2019-11-28, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, det kanske beror på hur man definierar "fysiska". Men jag kan absolut känna gravitationen...
Hur känns den då?

Kan du känna energiprincipen då?

Eller kausalitet?
Citera
2019-11-28, 10:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Tror du att du tänkt självständigt någon gång?
Jag tror att jag måste tro det av praktiska anledningar. Däremot har jag sett någon studie som visade att vi redan tagit beslut långt innan vi tror att vi gör val. Det är möjligt att vi bara tror att vi har kontroll över våra tankar. Filosofiskt vet jag inte och praktiskt så måste jag tro att jag tänker självständigt.

Citat:
Om inte förutsägbarheten garanterades av någonting skulle vetenskapen inte bara vara svår, den skulle vara omöjlig.
Svårt att säga då vi inte kan relatera till en sådan existens. Dock för filosofiskt för att orka dryfta det.

Citat:
Vad har du för nödvändiga villkor för att klassa något som en 'gud' då?
Medveten, intelligent, har makt över och kan förändra verklighetens beskaffenhet.

Citat:
Det duger inte med en entitet som är universums genomgående kärna,
och inte heller en som t.om ensamt och perfekt determinerat universum?
Det bara är en nödvändig funktion anser jag inte beskrivningen "gud" behövs.

Citat:
Är det nödvändiga attributkraven för er ateister helt simpelt 'icke-existerande', ’overklig’ och 'omöjlig'?
Nej. Det är bara slutsatsen på informationen teister ger oss.

Citat:
Då förstår jag helt fullt att du inte tror att detta något ("Gud") är något reellt verkligt.
Jag tror inte heller att idén du har om 'Gud' motsvarar något som faktiskt existerar..
Det tror inte jag heller. Jag tror Gud är en idé människor haft.

Citat:
Tycker du att 'sanningen' också är ett "tankevirus, en idé som utvecklas eller en meme"? Det skulle jag kunna hävda.
Begreppet 'sanningen' är i allra högsta grad en meme i utveckling.
Nej, det tror jag inte. Sanningen är det som återstår när vi rensat bort vår subjektiva filtrering i upplevelsen av verkligheten. Idén om Gud tror jag snarare är enbart en subjektiv meme vi kommit på som enbart existerar i människors tankar.

Citat:
Enligt mig skulle Gud av nödvändighet också vara det minst komplexa i universum. Vi har helt enkelt olika perspektiv.
Om din Gud är tänkande är det per definition inte det minst komplexa.
Citera
2019-11-28, 10:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Hur känns den då?

Kan du känna energiprincipen då?

Eller kausalitet?

Jag känner ett tryck mot rumpan när jag sitter ner

Självklart upplever alla gravitation. Om vår förklaring på den stämmer är en annan sak.
Citera
2019-11-28, 10:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ordningen är evig

Vilken ordning?
Citera
2019-11-28, 11:02
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Dilemmat med ett sådant resonemang är att vi är tänkande varelser. Medvetande existerar och i och med det är tanke och medvetande en del av naturen. Om vi kan tänka så borde även andra varelser kunna tänka och överlägsna tänkande medvetanden är inte omöjliga.
Instämmer. Materialismen är absurd.
Citera
2019-11-28, 12:20
Bannlyst
Citat:
Vilken ordning?
Den naturliga ordningen/strukturen.
Kan den beskrivas genom energiprincipen, evolutionen, fotosyntesen, kausalitet, logik, matematik?
Det vi förstår genom att använda förnuftet.

Vi kan med förnuftet förstå att det existerar en ordning i naturen. En objektiv verklighet skulle inte kunna existera annars.

Negergubbe beskrev det ganska bra innan i tråden:
Citat:
Med anledning av universums natur förutsätter jag att 'något' upprätthåller universums ordning/struktur- Naturlagen.
En determinerad 'lag' bör utgå ifrån något (determinator). Denna källa är vad jag benämner 'Gud'.
Naturlagarna bestämmer hur naturen fungerar, Gud bestämmer hur naturlagen fungerar.

