2019-12-01, 17:10
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Nä precis, det är ju det jag säger. De brott som drabbar vanligt folk på grund på rund av misslyckad integration kommer fortsätta även när de legaliserar droger. Att få stopp på drogproblemet med knarkförsäljning kommer dra ner på dödsliga skjutningar och dra ner på sprängningar, i bästa fall. Men den andra brottsligheten kommer bestå.

Folk som är med i gäng eller finns i den kretsen, sysslar inte bara med knark och skjutningar. De har oftast ett gediget register av massa brott mot vanligt folk som personrån eller inbrott. Och de brotten försvinner inte.

Det är gängkriminalitet vi pratar om, riktiga gäng som drar in stora summor pengar på droger. Dom är farliga. Inte luffare som begår personrån eller våldtäkter. Det är inte ens samma typ av människor som begår dessa brott. Lovar dig att folk som säljer droger hatar folk som rånar lika mycket som du och jag. Det är oftast vanliga människor som vill tjäna pengar och blir det konkurrens blir det konflikter, och därifrån spårar det utan återvändo. Upp på stegen finns gängen. Försöker någon blåsa någon annan slutar det illa.
Senast redigerad av Treantprotector 2019-12-01 kl. 17:17.
2019-12-01, 17:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag vet inte om någon redan skrivit detta men enligt beräkningar så upptar cannabisrelaterade brott (stora som små) upp mellan 800-1200 heltidstjänster av poliser per år.

Känns ganska så onödigt då de resurserna skulle kunna läggas på mer allvarliga problem.

För den som vill skaffa sig en djupare inblick av ovanstående påstående så rekommenderas Christian Engströms blogg där han går igenom hur han kommit fram till denna siffra.
Ja och du kan tänka dig den sammanlagda summan av en person som åker fast för ett par plantor.
Spaning, tillslag, förhör, advokat, nämndemän, åklagare, frivård + kostnaderna för ett straff.
Det är 6siffrigt helt klart.
Bättre och mer lönsamt hade varit att lägga dom pengarna på information i skolorna om hur man nyttjar substanser ansvarsfullt
2019-12-01, 17:14
Medlem
Om vi tittar på USA så har svarta marknaden ökat i delstater som har legaliserat cannabis, men detta är pga att det fortfarande är olagligt i andra delstater. Så kriminella tjänar pengar på att smuggla och sälja där det är olagligt.

How Colorado’s marijuana legalization strengthened the drug's black market | Marijuana

Så skulle vi legalisera här så skulle vi förmodligen minska våld och inkomsten ifrån sverige och staten skulle tjäna miljarder på deras cannabis monopol. Medans kriminella smugglar cannabis ut ur sverige för att sälja där det fortfarande är olagligt.

Så det vi kan komma fram till är att så länge Cannabis är olagligt så finns det en svart marknad där kriminella kan tjäna pengar.

Frågan blir då vill vi finansiera kriminella i sverige eller den svenska staten? Efersom cannabis kommer fortsätta att brukas av svenskar oavsett om det är lagligt eller inte.
2019-12-01, 17:15
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Du missar att det där inte har ett skit med droger att göra.

Gängen är multikriminella och droger ingår så klart i den gängkriminella miljön, med den utgångspunkten och att vissa ändå tror att gängen skulle stå handfallna om cannabisen blev legaliserad är ju bara så korkat.

Men tråden har för länge sedan sparat ur till att handla om att haschtomtarna vill röka på lagligt.
Senast redigerad av mymyself 2019-12-01 kl. 17:17.
2019-12-01, 17:17
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Gängen är multikriminella och droger ingår så klart i den gängkriminella miljön, med den utgångspunkten och att vissa ändå tror att gängen skulle stå handfallna om cannabisen blev legaliserad är ju bara så korkat.

Men tråden har för länge sedan sparat ur till att handla om att haschtomtarna vill röka på lagligt.

https://www.marijuanadoctors.com/conditions/alcoholism/

Läst än?

