på 20 000 per huvud är mycket respektabelt så visst.
Citera
2019-12-11, 14:28
Alltså, vår familj på 3 hade lätt haft en miljon bara i gjorda resor om man drar 20 åt tillbaks. Bara Mexico och USA resan gick klart över 100 000kr vardera. Men skulle inte velat ha det ogjort. Ju äldre man blir ju viktigare blir det också att komma bort och få vila. Det har naturligtvis skett i kombinationen tjänat ok och bott billigare än vad vi kunnat. Idag skulle vi faktiskt kunna sluta amortera de 6000kr vi gör varje månad. Men jag gillar att ha möjligheten till Fu-k off staten i framtiden. Stå med mössan i hand till politikerna? Nej tack!
Senast redigerad av lone star 2019-12-11 kl. 14:31.
Citera
2019-12-11, 14:42
Medlem
Kosmos.s avatar
1 miljon kommer inte vara så mycket med inflationen av Svenska kronan. Gissar halva värdet om 15 år.

Men visst 500.000 klarar du dig på i 4 år ca? om du lever snålt.
Senast redigerad av Kosmos. 2019-12-11 kl. 14:51.
Citera
2019-12-11, 15:08
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Att ha 1Mkr på kontot dagen man går i pension skulle jag säga är extremt sällsynt.
Trots att det endast krävs en tusing per person och månad för att lyckas med detta. Eller 30 spänn om dan.

Att ha 1 miljon på kontot den dagen du går i pension betyder att du kommer ha det väldigt knapert under dina sista dager...

tråkigt men sant.
Citera
2019-12-11, 15:30
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Sorgligt, men sant. Folk borde ha mer vett att spara eget till sin pension, och inte förlita sig på pensionssystemet, m.a.o. staten.

Alla förlitar sig på sina bostäders värdeökning istället för pension. Bostaden är deras pension. Tror de.
Citera
2019-12-11, 16:02
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Förr kunde du spara till dig själv och ev barn i "madrassen". Den möjligheten är i princip utraderad eftersom det trycks nya sedlar regelbundet som gör de gamla ogiltiga.
Nja. Mellan 1970 och 1990 var inflationen väldigt hög. Sparade man i "madrassen" så försvann nästan 10% av värdet årligen.
Citera
2019-12-11, 16:28
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:

1 miljon kr är ju ganska mycket endå. Om vi säger att jag utan att spara har ungefär 20k kvar i månaden efter skatt tar det mig ca 8år i denna konsumtionstakt jag har idag, att göra mig av med denna miljon.

Jag sparar dock idag mellan 10-5k beroende på vad jag gör eller behöver. Så det går ju snabbt endå att få ihop denna summa.
Citera
2019-12-11, 16:29
Medlem
Många ser ingen mening med att ha en större summa på kontot, de unnar sig hellre saker för pengarna.
Citera
2019-12-11, 16:53
Medlem
Citat:
Att spara tusen kronor per person och månad är nog inte särskilt svårt för de flesta om man vill. Däremot är det väldigt svårt för många att låta bli att röra pengarna man sparat ihop. När de väl fått ihop några tusenlappar så börjar de unna sig allt möjligt onödigt.

Problemet ligger hos individerna. De kan inte hantera pengar. Gå ut en lönehelg i valfri stad. Det är knökat med folk som ska bränna sin lön. Helt plötsligt är det pengar på kontot och då ska de användas till i regel helt onödiga prylar. Majoriteten av dem klarar sig egentligen med de prylar och kläder som de har, men de ska ändå köpa nytt. Det är oerhört få saker man egentligen behöver köpa och ofta kan man dra ner på det man betalar för: bredband, mobil, TV, musik, gymkort, transport och mängder av annat går att få ner kostnaderna på. Bara där går det nog att spara tusen kronor per person.
Om jag tittar på mig själv: 200 kr bredband, 80 kr mobil, 89 kr TV, 0 kr musik, 0 kr gymkort (jag tränar ändå varje dag), 0 kr transport.

Sluta bränn pengarna på skit!
Senast redigerad av e7andy 2019-12-11 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in