Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-07, 11:31
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Under min period som konsument av restaurang-pizzor så har jag aldrig upplevt en pizza med annat än mozarella. Eventuellt en gång när jag åt en inbakad roma, fast svårt att säga. En till gång men det handlade om blå/grönmögelost.

Njaaaaa, du har nog missförstått hur man driver ett mathak! Billigt över kvalitet, men att tro dem momsar på ingredienserna, somaliska tankar!
Nu har jag ingen aning varifrån pizzerior köper sina ingredienser så det kommenterar jag inte, men momsen betalar man och får sedan tillbaka när man driver företag. Spelar ingen roll var inköpen sker, du får tillbaka momsen oavsett.
Citera
2019-12-07, 12:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Nu har jag ingen aning varifrån pizzerior köper sina ingredienser så det kommenterar jag inte, men momsen betalar man och får sedan tillbaka när man driver företag. Spelar ingen roll var inköpen sker, du får tillbaka momsen oavsett.
Nu har jag stenkoll på vart saluhallar ligger i respektive län (i alla fall de tre stora) men företagsekonomi kan jag inget om, tydligen!

Hur menar du att de 25% raderas när man betalar 3kg isbergssallad på ICA?

Citat:
Ursprungligen postat av tremade
När företaget har sitt årsboksslut så räknas det av från vinsten.

Fungerade nog sämre förr när pizzorna såldes utan kvitto..
Och således blir det ett helvete om en pizzabagare skulle vardagshandlat sina varor. Revisorn skulle bryta ihop av 1000-tals kvitton med udda summor.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-07 kl. 12:45.
Citera
2019-12-07, 12:23
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Köper du riktigt billig pizza så är det inte ens säkert att det är ost på. Kolla i kyldisken nästa gång du handlar. Det finns typ Eldorado och andra lågprismärken som säljer "pizzamix" som inte ens får säljas som ost då det inte är mjölkprotein som ystats utan vegetabiliskt fett som behandlats med enzym för att efterlikna ost.
https://www.svd.se/falsk-riven-ost-lurar-kunder-2no

Eldorado är faktiskt det lågprismärke som säljer äkta riven ost gjord på komjölk.

Många andra (t ex Wernersson) säljer en blandning av vatten, olja och tillsatser.
Citera
2019-12-07, 12:41
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nu har jag stenkoll på vart saluhallar ligger i respektive län (i alla fall de tre stora) men företagsekonomi kan jag inget om, tydligen!

Hur menar du att de 25% raderas när man betalar 3kg isbergssallad på ICA?
När företaget har sitt årsboksslut så räknas det av från vinsten.

Fungerade nog sämre förr när pizzorna såldes utan kvitto..
Citera
2019-12-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Ja, svensk pizza är något av det sunkigaste man kan äta.
Napolitansk pizza är måttstocken.
Buffelmozzarella kan du köpa i vilken affär som helst idag.

https://www.svt.se/recept/napolitansk-pizza

Vilket roligt recept, för två personer- räcker till 20 pizzor!
Citera
2019-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Skitsnack
Alla arabpizzor i hela smakar i stort sett likadant eftersom de alla köper deabsolut billigaste och sämsta ingredienserna

Det är min uppfattning med. Standardpizzerior som handlar allt från pizzagrossisten och därför smakar det ungefär likadant vart man än går. Det syns direkt på både osten och skinkan. Väldigt tråkigt, eftersom både variationen och kvaliten blir så låg.

Jag har ett antal halvsunkiga pizzerior i närheten, jag hade önskat att de varierade lite i pris och kvalitet, så man kunde välja en som var hygglig. Så är det givetvis inte, alla använder samma ingredienser, så det spelar ingen roll vart du går.
Citera
2019-12-07, 12:56
Medlem
Citat:
Antagligen skapat av osttillverkarna för att kunna sälja spillbitar.

Ingen italienare skulle köpa och lägga det där på pizza. (inte ananas heller)

Man kan säga mkt om Italienare men att de skulle va världsbäst pö pizza är inte en av dom.

Är det gott så är det. Det borde även en Italienare inse.
Citera
2019-12-07, 12:59
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Man kan säga mkt om Italienare men att de skulle va världsbäst pö pizza är inte en av dom.

Är det gott så är det. Det borde även en Italienare inse.
Vart skrev jag att italienare skulle vara världsbäst på pizza?

Själv gillar jag ananas på pizza
Citera
2019-12-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Har käkat pizza i Rom, tycker att dom har varit mycket sämre än svensk pizza!
Däremot pastan.... ojojojoj, satan va mycket godare!

Eftersom du ätit på Roms motsvarighet till gamla stan//drottninggatan...Ser du en turist till förutom dig, så behöver de inte heller bry dig om nån kvalitet på pizzan.

Har aldrig ätit vare sig god pasta eller pizza i Italien på ett par försök.

En av de godaste pizzorna jag käkat (enligt oldstyle) är på Paolos i Örebro. Riktigt bra.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-12-07 kl. 13:07.
Citera
2019-12-07, 13:05
Medlem
Citat:
Vart skrev jag att italienare skulle vara världsbäst på pizza?

Själv gillar jag ananas på pizza

Det sa du inte, men italienarna vill gärna hävda det själva.
Har blivit idiotförklarad när jag försökt beställa på nån italiensk pizzeria här hemma.
Konstigt nog så har de trots sitt griniga humör även levererat pissepizzor...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-12-07 kl. 13:07.
Citera
2019-12-07, 13:10
Medlem
TraXzmans avatar
Kanske förr i tiden, men inte allt för så länge seb var det väl typ riven vanlig hushållsost i svenska butiker som såldes för pizzapålägg, men annars har det ju kommit ikapp med mer standardiserade ostar som pizzeriorna kör med, men trots detta så blandar man oftast gouda med cheddar på pizzerior

https://www.google.com/search?sxsrf=...TFP795C-f-sYM:
Citera
2019-12-07, 13:13
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det sa du inte, men italienarna vill gärna hävda det själva.
Har blivit idiotförklarad när jag försökt beställa på nån italiensk pizzeria här hemma.
Konstigt nog så har de trots sitt griniga humör även levererat pissepizzor...
Sydlänningar är ju generellt kaxigare än oss. Har käkat riktigt bra "italiensk pizza" i Varberg, fast jag är nästan säker på att det var juggar som drev det stället. Paolos pizza i sthlm ska vara bra, men har inte fått tummen ur att prova än.

I Rom har jag vart ett par gånger och haft "otur" med maten men det är säkert så att jag hamnade på turistställena. Däremot har jag ätit hur bra italiensk mat som helst, i småbyarna i nordvästra Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in