Kanske vore något för dig, alkis.
2019-12-01, 17:21
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Det är gängkriminalitet vi pratar om, riktiga gäng som drar in stora summor pengar på droger. Inte luffare som begår personrån eller våldtäkter. Det är inte ens samma typ av människor som begår dessa brott. Lovar dig att folk som säljer droger hatar folk som rånar lika mycket som du och jag.

Du är inte insatt i det märker jag, no offence. Jag är själv uppväxt med gängmedlemmar från och vet vad jag pratar om.

De som är med i "gäng" har oftast begått massvis med vardagsbrott tidigare eller begår vardagsbrott samtidigt som de är aktiva. Sedan har du folk i deras närhet som är yngre, de begår också de här vardagsbrotten. De som begår vardagsbrotten är folk i samma krets. Det finns inga stora gäng i förorten idag för den delen, det finns konstellationer av kriminella som tillsammans bedriver olika former av kriminell verksamhet.

Det enda du kan få bort genom att legalisera droger är på sin höjd skjutningar mellan kriminella. Den andra brottsligheten som drabbar vem som helst kommer finnas kvar och bestå. Förmodligen blir den ännu mer omfattande när de inta har droger att sälja. Räkna med en högre frekvens av personrån, bedrägerier mot äldre, utpressning, stölder och inbrott från deras sida när inte drogerna finns kvar.
2019-12-01, 17:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Vi vill det oavsett om det är lagligt eller olagligt men vi vill inte sponsra terrorism, varför vill du att terrorister och internationella karteller ska ha monopol, är du själv kriminell?
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Självklart, allt du påpekar i ditt inlägg håller jag med om, samt att vår regering är oförmögna att lösa de problem de själva har skapat, det saknas kompetens, förmåga att se konsekvenserna av de beslut de fattar, dessutom försöker de hela tiden föra oss bakom ljuset med direkta lögner och villospår de jobbar efter egna agendor och är inte folkets förlängda röst som det borde vara i en demokrati...
Och ändå landar du i slutsatsen att politiken ska fortsätta eftersom folk använder droger, och då i synnerhet cannabis som i grund och botten är ett enda stort icke-problem.

Jag förstår förevändningen till att göra en höna av en fjäder kring detta, dvs att flytta fokus från den organiserade brottsligheten, understödja etableringen av parallella skuggsamhällen och främja omfördelningen av resurser från svenskar som ett ekonomiskt stöd vid sidan av de omfattande bidrag som betalas ut.

Det jag inte förstår är hur du, i vetskap om den politikens frukter, kan tycka att det bara ska fortsätta? Sticker det så mycket i ögat att folk röker krukväxter att den förda politikens konsekvenser plötsligt blir värt allt detta?

Citat:
Spelar ingen roll. Skjutningarna är det minsta problemet. Det är gängmedlemmar som skjuter andra gängmedlemmar.

Den kriminalitet som drabbas oskyldiga i vardagen kommer bestå oavsett om man legaliserar eller inte. Ex rån, inbrott, utpressning, rån, stölder, sexualbrott(även om de inte är gängrelaterade).
Och just därför måste de skatteintäkter som kommer med en legalisering öronmärkas till repatriering och återupprättande av våldsmonopol. Men du ser hellre att polisen ägnar sin tid åt att extrahera urin från misstänkta knarkare? Väl spenderade pengar?
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Du är inte insatt i det märker jag, no offence. Jag är själv uppväxt med gängmedlemmar från och vet vad jag pratar om.

De som är med i "gäng" har oftast begått massvis med vardagsbrott tidigare eller begår vardagsbrott samtidigt som de är aktiva. Sedan har du folk i deras närhet som är yngre, de begår också de här vardagsbrotten. De som begår vardagsbrotten är folk i samma krets. Det finns inga stora gäng i förorten idag för den delen, det finns konstellationer av kriminella som tillsammans bedriver olika former av kriminell verksamhet.