Jag är i alla fall 98% säker på att vi lever i en verklighet som i grunden är "tanke". En logisk ordning/struktur/information existerar, denna ordning är Logos. För mig är själva ordningen Gud, ordningen behöver inte ha skapats, snarare har ordningen skapat allt annat. Men det är komplexa frågor, kanske har någon bättre argument?
Citera
2019-11-28, 13:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Den naturliga ordningen/strukturen.
Kan den beskrivas genom energiprincipen, evolutionen, fotosyntesen, kausalitet, logik, matematik?
Det vi förstår genom att använda förnuftet.

Vi kan med förnuftet förstå att det existerar en ordning i naturen. En objektiv verklighet skulle inte kunna existera annars.

Ja, det finns en ordning i naturen. Prigogine fick väl Nobelpris för forskningen runt dissipativa strukturer om jag inte minns fel. Men menar du att den ordningen fanns innan BB?
Citera
2019-11-28, 14:59
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Så din version av gud uppstod med Big Bang?
Nej. Så som jag använder begreppet har 'Gud' existerat för evigt.
Innan Big Bang existerade nödvändigtvis 'något', annars skulle BB inte haft möjlighet att inträffa.
'Universum' har även det per definition existerat för evigt,
Då universum innefattar allt som någonsin har existerat, existerar och kommer att existera.

Tror du själv att 'ingenting' existerade innan BB?
Detta 'ingenting' skulle då nödvändigtvis besitta attribut, eftersom det senare gav upphov till allting.
Ingen energi har lagts till i universum sedan BB, utan universum har enbart förändrat struktur. Ordning.

"Allting har kommit ur ingenting av en slump" är enligt mig den enskilt dummaste meningen en människa kan uttrycka..
Citat:
En logisk ordning/struktur/information existerar, denna ordning är Logos. För mig är själva ordningen Gud, ordningen behöver inte ha skapats, snarare har ordningen skapat allt annat. Men det är komplexa frågor, kanske har någon bättre argument?
Spot on! Jag tycker att du uttrycker det så gott det förmår att uttryckas.

Ordningen existerade naturligtvis också innan vårat Big Bang, den ordning som sedan orsakade BB.
Citat:
Men menar du att den ordningen fanns innan BB?
Jag vill i.a.f mena att ordningen innan BB var snarast maximal.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-28 kl. 15:14.
Citera
2019-11-28, 15:31
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tror att jag måste tro det av praktiska anledningar. Däremot har jag sett någon studie som visade att vi redan tagit beslut långt innan vi tror att vi gör val. Det är möjligt att vi bara tror att vi har kontroll över våra tankar. Filosofiskt vet jag inte och praktiskt så måste jag tro att jag tänker självständigt.
Instämmer i stort, men:
Min uppfattning är att preferenserna som våra val utgår ifrån är möjliga att manipulera genom metakognition.
I min mening är alltså inte 'viljan' det minsta 'fri', men däremot är den påverkbar, om än väldigt begränsat.
Citat:
Svårt att säga då vi inte kan relatera till en sådan existens. Dock för filosofiskt för att orka dryfta det.
Om du inte orkar filosofera får du nog förlika dig med att du aldrig kommer att förstå gudsbegreppet vidare.
Citat:
Medveten, intelligent, har makt över och kan förändra verklighetens beskaffenhet.
I den meningen tror jag inte på det du benämner 'Gud'. Så som vi vanligtvis menar med dessa ord i.a.f.
Däremot tror jag på Gud. Jag tycker att din definition är märkbart hårdpräglad av Bibeln.
Citat:
Det bara är en nödvändig funktion anser jag inte beskrivningen "gud" behövs.
Något som gett upphov till universum och dessutom determinerat varenda detalj i detta universum...
Varför kan vi inte kalla en sådan figur för 'Gud'? Därför att du inte vill erkänna dig som gudstroende?

