Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag tror att jag måste tro det av praktiska anledningar. Däremot har jag sett någon studie som visade att vi redan tagit beslut långt innan vi tror att vi gör val. Det är möjligt att vi bara tror att vi har kontroll över våra tankar. Filosofiskt vet jag inte och praktiskt så måste jag tro att jag tänker självständigt.
Instämmer i stort, men:
Min uppfattning är att preferenserna som våra val utgår ifrån är möjliga att manipulera genom metakognition.
I min mening är alltså inte 'viljan' det minsta 'fri', men däremot är den påverkbar, om än väldigt begränsat.
Citat:
Svårt att säga då vi inte kan relatera till en sådan existens. Dock för filosofiskt för att orka dryfta det.
Om du inte orkar filosofera får du nog förlika dig med att du aldrig kommer att förstå gudsbegreppet vidare.
Citat:
Medveten, intelligent, har makt över och kan förändra verklighetens beskaffenhet.
I den meningen tror jag
inte på det du benämner 'Gud'. Så som vi vanligtvis menar med dessa ord i.a.f.
Däremot tror jag på Gud.

Jag tycker att din definition är märkbart hårdpräglad av Bibeln.
Citat:
Det bara är en nödvändig funktion anser jag inte beskrivningen "gud" behövs.
Något som gett upphov till universum och dessutom determinerat varenda detalj i detta universum...
Varför kan vi inte kalla en sådan figur för 'Gud'? Därför att du inte vill erkänna dig som gudstroende?
Tror du på riktigt på en sådan entitet?
Något som determinerat varje detalj i existensen av universum?
Varför vägrar du kalla något som får sägas vara universums skapare och det enda som utövat makt i universum för 'gud'?
Citat:
Nej. Det är bara slutsatsen på informationen teister ger oss.
Okej... jag drog den slutsatsen av informationen ni ateister givit mig. Jag talar inte för andra.
Citat:
Det tror inte jag heller. Jag tror Gud är en idé människor haft.
Okej. Jag tror att 'determinism', 'Big bang' och 'sanningen' är idéer som människor har.
Citat:
Nej, det tror jag inte. Sanningen är det som återstår när vi rensat bort vår subjektiva filtrering i upplevelsen av verkligheten. Idén om Gud tror jag snarare är enbart en subjektiv meme vi kommit på som enbart existerar i människors tankar.
Okej. Vi tror helt enkelt olika. Jag tror att idéer är det enda människor kan uppfatta och uttrycka.
Citat:
Om din Gud är tänkande är det per definition inte det minst komplexa.
Min uppfattning är att Gud är lika tänkande som du enligt din domino-hypotes menar att du är.