Det enda du kan få bort genom att legalisera droger är på sin höjd skjutningar mellan kriminella. Den andra brottsligheten som drabbar vem som helst kommer finnas kvar och bestå. Förmodligen blir den ännu mer omfattande när de inta har droger att sälja. Räkna med en högre frekvens av personrån, bedrägerier mot äldre, utpressning, stölder och inbrott från deras sida när inte drogerna finns kvar.

Vi förstår, du tycker Sverige är tryggt med alla skjutningar på öppen gata. Varför skulle gängkriminella smutsa ner sig genom att personråna? Det finns betydligt mer pengar att hämta ur drogerna. De som personrånar eller sysslar med andra vedervärdiga brott mot oskyldiga är lösa pack.

Polisen kan ju lägga sina resurser på det istället då.
Senast redigerad av Treantprotector 2019-12-01 kl. 17:32.
2019-12-01, 17:30
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Vi förstår, du tycker Sverige är tryggt med alla skjutningar på öppen gata.

Polisen kan ju lägga sina resurser på det istället då.

Nej jag berättar bara sanningen för dig. 98% av alla som skjuts i Sverige på öppen gata är gruppkriminella. Det är större risk att du som Svensson ska dö av ett blixtnedslag än att skjutas till döds av kriminella.

De brott som rör dig och alla andra svenskar är personrån, inbrott, bilstölder, bilbränder, oprovocerat våld och inte minst bedrägerier. Sedan har du sexualbrotten också som ökade antalet våldtäkter. Den brottsligheten minskar inte ett skit av att ni börjar legalisera droger. Tvärt om kommer den öka eftersom kriminella får svårare att leva på drogförsäljning.

Jag håller med dig om att de måste stoppas och att det måste göras drastiska saker. Men att legalisera droger? Trams och effektlöst för alla de vanliga människor som drabbas av brott till pga misslyckad integration. Det är bara symbolpolitik som märks av i tidningsrubrikerna.
2019-12-01, 17:31
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Vi förstår, du tycker Sverige är tryggt med alla skjutningar på öppen gata. Varför skulle gängkriminella smutsa ner sig genom att personråna? Det finns betydligt mer pengar att hämta ur drogerna. De som personrånar eller sysslar med andra vedervärdiga brott mot oskyldiga är lösa pack.

Det verkar som att de vill att terrorister och kriminella ska tjäna mycket pengar för de tror att terrorister och kriminella som inte tjänar mycket pengar kommer börja med annan brottslighet också, samtidigt säger de emot sig själva och säger att kriminella redan är multikriminella.
Antingen är de troll, kriminella troll, eller riktiga människor som lider av Dunning-Kruger.
Senast redigerad av Eurypterida 2019-12-01 kl. 17:40.
2019-12-01, 17:35
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Och ändå landar du i slutsatsen att politiken ska fortsätta eftersom folk använder droger, och då i synnerhet cannabis som i grund och botten är ett enda stort icke-problem.

Jag förstår förevändningen till att göra en höna av en fjäder kring detta, dvs att flytta fokus från den organiserade brottsligheten, understödja etableringen av parallella skuggsamhällen och främja omfördelningen av resurser från svenskar som ett ekonomiskt stöd vid sidan av de omfattande bidrag som betalas ut.

Det jag inte förstår är hur du, i vetskap om den politikens frukter, kan tycka att det bara ska fortsätta? Sticker det så mycket i ögat att folk röker krukväxter att den förda politikens konsekvenser plötsligt blir värt allt detta?

Och just därför måste de skatteintäkter som kommer med en legalisering öronmärkas till repatriering och återupprättande av våldsmonopol. Men du ser hellre att polisen ägnar sin tid åt att extrahera urin från misstänkta knarkare? Väl spenderade pengar?

Att jag tycker regeringen är ett gäng byfånar som inte klarar sitt uppdrag, behöver väl inte betyda att jag borde tycka det vore bra att legalisera cannabis, hur kan du göra den kopplingen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in