Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-10, 04:13
  #15085
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Frida borde berätta vad hon lider av annars kommer det bara spekuleras tyvärr, skulle inte förvåna om det är anorexia även om hon ser för hälsosam ut för det.
Det här spekulerats om anorexi i tråden. Det är inte omöjligt att förbundet kan komma att köra med en sådan förklaring. Men jag tycker det är konstigt om man vid en hälsokontroll plötsligt upptäcker att en välpresterande idrottare äter så lite att hon måste ta paus. (Det är ö.h.t. inte så vanligt att man tar bort tävlande på detta sätt, det lilla jag vet om det, i alla fall.)

Både Frida Karlsson och Ingvild Flugstad Östberg borta efter "hälsokontroll"
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/J...ter-helsesjekk
https://www.svt.se/sport/langdskidor...scupen-i-davos

Att idrottare försvinner på detta sätt gör naturligtvis att dopingrykten kommer igång. Men jag vill inte underblåsa dessa, ännu i alla fall. Anorexi tror jag inte är troligt, men kan kanske komma att användas som svepskäl. Den egentliga orsaken att åkarna tagits bort får t.v. ses som okänd.

Hade det varit hemliga, positiva dopingtest så borde förbunden ljugit ihop någon förklaring. Men nu lämnas allt öppet till ryktesspridning.

Orsakerna t.v. okända, imho. Jag håller med. Bäst att redogöra för orsakerna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-10 kl. 04:30.
Citera
2019-12-10, 04:36
  #15086
Medlem
Har Weng vart på lypsylen igen, helt under isen i 2 säsongen, dessa säsonger sammanfaller väldigt misstänkt med Johaugs dopings avslöjande och Weng var ju en som tydligen knaprade lypsyl i Johaug doser tidigare .
Citera
2019-12-10, 06:10
  #15087
Avstängd
wwrs avatar
Jag är inte helt insatt i Fridas prestationer, men jag såg en intervju från premiären i Ruka. Expressen vinklar det naturligtvis till bristande kontroll av kvinnors hälsa. Förr kanske man hade sagt "spänd", "övertränad", "ville för mycket".

Ser man enbart till intervjun så kanske hon bara är ur form och behöver en kortare tävlingsfri period. Den styrkte inte dopingmisstanke.

https://www.expressen.se/sport/langd...gjorts-pa-man/
Citera
2019-12-10, 07:12
  #15088
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Att slänga på kvinnor offerkoftan är ett klassiskt knep av kvällstidningarna för att sälja och få klicks.
Citera
2019-12-10, 08:17
  #15089
Moderator
Gromguttens avatar
Fascinerande att så många ett dygn som detta där Ryskt dopingarbete dras i smutsen desperat førsøker skifta tema till att prata om två skidåkares anorexi.

Normal! <- Rysk betydelse

Ser ut som att det är svårt att flytta hockeyVM 2023, får se om det lyckas.
Citera
2019-12-10, 08:25
  #15090
Medlem
Discgears avatar
Per Elofsson blev aldrig sig själv igen som skidåkare efter att ha sprängt sig mot en övernaturlig Muhlegg.
Två av världens främsta åkare har hitintills sprängt sig efter att ha försökt mäta sig mot Johaug. Säsongen är ännu ung.

Att Johaug får härja i skidspåren, är helt olidligt för oss som satt sig in i historien bakom den nedkortade avstängningen. Hur det känns för de som tävlar kan jag inte ens föreställa mig.
Citera
2019-12-10, 08:30
  #15091
Avstängd
Kukussons avatar
En svensk toppskidåkare kan per definition inte fällas för doping.
Det skulle strida mot fysikens lagar.
En äkta helyllesvensk är alltid odopad.
Citera
2019-12-10, 09:26
  #15092
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Fascinerande att så många ett dygn som detta där Ryskt dopingarbete dras i smutsen desperat førsøker skifta tema till att prata om två skidåkares anorexi.

Det är även fascinerande hur wwr vill ge sken av att han inte vill "underblåsa dopningsrykten" kring Frida och Flugan, när han i själva verket har varit drivande av samma ryktesspridning i tråden. Unken är ett ord som passar bra in på denne användare.
Citera
2019-12-10, 10:35
  #15093
Moderator
Gromguttens avatar
En liten samling ryska reaktioner på avstängning och fusk:

https://www.vg.no/sport/i/3JKyBX/rus..._content=row-3

#whataboutis
__________________
Senast redigerad av Gromgutten 2019-12-10 kl. 10:42.
Citera
2019-12-10, 11:41
  #15094
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte helt insatt i Fridas prestationer, men jag såg en intervju från premiären i Ruka. Expressen vinklar det naturligtvis till bristande kontroll av kvinnors hälsa. Förr kanske man hade sagt "spänd", "övertränad", "ville för mycket".

Ser man enbart till intervjun så kanske hon bara är ur form och behöver en kortare tävlingsfri period. Den styrkte inte dopingmisstanke.
(originalet inte fetat)