Tror du på riktigt på en sådan entitet?
Något som determinerat varje detalj i existensen av universum?
Varför vägrar du kalla något som får sägas vara universums skapare och det enda som utövat makt i universum för 'gud'?
Citat:
Nej. Det är bara slutsatsen på informationen teister ger oss.
Okej... jag drog den slutsatsen av informationen ni ateister givit mig. Jag talar inte för andra.
Citat:
Det tror inte jag heller. Jag tror Gud är en idé människor haft.
Okej. Jag tror att 'determinism', 'Big bang' och 'sanningen' är idéer som människor har.
Citat:
Nej, det tror jag inte. Sanningen är det som återstår när vi rensat bort vår subjektiva filtrering i upplevelsen av verkligheten. Idén om Gud tror jag snarare är enbart en subjektiv meme vi kommit på som enbart existerar i människors tankar.
Okej. Vi tror helt enkelt olika. Jag tror att idéer är det enda människor kan uppfatta och uttrycka.
Citat:
Om din Gud är tänkande är det per definition inte det minst komplexa.
Min uppfattning är att Gud är lika tänkande som du enligt din domino-hypotes menar att du är.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-28 kl. 15:37.
Citera
2019-11-28, 15:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Determinerade lagar kan inte vara 'det yttersta', då sådana nödgas någon typ av determinator.
Varför det?

Citat:
Om du vill mena att naturlagarna är självdeterminerade vill jag hävda att det då är universum självt som är denna determinator.
De kanske alltid har funnits.

Citat:
Vill alltså påstå att naturlagarna = 'Guds lag', snarare än Gud själv.
Nej , i så fall skulle det vara så att naturlagarna = gud. Annars blir det ingen förenkling.

Citat:
Enligt mig är "Gud" helt enkelt Naturen (i bemärkelsen 'universums essens', inte 'biosfären på Jorden').
Ok, varför inte kalla det för naturen, i så fall?
Citera
2019-11-28, 16:00
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför det?
Det beror på hur man definierar 'naturlagarna'.

I min mening har 'lagen' alltid existerat och är det yttersta, däremot inte de fyra fundamentala naturkrafterna vi idag kallar för 'naturlagarna'. Eller vill du mena att naturlagarna är föränderliga?

Enligt BB:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Universums_historia
Citat:
Planckepoken. Under denna tid skall, om teorierna om supersymmetri är korrekta, de fyra krafterna elektromagnetism, svag kärnkraft, stark kärnkraft och gravitation ha varit lika starka och således enade i en enda fundamental kraft.[...]
Citat:
De kanske alltid har funnits.
Beroende på hur man definierar dem då.. och beroende på vad man menar med 'alltid'.

Om man tror att 'ingenting' existerade innan BB så bör ju naturkrafterna då vara uteslutna.
Själv tror jag dock inte på detta, utan menar att 'naturkraften' har existerat för evigt.
Citat:
Nej , i så fall skulle det vara så att naturlagarna = gud. Annars blir det ingen förenkling.

Naturen tycker jag helt riktigt är synonymt med 'Gud', däremot så tycker jag inte att 'naturen' och 'naturlagarna' är samma sak.
Inte om du med 'naturlagarna' menar de fyra fundamentala naturkrafterna.
Gör du själv skillnad på 'naturen' och 'naturlagarna'? Eller menar du att begreppens betydelser är identiska?

'Naturen' kan dessutom vara väldigt missvisande då många läser 'naturen' som något som enbart existerar på Jorden.
Citera
2019-11-28, 17:56
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om jag skriver 'naturen', läser du då det som 'universums inneboende och övergripande väsen'?
Läser du också in att jag med 'naturen' både syftar till 'beloppet av universums förlopp' och 'den universella ordningen'?
Om inte, är ordet 'Naturen' otillräckligt, även om det enligt mig ofta kan ses som synonym till 'Gud'.

De båda orden syftar i många meningar till samma sak, men är ändå inte helt likvärdiga i min mening.
Också med anledning av hur de vanligtvis används. För de flesta betyder 'Naturen' och 'Gud' helt olika saker.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-28 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in