Citat:
Ursprungligen postat av
leosurvey
Ett tänkbart scenario för din del skulle kunna vara detta för att komma undan med skulden och "sid steppa" kronofogden och svenska inkasso byråer.
Flytta till Danmark och folkbokför dig där. Danmark kommer nu att bli din "Bas" för eventuella utflykter och där ingår givetvis Malta. Nu kan du lugnt åka dit och jobba och bäst utav allt du får behålla din lön. Du kan nu tjäna hur mycket pengar du vill. Kfm vad är det? Bye Bye med dom.
Man kan helt enkelt inte göra någon utmätning på dig eftersom det skulle vara olagligt. Eftersom enda möjligheten att kunna göra det är att landet som du bor i har godkänt avtalet om betalningsföreläggande inom Eu. Och det har vi spånat ut att det har Danmark sagt nej till. Så då är du skyddad ifrån utmätning. När det sedan gäller uppehållstillstånd osv hur länge du får vara på Malta och jobba osv finns det säkert andra här som kan tipsa dig om och vet bättre än jag.
Lets go!
Jag tror det får bli Danmark!
En källa säger att KRF ser allt, en annan att det är lugnt även sett ur ett längre perspektiv
På lite sikt vore dock bäst att flytta till Danmark.
Är man folkbokförd där kan bara skatteskulder och CSN indrivas vilket är OK för mig.
Kan man ha svensk arbetsgivare och bo i Danmark och så undslippa indrivning, det är knäckfrågan!
Det vore ju förträffligt, visst skulderna består, men kommer tid så kommer råd. De kommer att göra allt för att hålla skuld/erna vid liv över tid, men kanske kan man bli av med kraven på lång sikt, typ 15-20 år. Danmark är nära och är formellt sett i stort sett som Sverige även om kulturen är i vissa fall diametralt olika, men inte nödvändigtvis dålig för det.
Skuldsanering i all ära , men mina reella förpliktelser går utan för min egen ekonomi och det är förmodligen många som har en liknande situation.
En helt ny start skulle som sagt innebära lite av en pånyttfödelse!
Jag får gräva vidare om Danmark; jobb, boende, lagar och regler; och om man kan ha svensk arbetsgivare och undslippa indrivning i och med att jag är folkbokförd i Danmark. Om inte så får jag köra Danmarks-race fullt ut.
En negativ aspekt tycks vara att Danmark inte har semesterersättning som i Sverige. Valutan är 40% över och lönen kan hamna på brutto 50-75% mer än i Sverige, men de 12% i semesterersättning får man visst förhandla om själv med arbetsgivaren.