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är även fascinerande hur wwr vill ge sken av att han inte vill "underblåsa dopningsrykten" kring Frida och Flugan, när han i själva verket har varit drivande av samma ryktesspridning i tråden. Unken är ett ord som passar bra in på denne användare.
Du vill få igång personkonflikter för att skapa kaos. Kanske gör du det för att jag kritiserar Expressen. Det är i alla fall OT. Det får du sköta själv. Jag har förklarat min ståndpunkt tydligt, så jag släpper denna diskussion ett tag. Det verkar inte kunna kopplas dopingmisstankar till Fridas paus.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-12-10 kl. 11:45.
Citera
2019-12-10, 11:45
  #15095
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ju inte säkert att det har med doping att göra men det vore intressant att veta varför både Frida Karlsson och Ingvild Flugstad Østberg inte "klarat hälsokontroll". Det är inte så vanligt tror jag? Vet någon något mer?
Det rätta uttrycket hade varit "Det finns inget som tyder på att detta har med doping att göra."
Och i Norge råkade Steira ut för det för några år sen, i Sverige är det vårt första fall, men det är ju inte speciellt konstigt då Frida är det första (på länge åtminstone) benranglet som har varit i landslaget.
Så allt vi vet tyder på att det är undernäring det handlar om. Inget tyder på att det är doping. Är du med?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här spekulerats om anorexi i tråden. Det är inte omöjligt att förbundet kan komma att köra med en sådan förklaring. Men jag tycker det är konstigt om man vid en hälsokontroll plötsligt upptäcker att en välpresterande idrottare äter så lite att hon måste ta paus. (Det är ö.h.t. inte så vanligt att man tar bort tävlande på detta sätt, det lilla jag vet om det, i alla fall.)

Både Frida Karlsson och Ingvild Flugstad Östberg borta efter "hälsokontroll"
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/J...ter-helsesjekk
https://www.svt.se/sport/langdskidor...scupen-i-davos

Att idrottare försvinner på detta sätt gör naturligtvis att dopingrykten kommer igång. Men jag vill inte underblåsa dessa, ännu i alla fall. Anorexi tror jag inte är troligt, men kan kanske komma att användas som svepskäl. Den egentliga orsaken att åkarna tagits bort får t.v. ses som okänd.

Hade det varit hemliga, positiva dopingtest så borde förbunden ljugit ihop någon förklaring. Men nu lämnas allt öppet till ryktesspridning.

Orsakerna t.v. okända, imho. Jag håller med. Bäst att redogöra för orsakerna.
Ja det är verkligen konstigt att en elitsatsande idrottare råkar ut för problem med näringsintag (att säga anorexi är för tidigt, det kan vara tillfälligt), det har aldrig hänt förut. Diggins har gått ut med att hon hade det. Steira har haft det. Bettan Högberg åt så dåligt så att hon slutade få mens. Emma Igelström har berättat om sina ätstörningar.

Ja det är verkligen en högoddsare att en elitidrottare som väger ungefär lika mycket som mitt smalben har problem med näringsintaget...

Och anledningen till att man plockar bort folk nu är såklart för att det har blivit prat om det. Förut var det ingen som talade högt om såna problem, då visste man inte bättre.

Kan du sluta hålla på med såna här dumheter och ryktesspridningar nu och återgå till vad tråden faktiskt handlar om?

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är även fascinerande hur wwr vill ge sken av att han inte vill "underblåsa dopningsrykten" kring Frida och Flugan, när han i själva verket har varit drivande av samma ryktesspridning i tråden. Unken är ett ord som passar bra in på denne användare.
Ja, han jobbar snyggt här vårt kära gamla rysstroll. Först startar han "ryktena" om att det handlar om doping, sen skriver han ytterligare inlägg där han skriver att han inte vill underblåsa ryktet. Det ryktet som han själv startade alltså.

Och precis när ryssarnas doping återigen är på löpsedlarna. Vilket sammanträffande.

Och jag gillar också hans "Det är inte ryssarnas fel att dom kontrolleras så mycket. Varför kollas inte alla på samma sätt?" Samma gamla vanliga från ryssarnas sida. "Vi är oskyldiga, det är testerna det är fel på."
Citera
2019-12-10, 13:33
  #15096
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det rätta uttrycket hade varit "Det finns inget som tyder på att detta har med doping att göra."
Och i Norge råkade Steira ut för det för några år sen, i Sverige är det vårt första fall, men det är ju inte speciellt konstigt då Frida är det första (på länge åtminstone) benranglet som har varit i landslaget.
Så allt vi vet tyder på att det är undernäring det handlar om. Inget tyder på att det är doping. Är du med?


Ja det är verkligen konstigt att en elitsatsande idrottare råkar ut för problem med näringsintag (att säga anorexi är för tidigt, det kan vara tillfälligt), det har aldrig hänt förut. Diggins har gått ut med att hon hade det. Steira har haft det. Bettan Högberg åt så dåligt så att hon slutade få mens. Emma Igelström har berättat om sina ätstörningar.

Ja det är verkligen en högoddsare att en elitidrottare som väger ungefär lika mycket som mitt smalben har problem med näringsintaget...

Och anledningen till att man plockar bort folk nu är såklart för att det har blivit prat om det. Förut var det ingen som talade högt om såna problem, då visste man inte bättre.

Kan du sluta hålla på med såna här dumheter och ryktesspridningar nu och återgå till vad tråden faktiskt handlar om?


Ja, han jobbar snyggt här vårt kära gamla rysstroll. Först startar han "ryktena" om att det handlar om doping, sen skriver han ytterligare inlägg där han skriver att han inte vill underblåsa ryktet. Det ryktet som han själv startade alltså.

Och precis när ryssarnas doping återigen är på löpsedlarna. Vilket sammanträffande.

Och jag gillar också hans "Det är inte ryssarnas fel att dom kontrolleras så mycket. Varför kollas inte alla på samma sätt?" Samma gamla vanliga från ryssarnas sida. "Vi är oskyldiga, det är testerna det är fel på."
Nu är det samma visa igen. Ni hoppar på andra skribenter för att sprida kaos. Först försöker jag ta reda på varför tjejerna stängts av. När jag sedan finner att Fridas avstängning inte tyder på doping, men jag kritiserar Expressen för PK-vinkling då attackerar ni mig.

Personargumentering är OT. Det där får ni sköta själva. Jag har redogjort tydligt för min ståndpunkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback